Har stoet för lite mjölk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare plastis
  • Startdatum Startdatum
P

plastis

Hur ser man att mjölken inte räcker till fölisen? En fölis som vill dia, blir sur på mamma och sparkar henne hårt i sidan för att sedan försöka igen en kort kort stund, varpå den slutar dia utan att ha mjölk runt munnen. Om juvret då är litet och skrynkligt saknas det mjök i så fall? Fölis är inte en vecka ännu, den ser välnärd ut men man börjar ju undra… Fölis är inte min så jag måste få en korkad ägare att förstå att något kanske är fel, om det nu är fel. Stoet får helt fel mat mycket energi lite protein.

Det är sällan som stona har för lite mjölk men det kan ju hända.

Men att fölungarna ska ha mjölk runt mulen när de är är inget tecken när den är så pass gammal... då vet den ju hur den ska dia :smirk:

Jag håller mid dig om att stoet ska ha en bra fördelning av grocfoder, kraftfoder och fri tillgång på friskt vatten för att kunna producera maximalt.

Håll bara koll på att fölet inte är uttorkat ( fölet kissar och nyper man ett hudveck på halsen, ska det gå tillbaka direkt.)

Lill / Stall Nöbbeled

Fölis brukar slicka sig om munnen och tugga lite efter att ha diat och blir då lite skummig och vit om läpparna. Att den inte var vit om läpparna var inte det jag hakade upp mig på i första hand utan att den sparkade mamma i sidan och att juvret såg så litet ut.
Hoppas verkligen att stoet har tillräckligt med mjölk.

Även ett litet juver ger mjölk.. vilket ju inte lagras i juvret som det gör på kossor, utan det rinner till då fölet 'puffat' en stund!

De flesta föl håller på och sparkas & stegrar sig mot mammorna i början.. för de 'vill ha mjölk NU'.. tills mammorna sen 'lär' dem att tutta vid vissa tidpunkter :cool:

Ser fölisen bra ut i hullet (gärna mamman också!).. så är det nog ingen fara med mjölkbrist, isf skulle mamman sparka mot fölet!

Hur stort juvret är, har som sagt ingen betydelse. Mjölken rinner till när fölet buffar på juvret och suger på spenarna. Nästan alla föl beter sig på det sättet som du beskriver. De blir sura när mjölken inte kommer omedelbart. Stoet släpper inte alltid till maten och då protesterar de små!
Mitt två veckor gamla stoföl är en riktig argbigga och hennes stackars mamma får tåla en del, trots att hon har mjölk så att det sprutar om henne. Men hon släpper tex inte till mjölken när hon äter kraftfoder och då blir det sura miner... :)

Mitt två veckor gamla stoföl är en riktig argbigga och hennes stackars mamma får tåla en del, trots att hon har mjölk så att det sprutar om henne. Men hon släpper tex inte till mjölken när hon äter kraftfoder och då blir det sura miner...

Hehe! Precis som mitt tvåveckorsföl med andra ord. Hon vill gärna äta precis när mamma ska ha sitt kraftfoder, men då vill stoet äta ifred. Fölis kan bli tämligen surig då. :D

Komplement om stoet har för lite mjölk?

Lånar tråden lite... :) Om man nu misstänker att stoet har lite för lite mjölk, vad tycker ni att man ska ge ungen, som komplement? Krafft har ju nåt som heter stomjölksersättning, är den bra? När kan man börja ge dom lite kraftfoder? :confused:

Våran fölunge är 1.5 månad nu och buspigg :D men stallägaren tycker att han borde ha växt och lagt på sig lite mer än han gjort. Stoet är gammalt så man kan misstänka att mjölken är i underkant (det är väl rätt vanligt?).

Så vad kan man ge? :confused:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 750
Senast: Aliche
·
F
Hästvård ursäkta om detta kommit fel.. men fölet har flyttat hemmifrån så det är ju inte avel längre. Flytta om det är på fel plats. Mitt sto...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: flickancarra
·
K
Avel Jag funderar på om mitt sto har för lite mjölk? Fölet föddes förra torsdagen. Men han puffar och putter väldigt mycket och stoet drar...
Svar
5
· Visningar
1 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka