Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Jag undrar snarare vilka avsnitt du har sett eftersom du på något konstigt vis lyckats missa alla misshandel i tvn?
Jag gillar inte CM och ser helst inte på hans program men av de få jag sett så har det varje gång funnits obehagliga inslag.
Kan du länka till ett program där han inte håller på med sånt?

Nej! Det du beskriver här låter bara galet. Inte likt något jag sett eller läst.
Behöver jag tala om att den gode CM har ett brett leende hela filmen igenom? Och att han helt oberört sitter och klappar den "lugna" dvs avsvimmade och nerkissade hunden efteråt medan han förklarar hur bra metoden är?

Det finns hur många exempel som helst att titta på, där det går till så här. Jag tänker inte leta fram det åt dig, för att jag mår så dåligt av att se skiten. Mitt förslag är att du googlar på hans namn och abuse eller cruelty. Titta, läs och begrunda. Fundera två gånger på om du vill hänvisa till CM som "klok och kunnig" hädanefter.

Men var i hela friden har du sett för något? Det finns ingen liknelse med de program jag sett. Inte heller boken. För mig låter det här bara som ren galenskap. :crazy:
Det här var en TV-producent som lämnat sin hund i CM:s händer. Hunden fick genomgå omfattande operationer av bl a matstrupen. Den stämning CM fick på köpet; för kontraktsbrott, falskspel, djurmisshandel mm var den andra stämningen samma vecka...

Cesar Millan i ett nötskal.

Hän har väl råd att betala alla stämningar också eftersom folk fortsätter titta på hans vidriga program.

Hmm, återgår till ursprungsfrågan. I din hundkrets har alltså ändå ganska många gått över, eller använder, moderna metoder. Lite spännande.
Själv där jag bor i djupaste Småland är det fortfarande en ganska stor del, skulle tippa hälften som inte tar till sig nymodigheter. Eller som får sin hundkunskap från tv.
Som nån sa, du blir lika duktigt hundtränare av att titta på CM som du blir överlevare av att titta på Robinsson.

Tycker det är tragiskt att folk över lag inte verkar bry sig mer om fakta och forskning. Där är ju din hundkrets ett undantag tror jag.

På vår klubb har vi satsat ganska mycket pengar på att ta in välkända instruktörer (Herr Kjernholm & co.) som tränar med mjuka metoder och haft träningshelger för våra medlemmar. Det har varit mycket lyckat! Man ser ytterst sällan att någon bestraffar sin hund på plan, och att lära in moment med inslag av obehag är helt uteslutet. Det var t o m så att vi fick in ett ärende till styrelsen när någon vrålat på sin vid tillfället olydiga hund (alltså att h*n varit för dum mot sin hund genom det verbala straffet). Nya instruktörer utbildas i att lära ut allmänlydnad med klickertänk och vi ser gärna att nya och gamla instruktörer håller kurser tillsammans för att kunna insprirera varandra.

Så i princip hela min hundkrets ser ut såhär :).

Med metoder så menade jag också hans tänk och jag tycker att du har fått många bra exempel här på Buke. Jag tycker att det är jätte bra att du kan läsa mellan raderna som du säger, men om man på hans sätt berättar för okunniga människor om hur en hund fungerar så tar dom det nog bokstavligt

KL

Jag tog mig friheten att läsa lite på hans hemsida så har ni följande problem med era hundar så är det enkelt fixat

Har ni en hund som hoppar så försöker den visa sin dominans över dig, det spelar ingen roll om den är glad eller lekfull och det här löser du enkelt igenom att visa vem som bestämmer!

Har du en t.ex hund aggressiv hund så beror det antingen på för lite motion eller bristande ledarskap, återigen visa vem som bestämmer!

Har du en hund som stjäl mat så finns det flera olika saker du kan göra för att lösa det oönskade beteendet, men i grunden så bottnar det i brist på ledarskap!

Så med den erfarenheten kan vi alla nu bli mycket bättre ägare, utan några som helst problem :angel:

Sen misstänker jag att jag hittade vart han fått sin inspiration ifrån.. Scooby doo såklart! :D
http://www.cesarsway.com/news/cesarspeaks/Are-you-practicing-the-fulfillment-formula

Har ni en hund som hoppar så försöker den visa sin dominans över dig, det spelar ingen roll om den är glad eller lekfull och det här löser du enkelt igenom att visa vem som bestämmer!

Hahaha, det där visar ju på CM:s okunskap om hundens beteende och signaler.

Min hund liksom många andra hundar hoppar på människor och försöker slicka dem i ansiktet för att han tycker om människor och vill visa för dem att han vill att de ska tycka om honom. Det är ett tydligt UNDERKASTELSE beteende att slicka någon vid munnen/ansiktet. Jag är helt säker på att min hund inte gör anspråk på något ledarskap.

KL.

EN sak gillar jag med det CM säger och det är att hunden är en HUND (ingen människa och definitivt igen bebis) och att rasens egenskaper har betydelse för vad som krävs för att den ska må bra/fungera.

kl

Jag känner mig lite förnärmad här :mad:
Jag tillhör stenålders folket (är alltså äldre) min inte fan rullade vi hundar över sbk planen,dock tränade jag med kedja (ej strypt under hakan på hunden) har aldrig belönat med godis,aldrig använt klicker.
Men jag har tävlat både bruks,IPO och lydnad på högsta nivå,många 9-10 i protokollet och oftast med kommentar nederst.Glad hund!! Trevlig hund!
Jag har oxå åtskilliga gånger varit publikroare :banghead: då jag tävlat dobbis och har som sagt inte slagit in kommandona i mina hundar,vilket leder till att dom är självtänkande och hittar på div hyss under tävling,ja även under träning men det ger ju inte poäng avdrag.

Lite halvt OT. Jag undrar nu om motpolen mot CM/dominansträning är att faktiskt belöna med godis? För mig är lek ett jätteviktigt verktyg i träningen med hund. En köttbulle kan sällan mäta sig med den motivationen man får av att leka på rätt sätt med sin hund.

Sen finns det ju andra sätt att belöna också. Men godis verkar vara en ganska het punkt för "velourmonståndarna", man är stolt om man inte tränar med godis (varför kan man undra?) och det är nästan fel att belöna med godis. Men det är (och bör) väl ändå inte vara det enda sättet att faktiskt belöna hund?

Lite halvt OT. Jag undrar nu om motpolen mot CM/dominansträning är att faktiskt belöna med godis? För mig är lek ett jätteviktigt verktyg i träningen med hund. En köttbulle kan sällan mäta sig med den motivationen man får av att leka på rätt sätt med sin hund.

Jag håller med om att det är bra att variera sin belöning, men jag tror inte att man ska haka upp sig på att "godis" ofta får representera hela belöningsspektrat i diskussioner. Tvärt om tycker jag att de flesta som tränar positivt är väldigt duktiga på att belöna kreativt, men de som tränar aversivt gärna talar ner belöningstänk till "köttbulledressyr".

Och huruvida lek trumfar godis beror helt på individen. Och vilket godis det är. Och vilken lek det är;)

Sen finns det ju andra sätt att belöna också. Men godis verkar vara en ganska het punkt för "velourmonståndarna", man är stolt om man inte tränar med godis (varför kan man undra?) och det är nästan fel att belöna med godis. Men det är (och bör) väl ändå inte vara det enda sättet att faktiskt belöna hund?

Jag är för osynkad för att kunna använda godis eller tex boll (rider inte med pisk heller av samma anledning) muntligt hurra rop har dugit gott yill mina vovvar och så förstärkt med en del kamptrasor

Men som den stenålders bitchen jag är så ser jag väl gärna att man slutar kasta köttbullar på appellplan ;)
Och jag tar varje tillfälle att möta o motbevisa köttbullsfolket om att det går snabbare att lära in moment utan och att momenten sitter kvar längre om inte hunden förväntar sig en köttbulle efter vart 3 fotsteg tex.

Men så är jag så gammal så både stackel o el var lagligt på min tid, träning för Barbro.B var vanligt och jag har diskuterat både högt och hetsigt med tex Hallgren.

har dock inte fallit så låht så jag tränat som Cesar eller tex K.Haag som var mycket populär ,har för övrigt fått spö av honom o Turbo några gånger,men jag kunde åtminstone skryta med att min hund var glad både på och utanför planen.

Kl
Problemet är att många uttalar sig så svart eller vitt vilket gör att den andra sidan hamnar i försvarsposition.
Jag har sett några enstaka avsnitt av "the dog wisperer" och visst kan jag se att CM har endel bra poäng såsom konsekvens, en hund är en hund, gör det inte mer komplicerat än det är, enkelhet, hundägaren ska ha "pondus", vikten av motion och aktivering. Sen finns det då också sidor jag ogillar. Det var uppe en annan tv tränare i tråden, engelskan VS, henne har jag inte sett så mycket av, endast ett program och kan kanske inte säga så mycket om henne men utifrån det avsnittet (skulle lära två hundar att de ej fick vara i köket) så tyckte jag mest hon var rörig och gjorde det svårförstått för hundarna...

Tillbaka till min första mening är att det underliga är att jag i princip aldrig ser någon som är så svart/vit i verkligheten. I princip alla använder korrigeringar Och "köttbullar"

Själv sticker jag inte under stolen men att jag korrigerar både fysiskt och verbalt, inte för att det händer alltför ofta nu när hunden blivit gammal förståndig gubbe. Men jag har korrigerat rätt hårt, tom så att hunden krypit ihop, och ser inte att hunden skulle skadas av det. Ex hunden försöka knipa tag i lämmlar, säger nej, hunden skiter i det, skriker ööörg nej och tar fysiskt hunden över rygg/hals, hunden kryper ihop lite, ger nytt kommando (i detta fall gå före), hunden går lite småhukande i position igen, struttar sekunden senare glatt på fint framför och får ytterligare några sekunder senare beröm verbalt. Resultat, hund är glad kan gå fritt och försöker inte jaga lämmlar mer (nåja fick göra ett hrmhrm en gång några timmar senare då jag såg att han började fixera)
Sen onödiga saker som ex lydnadsträning, annan hundsport, konster o dyl, tycker jag personligen i princip ska lekas fram även om jag kan korrigera med ett verbalt hrm hrm om han ex kommer ur position.

Senast ändrad:

Ja alltså det måste ju finnas en anledning till att de nya metoderna blir allt populärare. Jag menar om det går långsammare och hunden minns kortare tid (?) om den inte fått sig några åthutningar blandat med glada tillrop så är det ju meningslöst att byta metod. Min erfarenhet är som du kanske förstår helt annorlunda än din. Jag fick mycket bättre inlärningseffekt, bättre engagemang i hunden och precision i momenten jämfört med när jag tränade mer klassiskt. De flesta som bytt säger samma som jag. Dessutom är det roligare ;). Men svårare!

Tyvärr är det många som kallar allt matande med köttbullar för "klickerträning" och det har nog skapat ett dåligt rykte för klickerträningen i vissa kretsar.

Jag är för osynkad för att kunna använda godis eller tex boll (rider inte med pisk heller av samma anledning) muntligt hurra rop har dugit gott yill mina vovvar och så förstärkt med en del kamptrasor

Men som den stenålders bitchen jag är så ser jag väl gärna att man slutar kasta köttbullar på appellplan ;)
Och jag tar varje tillfälle att möta o motbevisa köttbullsfolket om att det går snabbare att lära in moment utan och att momenten sitter kvar längre om inte hunden förväntar sig en köttbulle efter vart 3 fotsteg tex.

Men så är jag så gammal så både stackel o el var lagligt på min tid, träning för Barbro.B var vanligt och jag har diskuterat både högt och hetsigt med tex Hallgren.

har dock inte fallit så låht så jag tränat som Cesar eller tex K.Haag som var mycket populär ,har för övrigt fått spö av honom o Turbo några gånger,men jag kunde åtminstone skryta med att min hund var glad både på och utanför planen.

Haha :bow::bow: du har en hel del poäng där (och då är jag 25 men anses nog av många här som en med förlegade idéer, men jag väljer att se mig själv som realist :p, en som Gillar medelvägar :o)

Kl
Cecar diskussionen lägger jag mig inte i direkt men jag ser de från flera håll. Jag ser att hans "arbete" säker får många hundägare (tänker då på överklassens amerikanare) att inse att hundar kanske inte mår bäst av att behandlas som barn, dockor elle gu vet vad men jag har ingen tro på att skrämma hundar till lydnad. Jag tror på att vara ledare, en ledare som visar hunden vägen till hur vi ska leva ett lyckligt liv i samspel inte under evigt hot. Så därför är ju inte Cesar något att hänga i julgranen men åh andrasidan så hade inte normal träning som tar rimlig tid gett samma anta tittarsiffror och inte fått upp ögona på lika mycket folk för hur man inte ska göra, i dubbelbemärkelse.

Och vist kan man använda godis i träning men variation har aldrig skadat, vissa hundar gör allt för en godisbit medan andra bara gör allt för att få se matte/ husse glad och det är belöning nog.

Jag har tyvärr väldigt dålig erfarenhet av folk som anser att man aldrig får använda negativ förstärkning (bl.a. Av de som påstårsig vara bäst i Norden men som flertalet gånger har talat om för olika kursdeltagare att deras hund/hundar är av sådan ras/raser som inte går att uppfostra så förare har sedan ringt gråtandes till brukshundklubben i ren förtvivlan) så jag väljer att använda både possessiv och negativ förstärkning när jag tränar men är riktigt imponerad av dem som lyckas och på allvar är riktigt skicklig utan att säga nej till sin hund.

Men ja för att återkoppla till inlägget ovan så anlitar vår klubb Barbro. B för inte allt såååå längesedan och vet ingen som varit missnöjd över de gånger hon blivit anlitad. Blir man halshuggen nu?

= lek.

Det är väl inte bara lek om man har en boll?

Jag undrar snarare vilka avsnitt du har sett eftersom du på något konstigt vis lyckats missa alla misshandel i tvn?
Jag gillar inte CM och ser helst inte på hans program men av de få jag sett så har det varje gång funnits obehagliga inslag.
Kan du länka till ett program där han inte håller på med sånt?

Jag undrar det samma. De jag pratar hund med har ju inte heller sett det ni pratar om. Allt låter väldigt konstigt tycker jag. Jag tittar som sagt bara sporadiskt. Följer det inte, men tittar om det råkar vara på när jag sitter vid Tvn en stund. Har ytterst sällan sett ett helt avsnitt. Programmen känns inte speciellt intressanta eftersom det är upplagt för att vara så mycket show över det. Boken jag läst är mera intressant tycker jag. Där skriver han inte alls om det ni pratar om. Det jag läst stämmer med det jag sett. Det här känns helsnurrigt. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka