Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

NilaD

Trådstartare
Precis som rubriken anger, har jag börjat fundera på om man överhuvudtaget lär ut god ridning numera eller är det helt omodernt :o.

Det är tex bara att gå in och läsa gramantråden på dressyrforumet för att förstå att ngt är snett. Det har ju även klagats högre upp på att dagens ungdomar har misatt det här med grunderna.

En sak som jag har märkt är att många ridskolor numera verkar "hoppa över" grunderna. Kanske är det för att man tror att man ska tappa elever om man sitter och tragglar för länge med grunderna.

Hade tex barnens kusin på besök. Hon har på lektion nu börjat hoppa. Men hon visste inte hur man fattade galopp.

Ett par vuxna arbetskolegor har ridit en termin och börjat med skänkelvikning, men dom har fortfarande inte riktigt lyckats hitta takten i lättridningen :crazy:.

Tilläggas bör att det är olika ridskolor dessa exempel gäller och båda har utbildad personal....

Själv är jag ju uppväxt med armens ridlära och vikten av en god grundridning. Det var ju inte till att tänka på att tro att man skulle få hoppa över några steg i utbildningen. Det var bara att traggla på.
Det är precis som att allt ska funka direkt idag. Man kan hoppa över ABC och gå direkt på Ö. Om inte så finns det ju alltid diverse hjälpmedel att ta till.

Sv: Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

Jag är glad att jag inte har samma erfarenheter som du, för det låter verkligen inte bra.

Funderar lite på om eleverna som redan börjat med skänkelvikning skulle veta varför de gör det och vad det är bra för om man frågar dem.

Min mamma har började rida i nybörjargrupp i höstas och de håller på med att kunna hålla igång hästarna, kunna vända ifrån och lägga volter. Galopp kanske de skulle få prova nu innan sommaruppehållet men då sker det på en häst som longeras av ridläraren. De har fått rida lite serpentiner mellan koner men annars så är det mest ovanstående, grundläggande saker de får träna på.

Jag tycker att detta är väldigt positivt. För sitter grunderna och om man vet varför man gör sakerna så blir det mycket roligare när man kommit längre. Man kan rida mer självständigt och man kan förstå hur problem uppkommer och lösa dem enklare.
Det är också till fördel för hästarna. De blir mer hållbara om ryttaren först har hittat sin balans och vet vad de sysslar med. Och det är väl det alla strävar efter hoppas jag, hållbara och välmånde hästar som man kan ha roligt tillsammans med.

Sen finns det ju självklart nackdelar med att man kör väldigt grundligt också. Om man lär sig snabbt så kan det kännas tråkigt att tragla samma saker om och om igen. Med det menar jag inte att det inte behövs. Tvärtimot, öva på saker man kan om och om igen gör att man lär sig det jättebra! Men det är just den punkten att man kan känna att man står och stampar på ett ställe så att säga.

Jag själv har missat vissa delar i min utbildning eftersom jag hoppade från olika ridskolor och jag red oftast i samma grupp som min storasyster och hon red på högre nivå än jag. Men de hålen har blivit fyllda nu när jag rider på samma ridskola som min mamma rider på.

Precis som rubriken anger, har jag börjat fundera på om man överhuvudtaget lär ut god ridning numera eller är det helt omodernt :o.

Det är tex bara att gå in och läsa gramantråden på dressyrforumet för att förstå att ngt är snett. Det har ju även klagats högre upp på att dagens ungdomar har misatt det här med grunderna.

En sak som jag har märkt är att många ridskolor numera verkar "hoppa över" grunderna. Kanske är det för att man tror att man ska tappa elever om man sitter och tragglar för länge med grunderna.

Hade tex barnens kusin på besök. Hon har på lektion nu börjat hoppa. Men hon visste inte hur man fattade galopp.

Ett par vuxna arbetskolegor har ridit en termin och börjat med skänkelvikning, men dom har fortfarande inte riktigt lyckats hitta takten i lättridningen :crazy:.

Tilläggas bör att det är olika ridskolor dessa exempel gäller och båda har utbildad personal....

Själv är jag ju uppväxt med armens ridlära och vikten av en god grundridning. Det var ju inte till att tänka på att tro att man skulle få hoppa över några steg i utbildningen. Det var bara att traggla på.
Det är precis som att allt ska funka direkt idag. Man kan hoppa över ABC och gå direkt på Ö. Om inte så finns det ju alltid diverse hjälpmedel att ta till.

Nä, jag tror inte det är omodernt hos ridskolorna att lära ut god ridning och "horsemanship". Däremot är det omodernt hos ELEVERNA att vilja LÄRA SIG god ridning och "horsemanship". Eleverna idag vill inte ha teori, "jag betalar för att rida - inget annat", låter det för det mesta. Jag som inte rider på ridskolan längre, är ofta med på teorilektioner om jag FÅR och det brukar jag få. Det brukar vara minimalistiskt besökt av de vanliga "lektionseleverna" om det är utannonserat med teori i förväg. Nu har "min" ridskola faktiskt kommit med "nytänkande", som tydligen lockar lite mer. I stället för X antal teorilektioner per abonnemang, lägger de in en hel teorivecka då och då, vilket dels ger hästarna lite extra vila emellanåt, samt då eleverna kan välja vilken typ av teori de vill gå på, tömkörning/longering, sjukvård, skötsel, ryttarens sits, med mera med mera...

Så jag skyller faktiskt inte den dåliga grundutbildningen på ridskolorna längre, utan på elevernas ointresse av att lära sig.

/IH

Jag tror att ridskolorna försöker ta genvägar!!
Började om att rida som vuxen i en nybörjar grupp. Efetr en termin hoppade vi över hinder och hoppade även utan att hålla i tyglarna. Många hoppade av efetrsom de inte förstod eller hängde med. Vi som gjorde "rätt" fick mycket beröm o de andra fick höra att de skulle titta på oss....
Glad att jag hade gunderna

Jag håller till mycket på ridskolan jag red på som liten fortfarande. Jobbar ideellt och håller lektioner emellanåt. Det är en svår balansgång att ge eleverna en god grund och att samtidigt hålla kvar intresset hos eleverna. Ju yngre desto svårare. Beror mycket på instruktören. På min ridskola finns det Märke 3 grupper som har börjat jobba bogen in och tagen bakdel hyggligt balanserat, medan en annan instruktörs M3 grupp fortfarande sitter på fel sittben med jämna mellanrum...

Se där! Nån som var mycket bättre på att formulera sig än mig! :bow: :bow:

Nu har jag ingen större koll på alla ridskolor här i stan och i kring.
Men min syster rider i en grupp som är helknasig enligt mig.
Vissa kan grunderna.. Men det är ett hiskeligt dragande i mun samt klagomål på hästarna dom sitter på.
Dumma i huvudet mm..
Några i gruppen (min syster ingår i dessa) kan typ trava lätt
och lite ridvägar thats it.
OCh har fått speeda på lite för att "komma" ikapp med dom andra.

När jag red på ridskola...
Ingen klagade på hästarna, man red och kämpade på.
Skulle aldrig våga säga att hästen var knäpp mm.
Grunderna gicks igenom noga.
Fick inte ha sporrar förens ridläraren tyckte att man red tillräckligt balanserat och förstod
hur hjälperna inverkade.
När vi hade teori hade vi genomgång av nya övningar vi skulle påbörja.
Så var man inte där så fick man ingen grundlig förklaring.

Men precis som någon skrev så verkar dom flesta ridskolor ha börjat
med så kallade teori veckor.
Med clinics mm.
Vilket är en kanonide!

Lärde mig rida på hedenhös (slutet av 60-talet) med många äldre stränga militärgubbar i stallet. Vi fick träna grunder, balansträning varje lektion och hade ryttarmärkena som sporre. Den dagen dom kom och sa att nu är du nog klar för att rida upp för järnmärket, bronsmärket etc var man jätte stolt och pluggade teori och sprang ridvägarna på varje ledig yta.

När man fick lov att börja rida med sporrar så var det jättestort och dom yngre ryttarna såg upp till en med beundran.

Hjälptyglar och uppbetsling sågs i de flesta fall med milt förakt. Det förekom hos någon enstaka privatryttare. Kommentaren från gubbarna var oftast, man ska lära sig rida först och inte skaffa en häst man inte klarar utan en massa krafs.

Frågade man när man fick börja hoppa så var det klara regler vad man skulle klara först. Klarade man kavaletti serier flera gånger så kunde det tänka sig att några i gruppen fick hoppa ettl lättare hinder medans andra fick se på.
Det tjänade som morot.

När jag var ung fick vi minsann gå 15km över fjället för att komma till ridskolan och om man inte skött sig exemplariskt på lektionen innan fick man bara mocka hagen. På den tiden danade minsann ridning karaktär, ungdomarna nu för tiden har ingen moral.

Nej nu var jag kanske inte så snäll :)
Men allvarligt, det kanske är annorlunda nu men är det verkligen sämre? Är det så fruktansvärt om man får känna på olika moment och variera ridningen istället för att traggla en enda sak i flera veckor för att sen aldrig återkomma till det igen? Det kanske finns skräckexempel men jag tror att variation generellt håller intresset uppe.

Fast det jag har lärt mig genom att vara tränare i annan idrott att man ska aldrig slarva med grunderna och att behöva backa och lära om sånt som blivit fel är inte kul.
Däremot bör man göra träningen så rolig och omväxlande som möjligt, vilket är nog så utmanande för tränare och instruktörer. Jag tror inte det är fel att ungar får vänta och kämpa lite för att få göra svårare saker. I dag ska allt gå så himla fort så barn får knappt lov att vara barn längre.

Det är betydligt skönare och tyggare att när grunderna verkligen sitter och man känner att man fakiskt behärskar de flesta hästar man hamnar på än om man tas med överaskning och hästen springer bort med en. Då är det lätt att man tar till skarpare bett eller hjälptyglar i stället för att som många av oss äldre fråga oss var vi brister i vår egen ridning.

En bra grund och balans ger också en känsla av trygghet hos ryttaren vilket förs över till hästen som bara genom det blir lättare att hantera.

Nu finns det säkert undantag ät både det ena och andra hållet men jag tror stenhårt på en utbildningsskala för ryttare.

Det du skriver om klagandet på hästar känner jag därimot faktiskt igen!

Helt plötsligt är ALLT hästens fel. Jag blir så arg på de ungar som sitter på sina hästar och klagar och klagar och klagar. Ridläraren kommer med tips och får tillbaka repliker som "Men han lyssnar ju inte, han är dum i huvudet!" och "Jag hatar den här hästen!". Och då är det inte småbarn jag pratar om utan tonåringar.

Visst finns det hästar som man gillar mer och det finns hästar man gillar mindre och ja, man kan bli frustrerad när det inte fungerar. Men när man väl sitter där uppe får man göra det bästa av situationen och rida utav bara tusan. Arg får man bli efteråt när man kommit hem.

Jag har inte upplevt detta innan och min åsikt är den att ingenting är hästens fel. Allt hänger på ryttaren.

Suck, det blev ett litet aggresivt avbrott från ämnet här men det bjuder jag på.

förstår precis vad du menar! På vissa ridskolor låter dom ju elev galoppera redan första dagen etc. Då kan man ju knappt hålla tyglarna, skänkla eller trava, eller sitta rätt eller ngt?! :eek:

Senast ändrad:

Hos oss är det väldigt mycket grunder, grunder, grunder. Det jag tycker att "min" ridskola brister på är snarare vidareutvecklingen av grunderna ;)

Visserligen får man prova att galoppera kanske den fjärde-femte lektionen men då är det typ en kortsida :p Och det beror på nivån i gruppen, ibland är det några som inte vill och då får de givetvis stå i mitten och vänta medan de andra galopperar.
Annars är det mycket styra och stanna mellan koner för nybörjarna och traven är lite längs långsidorna och för barnen så är det med ledare ungefär första halvan av första terminen, sedan brukar de ha hittat takten i lättridningen och ha hyfsad koll på ponnyerna.
Alla vanliga grupper (inte dressyr- eller hoppspecialen) har teori en lektion på termin och då får man lämna önskemål om vad man vill göra. Det kan vara genomgång av kommande dressyrrörelser, hästens form, hästens sjukdomar, löshoppning eller vad som helst. Självklart beror det på nivån på gruppen också, de som ridit i ett år vill nog inte ha en genomgång av fram- och bakdelsvändningar ;)

Alla barngrupper har ca en kvarts teori med ungdomsledare i samband med sin lektion, oftast i ungefär ett år. Vet inte riktigt hur det är med vuxengrupperna men har för mig att första lektionerna är enbart teori.
Vanligtvis ordnas en clinic per år, antingen hopp eller dressyr. I år var det ryttarens sits det handlade om, men det varierar.

Vi börjar även med "hoppning" tidigt, dvs trava över 30 cmhinder som hästarna skrittar över om man inte har tillräckligt med fart. Det är bra balansträning och något som många ser fram emot. Den takten som LUENs ridskola håller tycker jag låter lite väl långsam faktiskt. Så lång tid tar det inte att lära sig rida lätt i en bra takt och ha hyfsad koll på hästen. Galopp är bara en till gångart, ingen jätteavancerad dressyrrörelse. När man behärskar gångarterna brukar man få prova på lite dressyrrörelser, typ skänkelvikning.

Senast ändrad:

Jag har medvetet valt en ridskola med centrerad ridning för mig och dottern, jag har visserligen ridit i närmare 25 år, men ack vad mycket olater jag har lagt mig till med under åren oxå, så jag kämpar på med grundsits samtidigt som jag jobbar med skänkelvikningar, öppna och sluta osv. Dottern har ridit 1,5 år nu, nu är de tillbaka till ledare efter ett bakslag för hela gruppen och allmän rädsla. Men de är bara 6 år, fyller 7 under året så för min del spelar det ingen roll, tyvärr kommer ridskolan att säga nej till barn till nästa termin, men planen är att köpa en ponny och sedan fortsätta rida lektion med den, vilket är helt okej för ridläraren, hon vill bara inte ha en massa ponnier själv. Men just nu så rider de nästan bara ute med ledare (dvs oss föräldrar) upp och ner för "berg" över små diken osv Ungarna älskar det, ponnierna är överförtjusta och föräldrarna får motion... :angel: Men jag hör ju att det finns föräldrar som klagar, men tack och lov så säger då ridläraren/ridskole ägaren tack och adjö till dessa och ber dem ta kontakt med annan ridskola.

Så ja rent allmänt tror jag att folk vill ta genvägar, men det spelar nog inte så stor roll vad det gäller, jag hör att fotbollstränarna oxå klagar på att ungdomarna inte vill träna utan bara spela match osv...

Ja, det är min teori...

Nä, jag tror inte det är omodernt hos ridskolorna att lära ut god ridning och "horsemanship". Däremot är det omodernt hos ELEVERNA att vilja LÄRA SIG god ridning och "horsemanship". Eleverna idag vill inte ha teori, "jag betalar för att rida - inget annat", låter det för det mesta.

...som bygger på detta.

:bow::bow::bow: Till IngelaH för detta inlägg.

lazylizard: Jag kommer för evigt att vara tacksam för min ridlärare på ridgymnasiet som likt du lärde sig ridkonst på hedenhös tid ;) Skämt åsido, men jag blir rädd när man ser inställningen hos många ridlärare och elever (för att inte säga föräldrar). Och att grunder skulle vara tråkigt.... ja, kanske, om man inte förstår syftet. Men desto tråkigare är det att alltid misslyckas eftersom man går för fort fram.

Såhär kunde en planering från min första ridskola se ut:
Vecka 1: skänkelvikning. Vecka 2: framdelsvänding. Vecka 3: bakdelsvändning. Vecka 4: ryggning. Vecka 5: öppna. Vecka 6: sluta. Vecka 7: galoppombyten.

:eek:

Inte konstigt man kände sig värdelös. Man fattade ju ingenting. Vi var 12 år, kunde inte rida hästarna i rätt form i skritt ens, och vi skulle lära oss allt detta på en timme och sen aldrig mer återkomma till det... Genomgången var en stencil som skickades hem vid hemgång från lektionen veckan innan.
Ingen fattade någonting, alla kunde inte ens vara med och (försöka) göra vad de skulle - för vi var 5 i gruppen och bara 2 hästar var utbildade motsvarande målet för dagen. :grin:

Tack och lov räddades jag till bättre vetande av de som fått lära sig av Hedenhös ;)

Lärde mig rida på hedenhös (slutet av 60-talet) med många äldre stränga militärgubbar i stallet. Vi fick träna grunder, balansträning varje lektion och hade ryttarmärkena som sporre. Den dagen dom kom och sa att nu är du nog klar för att rida upp för järnmärket, bronsmärket etc var man jätte stolt och pluggade teori och sprang ridvägarna på varje ledig yta.

När man fick lov att börja rida med sporrar så var det jättestort och dom yngre ryttarna såg upp till en med beundran.

Hjälptyglar och uppbetsling sågs i de flesta fall med milt förakt. Det förekom hos någon enstaka privatryttare. Kommentaren från gubbarna var oftast, man ska lära sig rida först och inte skaffa en häst man inte klarar utan en massa krafs.

Frågade man när man fick börja hoppa så var det klara regler vad man skulle klara först. Klarade man kavaletti serier flera gånger så kunde det tänka sig att några i gruppen fick hoppa ettl lättare hinder medans andra fick se på.
Det tjänade som morot.

Jag hade väldigt liknande under hela min ridskoleperiod, och, jag är glad att säga att det var 'bara' 20 år sedan elelr mindre, så jag hade tur att gå på en BRA ridskola som värnade om grunden och inte skippade saker.
Jag hade också turen att få rida dom hästarna som ingen annan ville ha eller vågade sig på, så därför lärde jag mig att rida bättre utan fusk, eftersom jag ändå fick dom att gå bättre än dom 'lätta' hästarna och genom detta så fick ridlärarna upp ögonen för mig och jag fick ofta lite extra tid, vilket iof. var orättvis för dom andra men jag lärde mig väldigt bra.

När jag fick egen häst efter 5år där, så fortsatte jag att rida på ridskolan fast privat, och även på ridskolans hästar i vanlig grupp ibland, vilket var jättenyttigt.

Tricket var väl att jag hade bra lärare och många olika, och inte lätta, hästar.

Nu om tiden håller jag nog med dock att det är otroligt många unga ryttare som inte ahr nån aning om grunderna, och slänger på hjälptyglar hejvilt utan att ens veta hur dom ska sitta eller vad dom gör.
Jag försöker att inte lägga mig i men ibland måste man för hsätens skull ju.

Aja, poängen var att det var lite kul att jag hade samma fast jag red på -80 & -90talet

Rida utan stigbyglar var väldigt ofta förekommande. Jag vet inte hur vanligt det är i dag. man åkte runt som en smörklick på en het potatis i början men gud vilken balans man fick. Mottot som gällde på den tiden var att du måste ha ramlat av minst 100 ggr innan du kan säga att kan rida.:laugh:

Jag håller delvis med IngelaH om att eleverna själva inte verkar ha något större intresse i att lära sig de teoretiska delarna av ridningen, (om man ska generalisera:p) Givetvis är inte detta någon ursäkt för att låta utlärningen av teori stagnera, men kanske kunde man försöka baka in teorin i själva ridlektionerna istället... Exempelvis på ridskolan jag började rida på förklarade ridläraren ofta varför man gjorde på ett visst sätt samtidigt som man red. På så sätt kanske det också blev mer lättförståeligt? Detta var slutet på 90-talet så det är ju inte såå länge sedan.

Jag tycker det verkar som att kvalitén på ridskolor varierar väldigt mycket nuförtiden? Det verkar som att om man vill lära sig rida ordentligt så måste man som nybörjare redan kunna en del för att kunna sålla ut de bra ridskolorna från de dåliga. :crazy:

Jag har nog en lite känsla av att det kan stämma.
Jag red länge och väl på ridskola som tonåring på 80-talet och då var det perfekta sitsar och mycket noggranna instruktioner angående de olika hjälperna (min ridlärare var iof en nitisk dressyrryttare ur landslaget). Att hoppa var inte tänkbart innan hästen gick i form i alla gångarter.
Som vuxen började jag om, i nybörjargrupp eftersom det var så länge sen, och fick en helt annan upplevelse. Hoppning helt utan att ryttaren har någon koll alls. Lite " håll i dig du som kan" mentalitet. Nu är det ju vuxna det handlar om så det är kanske därför som det går lite snabbare fram, men ändå det känns inte riktigt säkert.
Jag saknar min gamla diktator till ridlärare som aldrig hade accepterat fladdriga skänklar eller konstig handställning. Jag tycker inte riktigt att man får den feedback som behövs när allt ska gå så fort.

Mkt intressant tråd. Jag lärde mig också rida på 60-talet och bl.a. fick vi drillning i hur vi använde händerna och att vi inte blev hårda och stela. Idag verkar det som om det viktigaste som lärs ut är att tummarna ska vara uppåt, jag ser många ridskoleelever som drar och sliter i hästarna utan tanke på hur det känns. Jag hoppas jag har fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
I
Ridning Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag...
Svar
16
· Visningar
2 847
C
Träning Hej! Här kommer en ganska ovanlig tråd. När jag gick på ridskola så var det väldigt många saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
16 420
Senast: Nimwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar