Har ni läst Expressen idag??????

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Crazycanada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 130
Sv: Har ni läst Expressen idag??????

Expressen skrev:
STOPP för usla hundägare
Snart får polisen rätt att utfärda hundförbud för riktigt usla hundägare.
Den som bryter förbudet riskerar att hamna i fängelse.
- Det låter som en bra lag, säger hundägaren Carina Davidsson, 27, som själv blev hundbiten i våras.

Den nya lagen ger polisen rätt att ingripa tidigare och mer kraftfullt om någon inte sköter eller ser till sin hund ordentligt. En hund som betraktas som farlig kan omhändertas.
Polisen får också rätt att utfärda hundförbud mot personer som allvarligt brister i tillsynen av sina hundar.

Hundattacker bakom flera dödsfall

Oktober 2007 En mamma och hennes 19 månader gamla son attackeras av en hund i en förort till Paris i Frankrike. Pojken fick så svåra skador att han avled.
Mars 2007 20-åring i Malmö attackeras av sin egen hund. Pitbullen sköts ihjäl med 15 skott av polis.
April 2007 En femårig flicka i London sov över hos sin mormor som passade både flickan och sin sons pitbullterrier. Under natten bet hunden flickan så allvarligt att hon dog.

Vad tycker du om ett hundförbud för olämpliga hundägare?
Helt rätt, alla är inte lämpade att ta hand om en hund Fel, myndigheterna ska inte lägga sig i vem som kan ha hund
Lagförslaget, som ska klubbas i riksdagen i morgon, är resultatet av flera års debatt om aggressiva hundar och hundattacker.
Politiker till både höger och vänster har efterlyst förbud mot vad de kallar kamphundsraser.
Men regeringen säger nej.
I stället ska de usla hundägarna bort. Den som missköter tillsynen över sitt husdjur kan bli av med rätten att ha hund för all framtid. En exmatte eller exhusse som bryter mot hundförbudet riskerar att dömas till fängelse i upp till ett år.

Hundar används som vapen
– Vi har sett exempel på hur hundar används som vapen. Det kan innebära att människor och andra djur kan bli allvarligt skadade, både fysiskt och psykiskt. Det måste vi se strängt på, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson (c).
Carina Davidsson, som är matte till Sigge av blandrasen amerikansk staffordshire och amerikansk pitbullterrier, är positiv till den nya lagen.
– Förhoppningsvis kan man nu flytta fokus till ägarens ansvar i stället för att skylla på hunden, säger hon.
Hon skadades själv i armen när en pitbullhund gick till attack mot henne och Sigge för ett halvår sedan. Men hon lade inte skulden på hunden utan på hundägaren.
– Det är inte hundarna det är fel på. Det finns inga hundar som är onda, utan hundar som inte blivit uppfostrade, säger hon.
Svenska kennelklubben välkomnar den nya lagen – och hoppas att polisen tar den på allvar.

Vad tycker du om ett hundförbud för olämpliga hundägare?

Helt rätt, alla är inte lämpade att ta hand om en hund
Fel, myndigheterna ska inte lägga sig i vem som kan ha hund

Så fungerar nya lagen
Den nya lagen ger polisen rätt att ingripa tidigare och mer kraftfullt om någon inte sköter eller ser till sin hund ordentligt. En hund som betraktas som farlig kan omhändertas.
Polisen får också rätt att utfärda hundförbud mot personer som allvarligt brister i tillsynen av sina hundar.

:bow::bow:

Senast ändrad:

Låter superbra!
För det är som de är inne på, att det inte är raserna som är problemet, utan hundägarna.

Detta va resultatet av röstningen! (hittils)

Helt rätt, alla är inte lämpade att ta hand om en hund (99%) 11523

Fel, myndigheterna ska inte lägga sig i vem som kan ha hund (1%) 156

Liknande trådar

Övr. Hund Tror ni det? Läste att hundar kan lukta till sig känslorna vi har. Jag vet att min hund vet hur jag mår till stor stor del, det är jag...
Svar
14
· Visningar
2 763
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 448
Senast: calm
·
Hundträning Detta gäller min mammas hund och hon är den som tränar med hunden så jag har nog inte svar på alla frågor men skulle vilja höra lite... 2
Svar
29
· Visningar
2 205
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka