Har valp, nu kommer vuxen hund också... erfarenheter?

buschiq

Trådstartare
Vi fick nyligen hem vår valp, en BC som nu är 13 veckor. Allt funkar bra, han passar jättebra hos oss och börjar få kläm på livet på gården här.
Men, nu frågar sambons bästa kompis om vi kan ta hans cockerspaniel, frun och sonen har blivit allergiska. ( frun har varit det ett tag, men "kämpat emot", sonens symtom upptäckte de nu)
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
Det är en trevlig, väluppfostrad hund, inget snack om det. Men...hur smart är det att ta hem en främmande vuxen hanne hit när vi nu inte haft vår valp så länge? Det tar naturligtvis tid för den nya hunden att landa här och jag har ju precis börjat med valpens uppfostran.
Någon som har erfarenhet av att ta hem hundar i "omvänd ordning"?
Hur funkar det med uppfostran, mattider, utgång - de har ju helt olika promenadbehov tex, m.m. Nu springer vi ju ut mest hela tiden, då valpen ska bli rumsren.

Tydligen är den här hunden mest van att ta en kort sväng runt parken, är en stadshund, så han har väl ingen jättekondis, men ändå. Jag vill ju inte lämna valpen hemma någon längre stund för att gå ut med den äldre hunden.

Vi tränar mkt på att vår valp ska kunna gå med mig på gården lös då jag sköter djuren, att gå med två hundar i koppel då man kör skottkärror med hö eller mockar funkar ju helt enkelt inte. Men kanske valpen klarar sig inne tillsammans med den äldre hunden längre stunder än ensam, så jag kan lösa det på så vis? Det skulle röra sig om kanske 15-20 min tre gånger om dagen.

Vi har tränat ute på fälten, då vi går små svängar, att jag byter riktning så fort valpen inte håller koll på mig, funkar jättebra, men med en hund till blir det ju än mer distraktion för honom. Han har precis lärt sig att ignorera våra katter då vi tränar, ett stort framsteg tycker jag...

Är det realistiskt att ställa upp som fosterhem till denna nya hund? Vad tycker ni?
Tiden har jag, då jag är hemma på heltid åtminstone till nästa höst.

Jag är ju i grunden positiv till att få hit "Nisse", som han heter, men också realist. Jag vill ju inte ta på mig mer än jag klarar av, då detta ändå är vår första hund, jag är egentligen katt och häst-människa. :D
 
Sv: Har valp, nu kommer vuxen hund också... erfarenheter?

Nej jag tycker inte det verkar speciellt vettigt just för Er, alla är vi olika ..

Det låter på ditt inlägg som om du har nog med en hund, och då ska du absolut inte ta emot en 2:a hund...

Att ha hund ska vara ROLIGT och blir det bara en massa måsten så tappar det snart sin charm...
 
Sv: Har valp, nu kommer vuxen hund också... erfarenheter?

Jo, jag tänker nog lika som du gör...
Samtidigt kanske de har glädje och utbyte av varandra. Vi bor ju som sagt på gård, vi håller oss mest här eftersom jag inte själv trivs i stan och även om vi kommer att börja fara till hundklubben nu möter vi inte direkt några andra hundar här omkring. ( mer än grannens tokiga, ouppfostrade hanne som jag inte gärna vill låta valpen leka med )
Jag är mest orolig att det ska bli problem, så denna lilla hund ska behöva fara till ännu ett hem om det inte funkar.

Så vore det roligt om någon som fått sina hundar i "omvänd ordning" kunde dela med sig om hur det gått för dem... Fast det är ju kanske lite ovanligare i och för sig...;)
 
Sv: Har valp, nu kommer vuxen hund också... erfarenheter?

Man ska inte skaffa en till hund för den andra hundens skull, man skaffar 2 hundar för att man själv som ägare vill ha två hundar ( med allt vad det innebär med träning osv )

Jag utgår i från vad du skrivit och ger dig då tipset att vänta tills valpen ni har nu vuxit till sig och ni har kommit igenom trotsåldern och könsmognaden, känner ni då att en till hund skulle vara givande så kan ni ta upp det då!
 
Sv: Har valp, nu kommer vuxen hund också... erfarenheter?

Man ska inte skaffa en till hund för den andra hundens skull, man skaffar 2 hundar för att man själv som ägare vill ha två hundar ( med allt vad det innebär med träning osv )

Håller med fullständigt! Om du inte alltid önskat dig en vuxen hund strax efter valpens ankomst, så strunta i det.
Skulle jag ha tagit emot alla hundar som folk vill ge mig eftersom jag bor på hästgård, och dessutom kan ha hunden med på jobbet, då skulle jag nog haft 15-20 hundar vi det här laget. Nu har jag 3.:angel:
 
Sv: Har valp, nu kommer vuxen hund också... erfarenheter?

Jaha, jag hade precis bestämt mig för att vänligt men bestämt tacka nej till denna nya vovve - så kommer sambon hem med den i fredags... utan att nämna det innan. Det blev tydligen kris i familjen med allergin. Hm.
Men, nu har jag utverkat så han bara ska stanna en kort tid medan de letar ett nytt hem närmre orten där de själva bor.

Vår valp är jätteglad - de trivs ihop - men så väldigt väluppfostrad var nu inte denna hund och jag är rädd att min egen valps uppfostran ska bli lidande. Hittills är det den nya hunden som fått lära sig lite nya regler, men jag vill inte att hans vanor ska smitta av sig på min hund. Det blir lite bakvänt när en 13-veckors valp uppför sig mkt bättre än en vuxen hund.
Koppelträning, till exempel, av två hundar samtidigt funkar inte för mig - kanske om man är mer hundvan, men inte för mig.

Som tur är har vi i alla fall byggt en stor hundhage ( fd. hästhage så den är stoooor ) där de får springa lösa och busa ihop. Så fortsätter jag träningen av valpen när vi tar egna kissrundor i trädgården och den vuxna hunden är inne.
Puh.

Jag får väl se det som social träning av valpen, synd bara för den vuxna hunden som måste flytta igen. Som tur är känner han min sambo ganska väl eftersom han sover hos familjen i veckorna då han jobbar i Stockholm, så det var nog inte alltför traumatiskt för hunden att åka med honom. Men, ändå inte bra.
Skulle ju ha varit roligt att ha blivit tillfrågad innan hunden verkligen kom, men jag får väl skylla mig själv som drog ut på svaret så pass länge ändå.

Tack för era svar!
Jo, förresten, det var ingen cocker - det var en kavalier king charles. Så bra koll på hundar har sambon. ( eller snarare kom han väl inte på namnet när jag frågade så det blev fel. Men i alla fall... )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 420
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 454
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp