Har ni läst det här?

Sv: Har ni läst det här?

Inte oss, men hon borde nog tänka på ett och annat.
Typ som att skaffa sig lite kunskap.

Dessutom är det bara från den "negativa" sidan. Alla bilder är negativa, tycker människan borde sluta leta efter skitbilder eftersom alla bilder är långt från "hålla hästen hårt i munnen"..

Vilken dryg en.. Nu blev jag irriterad! :p

Inte oss, men hon borde nog tänka på ett och annat.
Typ som att skaffa sig lite kunskap.

Den här skriver jag under på :bow:

Jag blev bara irriterad när jag läste igenom sidan och såg all BULLSHIT som människan i fråga skrivit.
Vad är det där med sadlarna t.ex. ? o.s.v. o.s.v.

Visst är texten provokativ, och visar bara de dåliga sidorna. Fast det skriver hon ju i ärlighetens namn - att det finns islandshästmänniskor som inte beter sig så här.
Mycket är tänkvärt!

Suck, suck, suck!!

Den som har skrivit har säkert rätt, men hennes inställning gör att jag hellre pillar ner henne från pinnen än ryttarna. Jag tåler inte hennes extremt jobbiga attityd.

"The only good point would be if the pony fell and rolled over on your dumb ass and killed you."

"These assholes should have to (...)"

"Maybe then the dumb son of a bitch would understand what mouth pressure is about."

"The horse has the same look on his face that a horse does when it gets twitched. It’s a “this is such fricking agony, I wish I was dead” look. I personally think the rider’s hands should be cut off and he should have to hold the reins in his teeth."

bara det, orkade inte läsa hela. Undrar varför. Seriöst värre...

Det finns alltid saker att se över .. Inom alla grenar, alla sporter, alla raser.

Om man t.ex. tar detta med betten, i fel händer blir dom farliga. Det kan jag hålla med om och jag vet att många är med mig på den frågan. Det är därför man som ryttare måste vara medveten om bettets inverkan och ha förståelse för hur det påverkar hästen.
Samma sak med hur man tränar och rider sin häst, vilken utrustning man har o.s.v.
Man måste ha förståelse för hur metoderna/utrustningen man använder påverkar sin häst positivt/negativt.

Det är när man förbiser detta och "kör på" med sina metoder utan att se till hästen som det kan bli extremt fel ..

det är iaf min syn på det hela.

Visst tar människan som skrivit detta upp en viktig diskussion, men som någon sa finns detta inom alla discipliner... Det finns rötägg överallt och det är bra att det uppmärksammas, men läser okunnigt folk den här sidan tror de väl att all hästsport är djurplågeri. Så är ju inte fallet för många hästägare...

Fast när man letar på den isländska utgåvan av eidfaxi.is hittar man inte artikeln...

Jo en artikel som tar upp den här diskussionen om det vi pratar om börjar med "Riding method..."

På den engelska sidan , jag kan inte isländska.

Ja precis! På den engelska sidan (som jag antar är till för de som inte talar isländska) på den isländska sidan existerar inte artikeln (och det är väl den som man läser på Island antar jag).

Samma som Korven redan länkat till:D och den är fortfarande på engelska.

Det jag menar är att eftersom Korven skrev att man även diskuterade detta på Island och länkade till artikeln så ville jag bara påpeka att den engelska versionen av eidfaxi kanske inte läses av så många islänningar och på den isländska varianten diskuteras bara Laufskálaréttir och annat kul.

Samma som Korven redan länkat till:D och den är fortfarande på engelska.

Det jag menar är att eftersom Korven skrev att man även diskuterade detta på Island och länkade till artikeln så ville jag bara påpeka att den engelska versionen av eidfaxi kanske inte läses av så många islänningar och på den isländska varianten diskuteras bara Laufskálaréttir och annat kul.

Det diskuterades innan efter en mer seriös artikel skriven av några som varit på senaste VM:et och som tagit bilder på tävlingsekipage. Var uppe i Eidfaxi som en ledare.

Verkligen seriöst skrivet -.- Och vilken attityd! Någon borde informera denna "hästkunnige" person om att islandshästar är, trots sin lilla storlek, HÄSTAR som orkar bära vuxna människor. De är oftast inte några barnponnier med sin starka viilja och sinne. Gosh vad jag blir irriterad på sådana besserwissers som inte orkar ta reda på hela sanningen.
Dessutom var ju bilderna bara "tillfällesbilder", alltså behöver det inte betyda att ryttaren sitter och drar sin häst i munnen jämt.
Visst, hon kanske har någon point i det hon försöker säga, men framför det då på ett sådant sätt att människor vill och orkar läsa allting.

Så, det var min åsikt :P

Det diskuterades innan efter en mer seriös artikel skriven av några som varit på senaste VM:et och som tagit bilder på tävlingsekipage. Var uppe i Eidfaxi som en ledare.

Det kan mkt väl tänkas och det är säkert en välbehövlig diskussion, men bloggen eller vad det är som startade dena diskussion är så illa skriven och osaklig att jag inte tycker att den går att kommentera.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: WildHorse
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 243
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar