Sv: Har vi ryttare några rättigheter i trafiken?!?
Kan du inte se hästen, ser du inte bilen heller så bra = man kör inte fortare än att man hinner att stanna/veja undan.
Det är stor jävla skillnad mellan en bil och en häst, eller vad har du för coola hästar?
Bilar är hårda med deformationszoner, krockkuddar och bilbälten.
Hästar och ryttare är mjuka helt oskyddade förutom en eventuell hjäm och säkerhetsväst.
Bilar har ratt och bromsar som ska fungera, lysen som alltid ska vara på och tydliga trafikregler som måste följas.
Hästar är opålitliga djur där "ratt" och "broms" inte alltid funkar för ryttaren, omöjligt att säga när det händer och ingen häst är så unik att all instinkt är borta. Reflexer och lampor är något det slarvas något enormt med och detsamma gäller med det, väldigt få, trafikreglerna som finns.
Summan av kardemumman:
Du kan utan problem och utan att behöva bromsa, möta en bil i en kurva i 70km/h när det råder normala förhållanden. För den mötande bilen håller sig på sin sida och du håller dig på din sida. Egentligen är det ganska skitsamma om du ser den bilen eller inte - för båda två ska hur som helst hålla sig till höger, möte eller inte!
Och skulle olyckan vara framme, så är det då i alla fall inte mitt jävla fel för att någon annan gjort fel. Det är inte mitt fel att mötande bil låg på min väghalva, det är inte mitt fel att mötande bil körders av en oerfaren/påverkad/sjuk förare som tog vatten över huvudet - det är inte mitt fel om jag inget fel gjort!
Man kan inte utan problem möta en häst i en 70-kurva. För det är inte rimligt eller ens säkert att sakna ner till 30km/h för "tänk om" (enligt mig är maxhastighet vid hästmöte 30km/h). Det är som att be om att bli påkörd bakifrån av bakomvarande fordon.
Att väja undan/gå över till andra väghalvan är ett måste för att hålla ett bra säkerhetsvanstånd till hästen, spelar ingen roll om den står stilla eller hoppar runt om en rodehäst, avståndet behövs. Men det är en livsfarlig manöver att utföra utan fri sikt. Det innebär att jag måste stanna, och att stanna i en kurva är minst lika farligt och dessutom olagligt!
Och händer något, så inte fan är det då ryttaren som hade en tokstollig häst som bestraffas. Nä, det är jag som ska stå till svars för att någon annan beter sig som ett mähä i trafiken.
Ska hästar ut på 70-vägar anser jag att det ska vara i abosluta nödfall (t ex enda vägen till ridhuset/ridvägarna). Då ska man även se till att VV i alla fall sätter upp varningsskyltar för hästar i det området.
Det handlar om visad hänsyn i trafiken. Bilister är inte övermänskliga, och vi har regler att följa som går emot att kunna hantera hästar (och barn som Civil action nämnde) efter 70-vägar. Vi kan inte bara helt sådär stå på bromsen utan hänsyn till bakomvarande fordon eller rådande väglag, och vi kan inte krypköra runt överallt för att "tänk om", det är olagligt.
Så det minsta ryttare kan göra är väl att låta bli att rida på landsvägar med höga hastigheter? Är det så mycket begärt, att som bilist, någongång FÅ hänsyn av andra?
Det tycker inte jag som ryttare, kusk, bilist och förhoppningsvis framtida yrkesförare.