Sv: Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?
Har inte läst igenom allt ni skrivit här nu men nog 17 har jag märkt av cesar millan effekten. Och det skrämmer mig. Millan i all ära, han ÄR duktig, annat kan jag inte säga, men ibland när jag ser hans program går jag därifrån när han använder sig av metoder jag inte gillar. Som någon tidigare sa så står det faktiskt att man inte ska tillämpa hans metoder utan att tillfråga en expert (nåt liknande i alla fall) men tyvärr är det nog inte så många som tar till sig det. Jag har upprepat det väldigt många gånger under vårens kurser och att man ska vara väldigt fösiktig när man inte vet riktigt hur man ska göra och även ha i åtanke att han använder metoder som elhalsband och stackel som faktiskt är förbjudet här i sverige.
Har sett exempel på när man satt ett kort stryphalsband högt upp på halsen på hunden och rycker och schs ar varje gång hunden drar i kopplet (för varje steg..) och hunden bara blir mer och mer stressad. Ett annat fall var det en som hade en ung levnadsglad hund och kastade ner h*n på backen och tröck ner hunden (och av bara farten fick nosen en dask då den lyfte på huvudet) och talar om för alla att så ska man göra för det har jag minsann sett på cesar millan...
Och ryktesväg har jag även hört att han har en hel del anmälningar på sig efter att flera hundar blivit knäckta av hans behandling, detta är dock inget jag kollat upp själv så jag vet ej om det stämmer...