Har olivoljat min sadel!

M

MaLu

Läste i tråden om lädervård här att det skulle gå bra och jag tycker att det fungerade utmärkt! Min sadel sög upp oljan jättebra, den är nästan ny så den behvöer väl lite extra kanske. Någon annan som har provat?

Har slutat ha olivolja på hästens hovar nu så då kan man ju ha det på sadeln istället!

I tråden stod det ju också att man inte ska använda mineraloljor, det måste ju betyda att oljan från EKOL inte ska användas? För den innehåller väl mineraloljor? Har inte använt EKOL oljan på länge eftersom jag inte tycker att den är bra men det är ju jättemånga som använder sig utav den.

Malu

De bästa fetter du kan använda till läder är animaliska. Bäst är neatsfoot oil av pressade koklövar. Man kan även använda lanolin (ullfett) och bivax.

En kvalitetssadel ska man dock inte olja. Det ska vara såpass bra garvat läder i en sadel att det räcker att ha på ett tunt lager läderfett ett par gånger om året.

Framför alt ska man undvika att olja sätet och bossorna då de kan tappa formen.

Att många använder Ekol-olja beror på att det är billigt.

Jo, animaliskt skulle väl vart det bästa tydligen...

Men att man inte skulle behöva olja alls och nästan inte använda något fett det håller inte jag med om. Jag använder fett (effax) en gång i veckan då jag smörjer sadeln och det ger ett skyddande lager.

malu

Och jag putsar i bästa fall sadeln två gånger om året, och lägdret är mjukt och smidigt och har en mjuk lyster ändå.

Jag använder oxå olivolja, tycker det är jättebra. köper för 30 kr/liter, mycket billigare än ekol-oljan som jag använde förut (och bättre).

Men du måste väl rengöra det på något sätt oftare? Det blir ju dammigt på sadeln och hästen svettas ju under tränset.

malu

Hur ofta putsar du då? Olja ska man väl inte använda så ofta?

malu

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 616
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp