För några år sedan tränade jag agility med en av mina hundar. Under vintersäsongen skulle vi träna inomhus i ridhus och de två första tillfällena var min hund inte alls bekväm med miljön, inte pga ridhuset men pga att vi tränade ihop med ett par hundar som skällde väldigt mycket, speciellt en extremt gapig sheltie. Första tillfället ville min hund mest bara gå till dörren hela tiden. Det gick bättre andra gången jämfört med första men han var inte helt avslappnad och försökte fortfarande dra till dörren några gånger. Tredje gången rastade vi tillsammans med de andra innan träningen, då passade jag på att belöna och peppa min hund när de andra hundarna skällde när de sprang och lekte. Vet inte om det gjorde något till eller från men hur som helst var han ganska avslappnad med skällandet vid träningen - kanske helt enkelt pga att han hade vant sig - och resten av säsongen gick träningen bra och han var som han brukade vara vid utomhusträning. Han var/är lite försiktig med andra hundar och "gapiga stökhundar" gillar han inte, då vill han helst gå undan och jag kan förstå honom...
Så det kan mycket väl vara att det behövs lite tillvänjning vid en sån miljö/störning innan det funkar bra att träna. Kan man göra träningen lite enklare och jobba med saker som hunden redan kan och har hög förväntan på så underlättar det nog också.
Så det kan mycket väl vara att det behövs lite tillvänjning vid en sån miljö/störning innan det funkar bra att träna. Kan man göra träningen lite enklare och jobba med saker som hunden redan kan och har hög förväntan på så underlättar det nog också.