Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Du känner inte mig och kan inte uttala dig om det.
Mitt uttalande var baserat på att du ansåg att "CM är en väldigt klok och kunnig person"; vilket han inte är. Är du av den åsikten, så anser jag inte dig vara klok och kunnig heller.

Det jag tycker om med CM är hur han kan förklara för hundägarna hur hundar fungerar så att deras beteende inte blir ologiskt för dem. När de förstår hundarnas signaler och beteenden bättre kan de också mycket lättare skapa en bra relation till sin hund.

Fast han förklarar ju inte för hundägarna hur hundar fungerar. Varenda problembeteende, oavsett om är dressyrproblem eller ett känslomässigt/metalitetsproblem, förklaras med dominans, att hunden inte är undergiven, att hunden tror att den är flockledare eller att den försöker ta över. Är det något han inte gör är det att tolka och förstå hundars signaler.

Det känns som om många bara tittar på ytan och inte kollar vad som finns under.

Fast nu är vi ju flera som faktiskt gått under ytan av de svenskklippta CM-avsnitten och sett bortklippta scener på tex youtube och en del av de längre avsnitten som visas i våra grannländer, England, USA osv. Har du sett något av dessa exempel? För jag skulle inte vilja påstå att man bara tittar på ytan när man aktivt söker reda på filmbevis på HELA "träningspasset".

Tittar på ytan gör man om man tror på alls som visas i sin tv-ruta. Titta ist för vad som finns under ytan på CMs fantastiska träningsmetoder........

Det måste du ha gjort för jag kan bara erinra mig ett avsnitt jag har sett där han inte bestraffar (ett som handlade om en deppig bullterrier). Hans främsta (enda?) arbetsmetod är att bestraffa med blicken, kroppen, "tss!" och om det inte hjälper - spark i ljumsken, strypa med kopplet, stackel eller el.
Nej detta är inget som jag har sett. Såg förresten en bit av ett avsnitt vid lunchen senast idag.
I
ngen hund blir lugn och trygg av att bli bestraffade när det är stressade och oroliga. Det är det folk försöker få fram - han kväser hunden så att den inte vågar agera på sina känslor, men han tar inte bort känslorna (otrygghet, stress).
Nej det håller jag helt med om. Bestraffning tror jag inte på. Som jag skrev innan så tränar jag själv med positiv förstärkning och klicker. Eftersom detta är något som jag inte sett och helt annorlunda än vad han skriver om i den bok jag läst så känns det hela väldigt konstigt.
Det känns inte som om vi pratar om samma sak alls. :crazy:

Fast han förklarar ju inte för hundägarna hur hundar fungerar. Varenda problembeteende, oavsett om är dressyrproblem eller ett känslomässigt/metalitetsproblem, förklaras med dominans, att hunden inte är undergiven, att hunden tror att den är flockledare eller att den försöker ta över. Är det något han inte gör är det att tolka och förstå hundars signaler.

Han använder ord för att få människorna att förstå. Det blir ju inte samma sak som att direktöversätta orden. I sammanhanget så förstår ju ägarna och får en helt annan relation till sina hundar. Vi måste ju komma ihåg att i programmen är det ju rätt extrema fall. Det är ju hundägare som inte en förstår hundarnas behov av motion och rörelse. Det är ju väldigt basic. Då får man nog gå in med starkare ord bara för att få dem inta ett annat förhållningssätt. Jag tror inte alls han skulle prata på samma sätt med någon som kan hundar. I vissa avsnitt är det ju hundägare som har lite mer kunskap och då använder han sig av andra ord. Jag tror han är duktig på att anpassa sig och sitt språk till den han har framför sig, så att han ska nå fram.

Håll i hatten!

Sparkar/korrigeringar
http://www.youtube.com/watch?v=yGuuQO54hPo

Slag/korrigeringar
http://www.youtube.com/watch?v=J8fceK-i8pQ

Han visar inte vilket beteende som är önskvärt. Han visar vilket beteende som blir obehagligt.

Ska kolla på klippen sen, (jobbar) men jag pratar bara om vad jag har sett. Där har det inte varit fråga om bestraffning utan han har visat hunden vilket beteende som önskas.

Eftersom CM verkar bara ta itu med extrema fall så blir jag nyfiken på vad victoria stilwell (eller någon annan) skulle göra om hon/de fick ett så extremt fall som han har haft i sina program. Jag tittade nämligen på victorias tvprogram när den gick här i sverige och gillade verkligen hennes positiva metoder, men blev nyfiken på om de skulle hjälpa vid extrema (som t.ex. aggressivitet) fall också, vet någon det? :)

(Frågar bara av ren skär nyfikenhet)

Tycker verkligen Voff har en poäng, varför uppför sig då inte alla hundar vars ägare sett programmen? Varför finns det inte rena CM-kurser på varenda klubb? Om det nu fungerade så himla bra.
Är det inte mera så att CM pratar otroligt mycket om energin, inte handlingen i sej självt. Det går inte alltid att lära ut den till alla. Metoder och energi är ju inte samma sak. Precis som med hästar så går det att göra "nh övningar" i det oändliga, har man inte rätt energi så kommer man ingenstans ändå. Det är mycket mera konkret att träna upp någon med en klicker eller träna på andra sätt så att "vanliga" människor ska förstå.

Jag tycker inte alls det är konstigt att det inte finns "CM kurser", precis som att dom flesta ridskolor lär ut på "vanligt" vis och väldigt få håller på med metoder som hempfling osv, där allting handlar om vad man visar hästen i energi.

Flooding använder han gärna på rädda hundar som inte alls är nära att vara farliga. Kommer väl ihåg en hund (av storleken stor, men jag minns inte ras) som var livrädd för trappor. Istället för att försöka skapa positiva associationer med trappan sticker CM ut och springer med hunden och när de kommer hem fortsätter han springa in genom dörren för att få med sig hunden uppför trappan. Hunden vill självklart inte springa uppför trappan så CM släpar hunden uppför trappan. Och ner. Och upp. Och ner. Förutom att hunden plågas rent psykiskt är det självklart risk för fysisk skada när man bestämmer sig för att släpa en stor hund upp och ner i en trappa.

Att lära en hund att gå i trappan i en tvåplansvilla är ju inte heller något livsviktigt som man måste ha bråttom med.

Det avsnittet har jag också sett. Hemskt. Kan också vara det enda hela avsnittet jag sett, tog ganska snabbt avstånd.

Jag tycker inte alls det är konstigt att det inte finns "CM kurser", precis som att dom flesta ridskolor lär ut på "vanligt" vis och väldigt få håller på med metoder som hempfling osv, där allting handlar om vad man visar hästen i energi.

CM visar inte "med energier", han spöar hundarna. Ganska likt Monty Roberts iofs.

Eftersom CM verkar bara ta itu med extrema fall så blir jag nyfiken på vad victoria stilwell (eller någon annan) skulle göra om hon/de fick ett så extremt fall som han har haft i sina program. Jag tittade nämligen på victorias tvprogram när den gick här i sverige och gillade verkligen hennes positiva metoder, men blev nyfiken på om de skulle hjälpa vid extrema (som t.ex. aggressivitet) fall också, vet någon det? :)

(Frågar bara av ren skär nyfikenhet)
Jag har sett ett fåtal program där hon haft fall där hundarna har bitit och hon har sagt att det är bättre att ta bort hunden eftersom den är opålitlig ifall hon nu inte når fram till hunden på hennes sätt. Hennes metoder hjälper inte på så extrema fall som CM tar sig an. Däremot om det är bättre att ta bort ett extremfall än att utföra "CM metoder" det är en annan sak.

CM visar inte "med energier", han spöar hundarna. Ganska likt Monty Roberts iofs.
Det håller inte jag med om, han har en väldig "kontroll" över hundarna även utan att ens ha rört dom oftast. Tycker man ofta tydligt ser hans inverkan på hundarna i början när han träffar dom första gången. Sen vill väl folk tro säkert att han har slagit ner hunden lite innan programet och dom visar "första mötet" senare, att det är efter han har slagit halvt ihjäl hunden, men så tror jag inte att det är.

Lite likt Hempfling på det sättet, han har en stor påverkan på hästarna på håll även om han också ibland få ta till lite tydligare metoder.

Fast den effekten av auktoritet får de allra flesta för hunden främmande människor som går in och tar över kopplet. Har knappast med CM att göra, även om han utnyttjar det.

När vi gick kurs med våran Rottweiler så fick vi ibland byta hundar. Jag fick ofta kursledarens tuffa schäfertik som gärna gick och bet en i armen under tiden man tränade. En annan tjej fick våran rottis som inte heller är direkt vek av sig.

Till och med våran hund höll på att ramla baklänges när den främmande människan tog tag i kopplet och ryckte till. Vi bytte snabbt tillbaka och tränaren korrigerade tjejen att hon inte fick rycka i en hund på det viset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka