Sv: hård i höger, varför och vad göra?
Sånt där är egentligen svårt att säga utan att ha sett det, så jag utgår ifrån det jag själv (mest) kommit i kontakt med.
Att man själv som ryttare är "hårdare" (spänd) i högersidan kan nog vara en vanlig anledning, iom det blir man inte heller lika följsam.
Det är lite intressant tycker jag att så många svarat vänster bak. För själv upplever jag tvärtom på min!
I högervarvet vill den gärna gå som i en sluta och då kommer alltså vänster bak mer inunder kroppen (närmare tyngdpunkten) medans den lätt spänner emot när jag vill flytta högerbak (som den gärna vinklar lite utåt dessutom) rätt, mer rakt fram inunder kroppen. Iofs kanske det blir samma sak ändå, för det mesta av vikten som avlastas bak hamnar på högerbogen och det är när jag vill avlasta högerbogen som fenomenet "spänna emot" lätt uppstår. Så trots att det är ett annat bakben det rör sig om så blir fenomenet samma. Sen tror jag säkert att det har med mig att göra också, att jag har lättare att röra mina höfter och min rygg på ett visst sätt och är mer spänd i högerhöften.
Sen brukar ET´n prata om att om man är mer spänd på ena sidan, som i det här fallet - höger, då har det oftast uppstått för att avlasta den sida hästen är låst på (i SI-leden t ex) och därmed har sämre rörlighet, eller helt enkelt är svagare i (högerhänt/vänsterhänt, sned ryttare). Så grundproblemet sitter med största sannolikhet i vänster sida. Vilket låter logiskt vare sig det är mig eller hästen det kommer ifrån eftersom jag känner om man försöker rulla med höfterna att -ja, det är mer
spänt i höger, men då tänjer man lite och så vips går den att röra i alla riktningar, i vänster känns det inte alls lika spänt men det/de lägen som är svårt/svåra är nästan omöjliga att komma igenom istället! Ffa utan att högerhöften följer med.
Vill egentligen inte ge några råd för det behöver vara utifrån ekipaget. För egen del så har jag försökt lösa felet i många trådar så att säga, inte bara från en aspekt. Hästen har fått behandlingar kontinuerligt vare sig det behövts eller ej för att blir så mjuk och rörlig som möjligt i sin kropp, jag har själv fått behandlingar (osteopati/kraniosakralterapi), har själv tränat fysiken med lite core-träning och lite styrketräning men ffa försöka hålla sig så spänningsfri som möjligt, tränat upp sitsen så gott det går och att försöka kunna "räta upp" hästens höfter med hjälp av mina höfter, övat massvis med grunder i ridningen och försöka få hästen att koppla in de svagare delarna också lite i taget och öka successivt. Har man väl fått den mentala kopplingen (vare sig det gäller ens egen kropp eller hästens kropp) där man öht får igång den muskelgrupp man är ute efter - vilket kan vara lättare sagt än gjort! - då blir resten mycket enklare sen. Men sen kan det ju finnas saker som hindrar.
Du säger att sadel är bytt och hästens rygg är kollad. Tänk bara på att det kan ta månader eller t o m år innan fysiken återställts/förbättrats om den väl blivit hämmad av t ex en illasittande sadel, dålig träning, gamla trauman osv även om man tycker att den är "tillrättad". Det måste få ta den tiden.