Ja, vi har larm. Dels för att skydda oss mot inbrott, inte bli av med saker och slippa stå med trasigt hus/städa/trasiga saker/massa pappersjobb etc. Men också skydda andra IOM att det finns vapen i huset. De är så klart inlåsta i vapenskåp. Men iaf..
Jag har liten hund som larmar om någon försöker ta sig in.
Vi bor mitt ute i ingenstans. Dock har vi 50 m till ett par grannar. Han är gammal prickskytt ur armén och hon säkerhetschef/väktare. De har hundar som larmar.
Så vetskapen om vilka grannar vi har gör att jag känner mig helt trygg även då sambon är borta.
Det var mycket sadelstölder och inbrott här i trakterna. Man hade sett en viss färg på skåpbil reggad i ett visst land på flera av de drabbade ställena. Det var också mkt bilar från det landet som "kört fel" ner till oss.
En liknande skåpbil kom ner till vår gård. Det är en liten återvändsväg som man inte kör fel på.
Nu hade grannen just varit ute och jagat. Han var iförd en armédräkt som gjorde att han såg ut som en vandrande buske. Och han hade sitt mega-gevär med sig, sniperbössan.
När bilen kom rullande spände han upp sig, glodde dem i ögonen, glodde på geväret och på dem igen.
Sen dess har ingen från det landet "kört fel" ner till oss.
De snodde sadlar hos folk i närheten. Men inte här.
Jag har inga problem alls med att man inte vill att folk snor ens prylar.
Det betyder dock inte att man skiter i hur andra har det.
Men jag vill välja när, var och hur jag ger bort saker. Och till vem.