Har spånbalarna blivit sämre?

Sv: Har spånbalarna blivit sämre?

Som jag förstår det på alla svaren här så är det tydligt att det är flera olika spånbalsleverantörer som har börjat slarva rejält med kvaliten. Det spån som jag köper är inte märkt - varken med vikt/volym eller leverantörsnamn, men jag tror det kommer från Småland någonstans.

Jag hade kunnat ta en prishöjning om balarna hade hållit samma kvalitet som tidigare - men högre pris och sämre kvalitet - nej, då blir jag rejält sur :mad:. Nu känns det som om det verkligen är läge att testa något annat strö!

jag har tidigare fått för mig att balarna innehåller 400liter? men det ör dom nog inte längre

KLart jag inte lastar stallägaren för det i så fall.
Men jag vill gärna veta hur det ligger till och om det fortfarande ska gälla samma gräns på antal balar :)

Åandra sidan är det ju ganska vanskligt att ange spånvolym i liter... En liter hårdpackat spån är ju inte samma liter som en luftigt mätt liter... Antalet kilo spån i en bal kan ju skilja väldigt beroende på hur mycket man packat de där litrarna...

Min spånlevernatör berättade sist han var här att EU- reglerna säger att spånbalarna får väga max 25 kg, så de ÄR mindre nu än innan (förut vägde de runt 30).

kl

Vi har också märkt stor skillnad på spånbalarna i vårt stall, dock har inte priset höjts utan är det samma. Men det blir betydligt dyrare nu eftersom det inte är lika mycket i dom..

Men varför har inte vår leverantör sagt till om den EU regel?? Verkar skumt att bara smyga in mindre balar till samma pris och tro att ingen märker nått! Så verkar det har det varit hos oss i alla fall...

vi köpte en pall med spån från där vi alltid har köpt (känt företag) och det var jättedammigt och jättelite i varje bal.

vill inte riskera att hästen ska få hosta eller nåt så vi bytte till torvmix, vet inte om det blir dyrare men hellre det än att ha det där dåliga spånet, det va inte direkt heller billigt..

En av de största spånleverantörerna har bytt maskiner och deras balar väger nu 25 kg istället för 28 kg pga att man inte får lyfta mer än 25 kg i sitt arbete.
Men de har ju inte sänkt priset....

Kl.

Varför inte köpa löst spån från något "sågverk". Vi har hämtat med traktor och en vagn som rymmer 3kubik så det räckte ungefär hela vintern till två hästar. Mycket billigare än att köpa balar (vi gör det nuförtiden, då jag inte kan hjälpa min mor någe mer).
Men sen beror det väl på hur mycket jobb man vill lägga ner men jag tänkte bara på kostnaderna ni lägger ut för att köpa dyra spånbalar som räcker så kort tid. :(

Fast det är ju långt ifrån alla som har den möjligheten. Då ska man ha ett sågverk på nära håll och dessutom ha möjlighet att lagra en stor kvantitet spån på ett torrt ställe.

Har också märkt att en del märken på spånet packar sämre nu...det är inte lika mycket i en spånbal. Förr räckte med en och en halv, för att fylla en box, nu måste man ha tre...så nåt måste ha hänt...de snålar väl, samtidigt som de höjer priset...höjden av lurendrejeri!

Nä, nu .... :eek:

Det här har jag aldrig sett under de drygt 15 år som jag har använt spån .... Ytskiktet i balarna har börjat mögla!! Har aldrig förr sett ytskiktet svartna på det sättet. Och det luktar svagt mögel om det.

Hst001.jpg

Och detta var ändå nyinköpta balar som har lagrats inne i stallet. Måste betyda att man antingen har plastat in balarna slarvigt eller att man har packat fuktigt spån.

Nu ska jag iväg och köpa annat strö!!

Ucsh, det där är ju under all kritik! De där måste du kunna reklamera:eek:

Jo, det har du rätt i men det var mest bara som ett förslag. Vi har 4 mil till ett sågverk och traktor och en vagn som inte får åka fortare än 30 km/h så tar det ett tag.

Man har ju såklart spånet kvar i vagnen. ;) Då håller det sig torrt. Iaf i våran vagn.

Är det inte så att det spånet oftast är fuktigt och kan bildar värme och mögelsporer?! Och är det torrt så dammar det? Rätta mig om jag har fel.

KL

har haft samma problem är pedantisk vad gäller mockning och jag har klarat mig på en pall spån/vinter tidigare sista 2 vintrarna har det gått nästan dubbelt så mkt och jag har klagat...och fått nytt men vad hjälper det...samma jävla skit har nu gått över till halm mycket bättre men supersvårt att få tag på här i norr så vi är några st som funderar på att köpa upp en långtradare med halm från södra sverige...vi får se...men spån så fan heller och ska vi köpa lösspån måste vi ta en långtradare och vi kan inte förvara så mkt löst spån så de gå rinte...har för mig att jag betalade närmar 80 kr/bal förra vintern trotts att jag köpte en pall samt att det gick dubbelt så mkt spån nästan/ häst och månad.

detta tror jag beror på att många börjat elda med pellets...dvs dom tar spånet och gör pellets blir mer inkomst så för sågarna...så vi har gått över till flis där...eldade med pellets förut...

Nej det tycker jag inte. Har väl hänt att det har blivit blött då det har snöat/regnat och att det har läckt igenom preseningarna.
Men att det dammar gör allt spån när man hanterar det, men när det ligger där det ske så dammar det inte. :)

detta tror jag beror på att många börjat elda med pellets...dvs dom tar spånet och gör pellets blir mer inkomst så för sågarna...så vi har gått över till flis där...eldade med pellets förut...

Har för mig att jag också har hört något sådant.

Nu ska jag returnera de spånbalar jag har kvar och istället testa med hackad halm (Hippogold). Blir säkert minst lika dyrt - men förhoppnigsvis bättre!

Både priset och kvalitén har skenat iväg på ett dåligt sätt. Jag köper både "kända" och "okända/utan" märken. Och de "kända" ligger på ca 75.- balen och de "okända" på 65,- ngt lösare packat. Ibland är den dyrare dammig som sjutton, ibland inte man vet helt enkelt inte vad man får längre!

Delvis knapplån:

Jag tror inte plasten tål att spånet står ute som många förvarar det! Plasen får med lätthet hål och ofta får man blöta balar.
Torvens förpackning tycks verka tjockare men de läcker nog in på annat sätt för jag lyckades köpa 4 blöta balar.

Liknande trådar

Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 532
Senast: moon
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar