Har vi ryttare några rättigheter i trafiken?!?

Sv: Har vi ryttare några rättigheter i trafiken?!?

Jag tycker att du resonerar lite konstigt:crazy:
Bilar har ratt och bromsar som ska fungera, lysen som alltid ska vara på och tydliga trafikregler som måste följas.
Det vet väl alla att i dagsljus syns inte billysena i en kurva som när det är mörkt. Ratt och bromsar funkar inte alltid som man vill vintertid. Trafikreglerna säger inte att du måste köra 70km/h på en 70-väg. Du får köra saktare om du tycker att det finns risk att köra fortare än så;)
Du kan utan problem och utan att behöva bromsa, möta en bil i en kurva i 70km/h när det råder normala förhållanden. För den mötande bilen håller sig på sin sida och du håller dig på din sida. Egentligen är det ganska skitsamma om du ser den bilen eller inte - för båda två ska hur som helst hålla sig till höger, möte eller inte!
Normala förhållanden? Nog borde väl du veta att det finns många vägar i Norrbotten som är 70-vägar och där det är svårt att mötas med två bilar. Än värre en lastbil,traktor o dyl. På dom här vägarna hittar vi dom flesta hästekipagen. Både ridandes och körandes.
Och skulle olyckan vara framme, så är det då i alla fall inte mitt jävla fel för att någon annan gjort fel. Det är inte mitt fel att mötande bil låg på min väghalva, det är inte mitt fel att mötande bil körders av en oerfaren/påverkad/sjuk förare som tog vatten över huvudet - det är inte mitt fel om jag inget fel gjort!
Nä det kanske inte är ditt fel. Men hur kul känns det att bli invalid för livet eller din medpassagerare dör? Kanske det skulle ha varit värt att ha lättat lite på gasen och en olycka kunde ha undvikits, trots att det inte skulle ha varit ditt fel.
Man kan inte utan problem möta en häst i en 70-kurva. För det är inte rimligt eller ens säkert att sakna ner till 30km/h för "tänk om" (enligt mig är maxhastighet vid hästmöte 30km/h). Det är som att be om att bli påkörd bakifrån av bakomvarande fordon.
Nu överdriver du väl lite? 30km/h behöver du inte köra för "tänk om". Man kan faktiskt passera en häst fortare än så. Kör bilen för sakta kan hästen faktiskt börja bli orolig för det. Du som bor i Norrbotten borde ju veta hur mkt vilt vi har kring vägarna. Det kan likväl vara en älg som står där bakom kurvan. Det räcker med att lätta lite på gasen eller vara bromsberedd. Du måste inte stampa på bromsen tvärt innan kurvan för att sakta ner till dina 30km/h så bakomvarande bil kör in i dig.

Som du sen tycker att vi ryttare/kuskar inte ska vara på 70-vägar, vart ska vi vara då när det inte finns annat? Där jag bor finns bara grusvägar och det är 70 på dom. Jag kan rida på villaområdena där det är 50km/h:idea: tycker du? Näe, dom som bor här runt i kring är faktiskt medvetna om att dom bor på landet och på landet finns det hästar att ta hänsyn till också.

Man behöver inte vara i Norrbotten för att ha sådana vägar, där jag bor straxt norr om storstaden har jag en mil sådan väg, med det här väglaget får man invänta mötesplatser för att kunna möta ett annat fordon på 70 sträckorna.

Här kryllar det av stall o hästar, dessutom är det ganska gott om älg, rådjur, vildsvin o grävlingar.

Ryttarna här har jag inga problem med, när det är mörkt är dom ordentligt synliga, likaså hundekipage som är ute o går.

KL

Alla vägar ute på landet som inte har hastighetsskyltar är det 70 på, även om man ska anpassa hastigheten efter omständigheterna så har inte alla fattat det.
På vår väg går det inte att mötas lastbil-bil ens på sommaren.

Endast 4 mil från Stockholm... ;)

Det vet väl alla att i dagsljus syns inte billysena i en kurva som när det är mörkt. Ratt och bromsar funkar inte alltid som man vill vintertid. Trafikreglerna säger inte att du måste köra 70km/h på en 70-väg. Du får köra saktare om du tycker att det finns risk att köra fortare än så;)

Nej, men i dagsljus har man inte heller något problem med att se en bil överhuvudtaget sålänge man håller ögonen öppna. Det jag vill få fram är olikheterna mellan en bil och en häst - en bil måste, måste och åter igen måste alltid ha lyserna på när den körs. Detsamma gäller inte ridande ekipage gällande synlighet i trafiken. Kraven är lägre och straffen, tjaa... Obefintliga?

Ratt och broms fungerar som man använder dom, bilar är inte "lynninga" som hästar kan vara. Det förstår du väl ändå?

Självfallet få man köra saktare än 70 på en 70-väg om man anser att det behövs, men att hålla 30km/h av rädsla för hästmöten, då håller man omotiverat låg hastighet och det är lika olagligt som att köra för fort.

Normala förhållanden? Nog borde väl du veta att det finns många vägar i Norrbotten som är 70-vägar och där det är svårt att mötas med två bilar. Än värre en lastbil,traktor o dyl. På dom här vägarna hittar vi dom flesta hästekipagen. Både ridandes och körandes.

Normala förhållande gäller dagsljus och torr vägbana, under dom förhållanderna har jag aldrig haft problem att möta varken lastbilar/bussar och personbilar i 70-kurvor. Och vad Norrbotten har med saken att göra vet jag inte?...
Däremot fick jag stora problem när jag mötte två småpojkar cyklandes i bredd på min sida. Då hade jag stor lust att slå hjäl deras föräldrar.

Nä det kanske inte är ditt fel. Men hur kul känns det att bli invalid för livet eller din medpassagerare dör? Kanske det skulle ha varit värt att ha lättat lite på gasen och en olycka kunde ha undvikits, trots att det inte skulle ha varit ditt fel.

Så du menar att man ska konstant ligga på låga hastigheter för att det kan finns idioter som kan lägga sig på min sida av vägen? Är man så rädd för trafik ska man nog i sådana fall undvika att åka något annat än buss...

Jag är ingen galning som är helt manisk på att "jag har minsan rätt" i trafiken, behöver situationen lägre hastigheter så självfallet saktar jag ner oavsett vem som gjort fel. Men det innebär inte att man ska ligga och vara ett farthinder för bakomvarande fordon eller bryta mot trafikreglerna som finns.

Nu överdriver du väl lite? 30km/h behöver du inte köra för "tänk om". Man kan faktiskt passera en häst fortare än så. Kör bilen för sakta kan hästen faktiskt börja bli orolig för det. Du som bor i Norrbotten borde ju veta hur mkt vilt vi har kring vägarna. Det kan likväl vara en älg som står där bakom kurvan. Det räcker med att lätta lite på gasen eller vara bromsberedd. Du måste inte stampa på bromsen tvärt innan kurvan för att sakta ner till dina 30km/h så bakomvarande bil kör in i dig.

Passera du en häst fortare än så, jag bryr mig inte. Men själv gillar jag att fort kunna stanna om hästen börjar stolla. Sönderbucklade sidorskärmar är ingen billig historia, och tyvärr är det en historia jag får stå för själv då ryttare i typ 999 av 1000 är fall fria från allt vad ansvar heter. Kör jag så sakta att jag kan stanna omedelbart så har jag i alla fall en liiiten chans att få skadorna betalade av den skydlige - dvs han/hon som höll en häst i trafiken.

Hästar har ryttare på ryggen som mest troligt kommer dö i en krock, som jag redan nämnt i början av tråden. Jag kör helldre på en älg varje dag, än ett ridande ekipage under en hel livstid.

Vart har jag nämnt att man inte ska bara beredd?! Det är man väl för bövelen alltid bakom ratten? Men möter man en häst mitt i en kurva går det många, många meter innan man hunnit styra upp situationen. Beredd eller inte.

Fan man hade hunnit köra över ekipaget fem gånger innan bilen nått rimlig hastighet. Plus att bilen mest troligt i slutet av allt ligger upp och ner i diket pga att däcken låste sig i inbromsandet. Allt det för att ryttare tycker det passar bra med opålitliga djur efter 70-vägar. Tacka för visad hänsyn säger jag bara.

Fortsätter det såhär kommer reglerna kring hästar att ändras, och det kommer inte vara till ryttarnas fördel någonstans. Men man väljer ju själv hur man vill bädda.

Som du sen tycker att vi ryttare/kuskar inte ska vara på 70-vägar, vart ska vi vara då när det inte finns annat? Där jag bor finns bara grusvägar och det är 70 på dom. Jag kan rida på villaområdena där det är 50km/h:idea: tycker du? Näe, dom som bor här runt i kring är faktiskt medvetna om att dom bor på landet och på landet finns det hästar att ta hänsyn till också.

Finns det verkligen inget annat än en 70-väg för dig att rida på? Skogen, ridhuset, ridbana, inget sånt?

Som jag redan nämnt för dom som inte har något annat val än 70-vägar, be VV sätta upp varningsskyltar. Svårare än så är det inte. Finns ett stall jag höll på i tidigare som stod längst en 70-sträcka, vi fixade varningsskyltar och den delen av vägen användes endast som "transportsträcka" till 50-vägarna.

Finns många 70-vägar vart jag har hästen nu också, men det är inte vägar jag vill vistas på med häst. Av säkerhetsskäl och visad hänsyn till övriga trafikanter:)

Bra mer reflexer se ut som en julgran utan stjärna ;)
Men att korsa en väg är inte samma sak som att skritta konstant på den samma. Du släpper inte gärna dina barn (om du nu har några ;)) lösa på vägen deras "ratt" fungerar ibland lika bra som en rädd/skrämd häst. Jag tycker du verkar som en av de få ryttare som fattar vad häst i trafiken innebär. :idea:

haha man tackar. Nej men just det att bilsterna bör sakta ner istället för att öka farten :crazy: Jag och kompisen hade en artikel i GD dock en väldigt dålig artikel, jag tkte den bara handlade om kompisen ingenting om lagen med hästar i trafiken eller så.

Det du vägrar att ta in och som vi försöker säga är att ALLA småvägar är 70 vägar på landet!

Många vägar härikring är småvägar, men likförbaskat är hastighetsgränsen 70, vilket det aldrig skulle falla mig in att köra i, för man har inte fri sikt och kan inte utan trassel möta en traktor eller en lastbil.

Med den ringa mängd trafik vi har, så ja, jag rider på vägen bl a för att ta mig till andra delar av skogen. Däremot skulle det inte falla mig in att rida på stora landsvägen ett par km bort, där det också är 70, men där trafikmängden och snitthastigheten är en helt annan.

Nej, men i dagsljus har man inte heller något problem med att se en bil överhuvudtaget sålänge man håller ögonen öppna. Det jag vill få fram är olikheterna mellan en bil och en häst - en bil måste, måste och åter igen måste alltid ha lyserna på när den körs. Detsamma gäller inte ridande ekipage gällande synlighet i trafiken. Kraven är lägre och straffen, tjaa... Obefintliga?
Har du svårare för att se en häst i dagsljus än en bil? Ser du cyklister i dagsljus över huvud taget?
Ratt och broms fungerar som man använder dom, bilar är inte "lynninga" som hästar kan vara. Det förstår du väl ändå?
Lynniga? Jag talar om halt underlag där bilen kanske inte åker exakt dit du vill.
Självfallet få man köra saktare än 70 på en 70-väg om man anser att det behövs, men att hålla 30km/h av rädsla för hästmöten, då håller man omotiverat låg hastighet och det är lika olagligt som att köra för fort.
Ja just därför tyckte jag att du överdrev lite där. Du skriver att du måste köra 30 förbi hästar och vid "tänk om" det dyker upp en häst.
Och vad Norrbotten har med saken att göra vet jag inte?...
Vi har rätt så mkt renar (t.ex) som inte vet att bilar är hårda och renar är mjuka;) Men du verkar vara en stadsbo då du inte visste att det kan dyka upp vad som helst i en kurva.
Så du menar att man ska konstant ligga på låga hastigheter för att det kan finns idioter som kan lägga sig på min sida av vägen? Är man så rädd för trafik ska man nog i sådana fall undvika att åka något annat än buss...
Det är ju du som skriver att du måste köra 30 vid "tänk om" Inte jag.
Passera du en häst fortare än så, jag bryr mig inte. Men själv gillar jag att fort kunna stanna om hästen börjar stolla. Sönderbucklade sidorskärmar är ingen billig historia, och tyvärr är det en historia jag får stå för själv då ryttare i typ 999 av 1000 är fall fria från allt vad ansvar heter. Kör jag så sakta att jag kan stanna omedelbart så har jag i alla fall en liiiten chans att få skadorna betalade av den skydlige - dvs han/hon som höll en häst i trafiken.
Jag har ingen erfarenhet vad bilskador kostar. Däremot har jag ridit många trafiksäkra hästar som kan bli lite på tårna om bilen kör för sakta förbi. Hästarna gillar inte ha en bil för länge snett bakom ögat. Min erfarenhet.
Hästar har ryttare på ryggen som mest troligt kommer dö i en krock, som jag redan nämnt i början av tråden. Jag kör helldre på en älg varje dag, än ett ridande ekipage under en hel livstid.
Jag vet att det sitter en människa på hästryggen ...eller en bakom i vagnen...eller en människa bredvid hästen. En älg kanske du kör på en gång, sen aldrig mer.
Vart har jag nämnt att man inte ska bara beredd?!
När du skrev att du MÅSTE köra 30 vid "tänk om". Åter igen, nej det måste man inte.
Fan man hade hunnit köra över ekipaget fem gånger innan bilen nått rimlig hastighet. Plus att bilen mest troligt i slutet av allt ligger upp och ner i diket pga att däcken låste sig i inbromsandet. Allt det för att ryttare tycker det passar bra med opålitliga djur efter 70-vägar. Tacka för visad hänsyn säger jag bara.
Vad säger du till cyklisten som vinglade till framför din bil och blevöverkörd av dig och dog? Vad säger du till viltet som sprang framför din bil så att du numera är totalförlamad? Tacka för visad hänsyn?:crazy:
Finns det verkligen inget annat än en 70-väg för dig att rida på? Skogen, ridhuset, ridbana, inget sånt?

Som jag redan nämnt för dom som inte har något annat val än 70-vägar, be VV sätta upp varningsskyltar. Svårare än så är det inte. Finns ett stall jag höll på i tidigare som stod längst en 70-sträcka, vi fixade varningsskyltar och den delen av vägen användes endast som "transportsträcka" till 50-vägarna.
Det finns faktiskt 50-vägar, men det är ju villaområden. Tror inte dom boenden där skulle gilla att jag galopperade runt, runt deras kvarter;) Det finns ju även 90-vägar också:idea:, men det tycker jag är för riskfyllt. Så näe, det finns bara 70-vägar för mig att rida på:D
Jag rider ju i skogen varje dag på sätt o vis:p Men att rida på skogsstigar nu på vintern orkar inte mina hästar tyvärr med. Men dina kanske har bättre flås och hållbarhet för att ridas i meterhög snö varje dag?
Ridhus nej. Hade det funnits hade jag ändå inte ridit där mer än en dag i veckan. Ridbana finns men både jag och hästarna tycker det räcker med max en dag i veckan där. Urtråkigt! Det är så mkt roligare att rida dressyr i skogen.

Jag har faktiskt sett en varningsskylt här i byn:idea: Men ska man sätta upp för varje väg och varje håll osv blir det många, många skyltar. Sen ser man ju hästar i hagar efter vägarna...är inte det en sorts varningsskylt:angel:

knapplån

Det är faktiskt ganska enkelt vad som borde gälla.

Man ska inte köra förbi en häst och ryttare fortare än vad man hade kört förbi en älg eller ett barn, på vägen.

Har du svårare för att se en häst i dagsljus än en bil? Ser du cyklister i dagsljus över huvud taget?

Är väl ganska självklart att mindre föremål syns sämre än större? Ser jag en häst sämre än en bil? Ja, hästen är mindre, smälter lättare in i "bakgrunden" och reflexterar väldigt lite solljus.

Vet i alla fall att min fd häst, en skimmel, knappt syntes på vintern, och ännu värre vid solljus. Hon såg bara ut som grusig snö och jag var tvungen att klä henne med reflexer under hela vintern och våren. Andra hästen syns knappt på hösten, man kan väl säga att likheterna mellan isabell och färgen på gammalt gräs är ganska stor.

Vad det sistnämnda har med saken att göra får du utveckla. Jag trodde sakfrågan i detta fall handlar om skillnaden i synligheten bilar vs. hästar, men jag kanske hade fel jag.

Lynniga? Jag talar om halt underlag där bilen kanske inte åker exakt dit du vill.

Och är underlaget halt så får man köra därefter. Som sagt, ratt och broms fungerar som man använder dom.

Ja just därför tyckte jag att du överdrev lite där. Du skriver att du måste köra 30 förbi hästar och vid "tänk om" det dyker upp en häst.

För att på ett säkert sätt kunna hantera hästmöten i en 70-kurva bör man ha väldigt låg hastighet innan man ens kör in i kurvan. För att börja bromsa när man är i kurvan är tamefan höjden av idioti.

Vi har rätt så mkt renar (t.ex) som inte vet att bilar är hårda och renar är mjuka;) Men du verkar vara en stadsbo då du inte visste att det kan dyka upp vad som helst i en kurva.

Och har inte jag redan nämnt skillnaden jag ser på människor och djur?

Sen finns det även en annan skillnad mellan det två djuren. Renen går vart den vill, när den vill och hur den vill. Ibland är den vart den hör hemma - i skogen, och ibland där den inte bör vara - på vägen. Det är inget någon kan påverka, ja förutom VV då som kan sätta upp viltstängsel, men annars är man ganska maktlös i frågan om vart renen ska vara.

Intressant då att du väljer att gämföra vilda djur som hamnat fel, med tama djur som du uppenbarligen tycker har hamnat rätt. Fast det båda djuren infinner sig på samma plats, dvs på 70-vägen.

Det är ju du som skriver att du måste köra 30 vid "tänk om" Inte jag.

Vad är då ditt alternativ om inte låga hastigheter? Jag nämnde inget om att man måste puttra på i 30km/h när jag besvarade ditt stycke om att lätta på gasen. Vad fan det nu har med saken att göra, jag har aldrig varit en fartdåre i alla fall.

Jag har ingen erfarenhet vad bilskador kostar. Däremot har jag ridit många trafiksäkra hästar som kan bli lite på tårna om bilen kör för sakta förbi. Hästarna gillar inte ha en bil för länge snett bakom ögat. Min erfarenhet.

Var med om en olycka i väldigt låg hasighet i början av detta år. Delarna, montering och lackning utfördes själv - prisplappen för den händelsen blev kring 10K. Du kan förvänta dig det dubbla om du lämnar in bilen för rep.

Min erfarenhet av trafiksäkra hästar är att dom bryr sig ganska så lite om bilar oavsett vart bilen är eller i vilken hastighet dom kommer i.

Jag vet att det sitter en människa på hästryggen ...eller en bakom i vagnen...eller en människa bredvid hästen. En älg kanske du kör på en gång, sen aldrig mer.

En häst är ungefär lika stor som en älg, så då lär jag bara köra på en häst en gång och aldrig mer percis som med en älg. Men skillnaden är fortfarande att ingen annan människa behöver komma till skada om jag kör på en älg.

När du skrev att du MÅSTE köra 30 vid "tänk om". Åter igen, nej det måste man inte.

VID hästmöten, ja. Läs vad man skriver för sjutton... Jag kör 30 bredvid barn också, samma sak med cyklister efter 50-vägar (efter 70 och högre hastigheter saktar jag ner så mycket jag anser att jag kan).

Det är det som anses att vara beredd enligt mig i dom situationerna. Det handlar inte om att "hinna sakta ner" eller "hinna väja" om man måste agera. Det handlar om att snabbt och riskfritt komma ner till 0km/h.

När en häst går från kolugn till att hoppa 1½ m i sidleds så händer det snabbt.

När ett barn ser sin kompis på andra sidan vägen och springer dit så händer det snabbt.

När en cyklist vinglar till och faller ut mot gatan så händer det snabbt.

Därför måste jag, i dom situationerna, hinna agera jävligt mycket snabbare. I 30km/h har jag en rimlig chans att lyckas med det. Så vet jag att jag kör in i ett hästtätt område (gusvägen till stallet t ex) så puttrar jag på ganska fridfullt fram i 30km/h. Och tacka för det med tanke på den bristande överlevnadesinstinken vissa av dom ryttarna har (läs tidigare i tråden om ryttare utan reflexer m.m).

Vad säger du till cyklisten som vinglade till framför din bil och blevöverkörd av dig och dog? Vad säger du till viltet som sprang framför din bil så att du numera är totalförlamad? Tacka för visad hänsyn?:crazy:

Läs ovanstående. Jag som bilförare gör allt jag kan. Men vad fan gör du som ryttare för att underlätta det för mig? Inte ett jävla skit. Därav tack för visad hänsyn, dvs den totala bristen på det.

Det finns faktiskt 50-vägar, men det är ju villaområden. Tror inte dom boenden där skulle gilla att jag galopperade runt, runt deras kvarter;) Det finns ju även 90-vägar också:idea:, men det tycker jag är för riskfyllt. Så näe, det finns bara 70-vägar för mig att rida på:D

Nä, man får ju faktiskt ta och anpassa ridningen efter området. Men snälla mig, säg inte att du håller på att galoppera efter 70-vägarna? För i sådana fall anser jag att denna diskusion är över mellan dig och mig.

Jag rider ju i skogen varje dag på sätt o vis:p Men att rida på skogsstigar nu på vintern orkar inte mina hästar tyvärr med. Men dina kanske har bättre flås och hållbarhet för att ridas i meterhög snö varje dag?

Min häst är 82cm hög, så nej, meterhög snö är ingen bra ide. Han fastnar och jag får springa efter en spade för att få fram honom. Däremot var det inga problem att rida i skogen ofta med ridhästen, efter ett par turer fick man en upptrampad stig.

Jag har faktiskt sett en varningsskylt här i byn:idea: Men ska man sätta upp för varje väg och varje håll osv blir det många, många skyltar. Sen ser man ju hästar i hagar efter vägarna...är inte det en sorts varningsskylt:angel:

Nä, tycker det borde räcka med en vid infarten till byn, och då är ju i sådana fall den sakfrågan löst. Ni har varning för hästar på era 70-vägar, just det jag tjatat om sen många inlägg tillbaka.

Jag som bilförare gör allt jag kan. Men vad fan gör du som ryttare för att underlätta det för mig? Inte ett jävla skit. Därav tack för visad hänsyn, dvs den totala bristen på det.
Så du menar att bara för olycksriskensskull (läs din skull) ska det inte finnas hästar på vägen. Hur blir det med dom andra olycksriskerna? Vad ska du göra åt dom? Jag tycker du ska följa ditt eget råd, ta bussen istället;) Hästar är fordon och får därefter framföras på väg. Bara att acceptera.
Nä, man får ju faktiskt ta och anpassa ridningen efter området. Men snälla mig, säg inte att du håller på att galoppera efter 70-vägarna? För i sådana fall anser jag att denna diskusion är över mellan dig och mig.
Självklart att jag galopperar efter 70-vägar. Vart ska jag annars galoppera?
Min häst är 82cm hög, så nej, meterhög snö är ingen bra ide. Han fastnar och jag får springa efter en spade för att få fram honom. Däremot var det inga problem att rida i skogen ofta med ridhästen, efter ett par turer fick man en upptrampad stig.
Så fort det har snöat så är man ju "på noll" igen och måste trampa upp stigen där åter igen. Sen är det mkt svårt att hålla konditionen och rida dressyr på en upptrampad knagglig snöstig där man bara kan skritta. Går ju inte att rida där när det är skare heller.

Nä, tycker det borde räcka med en vid infarten till byn, och då är ju i sådana fall den sakfrågan löst. Ni har varning för hästar på era 70-vägar, just det jag tjatat om sen många inlägg tillbaka.
Nu är det ju så att jag bor i en av Sveriges största by till arealen. Så en varningsskylt hjälper föga. Om det nu finns en men jag har för mig att jag har sett en ...nånstans.

Fast jag har inga problem med bilförare som inte visar hänsyn, för det gör dom här. Byborna har heller inga problem med hästar efter vägarna. Dom fattar att man kan inte rida i skogen på vintern och heller inte alltid under sommaren. Och defenitivt inte under jaktsäsong. Hästar med vagn efter sig har ju inget annat val än att köra på vägen.

Som andra redan påpekat för dig så verkar du ha svårt att fatta att små vägar har en hastighet på 70km/h. Även om det inte alltid är lämpligt att köra 70km/h på dessa vägar.
Och är underlaget halt så får man köra därefter. Som sagt, ratt och broms fungerar som man använder dom.
Du har inte kört halkbana? Har du kört på rullgrus någon gång mitt i sommaren? Hur många trafikolyckor sker det med bil och häst med ryttare? Hur många trafikolyckor händer det varje år utan häst och ryttare inblandad?
Sen att du har svårt för att se en häst med ryttare än en bil är lite skrämmande. Kanske du behöver glasögon när du är ute och kör bil?

Då borde du också fått lära dig att I N G E N har rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Hästar är fordon och får därefter framföras på väg. Bara att acceptera.

Den kommentaren var nästan väntad, och det är en fullkomligt klockren definition av ryttare som dig. Sådana som, bara för att dom har rätt, så ska det hävdas in i absurd dumhet.

Bara för att du FÅR vistas på en 70-väg med häst, ska SKA du minsan göra det. Inte en enda tanke på att du kan orsaka en olycka med dödlig utgång, bara för att du är så jävla benhård på att hålla din rätt.

Inte en tanke på hur du kan förstöra livet för dina medtafikanter, inte en enda tanke på någon annan än dig själv, dina behov och din rätt i trafiken.

Du bör nog förfriska ditt minne gällande det mest grundläggande trafikreglerna. För den attityden du bär på i trafiken, är just den som har ihjäl människor. Helt i onödan.

Nu tackar för mig, har absolut ingeting mer att tillför i våran diskussion, lägger helldre den tiden på att hitta någon som är villig att se saker ur olika perspektiv.

Har läst igenom tråden men det är en sak jag inte förstår, vill man att bilisterna ALLTID ska stanna när man möter dom? Mina hästar som tränas i trafik blir mer konfunderade om en bil står still på ett för dom oväntat ställe än om de åker om i en jämn fart. Om jag har en häst som inte klarar av att möta en bil i rörelse så ser jag till att hålla mig till sådana vägar där jag kan ta mig av vägen om så behövs eller håller mig borta från att rida på platser där jag inte klarar av att hantera hästen. :crazy:
Har faktiskt aldrig sett trafiken som ett problem snarare som ngt man måste planera för när man rider på väg. Vad kan tänkas hända, hur agerar jag då, hur reagerar hästen, är det säkerhetsmässigt vettigt att göra detta mm. Och ja jag tycker faktiskt att det lika ofta beror på ryttare och häst som på andra trafikanter att tillbud sker, frånsett sådana sittuationer som ovan berättats om plogbilen, sånt är bara skrämmande.:devil: Då tycker jag att det är värre när man gör uppdrag på marknader och andra almänna platser där fotgängare inte har vett att flytta på sig, det händer titt som oftast att man får be folk med barnvagnar att flytta sig för att inte riskera att bli klämda eller trampade speciellt om man kommer med häst och vagn. DET är läskigt....

Man kan inte utan problem möta en häst i en 70-kurva. För det är inte rimligt eller ens säkert att sakna ner till 30km/h för "tänk om" (enligt mig är maxhastighet vid hästmöte 30km/h). Det är som att be om att bli påkörd bakifrån av bakomvarande fordon.

Att väja undan/gå över till andra väghalvan är ett måste för att hålla ett bra säkerhetsvanstånd till hästen, spelar ingen roll om den står stilla eller hoppar runt om en rodehäst, avståndet behövs. Men det är en livsfarlig manöver att utföra utan fri sikt. Det innebär att jag måste stanna, och att stanna i en kurva är minst lika farligt och dessutom olagligt!

Hmmmm hur ska du göra då har du tänkt dig om det är en traktor bakom kurvan med redskap och som inte kör fortare än 30 ? kör du på den då? för att det är omöjligt att stanna?:crazy:

Alla vet ju att det inte e bra att rida på banan 24/7, om man inte vill ha en uttråkad häst med noll i bjudning. Samtidigt e det inte alla som har någon skog att rida i. Tänk bara på dom i skåne! Där jasg bor har vi ett par vägar som inte används av biltrafiken som man kan rida på. För att ta sig till dessa väga MÅSTE man rida på 70 väg. Ska vi då inte får rida på vägarn bara för att det e en 70?

Vist jag tycker att det ska vara mera ansvar på ryttarna som rider på vägen. E hästen inte trafiksäker har den inget på vägena att göra! Man kan träna dom någon annanstans. Men att förbjuda alla hästekipas på vägarna e inte rätt väg att gå.

Och sen e det många vägar man inte kag köra 70 i om man inte har absolut fri sikt. Mest pga att man INTE kan mötas i den hastiheten på vägen, eller jo man kan mötas men det e totalt LIVSFARLIGT!

Den kommentaren var nästan väntad, och det är en fullkomligt klockren definition av ryttare som dig. Sådana som, bara för att dom har rätt, så ska det hävdas in i absurd dumhet.

Bara för att du FÅR vistas på en 70-väg med häst, ska SKA du minsan göra det. Inte en enda tanke på att du kan orsaka en olycka med dödlig utgång, bara för att du är så jävla benhård på att hålla din rätt.

Inte en tanke på hur du kan förstöra livet för dina medtafikanter, inte en enda tanke på någon annan än dig själv, dina behov och din rätt i trafiken.

Du bör nog förfriska ditt minne gällande det mest grundläggande trafikreglerna. För den attityden du bär på i trafiken, är just den som har ihjäl människor. Helt i onödan.

Nu tackar för mig, har absolut ingeting mer att tillför i våran diskussion, lägger helldre den tiden på att hitta någon som är villig att se saker ur olika perspektiv.
Fattar du trögt? Jag har inget val än att rida på 70-väg. Tar jag ett kliv utanför min tomt så står jag på 70-väg.

Du har skrivit tidigare att du hellre kör på en älg än en häst med ryttare, just för att det är en människa du kan ha ihjäl då. Nu skriver du som att du är rädd för ditt eget liv om du kör på en häst. Hur ska du ha det?

Hur många människor har omkommit i trafiken då dom kört på en häst med ryttare? Hur många ryttare har omkommit i trafiken för att dom har blivit påkörda?
Jag tror du ska vara med rädd för att något vilt ska dyka upp på vägen.

Hästen har samma frikort som kor, får och grisar.
Det betyder att om man inte kan ställa i bevis att ryttaren/ägaren varit vårdlös så går denne fri.
Det gäller även parkerade bilar.
Så det gäller att ha helförsäkring.
Dock har inte bilföraren ansvar för hästens välbefinnande
Det innebär att om bilföraren framfört sitt fordon på ett normalt trafiksäkert sätt så går han fri.
Häst o ryttare är fordon som framförs i trafik och skall anpassas till denna.

Sen är det ju en annan sak, att man i anständighetens namn visar varandra hänsyn.
Vill jag inte få sidan av bilen in sparkad så kör jag inte fram till ett ekipage utan låter detta passera mig.
Och att man agerar på ett för både häst o ryttare förutsebart sätt.
Inte hastigt vevar ner rutan och gapar etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 818
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 159
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 117
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar