P
PowerPinglan
Sv: Har vi ryttare några rättigheter i trafiken?!?
Jag tycker att du resonerar lite konstigt
Som du sen tycker att vi ryttare/kuskar inte ska vara på 70-vägar, vart ska vi vara då när det inte finns annat? Där jag bor finns bara grusvägar och det är 70 på dom. Jag kan rida på villaområdena där det är 50km/h tycker du? Näe, dom som bor här runt i kring är faktiskt medvetna om att dom bor på landet och på landet finns det hästar att ta hänsyn till också.
Jag tycker att du resonerar lite konstigt
Det vet väl alla att i dagsljus syns inte billysena i en kurva som när det är mörkt. Ratt och bromsar funkar inte alltid som man vill vintertid. Trafikreglerna säger inte att du måste köra 70km/h på en 70-väg. Du får köra saktare om du tycker att det finns risk att köra fortare än såBilar har ratt och bromsar som ska fungera, lysen som alltid ska vara på och tydliga trafikregler som måste följas.
Normala förhållanden? Nog borde väl du veta att det finns många vägar i Norrbotten som är 70-vägar och där det är svårt att mötas med två bilar. Än värre en lastbil,traktor o dyl. På dom här vägarna hittar vi dom flesta hästekipagen. Både ridandes och körandes.Du kan utan problem och utan att behöva bromsa, möta en bil i en kurva i 70km/h när det råder normala förhållanden. För den mötande bilen håller sig på sin sida och du håller dig på din sida. Egentligen är det ganska skitsamma om du ser den bilen eller inte - för båda två ska hur som helst hålla sig till höger, möte eller inte!
Nä det kanske inte är ditt fel. Men hur kul känns det att bli invalid för livet eller din medpassagerare dör? Kanske det skulle ha varit värt att ha lättat lite på gasen och en olycka kunde ha undvikits, trots att det inte skulle ha varit ditt fel.Och skulle olyckan vara framme, så är det då i alla fall inte mitt jävla fel för att någon annan gjort fel. Det är inte mitt fel att mötande bil låg på min väghalva, det är inte mitt fel att mötande bil körders av en oerfaren/påverkad/sjuk förare som tog vatten över huvudet - det är inte mitt fel om jag inget fel gjort!
Nu överdriver du väl lite? 30km/h behöver du inte köra för "tänk om". Man kan faktiskt passera en häst fortare än så. Kör bilen för sakta kan hästen faktiskt börja bli orolig för det. Du som bor i Norrbotten borde ju veta hur mkt vilt vi har kring vägarna. Det kan likväl vara en älg som står där bakom kurvan. Det räcker med att lätta lite på gasen eller vara bromsberedd. Du måste inte stampa på bromsen tvärt innan kurvan för att sakta ner till dina 30km/h så bakomvarande bil kör in i dig.Man kan inte utan problem möta en häst i en 70-kurva. För det är inte rimligt eller ens säkert att sakna ner till 30km/h för "tänk om" (enligt mig är maxhastighet vid hästmöte 30km/h). Det är som att be om att bli påkörd bakifrån av bakomvarande fordon.
Som du sen tycker att vi ryttare/kuskar inte ska vara på 70-vägar, vart ska vi vara då när det inte finns annat? Där jag bor finns bara grusvägar och det är 70 på dom. Jag kan rida på villaområdena där det är 50km/h tycker du? Näe, dom som bor här runt i kring är faktiskt medvetna om att dom bor på landet och på landet finns det hästar att ta hänsyn till också.