Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Det jag tror många motsätter sig med CM är att han i många fall bara tar bort symptomen han tar sällan bort rädslan eller vad det nu är som ligger bakom. Istället trycker han ned hunden så mycket att hunden inte längre törs agera på det. Ägaren ser inte symptomen längre och tror att allt är frid och fröjd men hur är känslan i hunden efter en sån sak? Inte så bra tror jag.

Precis.

Martha: Det här är en man som använder sig av elhalsband, stackel, flooding, strypning, sparkar och hot. Som sätter fast hundar på löpband och låter dem springa tills de inte orkar göra motstånd längre. Som provocerar rädda och osäkra hundar till beteenden som han sen bestraffar. Hundar kissar ner sig, blir apatiska etc etc etc. Sen kommer du och säger lugnt att du alltid jobbat efter hans principer.

Nice.

KL

Jag önskar att de svenska programmen inte var så hårt klippta utan visades i mer sitt "rätta jag" som i USA, England mm...... Tänk om alla kunde se hur hela processen går till när han "arbetar" med hundarna. I tidningsartikeln som Migo länkade står tom att de valt att klippa bort scener där vissa redskap används...och de halsbanden och kopplen som nämns där är ändå det som är lagliga i Sverige. CM använder ju ännu värre grejer som är förbjudet här. Men i USA är de tillåtna så det vi får se här är en väldigt tillgjord och svenskanpassad CM. Vilket enligt mig ger en mycket skev bild av vad han egentligen pysslar med och jag tycker tv mörkar djurplågeri för att sälja TV.

Så jag bojkottar varje sekund numera av CM. Har sett tillräckligt...... :wtf:

Senast ändrad av en moderator:

KL:

Det jag inte gillar med CM är att han inte talar om för hunden vad den ska göra, istället fokuserar han på vad den inte ska göra! Varför inte lära en hund att gå fint i kopplet istället för att bestraffa den när den drar? Varför inte belöna när en hund är tyst istället för att bestraffa den när den skäller? Varför lär han inte ut hur ägarna ska aktivera sina hundar?

Sen tycker jag visst att man kan korrigera en hund i vissa lägen men då alltid med en påföljande belöning när hunden gör rätt.

Jag kan förstå att det är så många som tittar på CM och tror på hans metoder av vanliga Svensson familjer. Jag skaffade min första hund så sent som 2009 och utan några speciellt kunniga vänner blev det att kolla på Cesar och läsa gamla böcker om hundar för att jag skulle förbereda mig. De gamla böckerna stödde Cesars metoder (Man önskar ju att man kunde ha valt något annat) så i min värld blev ju det där hela sanningen med att ha hund, det är ju helt enkelt så man gör. I början var jag dessvärre som en svamp när det kom till information om hund, jag kunde inte sålla ut och välja bland det jag tyckte lät bra utan tog in allt. :meh:

Det som var vändpunkten för mig var när jag fick rådet av en man som jag då respekterade mycket, han hade ju såååå duktiga hundar. Han sa iallafall åt mig att jag var tvungen att visa min dominans igenom att lägga omkull min valp, vrida om örat på henne (gärna bita om man ville) samtidigt som man morrade :banghead: Hunden behövde inte ens ha gjort något fel, man behövde bara visa vem som bestämde helt enkelt och det skulle lösa i stort sett alla problem man kan tänka sig. Jaha tänkte jag, det låter inte alls svårt så det var bara hem och prova. Jag lägger omkull söta valpen, klappar henne lite och känner bara nej.. Jag har nog aldrig känt mig som en så dålig hundägare som jag gjorde då, jag klarade inte ens av att visa en liten valp vem som bestämde i huset.

Hur som helst, som många skrivit så är det ju viss censur här i Sverige och för de okunniga så ser det ju så bra ut, symptomen som många skrivit försvinner ju även om hunden i sig kanske inte mår bättre. Tyvärr tror jag att många hund ägare inte är speciellt intresserade utav att träna hund och när de kollar på tv nån kväll och CM är på så ser det ju bra ut, och därför är det ju så man ska göra. Jag är bara tacksam över att jag kommit ifrån det där men jag har ju också intresset att lära mig, har inget emot att prova nya saker och är inne på Buke, eftersom det oftast är likvärdigt sättet jag ser på hundhållning. Men jag är tveksam till att de som bara har hund för att ha sitter inne och läser på olika forum för att få tips och råd, tyvärr!

KL:

Det jag inte gillar med CM är att han inte talar om för hunden vad den ska göra, istället fokuserar han på vad den inte ska göra! Varför inte lära en hund att gå fint i kopplet istället för att bestraffa den när den drar? Varför inte belöna när en hund är tyst istället för att bestraffa den när den skäller?

Allvarligt talat - jag tror inte han vet hur man gör. I allafall inte i närheten av så effektivt som han kan korrigera hundar till att sluta försöka.

Jag håller med du. Det är oftast lättare (för folk generellt) att se vad hunden gör fel än vad den gör rätt. När den gör rätt slipper den korrigering, när den gör fel trillar himlen ner i huvudet på den. Kul...

......som sagt...

Tycker verkligen Voff har en poäng, varför uppför sig då inte alla hundar vars ägare sett programmen? Varför finns det inte rena CM-kurser på varenda klubb? Om det nu fungerade så himla bra.

Ett annat "tuffa-tag-fungerar-visst-argument" är ju att tränaren sett så många hundar som inte uppför sig trots timmar av klickande och avledande.
Jag håller absolut med, fast tvärtom. Jag har sett så många hundar som blir "nejade" och koppelryckta var tredje sekund, de uppför sig inte i alla fall.

Jag tror nästan vi pratar om olika saker. Det jag tycker om med CM är hur han kan förklara för hundägarna hur hundar fungerar så att deras beteende inte blir ologiskt för dem. När de förstår hundarnas signaler och beteenden bättre kan de också mycket lättare skapa en bra relation till sin hund.
Det är ju samma sak med hästarna. Kan vi inte tyda deras signaler och förstå hur de fungerar kan vi inte skapa en bra kommunikation.
Jag tycker han är bra på att förklara just detta och läser gärna. Jag läser ju också andra författares böcker, samt gärna forskning som ni påtalat. Jag tränar mina hundar med klicker och annan positiv förstärkning. Tycker det är ett bra sätt att arbeta med hundarna. Men om jag inte hade en susning om hur hundar fungerar eller kunna läsa deras signaler hyfsat så hade jag inte kunnat träna på det sättet. Det handlar mycket om att kunna läsa kroppsspråker tycker jag, för att kunna belöna vid rätt tidpunkt. :)

Nej, det är han inte - och inte du heller.

Han borde gå över till att sälja bilar istället; eller dammsugare. Då räcker det med ett leende, mycket snack och ingen verkstad. Så skulle hundstackarna slippa misshandlas också.

Du känner inte mig och kan inte uttala dig om det. Det är tydligt. Jag har ingen aning om vad det är du pratar om nu. Jag misshandlar inga hundar. Jag tränar dem med klicker och positiv förstärkning. Jag tycker det känns som ett bra sätt att träna och det fungerar. :)

Nej, hans arbete med hundar skapar inte alls goda relationer. Han skapar rädda/undergivna hundar. Hur många gånger i varje avsnitt säger han "submissive"? Om du vill skapa en god relation till någon levande varelse så gör du det väl inte genom att försöka trycka ner den andra individen? Förhoppningsvis försöker du inge förtroende, trygghet osv. så att den andra individen (oavsett art) litar på dig... eller?

Det enda positiva jag har sett CM göra är att lära folk att deras hundar behöver motioneras.

Jag tittar bara väldigt sporadiskt på hans program, men det du beskriver har jag inte sett. Jag har heller inte läst något om det i den bok av honom vi har. Om man förstår hur hundar fungerar och lär sig tyda/läsa signalerna de ger ut så är det lättare att skapa en bra kommunikation, vilket sedan också ger förtroende.

Jag tycker att många som inte kan så mycket om hundar verkar imponerade av CM.
Imponerade är kanske fel ord, men jag känner ett flertal väldigt duktiga hundtränare som tycker han är väldigt bra, just för att han fokuserar på hur hundar fungerar. Detta tycker tränarna ofta brister när folk skaffar hund. (ofta första hunden).

Vad ska man göra för att en gång för alla döda myten om att vi människor skulle kunna "dominera" eller vara "flockledare" en hund?
[/QUOTE]

Men den myten är väl död? Det vet nog de flesta redan.
Fast det där är ju bara ord som CM använder sig av för att ägare som inte kan hund, ska förstå hur de ska agera. Jag tror inte alls han menar att ägaren ska dominera eller vara hundens riktiga flockledare.
Det är så jag uppfattar det i alla fall. Tolkar man det bokstavligt så blir det fel, men i sammanhang där han träffar ägare som faktiskt inte förstår så blir det ett sätt att förklara och för dem att skaffa sig ett annat förhållningssätt, vilket i förlängningen ger en bättre relation mellan ägare och hund.

KL:

Det jag inte gillar med CM är att han inte talar om för hunden vad den ska göra, istället fokuserar han på vad den inte ska göra! Varför inte lära en hund att gå fint i kopplet istället för att bestraffa den när den drar? Varför inte belöna när en hund är tyst istället för att bestraffa den när den skäller? Varför lär han inte ut hur ägarna ska aktivera sina hundar?

Sen tycker jag visst att man kan korrigera en hund i vissa lägen men då alltid med en påföljande belöning när hunden gör rätt.

När en hund i en situation som tidigare stressat den, istället förblir lugn och trygg, är väl den bra för hunden? (tycker jag)
Jag måste sett väldigt udda avsnitt jämfört med er andra för jag har aldrig sett honom bestraffa en hund. Däremot visar han hundarna vilket beteende som är önskvärt.
Jag förstod ju att det skulle bli liv i luckan i en sån här tråd, men jag tycker det är konstigt att så många ser något helt annorlunda än vad jag ser. (och de hundtränarna jag ofta träffar). Lägger vi fokus på helt olika saker? Är vi färgade av vår inställning från början? Har vi helhetstänket eller inte?

Det blir väldigt svårt att föra en vettig diskussion när det känns som om vi pratar om två helt skilda saker. Jag ska fortsätta läsa vad ni skriver för det är intressant bara det att vi sett och hört helt olika saker. Fascinerande.

Jag kan förstå att det är så många som tittar på CM och tror på hans metoder av vanliga Svensson familjer.

Men vilka metoder är det ni menar? Menar ni det han tar till i speciella situationer? Det är ju ingenting som hör till vanlig hundträning. Det är ju hundar som håller på att bli farliga, som ägarna inte alls förstått. Det är ju riktigt udda specialfall. Det är klart att de visar extremfall på TV för att det ska bli något speciellt för tittarna att se, men det handlar ju inte om vad man gör i vanliga fall. CM vill ju att man ska skapa en sund och trygg relation med sina djur från början. Då hamnar man inte i sådana situationer. Just tryggheten och tillit pratar/skriver han ju mycket om. (och hur man får den) Finns den så kommer man inte i sådana extrema situationer.
Det känns som om många bara tittar på ytan och inte kollar vad som finns under.

Det som var vändpunkten för mig var när jag fick rådet av en man som jag då respekterade mycket, han hade ju såååå duktiga hundar. Han sa iallafall åt mig att jag var tvungen att visa min dominans igenom att lägga omkull min valp, vrida om örat på henne (gärna bita om man ville) samtidigt som man morrade :banghead: Hunden behövde inte ens ha gjort något fel, man behövde bara visa vem som bestämde helt enkelt och det skulle lösa i stort sett alla problem man kan tänka sig. Jaha tänkte jag, det låter inte alls svårt så det var bara hem och prova. Jag lägger omkull söta valpen, klappar henne lite och känner bara nej.. Jag har nog aldrig känt mig som en så dålig hundägare som jag gjorde då, jag klarade inte ens av att visa en liten valp vem som bestämde i huset.

:eek: Va?? Men fy vad obehagligt! Vad skönt att du började tänka runt detta och insåg att det var galenskap.
Usch. Det finns folk till allt. (tyvärr):(

När en hund i en situation som tidigare stressat den, istället förblir lugn och trygg, är väl den bra för hunden? (tycker jag)
Jag måste sett väldigt udda avsnitt jämfört med er andra för jag har aldrig sett honom bestraffa en hund.

Det måste du ha gjort för jag kan bara erinra mig ett avsnitt jag har sett där han inte bestraffar (ett som handlade om en deppig bullterrier). Hans främsta (enda?) arbetsmetod är att bestraffa med blicken, kroppen, "tss!" och om det inte hjälper - spark i ljumsken, strypa med kopplet, stackel eller el.

Ingen hund blir lugn och trygg av att bli bestraffade när det är stressade och oroliga. Det är det folk försöker få fram - han kväser hunden så att den inte vågar agera på sina känslor, men han tar inte bort känslorna (otrygghet, stress).

Men vilka metoder är det ni menar? Menar ni det han tar till i speciella situationer? Det är ju ingenting som hör till vanlig hundträning. Det är ju hundar som håller på att bli farliga, som ägarna inte alls förstått.

Flooding använder han gärna på rädda hundar som inte alls är nära att vara farliga. Kommer väl ihåg en hund (av storleken stor, men jag minns inte ras) som var livrädd för trappor. Istället för att försöka skapa positiva associationer med trappan sticker CM ut och springer med hunden och när de kommer hem fortsätter han springa in genom dörren för att få med sig hunden uppför trappan. Hunden vill självklart inte springa uppför trappan så CM släpar hunden uppför trappan. Och ner. Och upp. Och ner. Förutom att hunden plågas rent psykiskt är det självklart risk för fysisk skada när man bestämmer sig för att släpa en stor hund upp och ner i en trappa.

Att lära en hund att gå i trappan i en tvåplansvilla är ju inte heller något livsviktigt som man måste ha bråttom med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka