Har ni slagit vallarna ?

Sv: Har ni slagit vallarna ?

Ja skall bli spännande att se vad analysen säger, körde på en extra vändning för att slå ihjäl det lite, inte för att jag tror det gjorde så stor skillnad för det var inte i stadiet till att vilja tappa någonting.

Och tyvärr så hade jag helt rätt i vilka värden vallarna låg i vid skörd.

Analys svaret kom idag och kvot 8,1 på det som kommit längst och 9,2 på den sena vallen så gissningen 1 vecka till på den tidiga och 2 på den andra hade nog inte varit så tokigt.

Samtidigt är jag faktiskt nöjd med att ha det inne med tanke på det ostadiga vädret som råder här där prognoserna ändras varenda dag fram och tillbaka mellan regn och fint man kan ju bli nervvrak för mindre om man skall slå vallarna när de hattar så.

Dessutom hade vi skyfall delux häromdagen och en vall en bit härifrån som står oslagen ligger helt slickad på marken vilket ju minst sagt inte är så kul.

Nu hoppas jag på att det blir ett lika fint halmår som ifjor här nere så blir det en billig vinter, även om vissa damer kommer behålla en viss klotrund form hela vintern gissar jag :crazy:

Växer för övrigt redan så det knakar om det på vallarna som redan är helt gröna igen lär bli tidig och stor andra skörd om det fortsätter så här med vädret.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Jag har flera kompisar som slagit och fått analyssvar och de ligger också runt 8 i kvot. Tydligen också i stora mängder så det verkar inte bli mängdmässigt ett dåligt år här nere i södern.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Hoppas du har rätt med andra skörden...

kl
Hur lång tid brukar det ta innan man får provresultaten? På fredag är det 2v sen jag skickade in.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Jag fick svar idag, och hamnade på en kvot på 10. Hade nog hoppats på lite mer protein, men är hyfsat nöjd. (Detta är inte till hästarna.) Hoppade till när jag såg att ts-halten var 27, men sen kom jag ihåg att jag skickade ju grönmassa.... :o:D

Sockerhalten (NIR) var dock lägre än vad vi brukar få: 121 g/kg ts.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Jag har faktiskt en stark känsla av att det är rejält lågt socker i gräset i år. Har ett par stycken som nog lutar lite åt IR hållet och nästan alltid har en del typiska IR depåer så håller ögonen på dem.
I samma veva som vi skördade så släppte jag över dem på sommarhagarna är inne på natten och får då några kilo av det nyskördade (körde några av de tunnaste strängarna som var i stort sett torrt som hö på små balar) och trots att de äter rejält med gräs om dagarna så har de totalt tömt sina depåer helt.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Hoppas du har rätt med andra skörden...

kl
Hur lång tid brukar det ta innan man får provresultaten? På fredag är det 2v sen jag skickade in.

Vart har du skickat ?

Agrilab som jag använder får jag resultatet inom några dagar på mailen. (Skickade tex mina i torsdagsem så de var ju där fredag, fick svaret på mailen tisdag em)

På Eurofins har jag hört att man loggar in på deras sida och får svaret där inne efter några dagar också.

Hjortens som vi använde förr tog mkt längre tid (anledningen till att jag bytte) sista gången jag använde dem tog det nog typ 3 veckor innan svaret kom.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Jag skickade till eurofins, skulle få svar via mail :o

Då lär ju något ha blivit fel antingen så ligger provsvaret snällt och väntar på dig sen länge på deras sida var det nu är man skall logga in för att se svaret.

Eller så har det blivit någon annan miss, så ring dem direkt du skulle haft svaret för länge sedan.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Ringde idag, o de skickade ut via mail nu ;)

Provsvaren blev:
ts 78 (:eek:)
smrp 102
mj 11,7
ca 3,4
p 2,7

allt g/kg ts

Förra året blev det väldigt lågt, nu tvärtom...
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

KL

Är det någon som vet hur man fortsätter att räkna själv efter de 250 graderna? Vi slår själv i år men ska ha till små ponnyer och det hade varit oerhört intressant att kunna jämföra värdena med gradantalet de slogs på så att man kan lära sig när man får sitt foder "skräddarsytt".
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 885
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 239
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: ridtravare
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp