Sv: hård i höger, varför och vad göra?
jag har under ca 10 år nu fokuserat väldigt mkt på min egen sits och känner att jag ändå har en hyfsat balanserad sits och åtminstone är medveten om den.
Det jag kan känna igen är att jag nog kan skjuta fram höger höft emellanåt (har problemet att jag spänner höfterna) men är noga med att alltid komma tillbaka till ursprungsläget så fort jag upptäcker det. Jag ska vara extra uppmärksam nu.
Flera tränare har själva konstaterat att hästen i sig har dålig balans, han växte inte i sin egen kropp förrän han var 10 år och fattade att hans bakben hänger ihop med framdelen via en länk, ryggen. Detta har gjort att han har varit en utmaning under alla år och därför har jag varit extra noga med min sits och mina hjälper och att ta hjälp av tränare....
Jag vill gärna ha fler tips på övningar för att belysa problemet och hitta och stärka ev svagheter, både hos mig och häst!
Minska - öka volt är en övning vi gör ibland och han blir riktigt trött av den så jag tar det lugnt då jag misstänker att den är tung för honom.
Då är jag tillbaka vid det jag skrev i början nånstans, ang framdelsvändningar som är suveränt, där känner du olikheter och även dina egna
Samt att vara noga med att handen ligger där den ska, och att du har båda ungefär lika nära hästhalsen, om hästen ligger på i ena sidan kan det märkas bla genom att den handen kommer gärna att "hamna" längre ifrån hästhalsen (i sidled, svårt att förklara) den handen där den inte tar stöd kommer närmare halsen/mot mankammen.
Det som jag skrev om i början.
Skänkelvikningar åt båda hållen, gärna längs spåret, några meter sk vikning in från spåret, sen rakt fram någara steg och tillbaka till spåret. I båda varven.
Börja i skritt.Det är viktigt att du hinner känna hur hästen arbetar och hur det du gör påverkar.
Små bågar längs långsidorna, där du enbart försöker att ha handen där den ska vara och vänder för säte/vikthjälper, skänkeln ligger bara intill. KÄnn hur hästen kan "följa" i båda bågarna, och känn efter i dina ben att du har lika långa ben på båda sidor
Det är bra övningar tycker jag för att få en känsla för vad som är hästens problem och vad som är mitt och för att få hästen att använda kroppen mera liksidigt.
Det finns många andra, med variationer på detta.