Har ni sett något liknande?

Itzyditzy

Trådstartare
201702090602530413_sbig.jpg
Hittade en knuta på halsen precis bakom ganaschen på min häst när jag hade tränat. Kändes inte som en svullnad utan mer som en knuta. Han hade ingen feber då. Ska ringa till veterinär och se vad dom säger. Tänkte bara höra här om någon här har förslag!

Hittade en knuta på halsen precis bakom ganaschen på min häst när jag hade tränat. Kändes inte som en svullnad utan mer som en knuta. Han hade ingen feber då. Ska ringa till veterinär och se vad dom säger. Tänkte bara höra här om någon här har förslag!

Spottkörtel?

Äter hästen ur hönät eller liknande? Tänker om den kan ha stått och snedbelastat sig när den ätit. Har sett liknande på hästar som gnagt mycket när det kommit nytt gräs på våren, dock svårt att avgöra från en bild om det är samma.

Äter hästen ur hönät eller liknande? Tänker om den kan ha stått och snedbelastat sig när den ätit. Har sett liknande på hästar som gnagt mycket när det kommit nytt gräs på våren, dock svårt att avgöra från en bild om det är samma.

Att de får svullnader bakom ganaschen när våren och nytt gräs kommer har inte med snedbelastning att göra utan med spottkörtlarna :)

Att de får svullnader bakom ganaschen när våren och nytt gräs kommer har inte med snedbelastning att göra utan med spottkörtlarna :)
Fullt medveten om det men om hästen hade stått och ätit från bara ett håll i tex ett hönät hade den kunnat snedbelasta sig. Dvs en annan orsak som möjligen skulle kunna ha med saken att göra.

Skulle kanske ha gjort ett radbyte för att förtydliga att det inte hängde ihop. Ville mest lugna @Itzyditzy med att någon annan sett något liknande som inte var livshotande.

Fullt medveten om det men om hästen hade stått och ätit från bara ett håll i tex ett hönät hade den kunnat snedbelasta sig. Dvs en annan orsak som möjligen skulle kunna ha med saken att göra.

Skulle kanske ha gjort ett radbyte för att förtydliga att det inte hängde ihop. Ville mest lugna @Itzyditzy med att någon annan sett något liknande som inte var livshotande.

De var nog mest jag som snurrade ihop ditt inlägg ^^ Tror inte heller @Itzyditzy häst har något som är livshotande :)

Nej han äter inte från Hönät. Min förra gjorde det och fick problem uppe i nacken så jag använder gärna inte de. Och något gräs har vi inte.. en halv meter snö däremot:arghh::arghh:

Jag läste lite om det och har sett några beskriva om sköldkörteln. Det ska inte vara något farligt utan den kan svullna upp ibland. Men ska ändå kolla med veterinär. Knölen va precis lika stor och hård imorse.

Så där kan de bli om de gått och pillat med kort gräs eller gnagt på något. Det är spottkörtlarna som sväller upp. Hon kanske har pillat efter grässtrån i snön eller liknande? Säkert ingen fara. Min blir ofta så när han går på kort gräs. Spottkörtlarna producerar en massa när de "förväntar sig" mat, liksom. Tänk dig själv när det "vattnas i munnen" när du ser något gott. Om du inte får äta det så fortsätter det "vattnas i munnen" och det är ungefär det som händer när hästen försöker äta gräs men inte får i sig någon större mängd utan mest går och pillar. Och då kan spottkörtlarna svullna så där. Säkert bara det som har hänt! Men tempa och kolla så att det inte blir ömt eller svullet, för självklart så kan de väl även få problem med sina spottkörtlar av andra anledningar.

Har du känt något speciellt i den sidan under passet? Tex att den är spänd och orolig i den sidan alt stel?

Nej han äter inte från Hönät. Min förra gjorde det och fick problem uppe i nacken så jag använder gärna inte de. Och något gräs har vi inte.. en halv meter snö däremot:arghh::arghh:

Jag läste lite om det och har sett några beskriva om sköldkörteln. Det ska inte vara något farligt utan den kan svullna upp ibland. Men ska ändå kolla med veterinär. Knölen va precis lika stor och hård imorse.
Sköldkörteln sitter inte där. Den sitter mer på undersidan sas. Högt upp i vinkeln mellan ganscher och hals. Detta enligt vad jag fick visat och förklarat av veterinären när min häst blev just svullen om sköldkörteln. Hon var det till och från och vi fick aldrig klarhet i varför. Hade varit lättare om jag kunde peka:D

Har pratat med min veterinär som trodde det kunde vara sköldkörteln. Precis som hen förklarade hur sköldkörteln brukar kännas känns det.

Storlek med en golfboll, hård och man kan ta runt om och lixom putta in den typ. Sen ploppar den ut igen. Så jag får se till att den inte blir större bara. Ska nog inte vara någon fara annars!

Har du känt något speciellt i den sidan under passet? Tex att den är spänd och orolig i den sidan alt stel?

Alltså han har ju varit varit väldigt stel innan men det har vi jobbat bort nu. Men som sagt så känns det ju inte alls som någon svullnad. Bilden blev inte den bästa för där ser det svullet ut ju.. men det är lixom i nederkanten av den "svullnaden" som där är en knuta.

Det känns inte likadant på andra sidan. Alltså det känns lixom som en knuta man kan röra på och ta om. Precis som en tumörknuta..

Den hästen jag känt sportkörten på kunde man röra lite på. Den körten blev tjock, svullen om hästen åt grovfoder från en viss vinkel. Mins ej om den skulle äta på golvet o det svullnade i sportkörten om den pt i upphängt hönät eller om det var tvårt om.

Haft en häst med förstorad sköldkörtel. Det var mellan hals o käke. O det syns inte från sidan av hästen. Osv sett hoppas jag att svulnaden går ner.

Den hästen jag känt sportkörten på kunde man röra lite på. Den körten blev tjock, svullen om hästen åt grovfoder från en viss vinkel. Mins ej om den skulle äta på golvet o det svullnade i sportkörten om den pt i upphängt hönät eller om det var tvårt om.

Haft en häst med förstorad sköldkörtel. Det var mellan hals o käke. O det syns inte från sidan av hästen. Osv sett hoppas jag att svulnaden går ner.

Av vad som beskrivits här så känns det inte som att det är någon spottkörtel. Där är inget gräs pga en halvmeter snö i hagen. Så han kommer inte alls åt gräset. Sen äter han Hö från golvet.

När jag pratade med veterinären sa jag verkligen att knölen satt på höger sida bakom ganaschen på halsen. Hen sa att de ofta fick de samtalet om sånna knölar och det var oftast sköldkörteln. När jag kände igår så var den mycket mindre och gick att putta in helt. Den försvann när han sträckte på halsen :)

Av vad som beskrivits här så känns det inte som att det är någon spottkörtel. Där är inget gräs pga en halvmeter snö i hagen. Så han kommer inte alls åt gräset. Sen äter han Hö från golvet.

När jag pratade med veterinären sa jag verkligen att knölen satt på höger sida bakom ganaschen på halsen. Hen sa att de ofta fick de samtalet om sånna knölar och det var oftast sköldkörteln. När jag kände igår så var den mycket mindre och gick att putta in helt. Den försvann när han sträckte på halsen :)

Bara bra om den för svinner.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 303
Senast: Zetly
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka