Har ni slagit vallarna ?

Sv: Har ni slagit vallarna ?

All jordbruksjord är klassad har dock ingen koll på vem det egentligen är som klassar den ? Den klassas efter hur bördig den är. Vår ena vall är klass 10 (vilket är högsta klass och bla det enda om jag fattat det rätt man kan få betkontrakt på) Vår andra vall som vi köpte till häromåret är klass 9. Fråga mig inte vad som egentligen skiljer dem.
Nästan all jordbruksmark på söderslätt är 10 klassad vi bor på åsen (rullstensås) här nere inpå ett naturvårdsområde och här är tydligen mkt av marken lägre klassad, jag har haft en känsla av att det har med den steniga marken att göra men har kanske fel.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Häromkring är det nog bara mjölkbönderna som har slått. Till hästarna vill jag ha låga värden då jag ger fri tillgång på vintern. Efter midsommar brukar vi slå, hänger regnet i luften så plastar vi. Köttdjuren får samma foder som hästarna och dom klarar sig ypperligt på det.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

kl

Vi högg i onsdags, pressade och plastade idag. Tror det blir kanon. Blev dock 20 balar mindre än vanligt så vi får ta en andraskörd. Jag vill ha höga värden iom att jag har en åring och vi har två som förhoppningsvis ska vara dräktiga. De andra får väl äta halm eller nåt:angel: Jag hade så jäkla dåliga värden förra året och känner inte för att proppa i lilla Diva annat protein då hon blir kass i magen av det. Höet har vi dock inte huggit än, skulle tagit en evighet för det att torka och jag litar inte på att vi kommer ha vädergudarna med oss så länge.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Stallägaren har börjat plasta här i Stockholm. Hon vill ha höga värden, fullt med unghästar och dräktiga ston i stallet.
Men hon sparar några vallar till senare. Till ridhästarna.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Så nu har jag fegat ur efter att ha sett den uppdaterade prognosen och att det inte blir mer än 2 dagar fint innan nytt regn i slutet av veckan, så i morgonbitti slår vi den vallen som kommit längst, så kan den andra stå kvar och växa genom regnet och förhoppningsvis ge större skörd och då med lägre värden så att man kan mixa vid behov.
Funderar på att köra ett par extra vändningar på det vi slår nu för att så att säga slå ihjäl det lite så att det inte blir jättekraftigt.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

När brukar du slå och vad brukar du få för värden gylle?

Här (Halland) var det bara några dagar sedan mjölkbönderna tog sin förstaskörd! Det har vuxit alldeles för dåligt.

Vi brukar slå runt midsommar, men förra året så vågade vi inte chansa på på enda lilla högtrycket som var därikring och nästa möjlighet till hö blev först sista juli...! Blev stor volym bra hö, men lågt i protein (30 g smrp har jag för mig?). Däremot så togs en del av vallen vid midsommar som hösilage. Vi brukar ta förstaskörd hö och andraskörd hösliage.

I år kommer vi att vänta förbi midsommar då det inte har vuxit så mycket och då vi som är inblandade i höskörderiet är bortresta i olika omgångar fram tills dess. Vi behöver inga super-proteinvärden.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Går ju aldrig att säga något datum när man brukar slå det är ju helt beroende på vallen och vädret, man måste ju alltid utgå från vallen det är ju alltid den som styr oavsett vid vilken tidpunkt i kalendern den blir färdig. Är ju stor skillnad om det börjar växa i början av april eller i början av maj, gräset måste ju tas i rätt växtfas för att ge rätt värden och det inträffar naturligtvis vid helt olika tidpunkter från år till år. Något år har varit extremt och vallarna stått färdiga i maj medans andra år först sista veckan i juni för att vara i samma fas.
Eftersom våra vallar alltid ligger runt 10 MJ så handlar det ju om att ta när proteinnivån ligger rätt för att få den kvot vi det året vill ha, iom att jag har lagt aveln på is iom den dåliga marknaden och därmed varken har dräktiga ston eller 1-2åringar så siktar jag numera mot en kvot på 6-7 för att vara optimalt till de vuxna. Iom 10MJ så siktar jag ju då mot 60-70smrp då blir det ett billigt år med bara hö och lite krubbskrammel.

I fjor tog vi i det där första korta högtrycket och ena vallen blev perfekt med kvot 6,2 (om jag minns rätt) medans andra vallen som är senare blev för kraftig med 9,0 i kvot. Och det är verkligen tydligt när man fodrar halva året med det ena och halva med det andra vilken skillnad det gör med för hög kvot. Första halvan av året fodrade vi med 6,2 hästarna höll sig lätt i fint hull och tom avelsstona som just nu bara går och skräpar såg fina ut i hullet. Sen gick vi över till 9,0 höet och det tog inte lång tid innan de började rulta på sig, omöjligt tom att hålla de som jobbar nere i vikt med så stort proteinöverskott som det blir.

Här har varit extrem torka hela våren, vi har haft riktig otur med de få regnväder som har passerat här nere i södra skåne då de konstant antingen har gått ovanför oss eller under oss, åsen är ofta en delning just vid regnväder och i år har det varit riktigt extremt att vi hamnat mittemellan allting, någon gång har vi fått lite från ytterkanten men då ofta bara lite duggregn medans det har vräkt ner på andra ställen. Den vall vi slår nu är högre belägen än den andra och därmed också torrast och det är verkligen extremt på de torra delarna av vallen är timotejen kanske 20 cm hög det som fick mig att välja att slå denna är att man ser tendens till att den börjar vissna av torkan så jag är lite rädd att den vallen helt enkelt inte klarar sig utan vatten ändra fram till torsdag när det är lovat regn (om det nu kommer) så vi slår helt enkelt av den nu och hoppas på ordentligt med regn sen när det är lovat så att den får en ny chans att sätta fart ordentligt så får vi hoppas på en stor andra skörd på den istället.
Vår andra vall ligger nere vid bäcken och dessutom med en stor svacka mitt i som normal år är ett helsike för att det fältet lätt blir för blött men i år har det varit perfekt och det är inte alls lika hårt drabbat av torkan, dock är det en senare vallblandning på den (miss när den såddes) så den kommer få stå kvar tills det blir fint väder igen och förhoppningsvis växa massor, planen var att sen plöja den för att så om den med samma som den andra vallen är inte nöjd med vallblandningen på den och inte heller på att den innehåller så mkt senare arter än den andra, nu vet i sjutton för nu kommer vi nästan behöva en andra skörd från den också iom att det blir så mkt tapp mängdmässigt från den vi tar nu.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Och när huggaren var på plats i söndags morse så blev det en kovändning och vi slog allt istället, fältet vid bäcken är inte roligt när det är blött och därav togs beslutet att passa på att ta även det nu när det är stentorrt i marken. I dag togs allt in så får vallarna sätta full fart nu av regnet som kommer i morgon bitti så att det blir en tidig andra skörd i augusti så hinner vi ta en andra skörd på även den vallen innan den måste plöjas och sås om vi skall hinna med det innan det blir för sent.
Mindre skörd än vanligt ju speciellt på det torra fältet men ca 25 ton inne i alla fall.

Man upphör dock aldrig att förvåna sig över folk, pressaren var fullkomligt nerringd av folk som ville tidigare lägga sina pressningar precis som att det var en nyhet att det skall börja regna i morgon det har för sjutton synts i prognoserna nu i över en vecka. Tydligen massor av folk som har det liggande slaget på fälten, priset tog nog den som en bit härifrån höll på och slå sina vallar nu i eftermiddag, hur tänker man då när prognoserna säger regn regn och åter regn nu i flera dagar.

Pressaren är i alla fall en vänlig själ och trots att de jobbat från tidig morgon till sen kväll i ett par veckor så kommer alla deras pressar att köra hela natten för att rädda så många som möjligt men som han sa inte en chans att de hinner med alla.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Tror att trots att vi inte bor så långt ifrån varandra så har haft väldigt olika väder. För vi fick betydligt mer i år än förra året och då är det ändå ett fält mindre i år.
Men det var ju skönt att ni fick ert.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Vi blev faktiskt av med snön betydligt senare än ni (i motsats till vad du skrev i förra inlägget) vi fick också det sista snövädret ni fick sen påverkar höjden på åsen att temperaturen alltid ligger någon grad lägre och i år var det envist och vi hade vitt långt efter alla andra var minst sagt segt i år fanns i alla fall inte en snöflinga utanför simrishamn när vi fortfarande hade snö.

Ni har dessutom fått mkt mer regn än oss vi har som sagt hamnat mitt emellan allting i år, vartenda jäkla regnväder i vår har gått antingen öster, väster, söder eller norr om oss, normalt klagar man ju inte speciellt inte när det är en massa åska o dyl men det är väldigt vanligt att vi slipper undan här. Har nog något att göra med tryckskillnader odyl vid åsen, för på samma sätt ser man ofta de gånger vi får ett rejält åskväder rakt över oss så fastnar det liksom här och kan hålla på i evigheter det kommer liksom inte vidare.

Maskinstationen sa att det är lika små skördar överallt i området (de utgår från Blentarp).

Har i alla fall inne ca 2/3 av vad vi behöver så skall förhoppningsvis fixa sig med andra skörden.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Man upphör dock aldrig att förvåna sig över folk, pressaren var fullkomligt nerringd av folk som ville tidigare lägga sina pressningar precis som att det var en nyhet att det skall börja regna i morgon det har för sjutton synts i prognoserna nu i över en vecka. Tydligen massor av folk som har det liggande slaget på fälten, priset tog nog den som en bit härifrån höll på och slå sina vallar nu i eftermiddag, hur tänker man då när prognoserna säger regn regn och åter regn nu i flera dagar.
Kanske har de gått på hur SMHI lyckats med sina prognoser de senaste somrarna? Men i år så tycker jag att SMHI än så länge i varje fall, träffat väldigt bra, antagligen har de uppdaterat sin modell för Skåne eller något.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Här hos oss regnar det idag och sen ska det bli fint väder så vi planerar att slå på lördag om det hunnit torkat upp lite
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

En sak jag märkt om man tex tittar på tidningarnas väder så visar de bara vädret dagtid. Att det skall komma en massa regn på natten det visar de inte i sina prognoser.
Kommande natt tex skall det regna 20 mm enligt lantbruksvädret men sen vara fint på dagen för att sen börja regna natten efter igen och tittar man bara på tidningen så visar de just fint på dagen. Men är folk verkligen så dumma att de med den tillgång på information idag slår sina vallar utifrån tidningarnas väder.

Här strilar för övrigt regnet ner idag mkt efterlängtat (även om det är synd om de som inte hunnit få in sitt hö).

3 ggr fram till jag gick och la mig vid 02.30 såg jag olika pressar passera på vägen utanför och hörde något som skrammlade förbi senare också så de sover nog gott nu.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Vi slog vårt den 4e, blev bara 28 balar denna gång, förra året slog vi den 19e och fick 46 balar, dock var det då blötare än nu, men jag hoppas på bättre värden detta år...
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Fast jag bor på den andra åsen och hade kallt och snö betydligt längre än Simrishamn och Ystad. Som i sin tur hade längre än t ex Helsingborg. Vi hade snö kvar och nattfrost fram till ca den 14/4 i år. Jämförde med förra året då vi hade släppt ett antal hästar på bete redan vid samma tidpunkt.
Men jag hoppas att det löser med nästa skörd så att ni får ihop det ni behöver. Här regnar det idag på ett precis lagom sätt än så länge för att marken sakta ska bli genom blöt. Så det bådar gott för vallarna även om det inte är lika bra för mitt nyfödda föl.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Vi hade allt bärgat i förrgår, men det blev inget till hästarna. Jag vill inte heller att de ska rulla fram...så jag väntar och hoppas på bättre hästvärden till andraskörden. Jämfört med fjolårets förstaskörd så blev det ungefär 75% av den i år. Väntar just nu på analysen!
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Vi kommer slå nästa gång det ska bli fint väder i några dagar.
Vi ville inte slå den här veckan för jag vill inte ha för kraftigt foder, men så fort det blir fint igen slår vi!
Jag vill ha ganska torrt hösilage så det behöver vara fint några dagar.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Fast jag bor på den andra åsen och hade kallt och snö betydligt längre än Simrishamn och Ystad. Som i sin tur hade längre än t ex Helsingborg. Vi hade snö kvar och nattfrost fram till ca den 14/4 i år. Jämförde med förra året då vi hade släppt ett antal hästar på bete redan vid samma tidpunkt.
Men jag hoppas att det löser med nästa skörd så att ni får ihop det ni behöver. Här regnar det idag på ett precis lagom sätt än så länge för att marken sakta ska bli genom blöt. Så det bådar gott för vallarna även om det inte är lika bra för mitt nyfödda föl.

Ja och hos oss gav det sig inte förrän ca den 20-23 någonting vet att det var runt det datumet eftersom ett ställe i närheten som skulle ha tävlingar den 28-29 skrev på sin facebook ca en vecka innan att nu hade banan börjat bli grön efter att de kört på gödning på den och då var fortfarande våra vallar fläckvis täckta med snö och däremellan brunt iom att gräset satte igång en runda innan sista snön och kylan dök upp. Annars brukar jag inte ha så mkt koll på datumet mer än om det är sent eller inte.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Ja skall bli spännande att se vad analysen säger, körde på en extra vändning för att slå ihjäl det lite, inte för att jag tror det gjorde så stor skillnad för det var inte i stadiet till att vilja tappa någonting.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Här i norra halland har en del mjölkbönder slagit men förutom idag så har det nog inte regnat mer än ett par ggr sen i höstas så tillväxten har varit dålig..jag ser även i mina sommarhagar att det inte alls är så mkt gräs som förra året vid denna tiden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 885
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 239
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: ridtravare
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp