Sv: Har ni slagit vallarna ?
Går ju aldrig att säga något datum när man brukar slå det är ju helt beroende på vallen och vädret, man måste ju alltid utgå från vallen det är ju alltid den som styr oavsett vid vilken tidpunkt i kalendern den blir färdig. Är ju stor skillnad om det börjar växa i början av april eller i början av maj, gräset måste ju tas i rätt växtfas för att ge rätt värden och det inträffar naturligtvis vid helt olika tidpunkter från år till år. Något år har varit extremt och vallarna stått färdiga i maj medans andra år först sista veckan i juni för att vara i samma fas.
Eftersom våra vallar alltid ligger runt 10 MJ så handlar det ju om att ta när proteinnivån ligger rätt för att få den kvot vi det året vill ha, iom att jag har lagt aveln på is iom den dåliga marknaden och därmed varken har dräktiga ston eller 1-2åringar så siktar jag numera mot en kvot på 6-7 för att vara optimalt till de vuxna. Iom 10MJ så siktar jag ju då mot 60-70smrp då blir det ett billigt år med bara hö och lite krubbskrammel.
I fjor tog vi i det där första korta högtrycket och ena vallen blev perfekt med kvot 6,2 (om jag minns rätt) medans andra vallen som är senare blev för kraftig med 9,0 i kvot. Och det är verkligen tydligt när man fodrar halva året med det ena och halva med det andra vilken skillnad det gör med för hög kvot. Första halvan av året fodrade vi med 6,2 hästarna höll sig lätt i fint hull och tom avelsstona som just nu bara går och skräpar såg fina ut i hullet. Sen gick vi över till 9,0 höet och det tog inte lång tid innan de började rulta på sig, omöjligt tom att hålla de som jobbar nere i vikt med så stort proteinöverskott som det blir.
Här har varit extrem torka hela våren, vi har haft riktig otur med de få regnväder som har passerat här nere i södra skåne då de konstant antingen har gått ovanför oss eller under oss, åsen är ofta en delning just vid regnväder och i år har det varit riktigt extremt att vi hamnat mittemellan allting, någon gång har vi fått lite från ytterkanten men då ofta bara lite duggregn medans det har vräkt ner på andra ställen. Den vall vi slår nu är högre belägen än den andra och därmed också torrast och det är verkligen extremt på de torra delarna av vallen är timotejen kanske 20 cm hög det som fick mig att välja att slå denna är att man ser tendens till att den börjar vissna av torkan så jag är lite rädd att den vallen helt enkelt inte klarar sig utan vatten ändra fram till torsdag när det är lovat regn (om det nu kommer) så vi slår helt enkelt av den nu och hoppas på ordentligt med regn sen när det är lovat så att den får en ny chans att sätta fart ordentligt så får vi hoppas på en stor andra skörd på den istället.
Vår andra vall ligger nere vid bäcken och dessutom med en stor svacka mitt i som normal år är ett helsike för att det fältet lätt blir för blött men i år har det varit perfekt och det är inte alls lika hårt drabbat av torkan, dock är det en senare vallblandning på den (miss när den såddes) så den kommer få stå kvar tills det blir fint väder igen och förhoppningsvis växa massor, planen var att sen plöja den för att så om den med samma som den andra vallen är inte nöjd med vallblandningen på den och inte heller på att den innehåller så mkt senare arter än den andra, nu vet i sjutton för nu kommer vi nästan behöva en andra skörd från den också iom att det blir så mkt tapp mängdmässigt från den vi tar nu.