Har tappat hull igen :-(

Sv: Har tappat hull igen :-(

Varför alla frågetecken? Alla tål inte allt så är det ju.

Det ska gudarna veta.
Min kille mår bra på mitt eget ensilage som tas på föräldragården. Får han av stallets ensilage (som ser finare ut och har nästan identiska värden) så blir han lös i magen.
Helskummt men så är det bara.

Han avmaskades i sept. Han har inga problem med mask eller tänder osv. Han faller ur lätt helt enkelt.

Att flera gör så betyder inte att det är rätt att göra så.
Man bör ha en foderstat som är uträknad för att varje dags ranson ska vara lagom stor för att täcka näringsbehovet en genomsnittlig dag. Tänk att du slår ihop en veckas arbete och delar med 7, sen fodrar du likadant varje dag utifrån denna sjundedels behov.
Hästens matsmältning fungerar bäst om man ger typ likadan fodergiva varje dag.

Det är en missuppfattning att man måste ge en häst exakt samma mängd foder varje dag. Man kan mycket väl ge hästen lite extra foder de dagar hästen arbetar. Det är t.o.m. så att det är en fördel att ge kraftfoder omedelbart efter ett träningspass eftersom musklerna då är som mest mottagliga för påfyllning av glykogen- och leucinförråden.

Det man bör undvika är att ge stora mängder av något nytt foder eftersom man då riskerar att hästen får en tarmstörning. Olika fraktioner i fodret gynnar tillväxt av olika bakterier och vid snabba foderomställningar kan man få en avdöd av vissa bakterier. Gram-negativa bakterier har cellväggar av LPS som är toxiskt och en massdöd av dessa bakterier kan leda till diarré, inflammation m.m.

Han avmaskades i sept. Han har inga problem med mask eller tänder osv. Han faller ur lätt helt enkelt.

Det var med ett medel som även tar bandmask? Droncit, Dubbel dos Banminth, Ivomec Comp, Equimax eller Cydectin Comp. Var det något av dessa? Om inte så är han INTE avmaskad mot bandmask och just avmagring och/eller svårt att hålla hull är typiskt bandmask.

Dubbel dos Banminth så precis som jag sa är han avmaskad. Eftersom han har svårt med hullet så tyckte veterinären att det var lika bra att avmaska mot bandmasken också.

Dubbel dos Banminth så precis som jag sa är han avmaskad. Eftersom han har svårt med hullet så tyckte veterinären att det var lika bra att avmaska mot bandmasken också.

Så bra! Varför inte bara svara det på en gång istället för "han är avmaskad". Det är nämligen ett väldigt vanligt svar och så visar det sig sen att hästen inte alls fått rätt medel.

Dock kan det vara bra att veta att dubbel Banminth bara tar vuxna bandmaskar, det kan alltså mycket väl vara bandmask som bråkar nu igen. Droncit är ett lämpligare medel som bara tar bandmasken och dessutom alla stadier inuti hästen.

Utöver det tycker jag du har en ganska snål foderstat för en så stor häst som dessutom ska ta sig i hull. När jag haft tunnisar har jag försökt koncentrera maten, dvs gett både färdigpellets (t.ex. Groov) om det inte funkar med havre, lusern, betfor och så olja och soja. Dessutom så många fodringar som det går att få till.

Senast ändrad:

Jag svarade bara att han är avmaskad eftersom frågan inte rörde avmaskning utan vilket foder som är lämpligt till en mager häst. Jag har också skrivit att jag ger honom lucern på första sidan.

Det fodret han får idag och fått ca en vecka tillbaka är 3 kilo groov 125, 3 kg lucern, 8 dl betfor, 2 dl linfröolja samt fri tillgång på hösilage.

Samma mängd groov, lucern och olja fick han förut och det blev han fin på men eftersom jag inte heller vill ha en överviktig häst så minskade jag på kraftfodret. Sen flyttade vi hästen och sen flytten har han tappat. Han ville nu INTE äta lucern för han vägrade äta uppblött foder därför frågade jag efter ett bra kraftfoder för magra hästar. NU har det visat sig att han äter lucern om jag blandar i betfor.

Förhoppningsvis tar han sig med detta igen.

Men herregud, varför så defensiv? Bandmask ÄR ofta en stor anledning till tunna hästar och som det visade sig när det kom mer info om avmaskningen så kan det fortfarande vara problemet. Det spelar ju ingen roll hur mycket och vilket foder man trycker i hästen om det är något annat som stör, eller hur.

Men snälla du, vart är jag defensiv?? Jag svarar ju på dina frågor, är det att vara defensiv? Jag är medveten om maskens inverkan så jag behöver inte information om det. Det var därför jag frågade om FODER.

Några månader innan han avmaskades (någon gång i somras, har inte datum framför mig) togs även ett blodprov för att kolla bandmask. Jag känner att jag inte behöver diskutera mask i den här tråden eftersom han mest troligt inte har det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama