Har ni varit med om liknande?

Itzyditzy

Trådstartare
När jag kom till stallet efter träning idag var det en av hästarna i stallet som betedde sig lite underligt.

Upptäckte det först att den gick runt väldigt mycket i boxen och va orolig. Den brukar alltid stå och sova annars när jag kommer tillbaka vid den tiden. När jag gick närmare såg jag att den gick och skakade på huvudet och såg allmänt irriterad ut. Gick lixom och slängde med huvudet högt och lågt, grävde runt med mulen i spånet och struntade i om den slog huvudet i väggen eller gallret. Kollade i munnen och hästen hade slagit sig där under kvällen.
Sparkade upp med bakbenen mot magen några gånger.
gt och lågt, grävde runt med mulen i spånet och struntade i om den slog huvudet i väggen eller gallret. Kollade i munnen och hästen hade slagit sig där under kvällen.
Sparkade upp med bakbenen mot magen några gånger och knäade lite med benen.

Kollade lite mer och den hade inte bajsat något alls. De gick in vid halv 4 och klockan va då 7.
Veterinären har varit där nu och gett kolikbehandling för säkerhets skull och hästen har fått kortison då det kunde vara någon allerisk reaktion. Hen hade sagt att det antagligen inte va kolik då det va väldigt svaga symtomer.

Har ni varit med om något liknande och fått svar på vad det var? Ägaren är fortfarande lite orolig då hen inte riktigt fick någon diagnos..

Jag har varit med om liknande. Hästen hade från början väldigt svaga symptom, hade inte bajsat och var "bara" lite hängig. Veterinär kom ut direkt och allt såg ut att gå åt rätt håll i en-två timmar tills det helt plötsligt tvärvände och slutade med att hästen fick avlivas efter en kolikoperation ca 12h senare :(
Tyvärr klarade sig inte hästen trots att det uppmärksammades tidigt att den inte mådde bra, men tid är ändå en stor faktor när det gäller kolik. Jag har varit med om andra fall där hästarna blivit fullt återställda också.

Människor som dig som är uppmärksamma även på hur andras hästar mår är guld värda att ha i ett stall!!

Tack för era svar! Har inte hört något mer så hästen mår nog bra nu. Skönt att allt gick så snabbt tills den fick behandling. Allt gick på 1,5 timme!!

Sätter mig in i stituationen och tänker om det hade varit min :)

När jag kom till stallet efter träning idag var det en av hästarna i stallet som betedde sig lite underligt.

Upptäckte det först att den gick runt väldigt mycket i boxen och va orolig. Den brukar alltid stå och sova annars när jag kommer tillbaka vid den tiden. När jag gick närmare såg jag att den gick och skakade på huvudet och såg allmänt irriterad ut. Gick lixom och slängde med huvudet högt och lågt, grävde runt med mulen i spånet och struntade i om den slog huvudet i väggen eller gallret. Kollade i munnen och hästen hade slagit sig där under kvällen.
Sparkade upp med bakbenen mot magen några gånger.
gt och lågt, grävde runt med mulen i spånet och struntade i om den slog huvudet i väggen eller gallret. Kollade i munnen och hästen hade slagit sig där under kvällen.
Sparkade upp med bakbenen mot magen några gånger och knäade lite med benen.

Kollade lite mer och den hade inte bajsat något alls. De gick in vid halv 4 och klockan va då 7.
Veterinären har varit där nu och gett kolikbehandling för säkerhets skull och hästen har fått kortison då det kunde vara någon allerisk reaktion. Hen hade sagt att det antagligen inte va kolik då det va väldigt svaga symtomer.

Har ni varit med om något liknande och fått svar på vad det var? Ägaren är fortfarande lite orolig då hen inte riktigt fick någon diagnos..

Låter som glasklara symptom på kolik. Har man tur blir det inte mer än så där, men man måste ju självfallet hålla koll ett tag ändå. Bra att den blev behandlad.

Låter precis som min ena häst när han fick kolik förra veckan, var förmodligen inte långt ifrån att förlora honom. Veterinären som kom ut var själv tveksam till om hästen skulle gå att rädda. Gick från svaga symptom till allvar på bara en liten stund, jätteotäckt.

Även jag tycker att det låter som kolik. Och jag vill hålla med vad någon ovan skrev, att folk som du som håller koll på andras hästar och inte bara sin egen är *guld*. Jag är själv en sådan som går runt och ser till alla hästar. Jag kan inte bara bry mig om min egen. Hästar har inte valt sina ägare och ingen ägare kan se till sin häst 24/7. :)

Jag tycker det är självklart att man kollar igenom dom lite när man tar in dom till exempel. Samma som nu när man tydligt märker att något är fel att man iallafall kontaktar ägaren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 544
Senast: Sel
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat