Har ni slagit vallarna ?

gylle

Trådstartare
Så var det då den tiden på året igen och dags att åter bli av med lite hår på skallen när man sliter sitt hår.

Varför skall det alltid komma in super högtryck vid fel tid för att försöka locka en att slå för tidigt och få för höga värden ?

Verkar vara splittat här nere hälften har fegat ur och slagit trots att vallarna inte är helt klara och kommer ge väldigt höga värden.

Kan tänka mig att den andra hälften går som jag och glor på vallen och svär över att den inte är helt färdig samtidigt som man glor på väderprognosen och inser att den kommer vara optimal att ta samtidigt som regnet dyker upp. Än mer nu när de ytterligare har puttat fram regnet några dagar, jag höll ju tummarna för att efter det där regnet skulle det åter komma solsken lagom till vallen var perfekt. Tji fick jag nu när de puttade iväg regnet lagom till de dagarna.

En vecka till med torrt väder är nu plötsligt prognosen skall man falla till föga och slå för tidigt trots allt eller ha is i magen ? Är så förbaskat trött på att ha för bra hösilage så att man inte kan fodra ordentligt utan att hästarna rullar fram.

Så tillhör ni dem som slagit eller de som håller på att bli tokiga precis som jag ?
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Vi har inte börjat ännu. Blir alldeles för kraftigt till ponnyerna. Men sätt att en del bönder här omkring redan börjat slå!
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Vi avvaktar ett tag till. Men grannarna har redan plockat in sin förstaskörd. Lagom till de tar sin andra tar vi vårt :p
Nä, inte riktigt kanske men nästan.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Ja här är dessutom problemet att vi har haft sådan torka under våren så det har knappt vuxit och är väldigt lågt på vallarna så slår man nu blir det nog bara 50% av normal skörd. Men vist slår man nu så är chansen större att man kan få en rejäl andra skörd som väger upp det. Eller så står man där med bara hälften av behovet som är rena raket bränslet.
Varför är man inte synsk så att man kunde se att det blev strålande väder igen veckan innan midsommar och att regnet som kommer är precis vad vallen behöver för att växa sisådär en halvmeter på ett par dagar ;)
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Häruppe har det växt som ogräs så vi har höga och fina vallar. Varit helt lagom med både sol och regn för att få fart på tillväxten.
Men jag håller med, man skulle bli vädergud.. :p
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Är ju skillnad på gräs som skall tas till hästar och gräs till kor. Till mina kor vill jag ha så höga värden som möjligt inom den optimala skalan, och till hästarna vill jag halvera det.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Slå en del nu och vänta med en del, kanske? Om det är någorlunda praktiskt möjligt att sedan blanda hösilaget med de för bra värdena med det som då eventuellt får för låga värden? Fast då ska man ju veta när det är lämpligt att slå resten för att kompensera lagom, förstås...
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Ska slå så fort maskinen som pressar har tid att komma, eller ja så att passar in för när det kan pressas. Men jag vill ha höga värden så jag tycker nästan det börja bli lite sent.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Söder om Sthlm har slagit nu. På många håll tom ;) de jag känner som tar eget hösilage slår och plastar för fullt =)

Fast va gäller Alfa Laval så tog de första skörden redan för minst en månad sen ;) men de brukar ta 3 skördar (och de kör med plansilo så de balar inte)
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Hellre lite låga värden än för höga, för låga kan man alltid kompensera medan det är svårt att ge dem tillräckligt med stråfoder om värdena är "för bra".

Nu bor jag ju längre norrut jämfört med dig, så för mig är det inte dags att slå än. Jag skulle gärna ha regn nu.

Väderleksprognoserna har inte riktigt varit att lita på, men om de stämmer ska det regna här både på söndag o nästa söndag...
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Här har bonden hållt på hela dan. Alldeles för tidigt tycker jag. Själv köper jag bara in av andra och lite av tredjeskörden.

Med två väldigt svårfödda hästar och en extremt lättfödd häst så får man gå efter honom som är så lättfödd. Lilla gubben. De andra skulle nog klara bättre värden, men varför chansa?

Bättre fodra mer till de andra helt enkelt och ge kraft.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Ska slå så fort maskinen som pressar har tid att komma, eller ja så att passar in för när det kan pressas. Men jag vill ha höga värden så jag tycker nästan det börja bli lite sent.

Men era vallar lär väl vara lika sena som våra ni hade väl också den sista omgången snö hela östra delen hade väl det ? Väster om oss är klart före iom att de slapp den sista omgången som låg kvar så sent. Pratade med en uppe vid Helsingborg innan idag och där är vallarna flera veckor före våra i utvecklingen precis som att de fick vår flera veckor före oss i år.

Kom nya provskördar häromdagen på vallprognos och de stämmer bra med vad jag ser på vallen, vi ligger alltid snäppet efter alla provställen. Den enda provskörden som signalerar värden som gjort att man ville hugga även för hö med höga stuterivärden är svalövs provskörd och de är som sagt långt före våra vallar i utveckling.

Hugger man nu får man räkna med över 100 smbrp troligen en bra bit över toppar nog tom de 120 vi fick in för några år sedan som var pest att fodra med eftersom det dessutom träffade det året all halm regnade bort.

Har en vall som är tidigare än den andra problemet är bara att vi kör alltid största balarna så att mixa två balar går bara under vintern iom att de då behöver vara öppna 8 dagar om man kör på två på samma gång.

Man kommer ju reta ihjäl sig sen om det regnar typ fram till augusti att man inte passade på när det var sådant här kanonväder.
Dock så ser man en ljusglimt i prognosen efter lantbruksvädret uppdaterade kl 12 så är plötsligt regnet på torsdag och sen visar det fint fredag, lördag igen som ju tyvärr är de enda dagarna som syns än så länge, några dagar fint där till hade varit peeeeerfekt.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Såg nu att 250 grader inträffar i Hörby idag och är ännu inte uppnått i Skillinge utan ligger beräknat till den 14e tror jag svårt att se exakt. Brukar ju vara det optimala att slå till kor då och stuterivärden på häst 1 vecka efter och ridhäst minst 2 veckor.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Här i Östergötland hos mig har vi haft perfekt väder sol och regn i väldigt välmående proportioner . Vallarna hos oss är färdiga för en första skörd så vi slog idag .
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Har samma situation här. Kommer det inte regn inom en vecka hugger jag eftersom tillväxten stannar upp om det blir för mycket torka. Har iofs bra jord för vallodling, kvalité 9 jord med tyngre lermorän och sten vilket håller värme och fukt bra.
Kommer det regn efter det så brukar det växa som bara den och man kan ta en bra skörd i augusti.

Rolle
IpL
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Vi har lusern i vallen och den har vuxit väldigt bra även om vi säkert hade snö längre än vad du hade. Så vi ta vallen innan lusernet blir för grovt. Men på de äldre vallarna har det gått upp i ax och är risk för att det snart börjar fröa.
 
Sv: Har ni slagit vallarna ?

Har samma situation här. Kommer det inte regn inom en vecka hugger jag eftersom tillväxten stannar upp om det blir för mycket torka. Har iofs bra jord för vallodling, kvalité 9 jord med tyngre lermorän och sten vilket håller värme och fukt bra.
Kommer det regn efter det så brukar det växa som bara den och man kan ta en bra skörd i augusti.

Rolle
IpL

Hur mäter man jordkvalitén? Stenig jord hade jag som glad amatör trott var jord av sämre kvalité. Kan jorden räknas som av olika kvalité beroende på vad du ska odla där (bra för spannmål men dåligt för hö etc.)?
/Sar, total nybörjare ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 885
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 239
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: ridtravare
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp