Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

Sv: Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

ja tacka tusan för att han använder små rörelser, det är ju en pytteliten hund! korrigeringarna är inte stora i rörelser mätt, men det blir en del ryck. jag har aldrig hört en hund skrika och skaka på det där viset för att den inte får anfalla. däremot har jag hört det från rädda hundar.

Mycket märkligt, jag ser två till tre mycket tydliga ryck . Hunden flyger ju inte runt, men ska den behöva det för att det ska kallas korrigering? Han rycker i kopplet. Det ser alla som inte har synfel.

Helt klart korrigerar han hunden i fråga. Men med ett stackel behöver det inte vara hårdare för o få effekt.

Svarar alla tre här.

Visst korrigerar han, det är ju hans uppdrag och jag har heller inte påstått något annat. Vad jag svarade på var: Kraftig korrigering. Min uppfattning är att han uppnått samma effekt oavsett halsband, eller omvänt, så bidrog inte just stackelhalsbandet till att han fick hunden att acceptera motorcykeln.

Ryck? Eller små rörelser? I vilket fall inte några hemskheter att starta en "Hata Cesar kampanj på"!

Vad har små rörelser med pytteliten hund att göra?? En rörese/ryck gör precis lika ont på en liten som en stor hund. Eller inte!!
Skakar? Var då??

Allmänt.
Jag blir allt mindre förvånad över vad som händer i hundsverige, som t ex dom svårt bitna pojkarna utanför Norrköping, när jag läser en del av "hundexpert"-inläggen här.
Kraftig korrigering? Varför inte ha guldhamster istället?

LIA

Citat:
Du vet alltså bättre än både programmakarna och ansvariga på TV4? Tillåter mig tvivla!

Jag vet inte ett skit mer än det jag och resten av publiken ser.
Och det är det som är meningen med tv och media-att få ut ett buskap om/av någonting för folk att tolka. Jag tolkar det såhär.
Konstigt att du inte vet vad vi andra vet då? Eller vill du inte veta? För jag antar att även du bör ha hört orginalljudet samt sett dom svenska skyltarna i programmen? Där lämnades inget åt tolkning.

Citat:
Personligen tycker jag också att han borde kunna jobba utan och lära hundägarna detsamma, men till skillnad från dig inser jag att Cesars verklighet inte är densamma som vår. DU vet inte, lika lite som jag, hans bevekelsegrunder för att använda ägarnas materiel.

Jag vet så mycket att en Jack Russel inte behöver ett stackel för att undvika en motorcykel-även om det onekligen är effektivt. Måhända att jag sätter mig på höga hästar här-men det står jag för till hundra procent.
Det var ju faktiskt inte vad citatet ur mitt inlägg gällde!

Citat:
Om du nu är så intresserad av varför Cesar använder det han gör, varför inte ta kontakt direkt med honom, i st f att snacka här? Jag har själv mailat och ställt frågor om bl a detta utan att ha fått svar. Vem vet, du kanske lyckas bättre?

Det har jag tyvärr inte gjort. För jag har kontaktat honom!
Bara att ta nya tag då?

LIA

jag hatar inte ceasar milan. jag är bara inte särskilt imponerad.

som sagt, du borde nog skaffa en ny skärm. och passa på att införskaffa ett par nya högtalare också. för det syns, och ceasar säger att hunden skakar.

måste man skaffa guldhamster för att man inte vill fostra sin hund med smärta? hmm... det får jag nog säga till min ångvältslabbe. för han känner ingen smärta, så honom har jag på något underligt (magiskt?) sätt lyckats få väldigt lydig och socialt välanpassad utan stackel. shit va duktig jag måste vara då. eller? nej vänta nu. det finns ju fler som har lyckats med samma metod som jag har använt.

och en sista fråga. LIA, varför tror du att stackel är förbjudet i sverige?

Senast ändrad:

Visst korrigerar han, det är ju hans uppdrag och jag har heller inte påstått något annat. Vad jag svarade på var: Kraftig korrigering.
Tja, för den hunden tyckte jag att korrigeringen var tämligen kraftig. Men du kanske menar att man ska slänga runt hunden som en vettvillig i kopplet. Alla tolkar ju olika.

Min uppfattning är att han uppnått samma effekt oavsett halsband, eller omvänt, så bidrog inte just stackelhalsbandet till att han fick hunden att acceptera motorcykeln.

Ryck? Eller små rörelser? I vilket fall inte några hemskheter att starta en "Hata Cesar kampanj på"!
Finns det en sån?

Vad har små rörelser med pytteliten hund att göra?? En rörese/ryck gör precis lika ont på en liten som en stor hund. Eller inte!!
Skakar? Var då??
Instämmer med cilla, högtalare och ny datorskärm.

Allmänt.
Jag blir allt mindre förvånad över vad som händer i hundsverige, som t ex dom svårt bitna pojkarna utanför Norrköping,
Det här får du gärna berätta om, vad hände i norrköping?

när jag läser en del av "hundexpert"-inläggen här.
Ojoj, här satte du dig på höga hästar.

Äh vafan du har rätt, nästa gång min jycke ser en kanin och blockar sig ska han få sig en karatespark som heter duga:idea:.
Nej men seriöst..kan du utveckla det där?

Konstigt att du inte vet vad vi andra vet då? Eller vill du inte veta? För jag antar att även du bör ha hört orginalljudet samt sett dom svenska skyltarna i programmen? Där lämnades inget åt

Jag skiter väl fullständigt i vad skyltarna säger. Dom hindrar ju inte CM från att handla som han gör? Jag tycker som sagt att det finns bra sidor av Ceasar, men han imponerar mig föga i andra sammanhang. Tex dom vi diskuterar.

Jag vet så mycket att en Jack Russel inte behöver ett stackel för att undvika en motorcykel-även om det onekligen är effektivt. Måhända att jag sätter mig på höga hästar här-men det står jag för till hundra procent.
Det var ju faktiskt inte vad citatet ur mitt inlägg gällde!
Nähe? Då vet jag inte riktigt vad du menade tyvärr.

Citat:
Om du nu är så intresserad av varför Cesar använder det han gör, varför inte ta kontakt direkt med honom, i st f att snacka här? Jag har själv mailat och ställt frågor om bl a detta utan att ha fått svar. Vem vet, du kanske lyckas bättre?

Det har jag tyvärr inte gjort. För jag har kontaktat honom!
Bara att ta nya tag då?
Ja varsågod

Det finns många som lärt av andra, gått på kurser osv osv, men inte kan dom hund för det...självlärd av Mother Earth är väl inte fy skam..."hon" är nog bästa läraren...( alltså hunden själv i detta fallet)

Allmänt.
Jag blir allt mindre förvånad över vad som händer i hundsverige, som t ex dom svårt bitna pojkarna utanför Norrköping, när jag läser en del av "hundexpert"-inläggen här.

LIA

Konstigt nog, så ser jag aldrig någonsin dig svara i de vanliga hundproblemtrådarna, eller några andra hundtrådar alls för den delen.
Bara i trådar som den här :angel:

Hur kan det komma sig måntro? :cool: (retorisk fråga btw)

Konstigt nog, så ser jag aldrig någonsin dig svara i de vanliga hundproblemtrådarna, eller några andra hundtrådar alls för den delen.
Bara i trådar som den här :angel:

Hur kan det komma sig måntro? :cool: (retorisk fråga btw)

Precis vad jag tänkte också.

Jäkligt lätt o sitta o bara kritisera men svårare o hjälpe o ge råd.

Så du menar att hundens beteende idag mer liknar det hos vilda vargar än hos inhägnade vargar?

Är det bara jag som tycker mig se att de hundar han hanterar verkar må betydligt bättre när de på en kort stund i hans närvaro går från extremt stressade/nervösa/rädda/osäkra till lugna och uppmärksamma?

Vilken annan metod får fram samma resultat?

Alla flockdjur behöver väl en förebild att följa, en hierarki att leva i. Eller?
Jag tycker det finns liknelser mellan den vilda vargen och våra tamhundar (kompetensfördelning/samarbete) men man ska självklart inte jämföra deras beteende rakt av. Jag antar att de flesta inte har en varg i kopplet.

Det finns en anledning till att dessa hundar har dessa beteende. Jag anser inte att en hund som gör utfall är dominant utan beteendet grundar sig i osäkerhet/frustration. (antar att hunden är frisk) Han jobbar inte med orsaken till beteendet utan provocerar hunden och blockerar eller tvingar hunden till underkastelse.

Sedan anser jag inte att en s.k hierarki/rangordning existerar hos våra tamhundar i normala förhållanden utan en frisk flock bygger på kompetensfördelning/samarbete.

Men godis är det eller?

Jag har inte sett mer än något program med Cesar, men jag tycker han verkar bra det lilla jag såg. Han är en psykolog och han vet hur han ska använda sin kropp för att hundarna ska förstå honom.
Jag tycker Jeppe är bra också, och om jag inte fattat helfel har de lite samma tänk.
Jag vet inte vad du tycker men jag tycker att positiv förstärkning är en bra metod för inlärning? Positiv förstärkning behöver inte betyda godis utan något som hunden tycker är positivt, lukta på den där fläcken t.ex.

Här finns lite modern lära:
http://www.samspelmedhunden.se/texter.php

Precis vad jag tänkte också.

Jäkligt lätt o sitta o bara kritisera men svårare o hjälpe o ge råd.

Speciellt om man i tidigare trådar har hävdat att man vet precis hur man ska göra men inte kan förklara hur man gör... :cool:

Jag anser inte att en hund som gör utfall är dominant utan beteendet grundar sig i osäkerhet/frustration. (antar att hunden är frisk) Han jobbar inte med orsaken till beteendet utan provocerar hunden och blockerar eller tvingar hunden till underkastelse.

Tack för ditt svar!

Jag har också tolkat det som att problemhundarnas olater i programmen beror på frustration/osäkerhet. Men att det löses genom att ge hunden någon att följa, och att problemen uppstått genom att den osäkra hunden fått utrymme att själv besluta hur han ska lösa situationen och att detta då blivit genom att ta till tänderna eller andra uppstressade beteenden.

Säg att en hund som jagar cyklister/skatebord och andra rullande saker och gör aggressiva utfall. Hur kommer man till roten med orsaken enligt dig och vilken är orsaken? Svårt att säga jag vet, men ge gärna exempel.
Ett hypotetiskt fall som ovan då en osäker hund tagit på sig rollen att se till sin familj och vaktar mot "läskiga saker", jag har svårt att se hur det skulle lösas på annat sätt än att hunden får lära sig att det inte är dens uppgift att vakta flocken. Eftersom orsaken till den olaten inte till första början beror på en ev. rädsla/reservation mot rullande hjul eller liknande.

Intressant länk btw. Lagd under bokmärken för vidare läsning.

Senast ändrad:

Delsvis kl

Ja precis, hur ska man kunna få bort ett oönskat beteende om man inte provocerar fram, eller är I just den situationen. I hundens natur ligger det att rangordnas, att hund har högsta rangen hos en människa slutar aldrig bra. Man kan ju kalla det underkastelse aller vadsomhelst...en hund i en flock underkastar sig hela tiden, men bäst är ju såklart att man aldig hamnar i den situationen att man måste "ta tillbaka" makten. Så är ju inte fallet i Cesars program, det är ju ett program om problemhundar(ägare)
Men det är beundransvärt hur snabbt han får hundarna att vara som hundar, att det inte alla ggr går bra är ju knappast Cesars fel.

Jag vet inte vad du tycker men jag tycker att positiv förstärkning är en bra metod för inlärning? Positiv förstärkning behöver inte betyda godis utan något som hunden tycker är positivt, lukta på den där fläcken t.ex.

Här finns lite modern lära:
http://www.samspelmedhunden.se/texter.php

Det är klart att en hund ska få beröm när den gjort något bra, men samtidigt tycker jag att det är oerhört viktigt att den får någon form av "bestraffning" när den gjort fel. Med bestraffning menar jag självklart inte ett kok stryk, på dom flesta hundar räcker det med en korrigering av matte/husse. Och sedan, så fort den gör rätt igen, efter att ha gjort "fel" så ska den ha mycket beröm. Om hunden förstår att det är mycket roligare att vara matte/husse till lags än att inte vara det, så lyder den ju.

Jag tycker det är oerhört viktigt att sätta gränser, och då måste man kunna ge en tillrättavisning också, och inte bara ge positiva reaktioner hela tiden.
Som man säger, man lär sig av sina misstag, och säkerligen gör hunden det också ;)

Sorry om det är luddigt, jag har fått en lätt släng av solsting :D

kl

ja förstår verkligen inte varför många är så emot honom, tycker hundarna verkar väldigt harmoniska och glada efter att ha varit hos honom..och när han tränar blinda hundar osv liksom han rör ju inte ens hunden då och endå få den effekten..kanske ja som är väldigt kass på hundar som inte vet allting..jag tycker iallafall de är hur bra som helst och ja lär mej mycket av att se på programmen...och ja testar inte allt hemma heller just för att ja vet att ja är inte lika duktig och ja får inte samma effekt som han får, sen så är de dessutom problemhundar, aggresiva/farliga/osäkra/nervösa hundar han jobbar med så dom metoderna behövs inte på "vanliga" hundar.

sen har dom ju sagt i programet att han använder stackel och resten av den utrustningen som ägaren brukar använda och de är inte nåt som han normalt använder eller är direkt för heller..han kan ju inte ändra helt o hållet på ägarna till hundarna, vill dom absolut använda stackel så får han ju lära dom att använda de rätt också, bättre de än att dom fortsätter med de och använder de helt fel.

och dom här sparkarna kan väl knappast folk se som sparkar..han stöter till hunden lite för att avbryta beteendet och få tillbaka koncentrationen, hur gör ni liksom? drar i kopplet och säger till hunden o lockar med godis?

och varför överhuvetaget säga hela tiden att de minsann inte är nya metoder..? vad spelar de för roll? de är väl jättebra att folk kanske kan lära sej då om dessa gammla metoder..eller han han påstått på nåt sätt att de är hans metoder och att dom är helt nya?

sen vad är de som är så pinsamt med att man använder eller försöker använda hans metoder?
är de så pinsamt att tro på någonting och vilja förrändra något beteende hos hunden?

såfort någon gör nåt bättre än nån annan så ska folk börja leta fel och få de till att de är kassa metoder osv..så är de ju överallt och är så trött på de.

:bow::bow::bow::bow::bow

Om man vill kan man istället för att kalla det "underkastelse" eller "dominans" helt enkelt säga att man tränar sin hund till att förstå att det inte är den som bestämmer och/eller sätter gränserna. Orden "dominans" och "underkastelse" är ganska laddade idag och få rmånga att resa ragg när man egentligen pratar om samma sak. Jag tror det är extremt få som vill ha sin hund komma krypandes för att hälsa, men alla vill väl få hunden att förstå att det är matte/husse som bestämmer.

De problemhundar Ceasar tränar är just sådana som tror de styr hemma, blanda det sedan med osäkerhet/rädsla så får man pot. farliga hundar. Får man hunden att förstå att det inte är den som bestämmer kan man också sedan ta itu med rädslorna. Att börja i andra änden låter onödigt omständigt och löser inte problemen på sikt, då kommer hunden troligtvis att omdirigera och börja med andra olater. Tror jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 045
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
971
Övr. Hund Tvärs över gatan från jobbet finns det en man som har en ung hund av brukshundsras. Både jag, den andra hundägaren på jobbet och en icke...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Seabaz
·
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka