Hård i magen

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 7 294
W

Whatahotgirl

Jag har en häst som på senare tid blivit hård i magen och verkar lite besvärad av det när hon bajsar.
Svårt att gå och bajsa (aldrig haft förut) samt när hon står på gången så piskar hon med svansen och trampar när hon bajsar...

Finns det ngt tillskott man kan ge?

Sv: Hård i magen

Betfor, väl uppblött kan verka lösande. Morötter likaså. Se till att hästen dricker tillräckligt plus att hon rör sig tillräckligt=inte står inne för många av dygnets timmar.

Själv är jag inte så förtjust i att ge olja till hästarna men det sägs att detta också har en snabb lösande effekt.

Fortsätter problemen så vänta inte för länge med att konsultera veterinär.

Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel, men är inte Linfrö smörjande för magen?

Det lär det vara men rätt joxigt att hålla på med tycker jag, ska ligga i blöt tydligen. Har hört att vissa kokar upp det också?

Jag ger linfrökaka till min, det är inte lika effektivt som linfrö men har hittills funkat bra på min häst. Veterinären tipsade om linfrökaka och betfor. (Min häst har haft svår kolik och klarade livhanken med nöd o näppe men efter det att jag började med nuvarande diet har han varit frisk i 7 månader, peppar peppar!)

Hela linfrön är ju så klart lite joxigt.
Jag körde ett tag med pelletrerad linfrö, bara att hälla kokande vatten på och låta stå tills det blev en gröt, vet inte om det också är mindre effektivt, men det är ju helt klart smidigare än hela linfrö.

Jag har tack och lov aldrig haft en kolikhäst *peppar, peppar*.

Se till så att hon dricker ordentligt, vattnet kanske är fruset i hagen, vattenkoppen kanske inte funderar som det ska.. annars har du ju fått bra tips.

Är väl bar om hon får fri tillgång till grovfoder så att magen hålls igång, kan ju vara risk för kolik ifall det blir för hårdt i magen :crazy:

Vetekli och betfor håller magen i trim och är inte krångligt att ge. Blötlägg gärna med extra vatten.
Givetvis är det viktigt att hästen har möjlighet att dricka ordentligt också men det är det ju alltid.

Vetekli skulle jag ge! Jättebilligt och gott och bara att röra ner i lite vatten. Ge någon dl 1-2 ggr per dag, och ge mkt grovfoder och undvik stora givor kraftfoder. Lite linfröolja är också bra och lätt att ge.

Löppfrö eller Physilliumfrö har samma effekt som linfrö skillnaden är att lifrö får man inte ge torrt loppfrö physillium kan man ge torrt= mindre jox dessutom så är det bra mot sandkolik!

Men har de verkligen det? Samma effekt alltså? Min veterinär hävdade att de hade olika verkan linfrö o s k loppfrö:confused:

Jag har en kolikhäst som opererats två ggr. Han har nu varit frisk i 2 år och det är några saker som det aldrig tummas på hos mig:
-betforvatten (ger 5 dl betfor i 20 l hink).
- Inget kraftfoder alls
-mycket hö/hösilage av GOD kvalitet
- linfröpellets och kli i varje fodergiva'
- MYCKET vatten i varje giva mat (om hästen äter det). Min får 5 l vatten i sina hinkar (vilka i övrigt innehåller lusern, linfröpellets, kli och betfor).

Vätska är A och O och på detta sätt får jag i honom 30 l vatten per natt. Och boxen ser ut därefter....

Min ena hästa vill ha ljummet vatten om det är kallt, då dricker hon mycket mer. Jag ger alla mina hästar linfrö och jag tycker inte det är så krångligt. Har vattenkokare, kokar upp vattnet och häller på linfrö. Har hittills aldrig (peppar peppar ta i trä) haft någon häst med kolik

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 461
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Migo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈