Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

Sv: Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

Tycker man sett sådant redan innan Cesar kom till landet.

Kunskapen i sig är inte nonsens, men många tar det han säger som "nytt", vilket det då inte alls är och sväljer hans kassa metoder med hull och hår, i sället för att ifrågasätta, sidokickar, kräksnaror, specialkoppel, stackel, el, den konstanta dominansen och i många fall det för hunden obehagliga tvånget etc. etc. etc.

*kl*

Just "sch"-ljudet använde jag på min hund långt innan jag visste vem Caesar var.
I mitt fall upptod lätet i samband med att jag skulle göra hundskrället jaktren från småvilt. "Sch"- var helt enkelt det inledande ljudet i den långa, missnöjda harrangen av svordomar som jag röt åt hunden när han satte iväg :o, alltid följt av ett konsekvent bortstötande när han kom tillbaka.
Efter några gånger räckte det med "SCH" för att vovve skulle förstå att matte var missnöjd och han avbröt. Gick sedan utmärkt att applicera i de flesta situationer när han brukade visa upp oönskat beteende!

Men nu sitter det där, så jag får snällt skämmas när folk tror att jag gör det bara för att det sägs på TV. Det funkar iaf på min hund.

*kl*
Men nu sitter det där, så jag får snällt skämmas när folk tror att jag gör det bara för att det sägs på TV. Det funkar iaf på min hund.

Så gör jag med, och tycker det är skitpinsamt. Typ, "Nää, hyssande jag nuigen"

Jo vars, Ceasar-effekten har jag märkt av.
Praktiserade hos ett par instruktörer i våras och jag tror banne mig varenda hundägare på alla deras kurser såg på Ceasar Millan :crazy:

Blev upplyst om att skulle man jobba som instruktör skulle man sitta bänkad framför TV4+ varje måndag eftersom Ceasar kom upp hela tiden under deras kurser. Hade man sett programmet själv kunde man förklara huruvida en viss metod han använde sig av var bra eller inte.

Jag håller med dig där, han är väldigt bra på att berätta vad dom gör fel. Ljudet har jag också alltid använt och en del av hans "tänk" har jag länge använt på hästarna. Jag tycker en del av det han säger är bra men långt ifrån allt. Jag har inte sett CM effekten här omkring.. än.

Sen är det ju klart att det han säger inte kan vara nytt för alla men för en del är det faktiskt det och dom kanske får en bra Aha-kännsla. Alla som har hund är inte experter från början.

jag tyckte nog att det började redan med jeppe. att det var korta koppel och ideliga ryck som gällde. det som har tillkommit är väl snacket om att hundarna jämt och ständigt försöker klättra i rang.

Jodu, det är ju titt som tätt man hör dom här ljuden, eller överhuvudtaget ser folk som försöker sig på det cesar gör.. hemskt!

En bekant till mig kör med både schh-ljuden och klacksparkarna haha. Ser otroligt komiskt ut, för hon har absolut ingen kontroll på läget överhuvudtaget. Snubblar över kopplet, missar hunden när hon ska ge dessa "sparkar" osv osv osv.. Sen ska man ju inte tala om för henne att hon inte borde göra så, för att cesar gör minsann så och för han funkar det ju alltid :rofl:

ja en del borde se hans pogram , exempel min mamma som ha 3 små hundar som e totalt oregeliga , dom skäller och bits , ( inte främmande ) men dom skulle behöva tränas en hel del ,,

märker många me detta flexi koppel som man måtte bli galen på .. kan folk inte dra in sina hundar till normal koppel längd,, jobbigt då man sj ha en hund som älskar alla hundar å tror dom vill leka :S

men klart cesar ger goda råd men man ska nog ta de med en nypa salt ,, och ha man " små problem" så kan man nog finna massor med goda råd! men att ge sej på att testa att få en nervig liten rackare lugn ,, ja då ska man nog ha lite kött på benen innan man gör de!!!

Jag har en valp som nu är 11månader. För ett par månader sen var vi ute och gick. Det var precis i början på promenaden och han gick ivrigt framför mig utan att direkt dra, jag tillät detta eftersom vi senare under promenaden brukar jobba lite mer. Då kommer en förbipasserande dam fram och säger att nu är det hunden som är ledaren eftersom han går först, det har hon sett på Cesar. I samma andetag hinner hon berätta att hon egentligen är hundrädd och inte vet ett dyft om hundar:grin: men hon har ju sett på CM så då vet man ju allt om hundar... Suck! det är alla dessa hundlösa/okunniga människor som kan gå en på nerverna när de ska lära en hur hundar ska uppfostras!

Jag kan tycka att CM kommer med en hel del matnyttigt, men när jag skulle imitera hans "stötar" i sidan på valpen för att den var alldeles sjövild och bitig, bidrog det bara till att egga upp valpen ännu mer... Så jag plockar lite av varje och kör på det som fungerar för oss.

Vissa av oss anser dock att han är nonsens, som inte kommer med något nytt. Snarare tvärtom i en del avseenden.., men för andra är han ju en "gud" :eek:

Han ska dock ha lite cred. för att han är bra på att förmedla till människorna vad de gjort för fel på ett bra sätt.

Men, måste han vara nonsens bara för att han inte kommer med något nytt? :confused: Det är väl jättebra att någon kan förmedla gammal kunskap på ett nytt sätt. :idea: Och jag tycker han verkar väldigt sympatisk och kunnig och ödmjuk och inkännande, både mot hundar och människor.

Gud och gud, man måste väl ha så pass mycket självdistans att man inser att man inte är på hans nivå. :angel:

Kunskapen i sig är inte nonsens, men många tar det han säger som "nytt", vilket det då inte alls är och sväljer hans kassa metoder med hull och hår, i sället för att ifrågasätta, sidokickar, kräksnaror, specialkoppel, stackel, el, den konstanta dominansen och i många fall det för hunden obehagliga tvånget etc. etc. etc.

Ok, jag har tydligen inte sett så många program att jag borde uttala mig märker jag. :o

Jag hänvisar mitt svar till Gnist som redan sagt vad jag också tycker (vilket jag också uttryckt mer utförligt i den tidigare tråden om CM)

Tack för svar! (tack även Gnist!).

Jag missförstod uppenbarligen. Trodde att när ni pratade om "kunskap" så menade ni de positiva delarna, det var därför jag inte riktigt fattade.

kl

Men för att svara på trådens ursprungsfråga så JA! jag har märkt av Cesar-effekten. Min kära far (helt okunnig om hundar men över öronen förälskad i min tik) tittar på varje program och tipsar sedan mig om hur jag bör göra med min hund.

Ett tips är exempelvis att "putta till henne med foten" om hon inte lyssnar. Eh, det hjälper inte jättemycket.

Äh, jag bryr mig inte om någon skulle tänka att jag hade sett på TV när de hör mig pssta eller pschyssa åt hunden. Det är ett ljud som fungerar bra på min hund när det gäller att bryta en onödig fixering och då kör jag på det :).

Men för att svara på frågan. Visst märker jag av det. Det jag mest märker det på är min svärmor som tittar på alla djurprogram som televisionen kan frammana. Hon kommer med tips från CM med jämna mellanrum (fast hon har aldrig haft hund själv :D). Men det kan jag leva med.

Fattar inte varför folk e så negativa mot ceasar, fast brukar vara så när duktiga människor ska göra något, som han säger är de inte dressyr han jobbar me utan psykologi,Jag tränar min hund efter ceasars metoder har blivit totalt underbar, han va extremt dominant innan mot hanar å nu kan ja ha honom ihop me andra hanar utan några som hellst problem tog 10 min..... De där han gör me foten e ju inte en spark utan en knuff vilket han oxå säger, precis som vi rider våra hästar i form man ger efter i tygeln när hästen gör rätt på samma sätt ger han efter i kopplet när hunden gör rätt, hundar e rovdjur å kräver en bestämd flockledare (inte våldsam) å inte en godisautomat som många måste vara för att få hunden att överhuvudtaget att titta upp.. som han oxå visat många ggr e ju att hundar nafsar i sidan om någon hund är i "obalans" Jag har bett min hundklubb i flera år om hjälp me min mastiffs dominans å dom säger bara ja men de hör ju till rasen, du får väll kastrera honom :grin: sen tycker ja inte man ska läxa upp folk hur dom fostrar sina vovvar e ju änna upp te var å en, ceasar e inte min gud men han har visat mig hur riktigt lyckliga hundar ser ut inte bara ranta runt i koppel utan massa lek å bus :)

:rofl::bow::bump::banana:

Kunskapen i sig är inte nonsens, men många tar det han säger som "nytt", vilket det då inte alls är och sväljer hans kassa metoder med hull och hår, i sället för att ifrågasätta, sidokickar, kräksnaror, specialkoppel, stackel, el, den konstanta dominansen och i många fall det för hunden obehagliga tvånget etc. etc. etc.:love:

Hjälper själv nyblivna hundägare att få en glad och lydig hund,som är välkommen var den än visar sig.Lyckan är när ägarna hör av sig och berättar att de är så "malliga" att ha en hund som är 100 på vem som är ledaren,vem som tar tag i problemen och reder ut dem,utan att hunden ens tänker tanken på att sätta på sig ledarmössan.
Gött med folk som tänker lite utanför CM´s metoder.
:rofl:

Jag tycker Cecar pratar alldeles för mycket om dominans. Eftersom det redan är ett alldeles för inpräntat uttryck bland hundmänniskor. Jag tror iofs inte att han menar dominans som många tror, utan mer att hunden.. hur ska man säga.. jobbar mot ägaren (pga av ägarens brist på kunskap att kunna visa hunden hur den ska göra, och att sätta gränser).
Hundar är flockdjur eller snarare familjedjur (ett alfapar, lite ungdjur och lite ännu yngre djur.) Därför tror jag på att se på "hundägargrejen" som att vara en familj. Barn försöker inte "klättra i rang" eller på något sätt ta över familjen (självklart finns det undantag där barnen bestämmer hej vilt, men de skulle ändå inte klara av att, så att säga, styra familjen) och jag tror heller inte att hundar försöker det. Självklart behöver de en stark ledare som visar hur man klarar sig här i världen och vad som är rätt och fel. Precis som barn behöver det. En förälder ska inte trycka ner barnen, de ska styra familjen och fatta de slutgiltiga besluten, men absolut inte trycka ner.
Föräldrar blir arga ibland och berömmer ibland, precis som vi hundägare. Och en tonåring testar gränser (precis som en hund i slyngelåldern) men de lär sig, och de försöker absolut inte ta över familjen (varken tonåringen eller slyngelhunden).

Men det här med att tro att hunden försöker dominera människan och att den klättrar i rang tycker jag bara är svammel. Även om jag inte tror att det är sån dominans Cecar syftar på (utan mer dominans som i föräldraskap) men att många tolkar det som "Nu klättrar-hunden-i-rang-dominans" och att "Då ska man trycka ner den och kasta den i backen"...
Jag menar absolut inte är så han menar att man ska göra, bara att folk övertolkar det här med dominansbegreppet..
Men sen hans metoder har jag sett lite för lite program för att kunna uttala mig helt om. Som nån sa i en annan tråd så kan man kanske plocka ur russinen ur kakan...

Nu kommer jag säkert få en massa emot mig... *hukar* :$

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 045
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
971
Övr. Hund Tvärs över gatan från jobbet finns det en man som har en ung hund av brukshundsras. Både jag, den andra hundägaren på jobbet och en icke...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Seabaz
·
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V