Hård i munnen

carolineartemis

Trådstartare
Hej

Jag har hittat en häst som jag ska låna hem på foder. Världens snällaste lilla tjej men hennes problem är att hon är stenhård i munnen. Hon har blivit riden av flertalet ryttare den sista tiden som antagligen har slitit och dragit i henne. Just nu rids hon på något pelham av något slag just för att hon är så hård. Jag vill inte rida med detta utan med ett enkelt vanligt tredelat (ju hårdare bett ju mer "stumma" blir de i munnen enligt mig). Någon som har några bra tips på hur man lättast tränar bort detta?

Sv: Hård i munnen

okej :P Jo det hade jag redan listat ut att man inte ska ha någon slags dragkamp. Tänkte mer om det fanns några bra övningar eller något. Hon kan tydligen vara svårstannad ute också.

Det är genom din ridning som du kan få hästen att lossa av och bli mjuk och följsam. Har du inte verktygen för det så ta hjälp av en tränare som kan hjälpa er "in action" under en tid, så kommer nog poletten att trilla ner för hur du ska göra.

/V

Testa ett rakt bett alternativt ngt annat - alltså ett annorlunda än hon haft tidigare.
Jobba mycket från marken.
Jobba med volter m m istället för att hålla igen.
Var supernoga med eftergift i den stund hon gör rätt.
Stopp / start / övergångar där hon inte väntar sig det.
Plannera i förväg exakt punkt du tänkt stanna / ha övergång på.
Lycka till med lilla tjejen & ha så kul!

helt rätt här ovan ;) du kan prova ett sweet iron bett med inslag av koppar, det ökar salivutsöndringen och gör att hästen rör mer på munnen innan du ens börjat jobba och den kan bli mjukare av det, jag provade på min häst och han rörde på munnen hela tiden.

Nu var det så att innan jag hann rida min häst så sa de att han var hård i munnen, fel, de drog och han tillbaka, det tog meg exakt 2 st 20min träningspass för att få honom att förstå att om han gick lugnt fram, så släppte jag tygeln och idag, en vecka senare så lyssnar han på minsta lilla ;)

jag kan tro ibland att folk som är hårda i handen säger att sin häst är hård i munnen, men hästen spänner kanske bara munnen för att slippa det hårda trycket från handen och vips har vi en häst som är hård i munnen.

nu är inte alla hästar så det vill jag inte påstå, endel är mjuka endel hårda en del mitt emellan, men, om man provar detta sätt först, så kanske man kan se en annan sida av hästen ;)

ha en lätt och mjuk hand!

finns ingen genväg, tro mej!

har själv lätt för att låsa handen och då blir inte kombinationen mellan min hand och min framtunga hästs mun bra ;)

har själv en jättebra tränare som hjälper mej med detta och är man bara mjuk hela tiden så ger hästen efter, så bästa tipset är absolut att ta hjälp av tränare! :D

Tack, det var sådant jag efterlyste :bow:

Jag har bara ridet hästen riktigt en gång och då hade hon någon slags pelhambett på henne. Ägaren säger att hon är hård i munnen,jag har som sagt var inte hunnit testa så mycket. Jag själv får nog säga att jag rider med mjuka och följsamma händer. Men vi får se, tack för tipsen!

Att ta så LITE som absoltu möjligt i munnen, det är enda sättet.

Min ponny var stenhård när jag var yngre och köpte honom, jag la av helt nästan att ens använda bett, hade grimma på samma gång så jag skulle kunna kommunicera att stanna utan att behöva ta i munnen omjag inte absolut behövde.

På två månader var han känslig och trevlig och jag kunde rida normalt (vilket är mjukt)

Hur gör man då men en häst som både e hård i munnen och går med huvudet högt? Har provat att byta fårn ett tjockt tvådelat till ett tunnare tredelat eggbet. Jag e mycket noga med att berömma henne så fårt hon tar ner huvudet lite och när hon väl går på tyglen slutar jag(man ska ju sluta när det går bäst). Men innan jag kommer så långt e det en dragkamp. Att rida med mjuka händer går inte på den hästen(hon lyssnar inte alls då och sticker). Men när hon börjar komma ner mjuknar oxå mina händer, höjar hon huvudet hårdnar dom.

Det är ganska vanligt att hästar blir starka för att försöka komma undan en hand som är för hård eller ett för bett som är för skarpt. alt inte passar hästens mun.

I ditt fall så skulle jag tipsa om att alltid rida med mjuk hand (du ska försöka vara avslappnad även i armarna och axlarna för det hänger ihop), använd ett bett som ligger still i hästens mun och rid med sätet och skänklarna. Rid mycket lösgörande övningar som t ex volter, serpentinbågar, övergångar, skänkelvikningar osv så kommer hästen lossna på ett avspänt sätt istället för att den knäcker av i nacken för att komma undan handen.

Här är några bra övningar:

Börja i skritt och rid serpentinbågar. Lägg en volt i varje båge och varje gång du passerar medellinjen så gör du halt. Kör samma övning i trav men gör övergångar till skritt (max 3 skrittsteg) vid medellinjen. Hästen ska naturligtvis var ställd/böjd runt innerskänkeln i bågarna/volterna.

Rid i höger varv. Mitt på kortsidan vänder du upp på medellinjen och flyttar din häst i skänkelvikning ut till kvartslinjen. När du kommit till kvartslinjen lägger du en 10m volt till höger och när du kommer ut till k-linjen igen så flyttar du hästen för vänster skänkel ut till k-linjen på andra sidan ridbana. Där rider du en 10m volt till vänster och flyttar sedan hästen sidvärts för höger skänkel tillbaka till medellinjen.

Finns hur mycket övningar som helst för att lösgöra en häst så det är bara att använda fantasin och gärna en bra tränare.

Ett alternativ är att ha dubbla tyglar, och rida med ett bettlöst alternativ samt ett milt bett. Ta alltid mjukt i bettet som första signal och om det inte ger effekt så använder du det bettlösa som en förstärkning. Det gäller att ha rätt timing, koordination är viktigt. Om du tar för lång tid på dig att förstärka en hjälp/korrigera så är hela effekten borta.

Tappa aldrig tålamodet! Bli aldrig arg. Bli aldrig hård. Beröm snabbt vid rätt reaktion.

Som jag sa innan rider jag normalt med mjuka händer men då hästen inte lysnar och försöker sticka så hårdnar jag med mina händer(efter hon sticker). När hon gör rätt mjuknar jag och ger efter på tyglen, drar hon upp huvudet igen eller försöker sticka igen hårdnar jag med händerna. Allså jag rider normalt med mjuka händer men känner på denna hästen att jag då inte har kontroll då.

Jag rider rendan mycket volter och vänder lite när jag känner för det(rider i en hage då padocken e full med is). Bara för att hon inte riktigt ska veta vad som kommer att hända.

Börja med en ordentlig munundersökning. Har hästen hunnit utveckla pullvalkar så kommer det ju att starkt påverka valet av bett. Uitfrån hur munnen ser ut och om man behöver göra några ingrepp kan man välja ett lämpligt bett.

Kan säga att några av de svårmunnade hästar jag haft har blivit tokiga (med god anledning) när man satt tredelat eller rakt bett på dem, p g a förutsättningar i munnen.

men då hästen inte lysnar och försöker sticka så hårdnar jag med mina händer(efter hon sticker). När hon gör rätt mjuknar jag och ger efter på tyglen, drar hon upp huvudet igen eller försöker sticka igen hårdnar jag med händerna.

Hårdna inte ens när hästen hårdnar (sticker), ta ett kraftigare tygeltag och ge sedan efter, upprepa tills det ger effekt.

dra inte tillbaka, förra veckan när jag var ute i skogen stack min pålle hemåt, att dra gör ingen nytta, så när vi kom ut från skogsvägen har vi en stoooor äng brevid stallet, jag väntade tills vi var vid ängen styrde upp honom där ( i motsatt riktning från stallet som han ville till) efter några meter stannade han. hade jag börjat en dragkamp hade jag aldrig vunnit, men istället fick han inte springa dit han ville och då slutar han, vi vände om i skritt och skrittade ut på långa tyglar ut i skogen igen utan problem, han har gått fint efter det och inte försökt sticka en enda gång.

ha is i magen om hon sticker och försök byta riktning vid lämpligt ställe, då slutar dom springa och du slipper dra i munnen ;)

Det är knappast en omöjlighet att få hästen mjuk, har själv en dam som gärna springer snabbare än jag vill och var väldigt hård i munnen när jag skaffade henne. Jag testade först ett vanligt tvådelat och sen ett tredelat men inget av det gillade hon så jag testade ett D-bett med kopparrullar (hon är en väldigt ängslig och pigg dam med nerverna överallt) och kopplarrullarna smakar delvis lite gott tycker hon plus att hon "underhålls" när hon pillar med rullarna. Jag rider med nästan överdrivet mjuk hand, nästintill att tyglarna är långa, vilket får henne lugn, så fort hon visar minsta tendens att öka utan att jag ber om det eller jag känner att hon tar bettet så gör jag en eller flera halvhalter, halt eller en volt lite varierande och upprepar detta tills hon lyssnar. Jag har haft henne i ca 1 månad och detta gav resultat efter 1 vecka i både skritt och trav, galoppen jobbar vi fortfarande med men det går framåt.

En mjuk hand och sträva efter att göra halterna med sätet, inte med händerna. Om hästen är svårstannad ute kanske det kan hjälpa med ledarskapsövningar och lite markträning för att hästen ska lyssna mer på dig.

hade samma problem med mitt varmblod förut.
tränade mycket på förhållningar och halter.
tog jätte mjukt i tyglarna först, ´lyssnade han inte tog jag i lite mer.
han fick beröm så fort han tog minsta lilla förhållning.
tillslut mjuknade han i munnen och blev mer uppmärksam på bettet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV