Har ni tävlat?

B

BusigPonny

Hej! Undrar om någon där ute har ridigt hela livet hitills och aldrig tävlat på riktigt eller om någon har egen häst och inte tävlat eller inte tänker jag det heller? Jag har ingen egen häst än men jag är inte riktigt den där tävlingstypen, så jag kommer nog inte ha en häst för tävling :D

Sv: Har ni tävlat?

Jag har haft egen ponny i 3 år och jag har ridit i stort sett hela livet men jag har inte tävlat mer än små klubbtävlingar :p Skulle vara kul att komma ut på någon "riktig" tävling också någon gång, ska satsa på det! :D Dressyr då, även om min ponny föredrar att hoppa x)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen egen häst, men har "alltid" ridit på ridskolor och haft medryttarhästar och foderhästar. Har bara tävlat små clear round:er på ridskolehästar när jag var liten. Är ett levande bevis på att man kan hålla på med hästar i över tio år utan att någonsin ha lastat en. Trots det är jag inte helt bakom flötet hästmässigt, jag har ridit för instruktör i många år och även om jag lullar mycket i skogen är mina medryttarhästar välutbildade hästar som tävlat mycket tidigare. Jag vill gärna tro att jag skulle klara tävla på minst LA-nivå i dressyr om jag bara ville. Det är bara det att jag inte orkar. Typ. :angel:

Jag har ridit i hela mitt liv(18 år nu) & jag har haft egen häst i 5 ½ år. Köpte för ½ år sedan en till häst.
Jag är inte så mkt för att tävla, har endast varit med på 3 pyttetävlingar - där det varit omkring 5 startande:D Som stallet ordnat, så jag tycker inte att det direkt räknas:angel:
Jag trivs så bra med att rida ut i skogen & träna både dressyr/hopp utan några tävlingsambitioner.:)
Min nyinköptahäst har iof bra stam & skulle med tiden säkerligen kunna bli en fin tävlingshäst, men han är bara 4 år så vem vet, kanske ger vi oss ut på tävlingsbanorna så småningom:angel::D... Annars nöjer jag mig bra med att träna för "skojjs skull":)

Senast ändrad:

Kommer lite bort från tråden, men jag är nu 25 år och aldrig tävlat, men nu vill jag verkligen börja tävla! Det är bara det att det känns som att det skulle varit så mycket lättare att börja tävla när man var typ 10 år, då hade man inte så höga krav osv. Börjar man tävla nu känns det som att alla andra i min ålder redan är på så mycket högre nivå att man känner sig pinsam. Okej, jag är inte en sån som bryr mig så mycket om vad andra tycker egentligen, men det jag saknar är någon som kunde hjälpa mig på tävlingar, göra sånt som en hästkunnig mamma skulle gjort när man var lien! Haha, det här blev invecklat, men känner nån igen sig??

Jag känner igen mig exakt!!! Det är precis som för mig, är oxå 25, har 3 hästar, och jag skulle äälska att tävla lite småtävlingar bara här hemma, alltså på lite klubbar runt omkring. Men jag har aldrig tävlat förutom på ridskola när jag var liten, och jag pallade det inte ens då, föör mycket rampfeber så det gick inte :crazy: och så har jag inte heller någon hjälp av någon, man kan ju inte lasta hästen själv o sticka iväg precis, och sköta allt ensam, speciellt när man inte vet hur det går till på tävlingar. Så det blir nog aldrig nåt för mig, men jag är rätt nöjd ändå. :) Ska kaaanske åka på hubertusjakt i nov om jag vågar, och om jag kan få med mig sambon till hjälp.

MyJoyride & anna__panna ; jag känner igen mig i det ni skriver. Jag har ridit i 12-13 år nu och endast kommit iväg på små klubbtävlingar (första tävlingen kom vi inte ens över första hindret, tror det sabbade mina tävlingsambitioner lite :angel:) Men jag ska nu bli fodervärd och planerar att såväl träna som tävla lättare med den hästen. (Självklart beror detta på hur vi fungerar tillsammans osv..men målet är som så i alla fall.)

Anna__panna ; jag har varit tävlingsgroom och kan liite om tävlingar i alla fall, skicka ett pm med eventuella frågor så ska jag svara så gott jag kan. Hade du bott nära v-ås hade jag kunnat följa med dig.. ÄLSKAR tävlingar. :love:

Kom ifrån ämnet lite tror jag? Hur som helst är jag övertygad om att alla inte passar för tävling/tycker att det är roligt, och det är bra. Alla är vi olika. :)

Jag har haft häst i 9-10 år och har aldrig tävlat och kommer inte göra heller, är inte heller någon tävligstyp direkt :D

Har ridit i hmm...fler år än de andra i tråden verkar vara :o (27 år cirka) och haft egen häst kanske 17 av de åren och aldrig satt min fot på en tävlingsbana annat än som funktionär.
Jag har inte nerver till det...Har varit på utställningar när jag bodde på en ranch i USA men då var det ju hästarna som visade upp sig, jag bara groomade.

Min dotter verkar ha ärvt mina nerver, hon har ridit ca 2 år och de har småtävlingar på ridskolan men inte ens bomklassen med mig som leder vågar hon sig på. Men vi jobbar med det. :) Hon vill ju samtidigt men hon vågar inte för tänk om hon gör fel och alla ser det...

Jag har hållt på med hästar i 15 år och haft egna hästar ungefär 13-14 år av den tiden.

Jag har inte tävlat på dem en enda gång. Har ställt upp i max 10 st clear round-tävlingar på ridskolans hästar under de 4 år jag red där, men har aldrig tävlat på riktigt eller på mina egna hästar. Är hellre med som hjälpreda när kompisar tävlar :)

MEN det finns en liten del av mig som nog vill testa på tävlandet en vacker dag. Börja smått och se om det är nåt att fortsätta med... :)

Under ridskoletiden startade jag nån liten blåbärstävling, annars var det märkestagningar som jag red upp på. (jätteproblem med nerverna; på framridningen kunde jag spänna mig så mycket, omedvetet, att musklerna inte orkade med att prestera ordentligt väl inne framför dommaren..huh..)
Nu när jag har egen pålla, har jag startat en Prova På klass i distansritt, vilket jag kommer att fortsätta med. Jag och pållan ska skaffa oss erfarenhet, sen kanske nån gång vi startar tävlingsklass också - det ser vi då! Kanske nån gång i vinter att vi startar nån liten lokal/klubb hopp (typ clear round-nivå) om det dyker upp.
Jag tävlar inte för rosetter och segrar, kommer aldrig att bli tävlingsryttare på "riktigt" och aldrig ha en sponsor och tävla hööga klasser i nån gren. Jag tävlar bara för mitt & hästens nöjes skull, för att göra något lite annorlunda ibland, och för att träffa andra ryttare & hästar ;) . Köpte inte Honey för att tävla, utan för att jag älskar henne. Funkar det inte att tävla sen, då skippar vi det helt enkelt.

Jag har ridit i 11-12år(är 18år) haft egna hästar i 6år(3st egna och medryttare innan det). Har aldrig varit och tävlat, inte ens klubbtävling. Och har bara ridit för instruktör 2 gånger med mina egna hästar.
MEN, jag har planerat att börja rida en hel del för tränare närmsta tiden.

Jag har ridit i ca 30 år, på ridskolor och medryttarhästar alt haft häst på helfoder. Aldrig egen häst. Jag har aldrig tävlat förutom små dressyrtävlingar i lektionsgruppen osv.
Nu först kan jag tycka att jag är lite sugen på att tävla...lite för att få en bekräftelse på vad man kan och att man tänker rätt. Dock har jag inte tagit grönt kort än, så det blir väl att ta tag i det först :laugh:

har hållit på med hästar i ca 12 år, egen i 3 år.

aldrig tävlat.
men nu på söndag ska jag ta min "riktiga" debut, då i en pytteliten klubbtävling med folk jag känner. LD och LC. gissa om jag har nerver på utsidan då!!!! :eek: fy f**n....

Jag har precis som många andra här verkar det som. Ridit i 13 år och jag har varit på en "tväling". Det var en Clear round när jag var 10 år. Jag har aldrig gjort om det och kommer aldrig göra det igen. Tyckte det var hemskt att alla tittade på mig när jag red. Var inte direkt nervös, men jävlar vad pinsamt och jobbigt att folk stirrade så.
Jag har ingen egen häst men har medryttare sen några år tillbaka, innan det red jag lite då och då på syrrans sköthäst.

jag har haft egna hästar i 14 år men inte tävlat sen jag var yngre. och det var inte mkt då heller. jag tycker det är skittråkigt att tävla, kan inte fatta vad som är så kul med att gå upp kl 5 på morgonen, köra bil i 3 timmar, vänta, vänta, vänta, rida 5 minuter och sen åka 3 timmar hem igen.... :cool:

Haha! Jag skulle ju inte vilja tävla för att få gå upp tidigt och sitta i en bil hela dagen. Jag skulle heller inte vilja tävla för att försöka vinna över de andra. För min del skulle det handla om mod att våga göra något jag blir darrig bara av att tänka på, och att, om man nu skulle komma igång, att se resultat med tiden. Det gör jag även hemma såklart, men det är ju lite annorlunda. Hästarna och jag skulle få lite miljöträning och värdet på hästarna skulle även stiga. Bara positiva saker vad jag kan se. Om man kan se till att ha kul och inte ha för mkt press på sig själv och hästen.

Jag har haft egna hästar i snart 10 år och tävlat på en lånad ridskolehäst en gång på ett klubbmästerskap.

Jag vill tävla, det är ju skitskoj. Dock har min pålle inte haft kapaciten än för att börja tävla då vi inte har haft tillgång till bra tränare men nu till hösten ska vi börja träna på allvar och börja starta lättare klasser! :D

men gud!

jag trodde verkligen du var värsta dressyrtävlingsmänniskan ja!!! :rofl::rofl:

ja, där ser man hur fel man kan ha......:angel:

Är ett levande bevis på att man kan hålla på med hästar i över tio år utan att någonsin ha lastat en.

Man kan hålla på i 20 år också. Och nu står jag där med egen häst (som förra ägaren körde till mig) och hoppas att vi inte måste åka någonstans (t ex klinik) innan vi hunnit bo in oss och lastträna (matte måste också träna på att köra, men det tänker hon göra utan häst). Tur att bilen har dragkrok i alla fall...

Har tidigare bara tävlat i ridskoletävlingar och det kommer inte att bli annat än en och annan klubbtävling nu heller, trots egen häst.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 261
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 484
Senast: Sesca
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama