Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

Sv: Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

finns det en sån till ?? :D

Tja, min plan med denna tråd var väl mera med tanke på huruvida det går mode i hur man ska uppfostra hundar, för det kan man ju säga att det gör.
Lite, Anders Hallgreneffekten, C-M-effekten, Jeppe-effekten osv.

Det finns ju redan en tråd om CM:s metoder, så det var inte det jag ville diskutera.

Om det är någon hundtrend som verkligen verkar ha slagit igenom så är det just C.M. ALLA tittar på honom känns det som!

Jag håller i grunden med om hans filosofi: Det hundar gör och kräver av varandra i flock borde vi vilja göra/kunna kräva av våra hundar i familjer. (Familj=flock, jag vet, men måste ju skilja på den mentala bilden av vad som är olika för en människa och en hund).

Vad jag tror att många skulle må bra av att tänka mer på är att Cesar arbetar med hundar som anses ha "problem" (fast det är deras ägare som har problem, orsakat problemet och tillåtit/uppmuntrat, ibland tom efterfrågat beteendet fast de inte vet det). Cesar arbetar med hundar som har betett sig på ett visst sätt länge. Att få dessa hundar att "snap out of it" är naturligtvis något annat än att ändra uppfostringsmetod för sin redan trygga hund.

Jag använder sch-ljudet, det bara kommer. Precis som jag kallar mina familjemedlemmar för fel namn ibland ;)

Jag tror på att man ibland får påkalla hundens uppmärksamhet via kroppskontakt eller lite skarpare ljud. MEN! Jag tycker att det är UPPMÄRKSAMHETEN och kontakten som är det viktiga, inte en hund som rör sig enligt någon slags "mall". Det är till för tävlingsbanan, tycker jag. Bra tycker jag också att hans tal om energi är. Hur många av oss, när vi började rida för X antal år sedan, fick inte lära oss att när vi gick in till hästen fick vi inte vara rädda eller nervösa för då skulle de förstå det och själva bli osäkra? (Endel ridlärare sa att hästen skulle bita oss eller sparka oss eller trycka upp oss mot väggen för att vi var nervösa, som en slags elakhet från hästen. Andra förklarade att det var för att hästen blev osäker och försökte försvara sig från det nervösa som kom nära.) För mig blir det samma med Cesar och jag GILLAR den tanken om hur vår energi påverkar.

För mig är det vad jag tar med mig i vardagslydnaden. Resten ser jag som metoder för professionella.

Tja, det var min Cesar-åsikt.
Må gott!
/syrsa

Haha häromdan mötte jag en schäferhane samt medföjande koppelhållande man... Schäfern hade någon slags grimma och spände upp sig rejält när Wilton och jag "strosade" förbi (Wilton spände också upp sig lite, han är ju trots allt tonåring :o). Då hör man ett Psschh från mannen och schäfern får en liten putt i sidan (som den inte bryr sig speciellt mycket om - och inte grimman heller). Mannen stretar iväg med schäfern som nu ser ut att vilja äta upp den fåniga, stöddiga dvärgschnauzertonåringen som vid det här laget har tappat intresset och sniffar i gräset efter goda tikar istället... Jag fnissade lite lätt, gick vidare och tänkte på den här tråden. Ville fråga mannen vad han tyckte om den nya CM trenden - men så modig var jag tyvärr inte :D

Jag håller i grunden med om hans filosofi: Det hundar gör och kräver av varandra i flock borde vi vilja göra/kunna kräva av våra hundar i familjer. (Familj=flock, jag vet, men måste ju skilja på den mentala bilden av vad som är olika för en människa och en hund).

Det där håller jag med om. Jag tycker att det Ceasar gör bäst är att han har en väldigt bra känsla för djur och ffa hundar. Hela hans "energi" prat köper jag direkt och hejjar dessutom på. Jag tycker om att han ser hundarna för vad dom är-hundar. Mao tycker jag att han har väldigt bra grunder och utöver det är han väldigt duktig och pedagogisk med ägarna till djuren.

Biten med verktygen tycker jag sisådär om. Elhalsband och stackel på hundar som blivit så pass farliga för ägarna/omgivningen att det antingen står mellan avlivning eller ordentlig korrigering köper jag också. Får han hundarna att foga sig så säger jag inte nej till behandlingen. Sen det där med att "han använder vad ägarna önskar" tycker jag bara är ren bullshit. Ska de inkompetenta ägarna som för det första inte har en aning om vad en hund ÄR, eller ens vet att hundar behöver rastas plötsligt få bestämma redskapen ceasar ska använda?...Uhm..varför då? Jag ser faktiskt inte logiken.
Jag anser att sådana bedömningar ligger på Ceasars ansvar. Han har kunskapen och makten att forma hunden-ska då inte han bestämma verktyg? Somsagt, vill ägarna att deras "red zone dog" ska ha stackel eller el-fine...om Ceasar instämmer. Vill ägarna att deras jack russel eller beagleblandning ska ha instrumenten och ceasar instämmer..då undrar jag vad som hände? Kan man inte tygla en JR eller liten beagle med ett vanligt stryp? Varför inte? Har inte ceasar auktoritet nog att bestämma själv hur han ska få forma hunden åt ägarna? -Nej det där köper jag inte alls.

Här är videon med russeln förresten. Jag lyckas inte få upp videon men det ska gå att trycka på bilden (syns tydligt att den har stackel på bilden) och nej...han använder ju inte stackelfunktionen..eller hur var det :angel:

http://channel.nationalgeographic.com/series/dog-whisperer/all/Overview#tab-Videos/02487_01

Men men..smaken är som baken!

*knapplån*

Problemet med att jämföra med vargar och hundar rakt av är att de har inte riktigt samma beteende. Det var en intressant dokumentär på Discovery eller någon liknade (eller var det TV2?) kanal. De gjordes en massa försök där hundar och vargar från inhängnader platserades i olika situationer och det var få gånger som hunden och vargen reagerade/hanterade/löste situationen på liknade sätt. Försöken gjordes med olika hundar och olika vargar för att komma ifrån individproblematiken (ingen annan som såg det?).

Sen har jag aldrig sett en varg försöka få en annan varg att gå fot, sätta sig, inte bita på soffan och liknade. Vi kräver oftast andra saker än vad en flockledare gör.

Ibland så kan jag också fundera på själva definitionen av ledare. När jag är i skogen med mina hundar så ropar jag aldrig på dom. De håller reda på mig och går dit jag går. Trots att de är två lösa hundar så är jag aldrig orolig att de skall försvinna någonstan.

En annan sak jag har funderat på är det här med att gå före hunden in i huset och liknade.
När vi går in i huset så ibland så springer de före in och ibland så väntar de. Men om jag varje gång säger att de skall vänta så lär de det sig och då blir det ett inlärt beteende precis som sitt och ligg. Var är då ledarskapet i det? Är det inte mer ledarskap om jag faktiskt säger att nu går jag först och ni får vänta än om de automatiskt väntar på att jag går in först?

Jag tror att det ligger mycket mode i orden ledarskap och dominans. Men jag ser mitt hundägande som snarare ett partnerskap där jag bestämmer. Mina hundar har inte millimeterlydnad men jag är tex aldrig rädd när jag släpper ut dom ur bilen på något nytt ställa att de skall sticka någonstans. Inte heller behöver jag ropa på dom att de skall komma utan jag bara går och de hänger med.

Mvh

Tora

Jag håller med dig i det du säger, hundar och vargar har ungefär lika mycket likheter som olikheter! Jag lärde mig så otroligt mycket när jag besökte vargarna på kolmården..och fick det bekräftat på programmet som för övrigt gick på tvåan. I grunden styrs hund och varg av samma drifter..men reaktionerna är väldigt annorlunda från varandra. En hund är ofta modig,nyfiken och vill gärna samarbeta/ta kontakt med människor. Dom är inte lika fina i sitt kroppspråk som vargen där jag tycker det signaleras hej vilt hela tiden-och det till vår fördel! Det är sällan jag träffar "vargiga" hundar...och jag blev ganska förvånad när jag märkte hur ohundiga vargar är!

Jag tror att det här med att se skillnad på lydnad och ledarskap är nyttigt..men jag tror faktiskt att har man ett bra ledarskap för övrigt kan lydnad hjälpa till att förbättra det. Ta det där med dörren-vänta tills matte/husse går in först. Det blir som du säger ett inlärt beteende. Alltså inget direkt ledarskap. Jag kan dock tycka att det i slutändan blir mer av en princip..och kan på så vis hjälpa till i ledarskapet. Husse/matte har satt en regel-och den ska följas.

Det viktiga är för mig att när jag väl sagt att de skall vänta så att jag kan gå in först är att de verkligen gör det, inte att de väntar per automatik. Borde det inte vara mer ledarskap för att de gör det föra att jag säger så och inte för att de har lärt sig att göra det?

Första gången så gör hunden det för att jag säger så men de nästföljande gångerna så gör den det för att den har lärt sig att göra så. Är det då fortfarande tecken på ledarskap?

Jag försöker bara trassla ut lite saker som jag har funderat på just angående ledarskap. "Alla" pratar ju om att man skall vara hundens ledare och jag har funderat på vad det igentligen betyder.

Jag har bla en bekant som har problem med sin hund och hon fattar inte riktigt varför då hon aldrig låter honom gå före genom en dörr, dra i koppel och liknade. Trots att hunden är lydigare än mina hundar på tex lägga sig, sätta sig, gå fot och liknade så kan hon inte ha den lös utan att den sticker. Dessutom så har hon så kallade "ledarskapsproblem" och man får ju så klart en del funderingar runt detta.

Så kan en hund vara duktig på sitt, ligg, stanna kvar och liknade men endå så har man ledarskapsproblem?

Lite snurrig frågeställning men jag har mycket frågor som snurrar i huvudet (mer än vanligt alltså :D).

Mvh

Tora

Nu har jag sett avsnittet med Jack Russeln och stackelhalsbandet. Tack!
Tyvärr vill du ju inte ha någon diskussion med mig, annars skulle jag vara myyycket intresserad av få förklarad din uppfattning om vad som är så hemskt här! Om jag minns rätt, menade du att han misshandlade hunden genom att slita i koppel och stackel?
Och nej, han använder inte stackefunktionen det minsta. Som svar på din spydighet.

Sen det där med att "han använder vad ägarna önskar" tycker jag bara är ren bullshit.
Du vet alltså bättre än både programmakarna och ansvariga på TV4? Tillåter mig tvivla!

Personligen tycker jag också att han borde kunna jobba utan och lära hundägarna detsamma, men till skillnad från dig inser jag att Cesars verklighet inte är densamma som vår. DU vet inte, lika lite som jag, hans bevekelsegrunder för att använda ägarnas materiel.

Om du nu är så intresserad av varför Cesar använder det han gör, varför inte ta kontakt direkt med honom, i st f att snacka här? Jag har själv mailat och ställt frågor om bl a detta utan att ha fått svar. Vem vet, du kanske lyckas bättre?

LIA

Det viktiga är för mig att när jag väl sagt att de skall vänta så att jag kan gå in först är att de verkligen gör det, inte att de väntar per automatik. Borde det inte vara mer ledarskap för att de gör det föra att jag säger så och inte för att de har lärt sig att göra det?
Jo, jag instämmer som sagt. Det är ju skillnad att kräva lydnad och att tex lära in genom belöning...ja..eller hur man nu än ska förklara det enklast.

Jag försöker bara trassla ut lite saker som jag har funderat på just angående ledarskap. "Alla" pratar ju om att man skall vara hundens ledare och jag har funderat på vad det igentligen betyder.
Det är en jättebra fråga som jag tror folk tolkar väldigt olika. Jag tror att människor precis som hundar mfl är födda till olika saker. Vissa är födda att leda-andra att följa. Jag tror personligen att jag är den första typen. För mig kommer sånt ganska naturligt utan att jag behöver gnola på det. Nu menar jag inte att jag löser alla problem.
Jag menar bara att vissa har det naturligt medan andra får lära sig.

Jag har bla en bekant som har problem med sin hund och hon fattar inte riktigt varför då hon aldrig låter honom gå före genom en dörr, dra i koppel och liknade. Trots att hunden är lydigare än mina hundar på tex lägga sig, sätta sig, gå fot och liknade så kan hon inte ha den lös utan att den sticker. Dessutom så har hon så kallade "ledarskapsproblem" och man får ju så klart en del funderingar runt detta.
Ja, ledarskap och lydighet går ju vitt skiljt isär.Men alla förstår inte det.

Så kan en hund vara duktig på sitt, ligg, stanna kvar och liknade men endå så har man ledarskapsproblem?
Helt klart. Enligt min åsikt och ringa erfarenhet iallafall.

KL

"Du vet alltså bättre än både programmakarna och ansvariga på TV4? Tillåter mig tvivla!"

Vad har TV 4 med saken att göra de översätter ju bara det som är inlagt i programmet? :confused: Troligen vet den som översätter programmet inte ett skit om hundar utan gör bara sitt jobb oavsett man pratar om hundar, delfiner eller annat på programmet.

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr vill du ju inte ha någon diskussion med mig, annars skulle jag vara myyycket intresserad av få förklarad din uppfattning om vad som är så hemskt här! Om jag minns rätt, menade du att han misshandlade hunden genom att slita i koppel och stackel?
Gjorde jag? Inte mig veterligen. Däremot anser jag att han missbrukar redskapet.

Och nej, han använder inte stackefunktionen det minsta. Som svar på din spydighet.
Jag måste se i synE. Jag ser upprepade korrigeringar. Stacklet verkar och hunden uttrycker frustration och smärta.

Du vet alltså bättre än både programmakarna och ansvariga på TV4? Tillåter mig tvivla!
Jag vet inte ett skit mer än det jag och resten av publiken ser.
Och det är det som är meningen med tv och media-att få ut ett buskap om/av någonting för folk att tolka. Jag tolkar det såhär.

Personligen tycker jag också att han borde kunna jobba utan och lära hundägarna detsamma, men till skillnad från dig inser jag att Cesars verklighet inte är densamma som vår. DU vet inte, lika lite som jag, hans bevekelsegrunder för att använda ägarnas materiel.
Jag vet så mycket att en Jack Russel inte behöver ett stackel för att undvika en motorcykel-även om det onekligen är effektivt. Måhända att jag sätter mig på höga hästar här-men det står jag för till hundra procent.

Om du nu är så intresserad av varför Cesar använder det han gör, varför inte ta kontakt direkt med honom, i st f att snacka här? Jag har själv mailat och ställt frågor om bl a detta utan att ha fått svar. Vem vet, du kanske lyckas bättre?
Det har jag tyvärr inte gjort. För jag har kontaktat honom! :)

Synd att du inte läste fler inlägg! T ex det här:

I gårdagens program fanns en svensktextad(!) skylt som påpekade att stackel inte bör användas enligt våra hundförbund och att Cesar gör det för att använda hundägarnas val av halsband.
Hoppas Bukes "Cesar Millan-experter" såg programmet så påståendena om att det är han som väljer (och behöver) stackel kan upphöra.

Det rör sig alltså inte i det här fallet om översättning av vad som sägs i programmet.
Men det har också framkommit i orginalljudet i programmet att så skulle vara fallet.

LIA

Ops vad du var tjurig... Ursäkta frågan :cool:. Förresten är det ganska jobbigt att läsa dina inlägg med alla inklippta citat :o

Vi har det ljudet på tiken.
Inte pga av Cesar utan för att hon är upplärd på det sen valp.
Sambon (hans hund) har alltid använt det.

Varför?
Det är ett enkelt och bra ljud, kort, snabbt och ingen risk att man blandar ihop det med andra kommandon.
Det ger ett snabbt tillrättavisande utan ryck och drag.

Jag tycker det är en nackdel att de får det att se så lätt ut på tv, det är ju därför normale svensson tror att han ska kunna få grundpli på sin hund genom att ta ett varv runt kvarteret.

Det hade varit intressant att få mer av hur hundägarna tränar sina hundar efter att Ceasar varit där första gången. Nu blir det bara en evig framgångssaga med:

1. den hyperbesvärliga hunden
2. Ceasars "mirakulösa" förvandling av hunden "time 9 minutes"
3."Thank you Ceasar for helping us with our dog! Everything is working just fine now! Bless you!".

Jag blev själv biten nyligen när jag försökte leka Ceasar... :o Det är verkligen inte så jäkla lätt som det ser ut att hålla en rabiat minihund i nackskinnet och få den att lugna sig.
:bow: Så sant! Det skulle vara bra att få se hur dem gjort efteråt.
Annars blir det, som du skrev, folk tror att en enda promenad löser alla problem

Varför påstår du att jag var tjurig? Är det mitt fel att du inte läser inläggen i tråden innan du kommenterar?
Vilka "alla inklippta citat"? Det inlägg du svarade på hade ett citat som bestod av en rad!

Om du nu har klagat färdigt på utseendet på mina inlägg, så kan du kanske informera om du tycker att jag hade rätt i det jag skrev? Om vi ska hålla oss till sakfrågor alltså?

LIA

--------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag sett avsnittet med Jack Russeln och stackelhalsbandet. Tack!

jag tror du får skaffa en bättre skärm, för han korrigerar ganska kraftigt med stacklet.

Snarare är det nog så att vi har olika uppfattning av vad "korrigerar ganska kraftigt med stacklet" innebär.

Nu har jag tittat på avsnittet flera gånger till (full screen), och vad som händer är följande:
Cesar drar igång motorcykelmotorn och JR försöker anfalla den på samma sätt som han brukar. Cesar hindrar honom genom att helt enkelt hålla koppelhanden still och ut från mc:n och låta hunden själv göra jobbet. Hunden far runt ett par varv men lugnar sig så.
Hela tiden håller Cesar handen stilla eller med mycket små rörelser och kopplet sträcks endast då hunden rör sig från handen. Gnällen från hunden kommer då den protesterar mot att inte få anfalla som vanligt, ett par gnäll dessutom när kopplet hänger löst. Sekvensen med det sista gnället kan jag inte bedöma pg av för mörk bild.

Min bedömning är att stackeln inte någon gång, möjligen med undantag av det första snurrandet, innebär större obehag än vilket halsband som helst. Framför allt, så använder sig inte Cesar av stackelfunktionen eftersom hans egna rörelser inte är på den nivån. Ett stackel gör inte ont eller är speciellt obehagligt med mindre än att viss kraft används.

Det Cesar gör, skulle han ha gjort exakt likadant oavsett han haft stackel, vanligt halsband eller sitt snöre.

Kraftig korrigering? Absolut inte, tvärtom anser jag!

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 045
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
971
Övr. Hund Tvärs över gatan från jobbet finns det en man som har en ung hund av brukshundsras. Både jag, den andra hundägaren på jobbet och en icke...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Seabaz
·
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka