Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?
KL
Efter att själv ha åkt av i gummisnoddsstigbyglar så vet jag ju att gummisnodden löser (som alla upptäckt
) MEN när jag skulle sitta upp märkte jag att de "vikt sej" neråt dvs metallen gav efter och efter de slängdes självklart dessa å jag har INTE köpt nya (nu väger jag en hel del men tycker ändå de ska hålla så NEJ)
Så nu har jag de där med "gummi" på sidorna som är ledade ist som hoppstigbyglar.
Har australienska med, har dem på allroundsadeln, har hört om olyckor då folk fastnar i dem men har aldrig gjort det själv + stiglädrena på allroundisen lätt åker av , ni vet där man sätter fast stiglädrena så finns en "plupp" för att "stänga" så de inte åker av, den har jag öppen så de lätt kan åka av om nåt händer, på min förra allroundis (likadan sadel) va de tom så de kunde åka av när man red ute
så där fick jag lov att stänga den pluppen
Men det är ju även en säkerhetslösning, så tänk på att om era stigläder sitter "fast" utan att stänga pluppen, ha den öppen så åker ju hela stiglädret av om man mot all förmodan fastnar i stigbygeln, detta förutsätter ju dock att man då hamnar på samma sida som stigbygelfästet så den dras rakt bak...
Sen på dressyrsadeln har jag vanliga "dressyrstigbyglar" å de borde jag inte ha för de fastnar tom när jag rider, när jag sitter ner, å så drar jag upp knäna å då sitter de "fast" så skulle jag def släpas efter... Så de e nog helt enkelt för smala för min fot egentligen...
Kommer inte riktigt ihåg om jag fastnat i stigbygeln eller vilken form de i såna fall va, men har säkerligen gjort de men att de "gått bra" och därför inte kommer ihåg de nu i efterhand...