Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

CM är en väldigt klok och kunnig person
Nej, det är han inte - och inte du heller.

Han borde gå över till att sälja bilar istället; eller dammsugare. Då räcker det med ett leende, mycket snack och ingen verkstad. Så skulle hundstackarna slippa misshandlas också.

KL

Såg ett avsnitt där han lyckades slå i ett stackar par med två dvärgschnauzers att deras problem berodde på att de hade skaffat sig terrierhundar med stark jaktinstinkt :confused::angel::banghead::banghead:

Jo,jo...han är kunnig han....

:rofl:

Jag har sett något avsnitt där Cesar faktiskt själv kom fram till att hunden behövde positiv uppmuntran, och då tog han hjälp av en annan tränare...

Hahahaha.....

Där brast jag faktiskt ut i högt skratt framför datorn :laugh:

Expressen Kvällsposten har föresten idag en intressant artikel om CM och hans metoder ;)

Även den går att hitta på nätet med hjälp av googlefunktionen :)

Nää...jag vet inte hur man gör :o

Om du skriver in Cesar Milan Kritik så får du upp den. (Länka gärna om du vet hur man gör ;) )

:mad: Fan att man ska va så blåst.
Denna var daterad till idag.
har inte kvällsposten en sida?

Jag har också sökt, men inte funnit.
Kan du inte bara lägga in adressen till artikeln?

Längre ner stod det att artikeln var från 2008 så den var tydligen äldre än dagens datum.

Den handlade iaf om CM redskap och metoder som fick kritik av "Sveriges främsta hundexpert" Anders Hallgren. Han kallade det CM pysslar med för tortyrmetoder. Han beskrev bla hur CMs kollektion med redskap påverkar och plågar hundarna.

Det framgår också av artikeln att pga de invändingar Danska hundkännare har haft mot CM så har Dansk tv bestämt att inte sända serien i Danmark.

Som sagt så visade det sig att artikeln var från 2008.

Ja Migo...den var det. jag trodde datumet som stod längst upp på sidan var det aktuella datumet. Såg det sen när jag gick tillbaka och försökte länka. Ber om ursäkt :o

Jag ser ingen motsättning alls i att tycka CM är en väldigt klok och kunnig person och att träna med klicker, gå hundkurser eller liknande. Det känns som om många som kritiserar honom inte verkar förstå vad han säger/menar. Ibland tror jag de feltolkar med flit. (tror det är de som redan har bestämt sig för vad de tycker och inte är mottagliga för vad de ser eller hör. De har låst sig). Jag vet inte hur många konstiga saker jag läst när det gäller honom och det stämmer absolut ingenting med vad man kan läsa i hans böcker eller se i hans program. Vissa påståenden är så helgalna att jag bara skrattar åt det. Jag pratar inte om några metoder nu utan om hur han förklarar hur hundar fungerar, hur de kommunicerar och hur detta hjälper människan i kommunikationen med hunden. Hunden måste få vara hund och vi människor behöver förstå varför hunden gör som den gör i olika situationer. Med förståelse är det lättare att skapa en bra relation med sin hund. Jag är ingen hundexpert, men det verkar som om okunnigheten är skrämmande stor hos vissa. Det finns mycket bra böcker att läsa och kloka tränare att bolla med när man vill utveckla sig själv. Har läst en av hans böcker och den är en av de hundböcker som jag gillar. Det finns tex intressanta forskningsstudier att läsa också. Vill man utvecklas själv så måste man våga vara öppen, vända och vrida på det man ser och hör, analysera och försöka förstå sammanhanget. :)

Nej, hans arbete med hundar skapar inte alls goda relationer. Han skapar rädda/undergivna hundar. Hur många gånger i varje avsnitt säger han "submissive"? Om du vill skapa en god relation till någon levande varelse så gör du det väl inte genom att försöka trycka ner den andra individen? Förhoppningsvis försöker du inge förtroende, trygghet osv. så att den andra individen (oavsett art) litar på dig... eller?

Det enda positiva jag har sett CM göra är att lära folk att deras hundar behöver motioneras.

Det enda positiva jag har sett CM göra är att lära folk att deras hundar behöver motioneras.

Det håller jag med om. Men samtidigt hade jag ju önskat att hundarna fick sin motion utomhus isf på ett löparband...........

*kl*

Fast CM var hyllad på Buke för inte så länge sedan alls. Jag sa emot och tyckte inte alls att hans metoder var speciellt bra (bl.a. kritiserade jag användandet av elhalsband). Det blev ett väldans hackande och förlöjligande av mig.

Blir glad när jag läser att folk på Buke är mer kritiska till hans metoder nu för tiden.

Sen tycker jag inte att allt han säger är dåligt. Bl.a. påpekar han hela tiden hur viktigt motion är för en hunds välbefinnande. Däremot kommer jag aldrig tycka det är okej att motionera sin hund på ett löpband (om det inte är pga extrema omständigheter)

Jag tycker att många som inte kan så mycket om hundar verkar imponerade av CM.

Jag har ideliga gånger fått förklara för kollegor och andra varför jag inte bara kan "korrigera" min hund för att få ett specifikt beteende att försvinna så som de har sett på tv att en viss CM gör :meh:

Jag var också imponerad av CM innan jag själva skaffade en hund och läste på. Nu mår jag illa av att se honom på tv och jag klarar bara att se några minuter sen byter jag kanal. HUR kan någon ens antyda att det han sysslar med skulle handla om att skapa en BRA relation till sin hund??????? Jag ser iaf bara hundar som är rädda för stryk. Fattar inte att hans program fortfarande visas på svensk tv :yuck:

Ville man verkligen lära sig ingående om hundar och inlärning är boken "lydnadsträning i teori och praktik", de första delarna, suverän.

Vad ska man göra för att en gång för alla döda myten om att vi människor skulle kunna "dominera" eller vara "flockledare" en hund?

Själv slår jag alltid över när CM är med i fall hunden (min hund) skulle tycka att programmet är läskigt :o Å andra sidan gillar jag CMs gå på promenad ihop först - hälsa sedan. Det är ett jättebra sätt för hundar som är osäkra på andra hundar (som min). Innan CM visade det, hade jag mycket svårare att förklara för folk att det inte alltid är en bra idé att bara släppa ihop hundar. Så jag har haft nytta av karln.

Nu är jag inte särskilt duktig på hund själv som många andra är här utan jag har enbart hund för husbehov och därför kan min hund saker för husbehov men min erfarenhet är att det är människor som inte har hund än eller som är ganska nya på att ha hund eller som är en aning maktgalna som avgudar CM. Av någon anledning kommer CM ofta upp i samband med prat om hund och jag ifrågasätter varje gång vad det är folk tycker är så bra med honom. Är det att han stryper hunden? Att han sätter halsbandet så högt upp så att det gör ont på hunden? Är det att han sparkar hunden? Använder stackel och elhalsband eller vad är det de tycker är så bra? När jag lägger fram det så så blir de flesta väldigt osäkra för de har inte ens tänkt på hur han gör utan de har gått på hans snack om att man måste göra si och så för att hunden ska bli lydig och lycklig. Nog för att jag tror att en hund som vet vad den har att rätta sig efter blir en lyckligare hund än en som inte har några regler och inte vet vad som förväntas av den men vägen dit behöver inte innebära smärta och förnedring. Jag har också förklarat för många att de det ser på tv är ett ihopklipp och inte något som filmas live precis vilket många har fått för sig. Jag har också bett folk söka på youtubeklipp för att se vad han faktiskt gör och har gjort mot hundar och frågat dem om det verkligen är så de vill behandla sin vän. Jag hade mått fruktansvärt dåligt om jag hade låtit någon behandla min hund som han gör. Det enda positiva han gör är när han förklarar för folk att de måste motionera hunden men jag förstår inte varför det ska vara på ett löpband? Visst, det är bättre än ingen motion alls men varför skaffa ett djur om man inte ens vill tillgodose dess behov?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka