Har vi ryttare några rättigheter i trafiken?!?

Sv: Har vi ryttare några rättigheter i trafiken?!?

Anledning till att jag frågat är då vissa stallägare velat skjuta över sitt ansvar på hästägaren vilket inte går. Har jag min häst inackorderad med personal som sköter den har jag inte möjlighet att påverka hur de hanterar min häst, stall, stängsling etc.

Då kan du hälsa de aktuella stallägarna att jo, om det uppstår en skada på mark så är du som ägare ansvarig men i annat fall är det den som varit oaktsam/vårdslös/culpös som får ersätta skadan. Och om du blir ersättningsskyldig enligt ägofredslagen så har du en återkravsrätt gentemot den som orsakat skadan vilket i slutänden innebär att det blir stallägaren som får ersätta om det till exempel varit bristfälligt stängslat.

Och jag kan säga såhär, att jag börjar bli jävligt less på ryttare faktiskt... Tidigare stötte man bara på mina hyresgäster efter vägarna och alla hade vett nog att bete sig korrekt i trafiken. Men nu...

Har stött på ekipage utan en enda reflex flera gånger när det är kolsvart ute och varit det i ett par timmar. Hur i helvete ska man som bilförare ha en ärlig chans att se och reagera i sådana situationer?
Jag kör inte snabbt efter grusvägen till stallet (pga barn, hundar, vilda djur och även hästar) men jag lovar att man ändå får hjärtat i halsen när man upptäcker 10m från bilen att en häst står skymd vid vägkanten.

Och jaja, älgar har inte heller reflexer därför ska man vara beredd. Men älgar har inte, till skillnad från hästar, 15-åringar på ryggen som mest troligt kommer dö vid en krock. Vill folk ta livet av sig så gör det då, men lägg det fan inte på mitt samvete!

Har även sett ryttare utan reflexer rida efter landsvägen som är 70/50-väg. Ryttare som tror det räcker med en sketen reflexväst (det syns knappt framifrån pga hästens huvud och hals!) och ryttare som rider i bredd - på fel sida av vägen.

Vi ryttare har så få regler att följa, och konsekvenserna vid en olycka kan bli enorma. Varför, varför och åter igen varför beteer man sig såhär?!

Nästa ryttare jag möter som syns dåligt kommer åka på en utskällning värd att skriva ner i historieböckerna. Usch! Nu blev det väl lite OT men detta har legat och pyrt inom mig hela vintern nu.

För att besvara din fråga dock. Hade du, hästen och/eller bilen skadas skulle föraren ha blivit skyldig. Därför känns de ovanstående situationerna ännu jävligare, för jag blir skyldig pga deras skitbeteende...

:bow::bow::bow:

KL

Jag börjar oxå tröttna på när det gäller bilförarens plikt mot häst/ryttare. Men var e ryttarens plikt på bilföraren?

För ca 5 månader sen mötte jag en ryttare som singlanerade att jag skulle stanna. Han red på halvlånga tyglar (!) och hästen slog lite med öronen (men inte orolig på några vis). Jag hade koll på hästen hela tiden när jag körde om. Ryttare var inte glad. Men varför sak bilförare respektera ryttare när man inte får en skit tillbaka?

Vist ser man att hästen blir orolig och börja steppa runder så stanar man ju så klart. MEN inte annars!

Det var mycket det där jag försökte påvisa i mitt inlägg också :bow: Ansvaret ligger på både ryttare & bilister, inte bara bilisterna.

Skriver under på detta!

Jag tror att just sånt här gör att många billister inte visar någon vidare hänsyn.

Jag rider alltid på höger sida, saktar in för allt jag möter och slänger i väg en artig hälsning åt de som kör om.

Likaså hejjar jag på alla gående eller cyklister som jag möter för att skapa en trevlig miljö ute på vägarna. Brukar också tala om att det är OK att passera för de som känner sig osäkra. Vinkar även fram bilar som inte vågar fram. Man måste vara med och hjälpa till.

Och jag ser över mina reflexer..Samt att de åker hellre på en gång för mycket, det går även utmärkt att ha dem vid dagsljus.

Ryttare som knappt har reflexer (inte dugliga i alla fall), pratar i telefon medans de rider efter vägen (kortsamtal är väl ok men inte kompistjatter), rider på fel sida, saktar inte ner, ger inte plats, rider i bredd och gör sig allmänt oförstådda i trafiken tror jag gör att många billister tappar tålamodet..Hur fel det än må vara från deras sida.

Senast ändrad:

Tack - nu blev det tydligt för mig.

TS - Ursäkta trådkapningen ;).

Stämmer in på allt ni lagt fram om ryttaransvar och vill även tillägga: BAJSET!

Skiter hästen på en väg så sparkar man ner det i diket där det inte stör någon. Tro sjutton att folk i hästtäta områden blir trötta på ha hästarna utmed fina promenadvägar när det ligger stora skitar överallt.

Och artighet kommer man långt med. Fråga om lov innan man rider på icke allmäna områden (även om man inte förstör något) och hjälp medtrafikanter.

:bow::bow::bow:

KL

Jag börjar oxå tröttna på när det gäller bilförarens plikt mot häst/ryttare. Men var e ryttarens plikt på bilföraren?

För ca 5 månader sen mötte jag en ryttare som singlanerade att jag skulle stanna. Han red på halvlånga tyglar (!) och hästen slog lite med öronen (men inte orolig på några vis). Jag hade koll på hästen hela tiden när jag körde om. Ryttare var inte glad. Men varför sak bilförare respektera ryttare när man inte får en skit tillbaka?

Vist ser man att hästen blir orolig och börja steppa runder så stanar man ju så klart. MEN inte annars!

Kan inte göra annat än att hålla med. Jag stannar inte heller längre om inte hästen visar med all tydlighet att den inte vill då går jag själv hellre ut och leder förbi hästen med ryttare på. Dock är jag en motståndare till hästar (och övriga djur barn cyklar) på 50+ vägar. De har oftast inget vett på att vara där varför ska vi bilförare få sitta med hjärtat i halsgropen varje gång?

Jag är helt emot bilförare på vägar öht, majoriteten har inget vett i skallen och kan inte lagar och trafikregler, tänk så mkt enklare om bilister inte fick köra omkring som de ägde vägen. :grin:

Jag håller inte med dig om att man inte ska få vara på 50+ vägar. Det e då väldigt många som inte har en möjlighet att rida ut då. Men en ansvarsförsäkring som ryttaren måste ha skulle vara ett krav. Och skopa den gamla reglen om att det e bilens fel. Vaje olycka ska "dömas" separat. Kanske tom någon form av "körkort" för ryttare.

Alla på vägen måste vissa hänsyn till dom andra på vägen. Man e inte ensam och det e så mycket lättare för alla parter med lite hänsyn!

Bilister är tvungna att ge oss företräde . men det är väl ingen som läst den delen av lagen tyvärr.

Jag och min ompis har haft 1 varsitt nära döden upplevelse i år. Jag på våran duktiga Fjollis och kompisen på min ponny , Hästarna blev rädda dem var inte dumma utan blev skrämda helt enkelt uppe på 68an . Både jag och kompisen olika gånger hamnade precis bakom bilens bagagelucka. Hade hästen blivit rädd tidigare hade vi definitivt blivit påkörda och knappas överlevt i den farten bilarna kom..

Jag håller inte med dig om att man inte ska få vara på 50+ vägar. Det e då väldigt många som inte har en möjlighet att rida ut då. Men en ansvarsförsäkring som ryttaren måste ha skulle vara ett krav. Och skopa den gamla reglen om att det e bilens fel. Vaje olycka ska "dömas" separat. Kanske tom någon form av "körkort" för ryttare.

Alla på vägen måste vissa hänsyn till dom andra på vägen. Man e inte ensam och det e så mycket lättare för alla parter med lite hänsyn!

Kan hålla med dig om försäkringen, låter som en bra ide.
men jag vidhåller om 50+ vägarna de är ofta smala och svåra att se en häst i en "död" kurva.

Kan du inte se hästen, ser du inte bilen heller så bra = man kör inte fortare än att man hinner att stanna/veja undan.

Det här med 50 vägar.. Hemma rider vi så ltie som möjligt vid vägar men vi måste korsa en 50 väg , en 70 väg och en 90 väg varenda gång vi vill ut i skogen och rida. vill vi bara till åkrarna är det en 50 väg med en bro där bilarna kör som idioter trots att det ligger en trottoar på bron (haha fråga mig inte varför det är en trottoar där;) ) Jag bor ute på landsbygden och jag visar alltid hänsyn till bilister, packar på mig med reflexer men ändå kör folk som idioter.

Kan du inte se hästen, ser du inte bilen heller så bra = man kör inte fortare än att man hinner att stanna/veja undan.

Det är stor jävla skillnad mellan en bil och en häst, eller vad har du för coola hästar?

Bilar är hårda med deformationszoner, krockkuddar och bilbälten.

Hästar och ryttare är mjuka helt oskyddade förutom en eventuell hjäm och säkerhetsväst.

Bilar har ratt och bromsar som ska fungera, lysen som alltid ska vara på och tydliga trafikregler som måste följas.

Hästar är opålitliga djur där "ratt" och "broms" inte alltid funkar för ryttaren, omöjligt att säga när det händer och ingen häst är så unik att all instinkt är borta. Reflexer och lampor är något det slarvas något enormt med och detsamma gäller med det, väldigt få, trafikreglerna som finns.

Summan av kardemumman:

Du kan utan problem och utan att behöva bromsa, möta en bil i en kurva i 70km/h när det råder normala förhållanden. För den mötande bilen håller sig på sin sida och du håller dig på din sida. Egentligen är det ganska skitsamma om du ser den bilen eller inte - för båda två ska hur som helst hålla sig till höger, möte eller inte!

Och skulle olyckan vara framme, så är det då i alla fall inte mitt jävla fel för att någon annan gjort fel. Det är inte mitt fel att mötande bil låg på min väghalva, det är inte mitt fel att mötande bil körders av en oerfaren/påverkad/sjuk förare som tog vatten över huvudet - det är inte mitt fel om jag inget fel gjort!

Man kan inte utan problem möta en häst i en 70-kurva. För det är inte rimligt eller ens säkert att sakna ner till 30km/h för "tänk om" (enligt mig är maxhastighet vid hästmöte 30km/h). Det är som att be om att bli påkörd bakifrån av bakomvarande fordon.

Att väja undan/gå över till andra väghalvan är ett måste för att hålla ett bra säkerhetsvanstånd till hästen, spelar ingen roll om den står stilla eller hoppar runt om en rodehäst, avståndet behövs. Men det är en livsfarlig manöver att utföra utan fri sikt. Det innebär att jag måste stanna, och att stanna i en kurva är minst lika farligt och dessutom olagligt!

Och händer något, så inte fan är det då ryttaren som hade en tokstollig häst som bestraffas. Nä, det är jag som ska stå till svars för att någon annan beter sig som ett mähä i trafiken.

Ska hästar ut på 70-vägar anser jag att det ska vara i abosluta nödfall (t ex enda vägen till ridhuset/ridvägarna). Då ska man även se till att VV i alla fall sätter upp varningsskyltar för hästar i det området.

Det handlar om visad hänsyn i trafiken. Bilister är inte övermänskliga, och vi har regler att följa som går emot att kunna hantera hästar (och barn som Civil action nämnde) efter 70-vägar. Vi kan inte bara helt sådär stå på bromsen utan hänsyn till bakomvarande fordon eller rådande väglag, och vi kan inte krypköra runt överallt för att "tänk om", det är olagligt.

Så det minsta ryttare kan göra är väl att låta bli att rida på landsvägar med höga hastigheter? Är det så mycket begärt, att som bilist, någongång FÅ hänsyn av andra?

Det tycker inte jag som ryttare, kusk, bilist och förhoppningsvis framtida yrkesförare.

Det här med 50 vägar.. Hemma rider vi så ltie som möjligt vid vägar men vi måste korsa en 50 väg , en 70 väg och en 90 väg varenda gång vi vill ut i skogen och rida. vill vi bara till åkrarna är det en 50 väg med en bro där bilarna kör som idioter trots att det ligger en trottoar på bron (haha fråga mig inte varför det är en trottoar där;) ) Jag bor ute på landsbygden och jag visar alltid hänsyn till bilister, packar på mig med reflexer men ändå kör folk som idioter.

Bra mer reflexer se ut som en julgran utan stjärna ;)
Men att korsa en väg är inte samma sak som att skritta konstant på den samma. Du släpper inte gärna dina barn (om du nu har några ;)) lösa på vägen deras "ratt" fungerar ibland lika bra som en rädd/skrämd häst. Jag tycker du verkar som en av de få ryttare som fattar vad häst i trafiken innebär. :idea:

Det fick jag också lära mig när jag tog körkort för cirka 5 år sedan. Men jag tycker att det borde vara tydligare eftersom många bilförare inte är medvetna om det. Det är ju en väldigt viktigt sak att veta! :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 818
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 159
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 117
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar