Har tänkt plocka hem min häst till nästa sommar

pernilla_s

Trådstartare
Har redan nu börjat få skuldkänslor då tjejen är 7 eller 8år och naturligtvis kommer sakna ''sin'' ponny. Jag vill ju inte såra någon i onödan. Men jag vill börja på med hästar igen och det blir lagom att ha häst till nästa sommar då jag får barn nu i maj igen. Så då är ju barnet tillräckligt stort för att jag ska kunna åka till stallet i lugn och ro.

Visst egentligen vill jag ha en större häst, men jag vågar inte sälja min ponny då han varit vanvårdad och troligtvis blivit slagen. Gör man fel är det risk att hästen reagerar utåt. Börjar bitas och anfallas igen. Han kräver en viss sorts handlag. Han är en sån häst som lätt kan säljas vidare och det vill jag inte. De som är fodervärdar till honom nu vet ju hur de ska behandla honom då jag har upplyst dem om det. men skulle jag sälja honom så har jag inge kontroll längre och kan inte hjälpa honom. Därför behåller jag honom tills den dagen han dör så jag vet att han får en fin ålderdom. Plus att han betyder otroligt mycket för mig.

Jag har inte råd att skaffa en ny häst och de har kvar honom som fodervärd för om de sedan skulle vilja lämna tillbaka honom står jag där med två hästar och måste i så fall göra mig av med en. Vilket jag inte kommer klara av att göra.

Bör jag prata med dem när ja träffar de nästa gång och förklara att jag tänkt ta hem honom då eller vänta tills det börjar bli dags? Är det något jag bör tänka på?

Ps dem har haft honom nu i 2år.

Förlåt för långt och rörigt inlägg

Senast ändrad:
Sv: Har tänkt plocka hem min häst till nästa sommar

Själv skulle jag ha uppskattat en förvarning om att du tänkt ta tillbaka honom. Jag skulle inte velat höra det en månad innan eller så...

Är de inte intresserade av att köpa ponnyn då? Om du inte vill sälja till vem som helst förstår jag, men eftersom de uppenbarligen sköter hästen som du vill kanske det är ett alternativ? Problemet blir ju att de i sin tur akn sälja honom vidare...

Men som svar på frågan, jag tror att de skulle uppskatta en tidigare förvarning.

Själv skulle jag ha uppskattat en förvarning om att du tänkt ta tillbaka honom. Jag skulle inte velat höra det en månad innan eller så...

Nja vi har ju tre månaders uppsägningstid. Skulle adlrig bara ringa och säga att jag vill ha hem hästen nu. Jag vill bara veta hur jag ska göra för att det ksa bli så smärtfritt som möjligt. Hade du velat ha reda på det redan nu eller är det bättre vänta?

Är de inte intresserade av att köpa ponnyn då? Om du inte vill sälja till vem som helst förstår jag, men eftersom de uppenbarligen sköter hästen som du vill kanske det är ett alternativ? Problemet blir ju att de i sin tur akn sälja honom vidare...

Men som svar på frågan, jag tror att de skulle uppskatta en tidigare förvarning.

Jag vågar ju inte sälja då de kan sälja vidare och då hästen är en b-ponny så brukar de tyvärr inte stanna så länge.

Aha okej... Personligen skulle jag nog vilja veta om dina planer redan nu, så att man själv kan planera. Jag tävlar ju och planerar för kång tid framöver. Men det är jag det.

Aha okej... Personligen skulle jag nog vilja veta om dina planer redan nu, så att man själv kan planera. Jag tävlar ju och planerar för kång tid framöver. Men det är jag det.

Jag känner ju att jag vill att barnet ska vara redo och hinna acceptera det också. En del av mig vill berätta, sen en annan del av mig är lite rädd att de säger upp hono redan nu då och då innebär det stora probem för mig. Naturligtvis kan jag ordna så att han kan komma hem, men tiden ska ju helst räcka till och har man precis fött barn är det en bristvara.

Det känns jätte svårt att veta hur man ska göra. Jag vill ju inte ta hänsyn bara till mig utan göra det bästa för alla.

Jag skulle ha väntat. Annars finns det ju som du säger en möjlighet att de säger upp kontraktet med en gång och att du måste ta hem hästen tidigare.

3 månader är också ganska lång tid och borde räcka för att säga upp stallplats etc.

Jag vågar ju inte sälja då de kan sälja vidare och då hästen är en b-ponny så brukar de tyvärr inte stanna så länge.

Det finns dom som i köpekontraktet bestämmar att hästen inte får säljas vidare till någon annan än den tidigare ägare (i detta fall du). Så har jag gjort med mina hästar.

Om jag förstår dig rätt så är det alltså sommaren 2009, som du vill ha tillbaka honom??

Kan du inte höra dig för lite försiktigt hur länge de har tänkt att ha honom? Om 1½ år har flickan hunnit växa en del. Så det är kanske lämpligt att skaffa c-ponny då, i samma veva som du vill ha tillbaka din ponny?

Kostar inget att "lyfta upp" frågan om framtiden. Både för dig o fodervärdsfamiljen. Det kanske tom är så att de gärna VILL köpa honom för att ha honom livet ut? Som sällskap el. blivande körhäst kanske?? Du behöver ju inte dra det till sin spets o säga upp avtalet redan nu! Men föra en diskussion om framtids-planer, är nog på sin plats. Då får även du lite ro i själen!! :)

Det finns dom som i köpekontraktet bestämmar att hästen inte får säljas vidare till någon annan än den tidigare ägare (i detta fall du). Så har jag gjort med mina hästar.

Vad jah har fått lära mig så är det inte juridiskt bindande. Det är ju också att om jag säljer honom och de sen inte kan/vill ha kvar honom, så har jag ju en annan häst och har då ingen möjlighet att ta honom. Finns alltför stora risker för att jag ska våga. Detta är som sagt en myket speciell herre. Plus att han börjar bli gammal blir 17 i år.

Men du... kan du inte ringa och höra med dem hur länge till de vill ha honom kvar. Och sedan kanske hitta dig en foderhäst i mer lämplig storlek till dig själv tills dess? Eller är det för krångligt?

Om jag förstår dig rätt så är det alltså sommaren 2009, som du vill ha tillbaka honom??

Kan du inte höra dig för lite försiktigt hur länge de har tänkt att ha honom? Om 1½ år har flickan hunnit växa en del. Så det är kanske lämpligt att skaffa c-ponny då, i samma veva som du vill ha tillbaka din ponny?

Kostar inget att "lyfta upp" frågan om framtiden. Både för dig o fodervärdsfamiljen. Det kanske tom är så att de gärna VILL köpa honom för att ha honom livet ut? Som sällskap el. blivande körhäst kanske?? Du behöver ju inte dra det till sin spets o säga upp avtalet redan nu! Men föra en diskussion om framtids-planer, är nog på sin plats. Då får även du lite ro i själen!! :)

Nja tjejen är otroligt liten så risken är itne stor att hon växt ur honom. Troligtvis hade han varit lagom till henne i 3-4 år till minst. Prata om framtiden kan ju vara en bra iden fr att se lite vad de har tänkt sig.

Men du... kan du inte ringa och höra med dem hur länge till de vill ha honom kvar. Och sedan kanske hitta dig en foderhäst i mer lämplig storlek till dig själv tills dess? Eller är det för krångligt?

Jag har tänkt åka hem till dem för att kolla på min häst snart så då kan jag prata lite med dem. Jag själv skulle adlrig klara av att skaffa foderhäst då jag aldrig skulle klara av att skiljas från hästen. Jag fäster mig för mycket så att skaffa foderhäst är uteslutet.

Vad jah har fått lära mig så är det inte juridiskt bindande. Det är ju också att om jag säljer honom och de sen inte kan/vill ha kvar honom, så har jag ju en annan häst och har då ingen möjlighet att ta honom. Finns alltför stora risker för att jag ska våga. Detta är som sagt en myket speciell herre. Plus att han börjar bli gammal blir 17 i år.

Du kan mycket välj sälja hästen och skriva in att den inte får säljas vidare. Det ÄR juridiskt bindande.
Men det blir helt verkningslöst om du inte samtidigt skriver in någon form av "straff" för vad som händer om hästen ändå säljs. Du kan t ex skriva in att om de ändå säljer hästen så ska du ha 25 000 i skadestånd. Vilket lär bli mer än vad de kan tjäna på att sälja honom.

jag håller med tidigare, du kan juh själv skaffa dig en foderhäst så kan du juh känna lite på det så du vill hålla på med det och hinner *om du nu inte vet det*..annars tycker jag att du ska förvana tjejen...jag fick ta hand om en shetland när jag va liten, å jag red och red och en dag ringde ägaren *kan du ta hästen till ridhuset för de ska komma några spekulanter och titta på honom*..jag har aldrig varit så lessen!!och jag kommer aldrig glömma flickan som köpte honom..den stunden va hon inte poppis i mina ögon..jag va lessen å hon va överlycklig för hon fick juh en ponny...jaja förlåt lite nostalgi men tycker ändå du ska förvana..för om de är tjejens första "egna" häst så vet vi juh nästan alla hur det är..de finns ingen annan häst än den...

Om du säger till dem i januari nästa år så tycker jag att de har tillräcklig tid på sig, dels att acceptera faktum och dels att hitta ny häst.

Det kanske blir precis lagom att hon behöver större häst ändå till nästa sommar?!

Om du säger till dem i januari nästa år så tycker jag att de har tillräcklig tid på sig, dels att acceptera faktum och dels att hitta ny häst.

Det kanske blir precis lagom att hon behöver större häst ändå till nästa sommar?!

Mmm då har de ju lite längre tid å sig och skulle de hitta häst innan så har jag ju möjlighet att ta honom lite innan om det skulle vara så. Och tjejen får ju tid att vänja sig vid tanken.

jag håller med tidigare, du kan juh själv skaffa dig en foderhäst så kan du juh känna lite på det så du vill hålla på med det och hinner *om du nu inte vet det*..annars tycker jag att du ska förvana tjejen...jag fick ta hand om en shetland när jag va liten, å jag red och red och en dag ringde ägaren *kan du ta hästen till ridhuset för de ska komma några spekulanter och titta på honom*..jag har aldrig varit så lessen!!och jag kommer aldrig glömma flickan som köpte honom..den stunden va hon inte poppis i mina ögon..jag va lessen å hon va överlycklig för hon fick juh en ponny...jaja förlåt lite nostalgi men tycker ändå du ska förvana..för om de är tjejens första "egna" häst så vet vi juh nästan alla hur det är..de finns ingen annan häst än den...

Som sagt vill ju göra det bra för tjejen som möjligt. TYcker det känns taskigt mot tjejen att ta hem hästen, men tyvärr är det ju så när man har foderhäst. förvarna kommer jag med all säkerhet att göra tifigare än dem enligt kontraktet tre månaderna.

säg till redan nu, att du vill ha honom hem 2009, men samtidigt kan det vara svårt, du kanske inte känner likadant då?

vad hade du tänkt ha honom till, körning? för rida antar jag inte, eller du kanske är väldigt liten och nätt? Tänk på hästen med, tjejen som har honom nu, kanske rider honom ofta, och han trivs väldigt bra med det liv han har där.
hur länge har de haft honom?

SAmtidigt så vet ju iaf hennes föräldrar att det är en foderhäst och att chansen finns att du vill ha honom tillbaka en dag, så de borde ju berättat det för henne.

jag tycker ändå att du ska satsa på en större häst och sälja ponnyn till den här familjen, ge dem lite av ett ultimatum att du vil ha honom hem men kan tänka dig att sälja honom och att du då skriver ett kontrakt, där du har förstaköps rätt och följer de inte det så får de betala något i straff eller vad somhelst.

svårt det där, hoppasd det fixar sig för dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 248
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar