Har spånbalarna blivit sämre?

Sv: Har spånbalarna blivit sämre?

Ja, det är ofta man har fått hem balar med hål i plasten, och då har ju spånet blivit fuktskadat just i anslutning till hålet. Men jag har faktiskt aldrig tidigare varit med om att det har börjat mögla.

Nu har jag i alla fall handlat hem några balar med Hippogold, den hackade halmen. Ska bli intressant att testa hur det fungerar!

Vet väldigt många i stallet som bytt till torv nu.

Fast här tar dom 80 kronor för en torvbal om man köper en och en. Snordyrt.

Jag har kört med spån i 2 säsonger nu pga hälsoskäl. (det blir mindre tungt att mocka), men då jag vill kunna använda den komposterade gödseln efteråt på ett mer effektivt sätt i trädgårdslandet har jag börjat blanda med torv.

Jag tycker det är jättedyrt både med spånet och torven. Lyckligtvis har jag ungefär 10 balar spån kvar sedan förra året.

Hade jag kunnat ha halm till hästarna hade jag gjort det eftersom halmen här i Skåne är hyfsat billig. Jag har dock halm till minigrisarna. De blöter ju inte ner halmen i och med att de kissar och bajsar i en "tom" hörna av boxarna så det blir ändå lika lättmockat som hos hästarna vilka har torv/spånblandning.

/KT

oj detta har jag ingen aning om har aldrig köpt bal har fatt av pappa fran hans snickeri verkstad detta är ju de bästa spanet jag har haft och kommer att ha

Ja, det är ofta man har fått hem balar med hål i plasten, och då har ju spånet blivit fuktskadat just i anslutning till hålet. Men jag har faktiskt aldrig tidigare varit med om att det har börjat mögla.

Nu har jag i alla fall handlat hem några balar med Hippogold, den hackade halmen. Ska bli intressant att testa hur det fungerar!

Är nyfiken på hur det fungerade med hackad halm ligger det still,uppsugning,mockning,pris?????

Liknande trådar

Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 532
Senast: moon
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar