Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Jag håller med om att det är bra att variera sin belöning, men jag tror inte att man ska haka upp sig på att "godis" ofta får representera hela belöningsspektrat i diskussioner. Tvärt om tycker jag att de flesta som tränar positivt är väldigt duktiga på att belöna kreativt, men de som tränar aversivt gärna talar ner belöningstänk till "köttbulledressyr".

Och huruvida lek trumfar godis beror helt på individen. Och vilket godis det är. Och vilken lek det är;)

Ja alltså jag syftar just på att det verkar vara en vanlig missuppfattning att det bara är godis som ingår i "positiv belöning" eller som dobbis verkar tycka, en boll? Inte att folk generellt är dåliga att använda olika belöningar. :)

För mig som kör agility är leken ovärderlig, det gäller även vad jag förstått i lydnad, skydd, sök etc. Hundarna ökar fart och får en annan attityd, vilja och självförtroende om de kan leka korrekt och ser leken som ett värde. Det har inte gått att jämföras med godisbelöning, däremot har det gått bra att blanda med både lek och godis men av erfarenhet så tar leken fram något helt annat hos en hund än vad godis gör. För mig som har en ras där leken inte kommer naturligt och hundarna inte tar för sig per automatik så syns det väldigt tydligt vad lek egentligen ger och vad avsaknaden av lek kan påverka en hund när det gäller vilja att träna med god bjudning. Sen beror allting på vilket grundarbete som föraren har satt för sin hund men vilken normal hund som helst kan lära sig leka ordentligt om man gör det tidigt. Även en hund som inte lärt sig leka kan göra det om tränaren är duktig.

Varför då tycka att CM är bra?

Verkar som att din far är en mycket bättre förebild är CM :)

Det tog tid med våran hund. Men fasiken så värt det är när man inser hur träningen ger resultat. Hon är sju år nu och världens mysigaste hund.

Ja min pappa är en jättebra förebild. Det är den förebild jag har när det gäller hundar och hundträning. Det har han varit ända sedan jag var liten. :)
Det hindrar ju inte att jag kan tycka andra har bra saker att säga också. Tycker väldigt många har något bra som jag kan ta till mig.

Det har inte gått att jämföras med godisbelöning,

Beror helt på hund. För min gamla var köttbullar en mycket het belöning, hetare än t ex kamplek. Den hunden uppskattade öht inte sociala belöningar för övrigt. Jag kunde säga att han var hur duktig som helst, det var ändå ingen belöning för honom, dvs beteendet blev inte förstärkt och inlärningen stannade av. Klappade jag honom under träning så duckade han :o.Övriga tre hundar tycker bättre om det sociala så jag tror inte det beror på att jag är ovanligt dålig på att belöna socialt.

Lite halvt knapplån alltså.

Delvis KL
Jag tycker verkligen du har en poäng i att det blir en "svart eller vitt"-diskussion. Det är snudd på omöjligt att få till en dynamisk diskussion då. Det är ungefär som jag skrev tidigare, som att försöka prata med en nyfrälst/starkt religiös person. De ser inget annat än sin egen väg som enligt dem är den enda rätta. Det finns ingenting utanför och det finns inga nyanser.
De flesta svar jag fått här utgår från att CM skulle vara min förebild eller den bäste jag vet. Ja det låter så i alla fall, och det har jag aldrig påstått. Jag vet ingenting om hans träningsmetoder utan har talat om att jag tycker han är bra på att förklara för okunniga hundägare hur hundar fungerar. Det ger dem ett bättre förhållningssätt, en bättre relation med sin hund och då har de en bra grund för vidare träning. Han skrivet tydligt i den boken att han inte pratar om någon träning för hunden utan att det handlar om att förstå sin hund och därigenom få en bra relation till den.
Eftersom CM ofta är på tapeten just på nätsidor har det blivit många samtal om honom med hundbekanta. De samtalen liknar inte det här på något vis. Där kan vi ha väldigt bra diskussioner och väva in forskningsresultat, undersökningar, avhandlingar osv. Det är väldigt givande. Den inställningen till CM som jag läser om här verkar bara finnas just på nätet. Har fram till för en månad sedan haft en granne som tränar hundar och vi har verkligen vänt och vridit på detta med hund och olika tankesätt, olika träningsätt osv. Det är så jäkla intressant att vända ut och in på sina egna tanker, analysera dem och inse att vissa saker inte går ihop, vissa saker stämmer väldigt bra och vissa saker får man omvärdera.
Jag förstår inte hur det kan vara sådan skillnad på ett forum? Jag har upprepat samma sak ett flertal gånger i mina inlägg, men ändå kommer svar som gör att jag antar att mina inlägg inte blivit lästa. Det är som att försöka diskutera med barfotafolket. (på häst alltså)
Tja, jag försökte i alla fall.:) Godnatt på er! Hundarna har redan rullat ihop sig så det är dags för mig att göra det samma.

Jag som bor i USA ser helt klart var CM behovs ... Jag gillar inte hans metoder, jag tranar inte alls som han ... men jag kan se var han gor nytta. De som redan tranar motionerar sina hundar och behandlar dem som hundar. De behover inte CM och hans 'filosofier'. De som kedjar fast hundarna pa bakgarden, aldrig gar ut med dem, eller satter dem i en barnvagn nar de gar pa promenad behover att nagon talar om vad hunden behover. CM gor det sa de forstar.
Utav nagon anledning kan jag tjata mig bla till nagon om vad hunden skulle ma bra av och de skrattar och fortsatter som vanligt ... Det har hant flera ganger att jag foreslagit att nagon ska titta pa CM (da hans satt ar ett battre liv for hunden an det liv den har) Hans budskap om 'exercise' och traning gar in och de har kommit tillbaka till mig och fragat mer specific vad de ska gora. Da kan jag visa andra metoder an CMs och forklara varfor. (Jag behover oftast bara namna att CM anvander "flooding" vilket kan liknas vid om du ar radd for spindlar och knyts fast pa en stol i ett rum fyllt av spindlar. De flesta backar direkt da:p)
Som sagt, allt ar inte svart och vitt ... det finns en jattelik gra skala och vi ska komma ihag att programmen ar gjorda for den Amerikanska marknaden.

Miss Mandy foredrar godis beloning. Kamp har fungerat daligt da hon har tagit det pa aldeles for mycket alvar. Det betyder att hon inte alls har gillat att kampa med matte. Det hander fortfarnde att hon "glommer" att IPO ar pa lek sa figgen far ga tillbaka nagra steg for att paminna henne. Godis daremot ... hon ar rottweiler och kan sla knut pa kroppen for en attondel av en kottbulle. (Jag ar snal och hunden blir tjock ... sa alla kottbullar skars i 8 delar.:p)

Det är väl lite rottweiler i ett nötskal. Våran skulle om hon kunde försöka ta ner månen åt oss för en bit ost :D. Så himla lätt att belöna. Självklart belönas hon med både röst och smekningar, helst under hakan är trevligt.

Att kampa med henne är dock lite läskigt även fast jag är van vid hennes läten så får man en väldig respekt för henne när hon låter som en stridsmaskin.

Jag har tyvärr väldigt dålig erfarenhet av folk som anser att man aldrig får använda negativ förstärkning (bl.a. Av de som påstårsig vara bäst i Norden men som flertalet gånger har talat om för olika kursdeltagare att deras hund/hundar är av sådan ras/raser som inte går att uppfostra så förare har sedan ringt gråtandes till brukshundklubben i ren förtvivlan) så jag väljer att använda både possessiv och negativ förstärkning när jag tränar men är riktigt imponerad av dem som lyckas och på allvar är riktigt skicklig utan att säga nej till sin hund.

Men ja för att återkoppla till inlägget ovan så anlitar vår klubb Barbro. B för inte allt såååå längesedan och vet ingen som varit missnöjd över de gånger hon blivit anlitad. Blir man halshuggen nu?

Menar du verkligen possessiv? Det betyder ju ägande, tillhörande. Jag utgår från att du menar positiv förstärkning. Jag skulle vilja påstå att ingen använder enbart positiv förstärkning när vi tränar hund, däremot finns de personer, som jag själv, som väljer bort aversiv förstärkning där man lägger till ett obehag. Jag tror folk snurrar ihop begreppen.

Ta ridning tex som sker i princip enbart med negativ förstärkning, du drar i tygeln, hästen hindras på det sättet att gå rakt fram, jag släpper inte trycket i tygeln förrens hästen svänger.

Eller hunden som jag tränar där belöning uteblir, negativt straff (under förutsättning att hunden förväntade sig en godbit). Eller time-out, som kan vara väl så tufft för en förarvek hund. Men jag tar i fysiskt i hunden för att skapa obehag. Eller ryter till för att skapa obehag.

:bow::bow:

Där är skönt att se att någon förstår vad jag menar. Men du var betydligt bättre än mig på att få fram det.

KL
Såg för övrigt en bit av CM på lunchen idag. Det var en hund som var väldigt rädd för att gå in i en bil med någon sorts hundvårdare. Han förklarade för ägarna hur viktigt det är att de är lugna så att hunden kan känna den lugna trygga energin och att de inte får hetsa på den. Han förklarade varför han inte ville ta tag i kopplet när hunden ville åt andra hållet utan att han istället vände sig själv för att hunden inte skulle uppleva obehag. Han talade om vikten av att de hade tålamod att vänta ut hunden och började han smeka hunden på huvudet för att hjälpa den lugna sig. När hunden var lugn gick han med några steg fram till bilen och hunden hoppade lugnt in.

Senast ändrad:

Menar du verkligen possessiv? Det betyder ju ägande, tillhörande. Jag utgår från att du menar positiv förstärkning. Jag skulle vilja påstå att ingen använder enbart positiv förstärkning när vi tränar hund, däremot finns de personer, som jag själv, som väljer bort aversiv förstärkning där man lägger till ett obehag. Jag tror folk snurrar ihop begreppen.

Ta ridning tex som sker i princip enbart med negativ förstärkning, du drar i tygeln, hästen hindras på det sättet att gå rakt fram, jag släpper inte trycket i tygeln förrens hästen svänger.

Eller hunden som jag tränar där belöning uteblir, negativt straff (under förutsättning att hunden förväntade sig en godbit). Eller time-out, som kan vara väl så tufft för en förarvek hund. Men jag tar i fysiskt i hunden för att skapa obehag. Eller ryter till för att skapa obehag.
Haha ja självklart menar jag positiv, paddan lever sitt eget liv i bland när jag stavar dåligt :p

Vad säger du om de klipp från hans program där han inte visar samma lugn och tålamod? Du har fått åtskilliga länkar, har du tittat på dem?

Vad säger du om de klipp från hans program där han inte visar samma lugn och tålamod? Du har fått åtskilliga länkar, har du tittat på dem?

Det finns hur manga sadana som helst, de flesta ar ganska gamla men jag betvivlar inte att det finns nyare ocksa. CM har ocksa forandrats genom aren och blivit mycket mjukare, inte for att jag tror att han gar med pa det:cautious: men atminstone jag ser klar skillnad pa hans aldre avsnitt och sista sasongen. Och detsamma sa jag forra aret, sa jag misstanker att det har aven blivit battre sedan dess.
Han anvander bara stackel nar hundagarna vill ha det, han gillar inte stackel, inte nodvandigvis for samma orsaker som man ogillar det i Sverige, men da jag sett honom byta i flera avsnitt har jag forstatt att han foredrar nagon typ av retriever koppel. Han anvander ocksa el. El ar ocksa tillatet i USA och manga anvander det. Jag har sett nagot gammalt avsnitt dar han verkligen chockade hunden:( (som de flesta, sarskilt de som jagade fagel gjorde forr) men ocksa ett nyare dar han verkade ha en mer modern syn pa el och anvanda det mycket milt (de jag kanner som anvander det har det sa svagt att jag antingen inte kan kanna det alls, eller sa svagt att det inte ens kittlar, bara sa att hunden "blinkar till" nar man trycker). Jag har dock inte sett nagot helt avsnitt pa ett par ar, sa visst ar det mojligt att han ocksa ar betydligt mer hardhant fortfarande.
Aterigen. Jag tranar inte alls som CM foresprakar, men jag ser helt klart var han gor nytta. Programmen ar gjorda for Nordamerika och den hundkultur och varderingar man har har och det ar formodligen fler hundar som drar nytta av CM an som far illa pa grund av honom ... fast man kunde ju onska att de slutade sanda de gamla programmen.
Sedan kan man ju debatera varfor de sands i Sverige dar kultur och varderingar runt hund ar sa totalt annorlunda.

Anledningen till att iallafall jag har svårt att vara nyanserad kring CM är helt enkelt för att jag tycker att han gör för mycket dåligt för att ens vara värd att tänkas kring i positiva termer.

Om jag ska hårddra (lite extremt) så är det typ som med Hitler. Vem skulle på allvar ställa sig och förespråka att "Ja Hitler han var ju kanske inte så snäll alla gånger, men om man bortser från att han hade ihjäl sjukt många människor och försökte ta över världen så gjorde han ju mycket bra också!"

Eh nej. En del människor förtjänar helt enkelt inte sånt. Och även om nu CM inte direkt är Hitler så går han lite in under samma typ av kategori.
Jag skiter fullständigt i att han kanske säger smarta saker ibland. Det faktum att han misshandlar hundar gör att han går fetbort i mina ögon.

Precis. Det handlar inte om någon som blev tagen på bar gärning att tappa humöret över en hund en enstaka gång. Det handlar om en man som är ökänd för brutal, systematisk, fullt medveten misshandel; vilken utförs med ett leende och medan kamerorna rullar - och som dessutom har mage att ta betalt för det och lära ut till andra. Om en sån man gör rätt en gång på miljonen så är det fullständigt ointressant; det väger på intet sätt upp hans andra gärningar. Hur kan någon ens fortsätta lyssna på någon som är så totalt inkompetent? Har man åtminstone två hjärnceller så har man vänt sig därifrån för länge sen.

...kan det vara som sa att han mjuknat nagot mojligen efter sin egen privata krash?

Jag vagrar titta pa programmet, sa jag kan inte bedomma nar han isf borjade mjukna lite... Det ar det enda hundprogrammet dar mina jyckar blir skogstokiga om det ar igang. Allt annat gar bra, men CMs program blir dom aspissy pa.

..upptacktes nar terriern forsokte komma at tv som var pa i bakgrunden har. Jaklans sa ilsk hon var... lesson learned: ha tvn pa annan kanal nar man inte haller koll pa vad som ar pa den.

Jag ser inte pa CM annat an om det rakar sta pa och jag antingen star pa "cross trainern" eller gar omkring och gor nagot nar TVn ar pa. Jag har inte sett ett helt avsnitt pa aratal, sa om det ar ny forskning han tagit till sig eller inte ar svart att avgora. Nog verkar det rimligt att tro att han tagit at sig av all kritik ... eller atminstone att NatGeo har gjort det och kravt en forandring. Oavsett varfor ar den ganska tydlig nar man ser ett gammalt avsnitt mot ett nytt och jag tycker bara, "credit where credit is due".

Mandy reagerar mest pa Coyotes pa TV ... sallan eller aldrig pa hundar pa TV. :p

*garv* och ingen har reagerar pa yotes pa tv, bara i verkligheten... konstigt hur det kan vara :)

Forhoppningsvis har kritiken natt atminstone nagot ora... sen hoppas jag val att det natt CM i forsta hand och natgeo i andra.

Jag kan ocksa, absolut, se vart vissa saker av det han sager ar bra att det kommer ut i tv. T.ex da motion som tidigare namnts...

Men nar man -fortfarande- kan spendera x antal timmar sahar: :banghead: medan man argumenterar emot att hundar blir aggressiva av att fa vara i soffan sa vette katten om motions propagerandet vager upp dominansdravlet...

oh heck, jag vet inte...

delvis KL

Vilken BK som helst i Sverige ger bättre kunskaper än att sitta och stirra på CMs dumheter.... emellanåt säger han att någonting någorlunda förnuftigt, exempelvis att hundar är djur med drifter och behöver röra sig precis som alla andra levande varelser... att detta skulle bara så omskakande och nydanande att han ska beundras för det kan jag dock inte riktigt förstå.

Hästflicka har säkerligen poänger i att den amerikanska kulturen är annorlunda, och att det kanske ÄR en ny kunskap bland vissa grupper där - att hundar inte är uppstoppade leksaker - det vet jag ingenting om.

Men här har CM förstört mycket inom hundträningen, som degenererar, rena floskler som forskningen tillbakavisat i tjugo åt blir plötsligt moderna. Dominans- och hierarkitjafs, våld och hot som inlärningsmetod. Folk som inte orkar masa sig iväg till tränare blir skitimpade av att han kan sidokicka, väsa, och rycka i understimulerade villahundar. Eh ja. Givetvis går det att skrämma, eller trycka till, djur till passivitet. Det är väl inte heller någonting direkt nytt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka