Har vi kommit nån vart eller?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Vad ska man göra för att en gång för alla döda myten om att vi människor skulle kunna "dominera" eller vara "flockledare" en hund?

Det där har jag också funderat på. Tv2 (tror jag) sände tidigare en finskt hundträningsprogram, kort typ bara tio minuter som visade väldigt trevliga metoder. Sen har vi den den engelska tjejen som fräser runt i en cab och fixar hundar, på också ett trevligt sätt.

Sen fattar jag inte när då sverige ska göra nåt liknande varför man väljer Fredrik Steen. Jag säger bara, ge Per Jensen ett eget tv-program.

Sen fattar jag inte när då sverige ska göra nåt liknande varför man väljer Fredrik Steen. Jag säger bara, ge Per Jensen ett eget tv-program.

För att det är tv. Tv säljer.
Det viktigaste är inte att ha skickligast tränare....de som verkligen vill träna sin hund gör det redan med en fysisk tränare på sin klubb.
Det viktigaste är att det blir en bra show och då behövs en person som gör sig i rutan så det blir ett kul program som lockar tittare.

Lite som Bosse bildoktorn....tror inte de stora bilentusiasterna är så impade av hans program heller men för en annan så är han ju rätt underhållande :p

Det där har jag också funderat på. Tv2 (tror jag) sände tidigare en finskt hundträningsprogram, kort typ bara tio minuter som visade väldigt trevliga metoder. Sen har vi den den engelska tjejen som fräser runt i en cab och fixar hundar, på också ett trevligt sätt.

Yes! Det hade jag följt slaviskt... :bump:

Han är underbar som föreläsare. Skulle vara spännande att se vad han kunde åstadkomma med ett antal timmar i TV. :love:

Victoria Stilwell var ju i USA och tränade hundar någon säsong, men jag vet inte i vilken kanal det sändes.

Stilwelles program sag jag nagra och de var bra.
Tyvarr kandes hon inte lika sjalvklar I rutan pa ngt satt men det kan ha att gora med att hon var "ny" pa det viset for mig.
Daremot var hennes metoder betydligt trevligare.
Av nagon anledning sag jag aldrig nagonting alls om Koppel promenader etc, trots att de problem jag sag talade got och val for att hundarna var vedervardiga aven dar.

Om ni tycker CM ar otrevlig mot hundarna skulle ni se Brad Pattison.

Senast ändrad:

Jag fast det beror kanske på hur olika man tolkar CM ...jag har alltid ( innan han var aktuell) jobbat efter hans principer...om man utgår från att hästen , hunden , whatever ska uppföra sig så gör dom det ..och jag skulle vilja se bukefolket vs CM och jämföra resultaten ....skulle vara kul, ärligt ..för så får man facit

men sen tolkar människor saker olika , men så har jag fostrat hundar o hästar och jag har knappast några problem med dom ...djuren vet vad jag mena, vet vart gränserna går och har stor frihet pga det.

..och jag skulle vilja se bukefolket vs CM och jämföra resultaten ....skulle vara kul, ärligt ..för så får man facit

Om resultat menas med vem som kan få en hund att sluta skälla (av osäkerhet) på en mötande hund snabbast, ja visst då "vinner" CM nog fort som fan.

Men om de handlar om vem som kan få en trygg och lycklig hund, med hur lång tid det nu tar för den enskilda individen, skulle de mjuka "bukefolket" lyckas rejält mycket bättre.

Har själv en hund som jag hade kunnat få tyst på väldigt enkelt. Men hans negativa känslor och stress hade bara byggts på och vår relation hade bestått av daglig negtivitet. Lite som att stå och skälla på en tickande bomb.

Men som du sa, folk tolkar saker olika. Du vill ha en tyst hund och jag vill ha en lycklig.

CM:s metoder är mer lika den tyvärr inte utdöda metoden för "hästfostran" där man rider någonstans där ingen ser en, vinklar upp spöet och ger hästen en :devil: omgång. Gärna kombinerat med ett och annat rapp med lämpligt tillhygge inne i stallet också...

Jag fast det beror kanske på hur olika man tolkar CM ...jag har alltid ( innan han var aktuell) jobbat efter hans principer...om man utgår från att hästen , hunden , whatever ska uppföra sig så gör dom det ..och jag skulle vilja se bukefolket vs CM och jämföra resultaten ....skulle vara kul, ärligt ..för så får man facit

men sen tolkar människor saker olika , men så har jag fostrat hundar o hästar och jag har knappast några problem med dom ...djuren vet vad jag mena, vet vart gränserna går och har stor frihet pga det.

Ingen säger ju att CM's metoder fungerar. Tvärtom fungerar metoderna ofta utmärkt. Symptomerna på hundens oönskade beteenden försvinner snabbt som attan med hans metoder.

Grunden(!) till problemen kvarstår dock. Varför är hunden osäker/aggressiv/whatever? Minns så väl det programmet då han skulle bota en hunds oerhörda ljudrädsla. Han satte den på ett löpband medan han small i kastruller och spelade upp åskljud medan hunden höll på att krevera. Så höll han på så ett tag och så fick den bo på hans gård där den utsattes för dessa metoder dag ut och dag in. Resultatet var att hunden slutade reagera vilket han var väldigt nöjd med, att istället hade blivit apatisk kommenterades det aldrig om.

När jag såg det programmet grät jag verkligen.

Fy f*n........

Är så glad att jag inte ser hans program mer så jag slipper se sånt, blötöga som jag är. Det där hade krossat hjärtat i mig. Hur kan folk se upp till någon som ens tänker tanken att utsätta djur för något sådant? :cry:

jag har alltid jobbat efter hans principer ( innan han var aktuell) om man utgår från att hästen , hunden , whatever ska uppföra sig så gör dom det
Så detta är hur du summerar hans metodik? Du har inga invändningar mot honom alls utan vill stolt tala om att du gjorde som han gör långt innan han blev känd?

..och jag skulle vilja se bukefolket vs CM och jämföra resultaten ....skulle vara kul, ärligt ..för så får man facit

Jag skulle också vilja göra det, mest bara för att se hur glada och positiva hundarna skulle bli i händerna på många buke medlemmar istället för knäckta, osäkra hundar som gett upp.

CM:s metoder är mer lika den tyvärr inte utdöda metoden för "hästfostran" där man rider någonstans där ingen ser en, vinklar upp spöet och ger hästen en :devil: omgång. Gärna kombinerat med ett och annat rapp med lämpligt tillhygge inne i stallet också...

Konstigt att vi tolkar det så olika ....så då tycker du att jag kör med piskrappmetoden ??

Jag skulle också vilja göra det, mest bara för att se hur glada och positiva hundarna skulle bli i händerna på många buke medlemmar istället för knäckta, osäkra hundar som gett upp.

ok, så du påstår att samtliga hundar han hjälper är knäckta, osäkra och kan aldrig vara glada mer ??

..sen är det ju ändå så att hundar o djur övht går på energier o kroppsspråk , svårare än så är det faktiskt inte ...jag körde teckenspråket på min schäfer, ...typ sitt, sitt upp, ligg, stanna, tillbaka ...dom förstår även utan ord

jag gillar hans tänk, sen kan det ju inte vara bra varenda gång och det har jag aldrig sagt, men grundtanken köper jag...och varför ska man tjata flera månader när det går att fixa nåt fort ?? det har jag aldrig förstått...är det bättre för djuret ?? ju mindre tid dom plågas av olika saker , ju bättre är det ju .

Har berättat det förut om mitt rädda årssto , som var hysteriskt rädd för folk .....vi provade med lock o pock , vi var varsamma och lugna....sen skadade hon sig illa i ett framknä ( då var hon nybliven ettåring ) och vi var tvungna att ta henne med våld, dels till veterinären och sen på eftervården ....det tog 2 dagar och sen var hon 100% tam...och det var verkligen inte synd om henne, däremot var det synd om henne innan när hon var tvungen att vara skräckslagen varje dag ..

ibland är quickfix faktiskt inte av ondo

Hundar borjar oftast med att forsta kroppstecken - inte ord.

Darfor man borjar med att "lura" hunden, t.ex. godishanden som ror sig over huvudet pa valpen sa valpens rumpa aker ner, huvudet upp - Sitt - Duktig valp! Da lar man in en handrorelse forst som = sitt.

Ocksa darfor man behover vara medveten om vad man gor.

T.ex. gammelman som bara var tranad pa svenska - men som lag, satt, kom, osv pa engelska. Han laste kroppsspraket mer an han lyssnade pa orden helt enkelt.

Darfor man fokuserar pa att "Fasa ur" kroppssprak och handtecken efter ett tag.

jag gillar hans tänk, sen kan det ju inte vara bra varenda gång och det har jag aldrig sagt, men grundtanken köper jag...och varför ska man tjata flera månader när det går att fixa nåt fort ?? det har jag aldrig förstått...är det bättre för djuret ?? ju mindre tid dom plågas av olika saker , ju bättre är det ju .

Helt enkelt för att man vill ha en hund som uppför sig för att den vet vad den ska göra och är trygg i sitautionen och INTE för att de är rädda för stryk.

Såg några minuter av hans nya program där han lärde helt hundovana människor att rycka i kopplet på en hund som MYCKET tydligt inte var nöjd med situationen och att den inte ville ha mer stryk.

Sen tog de fram en leksak/vattenspridare och lekte med hunden och hunden blev glad och självsäker igen, det var fel enligt CM och den fick mer stryk. Den fick ju inte vara så energisk. Då bytte jag kanal :(

Kl.

När jag har sett hand program har det mest varit naturligt ganska förarveka hundar, hur skulle hand "metoder" fungera på en hund av mer självständig ras (t.ex. Akita, Karelsk björnhund, Ovtjarka mm.)?

Handmetoder har fungerat utmarkt pa vara catahoulas. Bast faktiskt, och dom ar ratt duktigt sjalvstandiga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka