Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

nu traskar hon efter som en hund. Hon brukar somna med mulen vid mina fötter. Eller med huvudet i knät. Hongillar att bli kliad och hjälper verkligen till genom att t ex stå på tre ben med ett i luften när det kliar mellan tuttarna(givetvis kliar hon också alltid tillbaka). Ibland börjar hon bara klia på mig, och då vet jag att hon vill ha ngt tillbaka;)
Har du snott min häst?:eek: Hon gör nämligen likadant när det kliar.:D
Däremot sparkar hon åt mig när hon är på bushumör men hon kollar alltid var jag är nånstans först så hon är tillräckligt långt bort. (20 meter minst.) Bits och hugger mig gör hon också men det är bara munväder och bus det med eftersom hon aldrig laddar det där sista lilla.:D

Vi busar med varann, kliar varann och kelar med varann och en bättre och roligare kompis som fortfarande hittar på bus fast hon är 21 år får jag nog leta länge efter och jag får mig minst ett gott skratt varje dag.:love: Hos fel ägare hade hon däremot blivit farlig eftersom hon är ranghög som ett höghus och alltid kommer att vara mycket högre i rang än jag är. Det är dock inget som stör för vi funkar som ett team tillsammans.:p
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Ja...jag och min häst har en bra relation.
Vi förstår varandra och kan läsa av varandra väldigt bra.
Man kan säga att vi är bästa vänner.....

Jag har egentligen inte gjort något speciellt för att ha fått det så utan vi har respekt för varandra och förtroende för varandra.
Vi har hängt i hop länge och umgåtts på bådas villkor.

Jag kan ge ett exempel:
För många år sedan så var min häst och några till från stallet på "ponny"ridning (hon är iofs häst) i samhället där vi bor.
Jag kom lite senare eftersom jag jobbade men de andra tjejerna tog hand om henne.
Jag kommer och går i från där vi parkerat bilen, ca. 200 m bort i från där hästarna stod. Det var fullt av folk runtomkring,,både mig och hästen. När jag var 100 m ifrån så ser hon mig. Hon höjer huvudet för att titta, höjer lite till och för att sedan gnägga.
Tjejen som höll i henne såg inte mig först och förstod inte varför hästen gnäggade men när jag sedan kom närmare så förstod hon.

Den känslan jag fick då var underbar, att hon bland alla dessa människor urskiljde mig och dessutom gnäggade.....
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Har haft mitt sto i 4 år nu och har bara tränat sporadiskt med henne. Hon följer mig överallt. Efter ett hoppträningspass så hoppar jag av hästen och ska bära bort alla bommar och stöd, hästen följer mig fram och tillbaka tills allt är bortplockat. Jag har lite problem när någon annan ska rida henne och jag finns i närheten. Då går hon till mig och ställer sig och det kan vara jobbigt för ryttaren (exv dottern):D
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

min tant som jag kallar henne, vi litar blint på varandra! det är något som vi byggt upp i många år!! hon är 15 år och jag har haft henne i 15 år, var med när hon föddes!

mina unghästar som jag också har haft sedan dag 1, gör som jag ber dom om, så länge jag kan "motivera mig" varför!

är dom sjuka eller skadae kan jag nästan känna det, lika så om jag är på dåligt humör eller mår dåligt så känner dom dom det!

så jag tycker att jag har en mycket bra kontakt till mina hästar!
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag la ut en tråd-film med Janna o mig på buke-gnägg.
Där kan man se lite av vår relation..
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Förstår inte varför man måste satsa på antingen ridning eller relation!

För mig hör det ihop! Allt man gör medhästen skapar en relation.

Håller fullständigt med "Krambanan" om att en relation växer fram naturligt och är olika från häst till häst och är framförallt en fråga om ömsesidig respekt.

Känner alltid en viss rädsla och skeptisism inför folk som sas förmänskligar sig hästs känsloliv. En häst är en och förblir en häst.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

ohh vilken trevlig tråd
min Nordis dam som innan mig hade ett stressigt liv många nya ryttare och ägare . kan ta ett exempel som att om jag är ute och leder henne med grimskaft behöver jag bara slänga det över halsen hon är som en hund går lös och följer efter mig, som på ex stor väl trafikerad väg, hon går bakom mih hela tiden men de gånger hon går brevid mig betyder det att hon vill vara så nära mig att hon batra kan flytta huvudet mot min hand det betyder att hon vill att jag ska klia henne lite ovanför mungipan.
till exempel då jag var i köpa tankar av henne var endast hjälpryttare på henne hgon skulle åka 2 dagar senare hade inga pengar att köpa henne för.. satt i hagen på en sten och stor grät, då hör jag ett hummande bakom mig och sedan tar hon sina läppar och rufsar om i miutt hår står så hon har huvudetsitt ovanför mig direkt hennes kompis kom i närheten sparka hon bakut och jagade i väge denna, hon är väldig låg i rang då bestämde jag mig skall köpa henne lånade pengar och köpte henne det var som hon sa " jag vill inte tillbaka låt mig stanna hos dig.
håller min kille i hästen och jag försvinner skall hon bums efter mig säger jag stanna stannar hon

Är vi ute å rider och kommer på ett nytt ställe går hon över oavsett om det är myr eller inte skulle hon vägra så är det farligt eller osäkerer då vänder vi och ta en ny väg.

eller ta när hon fick kolik innan köpet av henne, hade gått i timtal med henne men blev tvungen att lämmna över henne till en väninna då jag vart hämta ljummet vatten nere i garaget, helt plötsligt hör jag hur hästen gnäggar och sliter sig och kommer till garaget där väntar hon på mig jag går hästen går efter mig
huwa börjar gråta när jag skriver detta
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Ja jag masserar och masserar.
Har araber och de bara älskar det!
De står lösa i sina boxar och vänder olika sidor till.
Sänker sina huvuden och bara njuter.


Annika
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Min pålle kommer springandes mot mig när han märker att det är jag som kommer. Då gnäggar han :love: Sen följer han mig överallt, gör precis som jag gör. Då skulle han göra vad som helst om jag frågade... Men tyvärr har vi bara fått den bra relationen hemma vid stallet, ute i skogen är jag inte tillräckligt trygg för honom ännu. Men det kommer snart det med! :D
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Får tårar i ögonen när jag läser om era relationer med era hästar. Har själv långt kvar med mina två hästar, men det går åt rätt håll. Har haft många duster med unghästen som har mycket egen vilja, hon litar inte helt på att jag alltid har kontrollen i alla situationer. Nu är hon på inkörning och gammelvalacken själv hemma. Att ha honom själv hemma har verkligen förändrat vår relation. Han har alltid varit lätthanterlig, men nu har vi fått en helt annan kontakt. Trots att han är väldigt självständig och inte bryr sig om att vara själv, kommer han nu alltid och möter i hagen. Vi har kunnat börja ge oss ut på långa promenader och ridturer tillsammans, något som varit svårt tidigare eftersom unghästen haft problem att bli lämnad själv. Från att tidigare stressat upp sig när vi tagit korta turer i omgivningarna, och från att ha taktat i varje steg, är han nu oftast helt lugn när vi är ute och rider (mycket på långa tyglar). Tror det förstås är för att han är själv, men också för att jag känner att han litar mer på mig nu, och det gör mig lugnare, vilket gör att han än mer vågar överlämna ansvaret till mig. Det är en härlig känsla :love:
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Åh, vilken underbar relation ni har :love:

Jag bara hoppades att alla andra hade en sådan till sin häst... jag råder alla som vill ha en bra kontakt med sin häst... låt det växa fram träna inte fram den kommer aldrig att bli äkta inte i era hjärtan.
GÖr mycket tillsammans ut å bara var5a skogs mulle ut å promenara (ej enbart rida)
gör utflykter till ridklubben ta ett tränings tid bara på hästens villkor. eller som jag å vänner gjorde helt oplanerat tog vi våra hästar pickk och pack och red ca 3 mil till en fäbod stuga mitt ute i skogen
timtal av bara kel, tömkör, bada med hästen, helt enkelt låta hästen vara häst och få visa det många ryttare glömmer detta ochb ara tränar och rider för att man vill komma fram att få visa jag kan å vinna på en tävling!!!
helt enkelt var naturlig låt hästen vara en vild häst i sitt hjärta låt den själv få komma och vilja ha din närhet tvinga dig aldrig på en häst är hästen sur när du vill klappa osv låt den vara gör något annat i dennes närhet prova i gen så går det bättre om inte gör om proceduren.
men detta är ju bara min åsikt och tankar
lite bilder på våran relation. om jag inte nu gör tråd skaparen tokig känner bara att jag vill genom vad jag skrivit låta er se en liten skymt av denna relation hmmm
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/7juni119.jpg

denna bild har vi nyss varit och simmat notera mina blöta kläder hehe
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/1juni019.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/14september-21september009.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Min förra ponny som vi tog bort för ett år sedan snart hade jag en super relation med, som märkets främst de sista månaderna.

När hon kom var hon lite väl ouppfostrad för min smak.. (sprang ut ur boxen, sprang över en, bet efter en vid olika tillfällen). Men efter mkt kärlek och respekt och lite tjat och gnäll så blev vi bästa vänner. Kommer ihåg speciellt en gång när jag kom hem från new york och var minst 40 meter från boxen och pratar med en kompis så gnäggar hon för att hon hör min röst. Iaf de sista månaderna så kunde jag leda henne i skogen lös, hon stannade när jag stannade, gick när jag gick, svängde när jag svängde. Var det en farlig sak så lite hon på mig att det inte var en farlig sak. Gick jag framför så gick hon alltid bakom utan att ifrågasätta. Vi gick under presenningar löst på detta viset. Hon var min bäst vän i vått och torrt. Om jag satt i boxen kunde hon lägga sig ner med huvudet i mitt knä så satt/låg vi så i timmar. Usch blev nästan gråtfärdig nu. min fina ponny :love: :o
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Hejsan:eek:
Framför allt handlar det om respekt från båda sidor.
Jag har stor respekt för mina hästar men jag är inte rädd för dom.
samma sak gäller hästarna.
Jag har aldrig använt hugg eller slag, det är det viktigaste av allt.
Respekt och rädsla är INTE samma sak.
Men det är något som tar tid och det är olika från häst till häst.
:cool:
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag har en 12 årig vallack som är hur go som helst, då jag köpte honom var han jättejobbig, bara bockade och försökte få av en! nu ett år senare, har jag tränat väldigt simpelt, jag hade honom i en liten paddock och lät han springa runt tills han vart trött (jag manade inte på honom eller nått) sen när han stog still stog jag o gosade me honom, borstade, gjorde lite trick och sånt, pratade och belönade honom mkt. tillslut ville han inget hellre än att bara stå o gosa, så nu kan jag ha han lös i stallgången utan grimma o tränsa o sadla :) han gnäggar då jag kommer och kommer travandes :) jag sj tkr inte man ska göra det så invecklat, bara få hästen att ty sej till sej, och va denns bästa vän :)
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag gjorde även "ttouch", troja de stavas, det är jättebra, han slappnade av mer då :)
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Suck..att välja mellan ridning och relation, visst gör man båda sakerna men man har oftast det starkaste intresset till något av dom och något av dom lägger man mest ner tid på..

bara för att man vill få en sån bra relation till sin häst (nu menar jag inte att hästen kommer då man ropar, står stilla snällt och vill gosa eller flyttar sig då man ber om det-utan ännu starkare relation!) så betyder det inte att man lägger av med ridningen.

Men eftersom jag inte har så mkt tid efter skolan så lägger jag som sagt hellre ner tid och energi på kommunikation, trickträning, ledarskap, just nu blir det mest ridning eftersom gumman är tjocker och behöver sin motion och sätta sina muskler:crazy: samtidigt håller vi på med kontakten men inte lika mycket som i sommras, i sommras kunde man inte rida henne.
Så när vi fått till både ridning, muskler och formen så kommer kommunikationen och partnerskapet tränas ÄNNU mer.

Folk tror oftast att de har en sån bra relation med sin häst, men i själva verket är den som de flesta snälla hästar.
Tillexempel min lilla snälla islandshäst jag hade, hon var verkligen underbar- gjorde verkligen allt man bad om, mysig och snäll, modig och villig.. vilken relation vi hade!..eller inte?
Hon gjorde det åt alla ändå, hon var så, snäll och gjorde som man sa..
Det var bara hästen, hennes personlighet.
Och visst är det en slags..relation men inte den jag pratar om.

Relation det är mellan två indivder som umgås och skapar större kontakt, under och lägger ner träning tillsammans.
Man blir ett med hästen..cirkushästar är väl en slags sån relation!

www.trick-training.nu där kan man se folk med sina hästar som har relation och förtroende.

Nu menar jag inte att tricks bara är relation, men det är en stor del av det.
Att hästen kan lägga sig ner för dig, underkastelse, det är både förtroende och kommunikation!

Som sagt, den relation jag menar skapar under, en slags dans, harmoni och kärlek.

Men absolut har vi ju alla en slags relation till våra underbara pållar:smirk:

Förstår inte varför man måste satsa på antingen ridning eller relation!

För mig hör det ihop! Allt man gör medhästen skapar en relation.

Håller fullständigt med "Krambanan" om att en relation växer fram naturligt och är olika från häst till häst och är framförallt en fråga om ömsesidig respekt.

Känner alltid en viss rädsla och skeptisism inför folk som sas förmänskligar sig hästs känsloliv. En häst är en och förblir en häst.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
947
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp