Jag ser ingen motsättning alls i att tycka CM är en väldigt klok och kunnig person och att träna med klicker, gå hundkurser eller liknande. Det känns som om många som kritiserar honom inte verkar förstå vad han säger/menar. Ibland tror jag de feltolkar med flit. (tror det är de som redan har bestämt sig för vad de tycker och inte är mottagliga för vad de ser eller hör. De har låst sig). Jag vet inte hur många konstiga saker jag läst när det gäller honom och det stämmer absolut ingenting med vad man kan läsa i hans böcker eller se i hans program. Vissa påståenden är så helgalna att jag bara skrattar åt det. Jag pratar inte om några metoder nu utan om hur han förklarar hur hundar fungerar, hur de kommunicerar och hur detta hjälper människan i kommunikationen med hunden. Hunden måste få vara hund och vi människor behöver förstå varför hunden gör som den gör i olika situationer. Med förståelse är det lättare att skapa en bra relation med sin hund. Jag är ingen hundexpert, men det verkar som om okunnigheten är skrämmande stor hos vissa. Det finns mycket bra böcker att läsa och kloka tränare att bolla med när man vill utveckla sig själv. Har läst en av hans böcker och den är en av de hundböcker som jag gillar. Det finns tex intressanta forskningsstudier att läsa också. Vill man utvecklas själv så måste man våga vara öppen, vända och vrida på det man ser och hör, analysera och försöka förstå sammanhanget.