Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Vadå folk vill tro...varför skulle de vilja det? Folk har ju sett klipp av honom där han elchockar, stacklar, fotar hårdare än de där tåfjuttarna, använder stryphalsband upp under öronen mm.

Är klippen bluff? :crazy:

Bara för att DU inte har sett sådana klipp så betyder det inte att sånt inte händer :(

Låter mer troligt att det finns de som inte vill erkänna och tro att de här grejerna sker....

Folk är blinda. De vill inte tro att han utövar någon form av psykisk och fysisk misshandel på hundarna. För vissa är han hundguden, för andra är han ungefär lika mycket värd som en spya.

Jag höll på att börja gråta för något år sen när en kompis på fb skrev något i stil med att hon önskade att det fanns en CM i Sverige som kunde hjälpa hennes förstörda, osäkra aggressiva 6 mån amstaff. Samma människa skrev att brukshundar behövde en omgång då och då för att veta vem som bestämde.

Det är just därför jag dunkar pannan i väggen. Du sitter och försvarar en hundträning som du öht inte verkar ha sett utföras.

Men jag har ju sett många program och läst en av hans böcker och det stämmer inte alls med vad ni beskriver. Det är ju det jag tycker är så konstigt. Jag försvarar ingen hundträning för jag har inte sett något program där han pratar om hundträning. Jag pratar om hans sätt att förklara hur hundar fungerar, hur de kommunicerar med varandra, vad de har för behov osv. Jag skrev väldigt tydligt i mitt första inlägg.

Fast det CM säger om hundars kommunikation stämmer öht inte med vad modern etologiforskning visar. Tex visar de inte aktiv dominans genom att hota flockmedlemmar.

Är det inte så att CM tar många av sina ideer från vargarnas beteende? Detta med dominans och ledarskap?. Tyckte jag läste det någonstans, kanske har drömt det :p

Ja, vad verkar mest troligt:

-Vill hundälskare smutskasta en person som är "banbrytande" i heela problemhundar? Varför skulle de? Av okunskap? Illvilja? Avundsjuka?

- Eller kan det vara pinsamt att man köpt det man sett i hans snyggt friserade TV-show, så man vill försöka hitta ursäktande förklaringar för de metoder som man börjat utöva på sina djur....

Han tar sina idéer från beteendestudier utförda för minst 50 år sedan, på djur i hägn med begränsade resurser. Dvs väldigt långt ifrån hur en vargfamilj beter sig i det fria. Och absolut inte applicerbart på hundar.

Men hans program är inte hela verkligheten!!!
De är klippta...i massor!

Cesar är TV! Det är en tv-produktion som visas på tv. Det är ingen dokumentär...det är en show! Han har ett helt team med sig! Det är vinklat, förberätt och en herrans massa annat som inte syns på de 20 min som ett fall visas i svensk tv.

Det du får se är resultatet. Vill du se mer av Cesar så rekommenderar jag dig att försöka få tag på utländskt mattrial, och googla! Gå in på fler forum och leta mer länkar.

När jag gjorde detta för ca 1½ år sen fick jag se betydligt mer än det Svensk tv visar.

Cesars program är ungefär lika äkta som "Robinson"......Man visar det som säljer.
Hur mycket tv-tid skulle han få om de visade upp hans stackel och skit?

Då hade jag inte drömt i alla fall.

Jag vet att det inte går att jämföra varg med hund eller hund med varg.

Eftersom CM verkar bara ta itu med extrema fall så blir jag nyfiken på vad victoria stilwell (eller någon annan) skulle göra om hon/de fick ett så extremt fall som han har haft i sina program. Jag tittade nämligen på victorias tvprogram när den gick här i sverige och gillade verkligen hennes positiva metoder, men blev nyfiken på om de skulle hjälpa vid extrema (som t.ex. aggressivitet) fall också, vet någon det? :)

(Frågar bara av ren skär nyfikenhet)

Fast jag är fundersam efter att ha sett ett klipp där han medvetet provocerar hundar innan programmet för att få igång hunden och kunna "rehabilitera" den. Jag menar en bra hundtränare ser ju till att aldrig provocera fram ett vad CM kallar "red zone" angrepp eftersom hunden inte kommer lära sig något av det. Så hur red zone är egentligen hans red zone hundar?

Mina föräldrars gammelman var helt förjävlig, bet oss alla vid hundmöten och jag vet inte hur många gånger jag grät blod över den hunden (vi följde ju CM då så klart... :meh: ). När jag senare flyttade hemifrån och skaffade egen hund så lärde jag mig andra metoder och nu är gammelmannen plättlätt för mig och sköter sig fint (men fortfarande svår för mina föräldrar). Från att vara en helrabiat galning vid hundmöten (solkar red zone) lyfter han på sin höjd svansen numera och traskar snällt förbi. Men frågan är om någon kom hem och medvetet provocerade honom med andra hundar och folk som de faktiskt gör (och erkänt att de gör, de tar fram en hund som alla hundar hatar och får kliva upp i ansiktet på den s.k. aggressiva hunden, även en kameraman som hundarna hatar får provocera hundar innan de börjar filma) så är ju frågan hur snäll och go han blir. De flesta kan bli red zone framför kameran bara de har lite mera.. tja mer i sig. Men egentligen är han lätt som attan för en människa som kan allmänt hund bara.

Kan tillägga att klippet om provokation är det som Squarepants la ut ovanför, det missade jag nämligen!

Senast ändrad:

Han använder ord för att få människorna att förstå. Det blir ju inte samma sak som att direktöversätta orden. I sammanhanget så förstår ju ägarna och får en helt annan relation till sina hundar. Vi måste ju komma ihåg att i programmen är det ju rätt extrema fall. Det är ju hundägare som inte en förstår hundarnas behov av motion och rörelse. Det är ju väldigt basic. Då får man nog gå in med starkare ord bara för att få dem inta ett annat förhållningssätt. Jag tror inte alls han skulle prata på samma sätt med någon som kan hundar. I vissa avsnitt är det ju hundägare som har lite mer kunskap och då använder han sig av andra ord. Jag tror han är duktig på att anpassa sig och sitt språk till den han har framför sig, så att han ska nå fram.

Ja, såklart han använder ord. Och att han förklarar att hundar behöver motion är ju bra, men problemet är ju att CM tolkar och verbaliserar hundars beteenden helt åt h-vete. Eller tycker du att det är helt oproblematiskt att beskriva en uppenbart stressad hund eller en hund med stort resursförsvar eller en som inte har lärt sig gå i koppel som att den är dominant? Vilka konsekvenser får beskrivningen "dominant" för hur man väljer att lösa ett problem?

Sen att han brister så i respekten för hundarna han vill rehabilitera att deras lugnande och avståndsökande signaler alltid ignoreras gör att jag inte klarar att titta på skiten.

Bästa kommentaren till klippet:

"People seriously need to smarten up."

Helst igår.

Är det inte mera så att CM pratar otroligt mycket om energin, inte handlingen i sej självt. Det går inte alltid att lära ut den till alla. Metoder och energi är ju inte samma sak. Precis som med hästar så går det att göra "nh övningar" i det oändliga, har man inte rätt energi så kommer man ingenstans ändå. Det är mycket mera konkret att träna upp någon med en klicker eller träna på andra sätt så att "vanliga" människor ska förstå.

Jag tycker inte alls det är konstigt att det inte finns "CM kurser", precis som att dom flesta ridskolor lär ut på "vanligt" vis och väldigt få håller på med metoder som hempfling osv, där allting handlar om vad man visar hästen i energi.

Det här håller jag helt med om. Det är ju inte träning vi ser utan ett sätt att bryta ett farligt beteende och lära ägarna få en bättre kontakt med sin hund. (med ett annat förhållningssätt till den). Sen kan de börja träna den med den metod de själva tycker känns bra. CM har i många program påpekat att han inte pratar om att träna hundarna utan att lära ägarna få ett bättre förhållande till sin hund och att de sedan kan träna om de vill.

Ja, såklart han använder ord. Och att han förklarar att hundar behöver motion är ju bra, men problemet är ju att CM tolkar och verbaliserar hundars beteenden helt åt h-vete. Eller tycker du att det är helt oproblematiskt att beskriva en uppenbart stressad hund eller en hund med stort resursförsvar eller en som inte har lärt sig gå i koppel som att den är dominant?
Det beror på hur man tolkar ordet dominant här. Hunden i sig har inga planer på att -nu ska jag ta över. Men när hunden är den som styr, gör som den själv vill och ägarna inte alls är med på tåget blir ju hunden beteende dominant i förhållande till människan, som i ett sådant fall har dragit sig tillbaka och bara hänger med. "Mycket hund och väldigt lite människa". Det vill han ändra på och med det sättet att förklara får han ägarna att helt enkelt ta större plats.
När en hund är stressad, rädd, osäker, arg osv tycker jag han är bra på att förklara för ägaren att den är just det och även varför. Det är viktigt att få en helhet.

Men hur många av hundarna som råkar ut för CM har ett farligt beteende? Verkligen farligt, inte bara lite resursförsvar vid matskålen.

Jag blir lite förundrad när jag läser här på hundforumet för jag träffar mycket aktiva och sunda hundägare, sådana som har sällskapshundar, såna som tränar mycket, går mycket kurser, tävlar aktivt och de som har kurser. De har trevliga hundar, gillar att prata hundträning och är pigga på att ge tips och råd när det behövs. Alltid i en positiv anda. Ingenstans har jag mött det som möter mig på det här forumet. Det verkar vara två skilda världar. Att det är i skrift här påverkar säkert, men inte så in i norden mycket. Här finns åsikter jag aldrig hört irl. Jag tycker detta är väldigt konstigt.

Men hur många av hundarna som råkar ut för CM har ett farligt beteende? Verkligen farligt, inte bara lite resursförsvar vid matskålen.

Jag tror inte hundarna har problem eller är farliga utan det är ägarna som behöver lära sig hur de ska få en bra relation med sin hund.

Jag blir lite förundrad när jag läser här på hundforumet för jag träffar mycket aktiva och sunda hundägare, sådana som har sällskapshundar, såna som tränar mycket, går mycket kurser, tävlar aktivt och de som har kurser. De har trevliga hundar, gillar att prata hundträning och är pigga på att ge tips och råd när det behövs. Alltid i en positiv anda. Ingenstans har jag mött det som möter mig på det här forumet. Det verkar vara två skilda världar. Att det är i skrift här påverkar säkert, men inte så in i norden mycket. Här finns åsikter jag aldrig hört irl. Jag tycker detta är väldigt konstigt.

Vi bor på samma ställe, så jag kan tänka mig att vi har en del gemensamma nämnare i olika hundkretsar.

Jag känner till TVÅ personer som tycker att Cesar är fantastisk, några få stenåldersbruksare som uppskattar alfarullningar, B Börjesson och förhistoriska metoder - resten har omfamnat nya, moderna träningsmetoder och är nyfikna på vad forskning pekar på och att prova nytt. I den sistnämna gruppen är stämningen alltid på topp och så som du beskriver ovan. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka