Har tappat hull igen :-(

Travarn

Trådstartare
Flyttade min varmblodskille till ett annat stall för drygt 2 månader sen och han har tappat massor.

Han har fri tillgång på hösilage både i hagen och i boxen. Han får 2 dl linfröolja och minst 2 kilo groov 125 om dagen ( + 1 kilo om jag rider ).

Lucern äter han inte längre annars hade han fått det också. Han är lite kinkig och äter inte uppblött foder.

Vad kan jag ge honom för att han ska gå upp i vikt igen?

Sv: Har tappat hull igen :-(

Är det bra värde på ensilaget då? Många fick ju in skördar med väldigt dåligt med protein så behovet kanske inte täcks trots fri tillgång? Sen tycker jag det låter konstigt att ge mer mat de dagar man rider? Varför inte hela tiden om han har svårt att hålla hull?

Ett nytt miljö kan ta hårt på hästen, det kan ta upp till 6 månad innan han lungna ner sig och börja känna sig hemma.
Som alltid ett fiber rik kost av hö och vatten (jummet? så han få i tillräklig med vaska utan att magen bli ner kylld).
Jag tycka havre är den alla bäste som närings supplement och sen är det billigar.

OM han tappar hull så betyder det att han får för lite mat. Eftersom han har fri tillgång till hösilage så går det ju inte att trycka i honom mer grovfoder. Utan då är det bästa du kan göra att ge honom mat som ger mycket näring på lite tuggande, dvs kraftfoder.
Den kraftfodermängd han äter är inte särskilt stor. Börja med att ge ett kg till/dag - och det är bättre att ALLTID ge det extra kilot, inte bara när han blivit riden.

Han har fått 3 kilo lucern, 3 kilo groov 125, vetekli och olja förr, han blev fin och normal i hullet så vi drog ner på kraften. Nu har han gått ner pga flytten och kan inte gå upp med lucern igen eftersom han inte äter blött kraftfoder längre. Ren havre tål han inte så det går tyvärr inte att ge.

Men VILKET kraftfoder är att rekommendera till mager häst? Kornkross är det många som säger är bra men lika många säger att det är dåligt.

Kom iaf på att jag ska blanda ner betfor i lucernet och kolla om det faller honom i smaken då.

Ang. extra kilo eller något extra efter ridning så gör alla i detta stall så. Vet flera som gör så, så ovanligt är det nog inte.

Groov 125 gav jag min häst som hade tappat massor, gillade det fodret mycket. Skulle ge det där extra kilot varje dag.

Havre är ju toppen, är du säker på att han inte tål det? Groov 125 innehåller ju dessutom havre.

Korn skulle jag absolut inte ge. Innehåller på tok för mycket stärkelse som inte är nyttigt för hästmagar.
Finns ju massor med kraftfodersorter att välja på, tex Hippo Alfa Grow. Krafft Sensitive. Kan du få i honom betfor så är det bra. Linfröolja är toppen.

Han har fått 3 kilo lucern, 3 kilo groov 125, vetekli och olja förr, han blev fin och normal i hullet så vi drog ner på kraften. Nu har han gått ner pga flytten och kan inte gå upp med lucern igen eftersom han inte äter blött kraftfoder längre. Ren havre tål han inte så det går tyvärr inte att ge.

Men VILKET kraftfoder är att rekommendera till mager häst? Kornkross är det många som säger är bra men lika många säger att det är dåligt.

Kom iaf på att jag ska blanda ner betfor i lucernet och kolla om det faller honom i smaken då.

Ang. extra kilo eller något extra efter ridning så gör alla i detta stall så. Vet flera som gör så, så ovanligt är det nog inte.

På vilket sätt tål han inte havre?

Det allra viktigaste att göra är att kolla upp hösilaget.om värdena är dåliga måste du byta ut till bätre , det är det absolut lättaste sättet att ge hästarna en bra foderstat.
Jag tycker inte att det är fel att sänka givan kraftfoder då man inte rider,

Han äter lucernet med betforen i! Eller ja, har iaf gjort en gång men hoppas han fortsätter med det. Då ska jag kolla upp hösilaget och ge honom massor med lucern igen.

Vad skulle ni rekommendera för giva om dagen med groov 125, lucernpellets och betfor? Lucern kan man väl ge i princip hur mycket som helst av eftersom det är grovfoder? Betfor går väl också som grovfoder nu för tiden? Har aldrig gett betfor till någon häst, hur mycket kan man ge av det egentligen? Han är en stor häst på 175 cm och rids 3-4 ggr i veckan.

Han blir lös i magen av ren havre.

Både groov 125 och lucern brukar ju vara bra på magra hästar, har även positiva erfarenheter av olja. Men det är mycket lättare att ge "rätt mängd" om man vet vad ensilaget innehåller. Fodra med ögat fungerar ju ofta om de är normalviktiga och man har "normala" värden på sitt foder. Med årets varierande värden på ensilage, ofta med högt energi och lågt protein så är det omöjligt att gissa vad som fattas. Är det protein han behöver så kan du ju komplettera med tex Kraft muskel, potatisprotein eller soja, men om det skulle vara energin som är för låg så är det kanske olja det ska kompletteras med. Om du inte har analys så kan du ju testa om det räcker att ge samma giva groov som de dagar du rider och sen lägga till 1 kg lucern och kanske 0,5 kg betfor. Ser du inget resultat så öka lucernet ytterligare, eller komplettera med någon ännu mer proteinrikt.

Senast ändrad:

Han äter lucernet med betforen i! Eller ja, har iaf gjort en gång men hoppas han fortsätter med det. Då ska jag kolla upp hösilaget och ge honom massor med lucern igen.

Vad skulle ni rekommendera för giva om dagen med groov 125, lucernpellets och betfor? Lucern kan man väl ge i princip hur mycket som helst av eftersom det är grovfoder? Betfor går väl också som grovfoder nu för tiden? Har aldrig gett betfor till någon häst, hur mycket kan man ge av det egentligen? Han är en stor häst på 175 cm och rids 3-4 ggr i veckan.

???????????????

Det finns för- och nackdelar med de flesta foderslag. Det går utmärkt att fodra med kornkross, om hästen tål det. Jag har haft en tävlingshäst som fodrades med hö, lite betfor och 3 kg kornkross/dag. Han funkade utmärkt på den foderstaten i flera år och när han såldes så provade sig de nya ägarna fram men de landade även de på samma foderstat..

Annars är det omöjligt att säga ett specifikt kraftfoder som passar bra. De flesta foderslagen är bra om du ger tillräckligt mycket.

Jag förstår inte varför ni minskade på maten tidigare, när han fått ett bra hull? Öka till samma giva igen, MINST!
Att flera gör så betyder inte att det är rätt att göra så.
Man bör ha en foderstat som är uträknad för att varje dags ranson ska vara lagom stor för att täcka näringsbehovet en genomsnittlig dag. Tänk att du slår ihop en veckas arbete och delar med 7, sen fodrar du likadant varje dag utifrån denna sjundedels behov.
Hästens matsmältning fungerar bäst om man ger typ likadan fodergiva varje dag.

Utfodring förutom grovfodret beror helt på vilka värden grovfodret har. Grovfodret är hästens huvudsakliga föda, det är viktigast att kolla upp värden på det innan man börjar mixtra med det övriga fodret. Har grovfodret inte bra värden så blir det svårt att kompensera det, och det blir väldigt dyrt!

Du kanske ska prova att byta kraftfoder?
Jag gav Krafft groov 125 förra året. Var ganska nöjd med resultatet.
Detta året får han Hippo Alfa Grow och är mycket finare i kroppen.
I övrigt är allt samma, träning, kompisar, likadana värden på ensilaget.
Han tar helt enkelt åt sig Hippon på ett annat sätt än Krafften.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama