Har ni samma utrustning på träning som på tävling?

Kiwifrukt

Trådstartare
Kort och gott. Har ni samma utrustning när ni tränar (för tränare alltså, inte hemma själva) som när ni tävlar? Tänker för att förutsättningarna ska likna tävlingsmomentet så mycket som möjligt? Eller har ni alltid samma utrustning?

Nu för tiden tävlar jag inte, när jag gjorde var det samma både hemma, träning och tävling.

Varför skulle jag ha olika, bra utrusning är ju bra utrustning och varför ha dubbel eller trippel uppsättning av det då det bara tar onödig plats och inte bra för plånboken.

Jag har en annan hjälm när jag tävlar och en annan säkerhetsväst när jag måste ha en godkänd.
Men det är ju bara pga regelkrav, annars hade jag inte köpt den godkända västen och definitivt inte den nya hjälmen.

Kan ju svara själv. Har samma sadel, samma bett, samma stövlar till mig oavsett om det är träning/tävling. Däremot varierar ju (givetvis...) schabraken, men det tror jag väl är av mindre betydelse. Anledningen till trådstarten är att jag har två träns, ett fulträns som hängt med sen hästen var liten och som jag rider på hemma, och ett fint som hon tävlar med. När jag ridit för tränare har det bara blivit att jag har ridit på samma träns som när vi rider hemma. Men efter att ha läst era svar känns det mer relevant att även träna för tränare på det snygga tränset (även om bettet då är samma oavsett, och det är engelsk nosgrimma på båda så sitter det kanske lite annorlunda/känns annorlunda för hästen).

Kanske kan tillägga att jag förvisso har mycket prylar men har inte råd att ha dubbelt bara för tävling.
Just nu tävlar jag inte, men i framtiden kan jag dock tänka mej att ha tex en tävlingshjälm som är lite dyrare/snyggare, och möjligen tävlingsstövlar.
Hästens utrustning vill jag gärna ha samma. Utom schabrak då.
:)

Jag har ett annat schabrak, och självklart blus och kavaj som jag inte använder på träning. Hästen har också ett annat träns eftersom hans vardagsträns har stolpnosgrimma och saknar käkrem och därför inte är godkänt för tävling.

Kan ju svara själv. Har samma sadel, samma bett, samma stövlar till mig oavsett om det är träning/tävling. Däremot varierar ju (givetvis...) schabraken, men det tror jag väl är av mindre betydelse. Anledningen till trådstarten är att jag har två träns, ett fulträns som hängt med sen hästen var liten och som jag rider på hemma, och ett fint som hon tävlar med. När jag ridit för tränare har det bara blivit att jag har ridit på samma träns som när vi rider hemma. Men efter att ha läst era svar känns det mer relevant att även träna för tränare på det snygga tränset (även om bettet då är samma oavsett, och det är engelsk nosgrimma på båda så sitter det kanske lite annorlunda/känns annorlunda för hästen).

Jag hade ridit i full "tävlingsmundering" nån dag eller två innan, bara så du inte sitter upp på framridningen och hästen känns helt annorlunda med det tränset eller vad det nu kan vara. Mina tävlingsstövlar är mycket stelare än hemmastövlarna, så jag vill alltid ha ett par pass i dem för att känna att jag är bekväm med att rida alla krumelurer i de stövlarna.

både ja och nej, hästen har ofta samma utrustning, samma sadel, bett träns, sadelgjord, tyglar osv - allt rengjort såklart ;)

Men har ofta "tävlingsschabrak" - dvs finschabraket.
Själv har jag samma hjälm, handskar & ridskor (ridstövlarna gick sönder ganska nyss - ridstövlarna brukar jag annars mest ha på tävling) men har oftast tävlingskläder, dvs vita ridbyxor, kavaj, tävlingströja.

Kort och gott. Har ni samma utrustning när ni tränar (för tränare alltså, inte hemma själva) som när ni tävlar? Tänker för att förutsättningarna ska likna tävlingsmomentet så mycket som möjligt? Eller har ni alltid samma utrustning?

Jag har samma sadel och sadelgjord men resten skiljer.
Har tävlingsträns med nosgrimma och roligt pannband: använder inte nosgrimma i träning och blingiga pannband är ju lite mindre stryktåliga.
Använder aldrig sporrar i träning men har dem på tävling.
Använder aldrig ridstövlar i träning men har det på tävling.
Har särskilda tävlings-schabrak (antingen vita, och det är ju döden att använda dem till vardags; eller sådana med broderat namn).

Jag har nog inget som bara används till tävling, förutom mina egna kläder och vita schabrak. Växlar träns och bett varje pass och använder både hopp- och dressyrsadel varje vecka.

Jag har ett annat schabrak, och självklart blus och kavaj som jag inte använder på träning. Hästen har också ett annat träns eftersom hans vardagsträns har stolpnosgrimma och saknar käkrem och därför inte är godkänt för tävling.
Förlåt för OT men vad är en stolpnosgrimma? Aldrig hört förut och hittar inget svar jag förstår när jag googlar :)

Jag tävlar så sällan att jag har allt till vardags :), dvs har fina lack tränset och bling schabraket även på lilla skritturen i skogen, och kan mixa allt i en härlig blandning med söndertvättade schabrak och gamla benskydd även på träning :).
Den utrustning jag har har jag för att jag tycker om den och den passar hästen ^_^, dvs känns korkat att spara en hel uppsättning med utrustning för att bara använda den 2 ggr om året.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden