har ryttaren egen monte sadel?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

vi har funderat lite smått på att pröva våran häst i monte.. är helt novis när det gäller detta.. Hur brukar det funka? Måste man köpa all utrustning själv? Eller har ryttaren hela eller delar av utrustningen själv?

Sv: har ryttaren egen monte sadel?

vi har funderat lite smått på att pröva våran häst i monte.. är helt novis när det gäller detta.. Hur brukar det funka? Måste man köpa all utrustning själv? Eller har ryttaren hela eller delar av utrustningen själv?

De flesta ryttare som rider lopp har egen utrustning (sadel och ev tyglar) och föredrar nog att rida i den. Huvudlaget bör man ha samma som hästen har i vanliga lopp men ofta kan man behöva korta käken en aning. För att vara på den säkra sidan så går det ju alltid fråga vederbörande innan man anmäler...

Ryttaren har sadel och tyglar om den är seriös. du behöver bara ha huvudlag och benskydd, sen har ryttaren resten.

Vad bra :) känner inte för att lägga ut flera tusen på utrustning när man inte ens vet om det funkar..

tack för hjälpen!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 443
Senast: Svartkatt
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?