Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Hundkulturen AR annorlunda. Och det ar, tyvarr, ny kunskap i vissa kretsar att hundar inte fods tranande, valuppfostrade och "enkla".

CM behovs inte, pa nagot vis, i Sverige dar kulturen runt hund (for det mesta?) ar ganska aktiv.
"Har" dar det anses vara en "lang promenad" om man gar runt kvarteret en gang om dagen sa behovs -nagon- som kan trycka pa att hundar behover mer an godis och designer koppel.

Mm. Då kan jag ändå någonstans se att han lyfter upp Hunden som Djur. Inte accessoar.

Runt dar jag bor kan hundarna vara glada om de far den billigaste maten en gang om dagen ... att ga ut och ga med hund gor man bara om man bor mitt i stan och inte har staket runt tomten och gar man ut med hunden har man oftast en "accessoar" som ofta aker barnvagn. I alla handelser gar man, som sagt, knappt runt kvarteret:banghead:
Utanfor stadsgransen slapper de flesta sina hundar vind for vag. Ofta far de inte komma in i huset utan lever hela sitt liv utomhus pa tomten, men aven om de far komma in har man ingen uppfattning om att hundar har nagra som helst behov. Alls. Det ar tyvarr en mycket vanlig installning i stora delar av USA. Nord Ostra och Vastra (atminstone Sydvastra) USA ar battre, men ibland kanns det som om marginalen ar liten dar ocksa.

(Som bonden en bit fran mig som var rasande att nagon skjutit hans hund och lampat av den vid hans brevlada. En okastrerad pitbull som letade efter tikar hela tiden och gubben hade absolut ingen forstaelse for att andra kanske inte ville ha hans hund springade runt sina egna. Och bara ideen att det lampligaste for att bli av med hunden ar att skjuta den:arghh:)

Jag har upptackt att det ar SVART att na fram till dessa manniskor, oavsett hur jag uttrycker mig och hur 'odmjuk' jag forsoker vara. Det ar sa de haft hund i alla ar och sa ska det vara. Det ar dock lustigt att om de sett nagra avsnitt av CM blir de nyfikna och plotsligt ar det sa oandligt mycket lattare att na fram. Om man inte "bankar" pa dem utan ar odmjuk kan man da ocksa pa ett vanligt satt fa fram att CM har gammalmodiga ideer och principer och lara dem mycket nytt istallet. Det ar som att en ny forstaelse for hundar har vakts och att de darfor kan ta till sig forandringar fran CM's principer ocksa.

Japp, precis det dar kanner jag igen... ALLT av det.

Familjen kopte ny valp till sonen. Gamle hunden brukade springa over stora vagen till husses konto som lag dar, gamle hunden tog givetvis med sig valpen som de lamnade vind for vag med gamlingen. Ute. Nar ingen var hemma. Citat fran mamman: Jag ar sa orolig att valpen ska bli overkord.

Vad gjorde de? ..inget.
Vad hande? Valpen blev overkord. Det skylldes pa den aldre hunden.

:banghead:

Det jag marker har ar att nar deras satt inte langre funkar, sa ar de oppnare for "nytt"... Och aldrig har Bewwan varit sa charmig, trevlig och tillmotesgaende som nar machomannen ringer for de vill ha hjalp med saker dar det inte funkar att vara "bossen".

Kulturerna ar sa annorlunda att jag tror det ar otroligt svart att relatera till det innan man faktiskt Sett det. Pa riktigt, inte bara pa tv.

delvis KL

Vilken BK som helst i Sverige ger bättre kunskaper än att sitta och stirra på CMs dumheter.... emellanåt säger han att någonting någorlunda förnuftigt, exempelvis att hundar är djur med drifter och behöver röra sig precis som alla andra levande varelser... att detta skulle bara så omskakande och nydanande att han ska beundras för det kan jag dock inte riktigt förstå.

Hästflicka har säkerligen poänger i att den amerikanska kulturen är annorlunda, och att det kanske ÄR en ny kunskap bland vissa grupper där - att hundar inte är uppstoppade leksaker - det vet jag ingenting om.

Men här har CM förstört mycket inom hundträningen, som degenererar, rena floskler som forskningen tillbakavisat i tjugo åt blir plötsligt moderna. Dominans- och hierarkitjafs, våld och hot som inlärningsmetod. Folk som inte orkar masa sig iväg till tränare blir skitimpade av att han kan sidokicka, väsa, och rycka i understimulerade villahundar. Eh ja. Givetvis går det att skrämma, eller trycka till, djur till passivitet. Det är väl inte heller någonting direkt nytt?

Mitt i prick! :bow::bow::bow:

KL

Låter som man ska skilja på CM i svensk tv och i USA?

Uppenbart är att han inte behövs här där vi har otroligt bra BHK mm, men att USA ligger ljusår efter oss i synsättet på hund så där kan ett vist behov finnas för att nå fram....Har jag fattat det rätt?

Men vi ska ju inte flytta oss bakåt i tiden väl så stäng av CM i rutan.

Ja. Landerna, kulturerna ar otroligt olika nar det kommer till hund.

Aven tillgangen till hundtraning, utbildat folk osv ar valdigt, valdigt annorlunda.

Rent krasst ar svenskar lyckligt lottade (eller svenska hundar..) tack vare tillgangen till brukshunds klubbarna. SKK ar ocksa valdigt upplyst i jamforelse med ex. CKC.

Dar jag tycker det marks mest ar i skillnaden hur vi ser arbetande hundraser, "bruksraserna" alltsa. Hur de tranas, hanteras och malen med hundagandet och sa vidare.

I svenska ogon ar jag en oambitios, lagpresterande, otranad, ofit osv schaferagare. I det har omradet ar jag skithaftig, superambitios, i superform rent fysiskt och hogpresterande. Om jag ska harddra det.

Hundarna (och dessvarre CM da) blir ett symptom pa en sjuka som egentligen ar mer djupgaende an att hundar ar nagon form av accessoar.

..imho.

..vad jag forsoker saga ar alltsa: JA, CM borde inte sandas i sverige...

Senast ändrad:

Exact!

Det ar enbart forvanande att CM sands i Sverige. Dar gor han definitivt mer skada an nytta och man kan verkligen undra varfor programmet sands dar.

Det finns runt 85 millioner hundar i USA och av dem var mindre an en million registrerade i nagon organisation sist jag kollade...
Manga fler an den millionen har ett bra liv ... men allt for manga bara driver omkring och har absolut inte nagot "purpose" med sitt liv eller ens nagon egentlig kontakt med sin agare.:(

Oh, och Bew, apropa traning. Jag blev erbjuden $100 per timma pa Vancouver Island for att trana ett par ulltussar att inte kasta sig ut ur deras RV och att inte skalla sa mycket bara for att de sag mig jobba med mina tva. :D

Senast ändrad:

Har ingen aning om vart Kanada sitter i hundmangd... jag vill inte veta om sanningen ska fram.

Jaklans, du skulle tagit det! Easy money, och en god garning... kan ju inte bli battre ;)

Hahahaha ... sant ... kvinnan kom springande med andan i halsen och fragade om jag var hundtranare. Da jag svarade att jag tranade mina fick jag erbjudandet. Tyvarr akte vi vidare nasta dag, men annars hade jag nog tackat ja.:D

KL

Nu är jag inte bruksaktiv med denna hunden....för jag är numera en lat hundägare och skaffade mig en simplare ras denna gången...MEN jag har flera mycket aktiva bruksvänner som tränar och tävlar med "skarpare" raser och som även är tränare själva...De har berättar om "Timell-effekten" de ser på vanliga "svenssonvovvar". Alltså precis som Martin Timell fick allt att se så enkelt ut i rutan så tusentals svenskar fick för sig att bygga sina badrum själva...med fuktskador och elände som ett brev på posten.... Det kommer en del svenssons till klubbarna med hundar tillknasade av CM-metoder som de inte fått att funka utan istället fått ett värre problem. De har också berättat att ibland på kurser så får de höra "Men så gör ju inte Cesar....." :banghead:

De klippta och tillsnyggade avsnitten i tv får ju allt att se plättlätt ut och det spelar ingen roll att det sägs i varje avsnitt att metoderna inte ska användas si eller så....... Det finns massor med folk som VILL prova, eller spara pengar, eller söka en enkel utväg ur ett problem mm, mm som suger åt sig hans tekniker. Och eftersom vi inte får se hela sanningen i Sverige så verkar det ju jättebra! Hade de visat de visat programmen mer i sin helhet tror jag synen i Sverige hade varit helt annorlunda på CM. Folk gillar inte CM för att de är elaka. Folk gillar CM för det som de ser på tv, och de ser en makeup-variation.... gjord för att säljas och älskas.

Exact!

Det ar enbart forvanande att CM sands i Sverige. Dar gor han definitivt mer skada an nytta och man kan verkligen undra varfor programmet sands dar.

Han säljer. Det ger Tv-kanalen pengar. Därför får vi i Sverige inte se elhalsband, stackel, hårdare tag, stypkoppel mm. Vi får bara se resultatet. Han är ju mirakelmannen............ :meh:

Han vore något för Sverkers soptunna, Kalla fakta, Uppdrag granskning och allt det där...

Vad säger du om de klipp från hans program där han inte visar samma lugn och tålamod? Du har fått åtskilliga länkar, har du tittat på dem?

Jag har bara tittat på en. Det är hopplöst att titta hemma för det bara hackar hela tiden, men den jag såg fann jag inget kostigt alls med. Det var i och för sig extremt korta klipp i den. Bara några sekunder och sen något annat, så det var omöjligt att få en helhet av det. Men det jag såg häromdagen är ju i precis samma stil som de övriga jag sett. Jag tror absolut inte han är perfekt på något vis. Han har brister som alla andra människor,
men jag tycker fortfarande han är bra på att tala till/förklara för hundägarna så att de sen kan få ett bättre förhållningssätt till sina hundar. Det är ju inte hundarna som han jobbar med i huvudsak i programmen, det är ju deras ägare. Jag tror också det är väldigt svårt att jämföra hundägare i USA och i Sverige. Här i Sverige har vi större kunskap generellt tror jag. Även om det även här finns människor som inte alls borde ha hund så tror jag inte CM skulle ha någon marknad i vårt land på det sätt han har i vissa andra länder. Sverige är väl ett mer hundtränande land av tradition tror jag. Det var ju någon som bodde i USA som skrev om detta tidigare i tråden. TVs program är inte speciellt intressanta eftersom de är klippta och är till för att visa en publik. Det är ju gjort som en slags show. Jag tycker det är mycket mera intressant att läsa vad han skriver. Nu har jag bara läst en av hans böcker, men den tycker jag är intressant att läsa.
Hela diskussionen känns lite förvirrad eftersom det pratas om hans program hela tiden och de regisserade avsnitten visar ingen helhet och säger bara bråkdelar. Blir missvisande i min värld. Det är ju liksom inte TV-programmen som är CM.
Men när jag läser i tråden inser jag att det är flera som uppenbart inte förstår vad det är de ser och hör. (eller möjligtvis inte vill förstå). Att få till ett vettig diskussion då blir som att köra huvudet i väggen. Jag tackar därför för mig. :)

Senast ändrad:

Men när jag läser i tråden inser jag att det är flera som uppenbart inte förstår vad det är de ser och hör. (eller möjligtvis inte vill förstå). Att få till ett vettig diskussion då blir som att köra huvudet i väggen. Jag tackar därför för mig. :)

Jag håller med, det verkar finna ett par som inte ser hoten och våldet hundarna får utså i detta program. Hur det på alla sätt de kan visar att de vill vara i fred, att de inte på något sätt vill dominera men ändå får fortsätta utstå sparkar, ryck och hot.

Du påstår att CM förklarar hur hundar fungerar. Det gör han inte. Han förklarar hur vargar i häng med begränsade resurser fungerar mot varandra. Några fel med det. Våra hundar är inga vargar, vi är inga vargar och vi lever normalt inte med begränsade resurser.

Det som är bra som han säger är att hunden är en hund och att den har vissa behov.

Hela diskussionen känns lite förvirrad eftersom det pratas om hans program hela tiden och de regisserade avsnitten visar ingen helhet och säger bara bråkdelar. Blir missvisande i min värld. Det är ju liksom inte TV-programmen som är CM.

Tv-programen är väl i högsta grad relevanta!
Dels så ÄR det vist CM....för det är ju om han och hans metoder programmen handlar om. "I am the dogwhisper...." och såhär gör jag! Och de blir ju extra relevanta i denna diskussionen eftersom de är precis som du själv säger...klippta och mörkar mycket så de ger en mycket skev bild av vad han håller på med.

Såvida han inte tar avstånd från sina egna program och de metoder han presenterar så är det ju absolut en del av honom. Sen är det absolut relevant att ta upp hans program eftersom långt många fler ser dom än läser en bok. Det är också från hans program som många hundägare hämtar sin sk kunskap och inspiration till sin hundträning.

Något jag verkligen saknar från CM-förespråkarna är ett ställningstagande och en åsikt om stackel, el, alfarullningar och hur han placerar strypkoppel högt upp på halsen med risk för strupskador. INGEN har bemött dessa metoder alls....Blundar ni och tittar åt andra hållet? Tycker ni att det är okej?

Men var i hela friden har du sett för något? Det finns ingen liknelse med de program jag sett. Inte heller boken. För mig låter det här bara som ren galenskap. :crazy:
Om man bara öppnar ögonen o letar så finns det hur många exempel som helst där CM bestraffa rädsla med våld!
PL

Jag har bara tittat på en. Det är hopplöst att titta hemma för det bara hackar hela tiden, men den jag såg fann jag inget kostigt alls med.

Så alla här som sett CM använde grymma metoder har sett i syne eller?

Det är ju inte hundarna som han jobbar med i huvudsak i programmen, det är ju deras ägare.

:confused: CM "jobbar" väl i allra högsta grad med hundarna?

Även om det även här finns människor som inte alls borde ha hund så tror jag inte CM skulle ha någon marknad i vårt land på det sätt han har i vissa andra länder. Sverige är väl ett mer hundtränande land av tradition tror jag.

CM har en marknad i Sverige! Hans program sänds och har tillräckligt höga publiksiffror för att de ska fortsätta sändas, han säljer böcker, han har varit här och showat för några år sen...Väldigt många har sett hans program och blivit imponerade av hans snabbfixar...

TVs program är inte speciellt intressanta eftersom de är klippta och är till för att visa en publik. Det är ju gjort som en slags show. Jag tycker det är mycket mera intressant att läsa vad han skriver.

Men det är TV-programmen folk ser på och tar till sig. Hur många av dem som ser på CM och blir imponerade läser hans böcker?

Det är ju liksom inte TV-programmen som är CM.

Jo, TV-programmen är CM. Det är där han har sin främsta publik, där han sprider sina metoder.

Men när jag läser i tråden inser jag att det är flera som uppenbart inte förstår vad det är de ser och hör.

:angel:

Jag tackar därför för mig. :)
huvudet-i-sanden.jpg

tiotiotio

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka