Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Tibra

Trådstartare
Jag ställde frågan i trådnamnet.
Har ni det?
Jag är så inriktad på att få en sån toppen relation med min arabflicka, satsar hellre på det än på ridningen.

Hur är eran relation?
Hur har ni gått/går till väga?
Vet ni någon kunnig instruktör/känd hästmänniska inom relation/kontakt till häst?
Ge råd och tips!

Det är som om jag ville dansa med henne, ty sig till mig, bli ett med hästen.
Just nu har vi en hyfsad relation, men den kan bli bättre.

Berätta!
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Nu menar inte jag the 7 games och den vanliga horsemanshipen, utan den svårare relationen.
En bra relation är när hästen följer dig med vilja överallt, just nu försöker jag få henne med mig då jag springer.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Börjar få ganska trevlig relation med mina båda ganska nyinköpta damer. Fellen 4 år och Fbl-det 11 år inköpta Juli resp April.

De känns som om jag skulle kunna få väldigt bra kontakt med dem med allt tar lite tid.

Har dock två minisar hemma som jag inte har super kontakt med (är mammas) speciellt valacken som är lite egen. Vi kommer närmre varandra men kommer nog aldrig att bli superkompisar. I bland är det så.... tyvärr.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Ja faktiskt:) ja har också en liten arabflicka och vi gillar varandra:p hon följer mig o stannar,gör som ja gör helt enkelt:bow: läskiga grejer,no problem:banana: visserligen e ja väl på samma "stadie" som du:angel: ,men ändå:)
personligen gillar ja Klaus Ferdinan Hemplings böcker (osäker på stavningen):D "Dansa med hästar" e bäst enligt mig!
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag har en pålla som jag haft i lite drygt 4 år och vår relation blir bara bättre och bättre....Hon följer mig, vill nästan krypa in i fickan om hon bara hade fått plats...:)
Numera när jag kommer så kommer hon springande mot mig (jag har inte hästen hemma på gården så det är inte jag som sköter den alltid= relationen tar lite längre tid att utveckla), och den känslan är svår att beskriva:love:
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag ställde frågan i trådnamnet.
Har ni det?
Jag är så inriktad på att få en sån toppen relation med min arabflicka, satsar hellre på det än på ridningen.

Hur är eran relation?
Hur har ni gått/går till väga?
Vet ni någon kunnig instruktör/känd hästmänniska inom relation/kontakt till häst?
Ge råd och tips!

Det är som om jag ville dansa med henne, ty sig till mig, bli ett med hästen.
Just nu har vi en hyfsad relation, men den kan bli bättre.

Berätta!


Kan ge två exempel.
Min första ponny. ett russ på nu 11 år, har haft henne sen hon var tre.
Hon litar blint på mig, gör allt jag vill och ber om. tvekar inte ens. Jag älskar den ponnyn så mycket.

Sen har vi min nya häst, haft i 4 månader nu. Hon har gått ifrån att inte ha något förtroende för mig till kanske 50%. Hon ifrågasätter allt jag ber om men går med på det vilket jag inte ser som fulländat förtroende. Men om man ser på hur hon förändrats sen hon kom hit så är det otroligt. Man fick inte ta i henne, hon vände rumpan till, gick ifrån mig i box och hage. Vägrade göra allt jag bad om, kunde inte få upp benen, hon flyttade inte på sig, gick på mig, över mig och var skitsur. Nu är hon helt underbar att hålla på med :love: hon gör allt jag ber om, men vissa saker med viss tveksamhet. Våld eller höga röster funkar inte med henne, man får inte vara hårdhänt eller för yvig. Hon är 170 men blir grymt liten om du höjjer rösten samtidigt som man ger henne en anledning att fortsätta "dumma sig". (dåligt uttryck men :p ) Därför är det en "enmanna" häst o även om alla gillar henne gillar hon definitivt inte alla. Pappa får klappa henne iblaand men då har hon öronen bakåt, mamma får inte ens ta på henne grimman. Jag får dock ta på henne överallt och hon är nu lättlastad (stoort problem när hon kom hit). Hon är lugnet själv, när kompisen springer i hagen så står hon o sover dock het när man rider. Sjukt underbar häst som, när hon litar 100% på mig, kommer bli en vän som få.

Kan ju tillägga att tidigare ägare (inte hon vi köpte henne av utan innan) använd våld i tid och otid vilket resluterar i en häst som skakar av rädsla så fort hon får se en man med pisk :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

jag håller mkt på med join up, tränar vi det följer hon mig, men jag vill att hon ska följa mig trots att vi inte tränat detta.
Visst följer hon mig rätt ofta ändå men inte alltid när jag ber om det och då är inte reltionen sådär topp.

Man märker att hon litar mer på mig än på andra, men det klart.. det är ju bara jag som pysslar med henne.

Jag tycker ändå att vi skulle kunna komma längre, men.. det är svårt då man inte riktigt vet hur man ska göra.
Att läsa böcker och tidningar nja.. hellre någon som hjälper mig i verkligheten.

Min vän sa till mig: testa dig fram.

Ja men hur tänker jag, vill jag att hon ska springa efter mig så springer jag, om hon inte gör det då?
Det är så svårt..
sedan vill jag att hon ska lyssna till mina signaler vart vi än är.

För en dag skulle det vara kul att åka runt och visa upp lite:)
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Min pålle (som förvisso är en väldigt social häst från början) och jag har en ganska hyfsad relation. Även om han kan ha en bristande respekt ibland (följde med när jag köpte honom) så är han tryggheten själv, vi stöttar varandra helt enkelt. Var därför lite orolig när han skulle åka iväg en månad, att han inte skulle bli lika ompysslad som hemma. Han går över ALLT när vi rider och promenerar, även om han är ganska seg på att lyssna på mattes skänklar ibland när han vill gå i snigeltakt men inte jag.:crazy: Det är en förutsättning för mig att ha ett bra och tryggt förhållande till hästen både från marken och ryggen, men det är något man får jobba med hela tiden.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

JAg har verkligen världens undebaraste kompis till häst. Supersocial, älskar människor och barn och det känns verkligen att det här är MIN häst. Hon kommer inte alltid när jag ropar - men brukar möta mig halvägs. Hon har under de två år jag haft henne(är 6 nu) aldrig bitit eller sparkat efter mig. I början var hon omöjlig att leda(kedjegrimskaft nödvändigt) nu traskar hon efter som en hund. Hon brukar somna med mulen vid mina fötter. Eller med huvudet i knät. Hongillar att bli kliad och hjälper verkligen till genom att t ex stå på tre ben med ett i luften när det kliar mellan tuttarna(givetvis kliar hon också alltid tillbaka). Ibland börjar hon bara klia på mig, och då vet jag att hon vill ha ngt tillbaka;)

Jag har aldrig sysslat med NH och känner in´gen som gör det. Men om jag släpper henne på ridvolten så kan jag få henne att trava, galoppera, skritta, stå stilla, backa, följa efter mig, svänga utan problem. även om hon är 20 m ifrån.

Jag har helt enkelt lyckats hitta rätt häst. Det känns som att vi kommunicerar så bra.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Det är väl vad alla strävar efter i sin kommunikation med hästarna. :P Kan inte låta bli att bli lite grön av avund. :)
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

jag vill också få en riktigt bra relation till min häst. jag har bara haft honom i snart tre veckor, men vi är rätt nära tror jag. Ibland kan vi springa brevid varandra i hagen och annat :)
Dock e han riktigt tuff och hingstig häst som gärna testar.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

det är de där små ögonblicken när man faktiskt känner att man är i symbios med varandra som kan få iaf mig att klara de tuffare situationerna när hästen inte alls gör som jag vill. Som när de följer en i hagen och spanar inte vad man pysslar med. :) Det tar ju tid att bygga upp den där kontakten, men vad mkt det gör för ens självkänsla! Ibland när det går så där bra kan man nästan lätta från marken. :)
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

När jag köpte min tös för ca ett år sedan var hon som ett monster. Hon slet sig, sprang genom staket, gick inte att ha själv i stallet för hon rev väggarna, gick inte att ha själv ute för hon slet sig och sprang hem igen, gick inte att rida själv för hon tvärvände och sprang hem ostoppbar.

Allt det där har vi efter endast ett års tid lyckas träna bort och vårat förhållande är underbart. Hon kommer till mig när jag ropar, vi kan vara ute och gå tillsammans i bara grimma och grimskaft och vi rider själva ute regelbundet. Hon kan även vara själv i stallet med mig nu. Och det är bara för att hon litar på mig till hundra procent.

Jag tog hjälp av en underbar NH tränare men mycket av jobbet gjorde jag själv. Jag såg till att ta det lugnt och bara spendera så mycket tid med henne som möjligt. Kunde hon inte vara själv i stallet när jag borstade henne, då band jag fast henne i hagen och borstade där.
jag kompromissade med henne och lät allting ta sin tid.
och ett år senare är allting perfekt. Och ett år är ändå väldigt kort tid.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Ja det kan jag nog säga att jag har... :smirk:

Jag och min pappa har haft honom i 20 år...
Pappa köpte honom när han var 1år och nu är han 21år och jag 25 så vi har haft tid att lära känna varann. Ja har suttit på hans rygg sedan jag va liten och flätat hans man i timmar som man bara kan när man e liten.

Han är som min lilla hund, igår tex så tog ja in min andra unghäst från hagen och lär grinden vara öppen, Han kommer när han vill och som sagt han kom travandes efter någon minut och stannade utanför stallet o käka gräs på hans favorit plats :)

Det går knappt att besktiva kemin emellan man måste fått känna den själv m sin häst för att förstå, det är varje dag, när man ser på varann, pratar med varann o rider o leker. kan behöver bara harkla sig så förstår han.



Det är ju helt klart ens bästa vän :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag och min ponny har en bra relation.

Hur jag gjorde? Tja lite sunt förnuft och över 15 år tillsammans har gjort sitt. För mig är inte beviset på en bra relation att hon följer mig överallt. Tvärtom skulle inte det vara likt henne och skulle kännas fel. Ibland väljer hon dock att följa mig men det går inte tvinga min pålla till nåt. För mig är en bra relation att vi båda kan vara dom vi är med varandra. :love: Envisare häst får man nog leta efter men vi respekterar varandra.

Min stora pålla har jag haft sen i september och våran kontakt blir bättre och bättre. Jag tränar inte det något speciellt utan ser till att i den dagliga hanteringen se till att behandla henne med respekt och be om respekt tillbaka. Hon är helt olik min ponny i sättet och därför har vi en helt annan typ av relation. Hon är supersocial och gosig. Vill vara med överallt.

Ponnyn däremot går sin egen väg och är bara social och gosig när hon själv vill. Trots detta är ponnyn den som är mest en enmanshäst.

Långt och luddigt. Som sammanfattning:

- Relationen till mina hästar tränar jag inte fram. Den växer fram naturligt.

- Den bygger på ömsesidig respekt och kärlek.

- Hur relationen ser ut skiljer sig beroende på hästen.

/Maria
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag tycker att jag och min häst har en väldigt bra relation...och bättre blir den för varje dag. Har haft henne i snart ett år, och innan dess har hon mest gått och såsat i hage, utan vare sig arbetsuppgifter eller särskilt mycket omtanke. Så det kanske inte är så konstigt att hon verkligen tytt sig till mig från början.
Sen finns det ju något sånt där oförklarligt kemiskt mellan oss också...det var väl därför jag föll för henne från början. Sådär att jag får ont i magen o tårar i ögonen av kärlek ibland bara jag ser på henne :love:

Vad gäller att vidareutveckla en hästrelation tror jag att man måste låta det ta tid och inte pusha för mycket. Lär känna hästens vanor "hemma hos sig" - sitt på en sten i hagen och betrakta honom/henne några timmar ibland.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag ställde frågan i trådnamnet.
Har ni det?
Jag är så inriktad på att få en sån toppen relation med min arabflicka, satsar hellre på det än på ridningen.

Hur är eran relation?
Hur har ni gått/går till väga?
Vet ni någon kunnig instruktör/känd hästmänniska inom relation/kontakt till häst?
Ge råd och tips!

Det är som om jag ville dansa med henne, ty sig till mig, bli ett med hästen.
Just nu har vi en hyfsad relation, men den kan bli bättre.

Berätta!


Jag anser mig ha en bra realation med min unghäst, inte så att han vill följa efter mig hela tiden, utan han föradrar hästkompisar före mig. Men det accepterar jag.
Jag tror att det är anledningen till att vår relation är så bra. Vi accepterar varandras skavanker. :smirk:
Och han litar på mig. Han vet att om matte är med så är det säkert.
Men ingen är ju perfekt.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag köpte mitt sto i slutet på maj förra året. Hon var mobbad av sina hagkompisar, och blev i princip inte omhändertagen förutom mat och vatten. Ägaren var rädd för henne, så när hon kom till oss så var hon väldigt sur och man fick inte komma nära henne. Jag ville bygga upp ett förtoende mellan oss, dock var hon min första häst så jag visste inte riktigt hur jag skulle gå till väga.. Jag spenderade många timmar med att bara sitta i hagen. Första dagen kom hon aldrig fram, utan var allmänt sur och ignorerade mig. Sen sa det bara klick så var hon som en förändrad häst. Gnäggade när jag kom på morgnarna, ville gosa och kela med mig hela tiden. Jag började så smått pyssla och rida henne (Hon hade inte blivit riden på nått år) och vi gick framåt, sakta men säkert. Hon vaktade höet, och trodde fortfarande att hon kunde bestämma ibland, så jag började med Join Up. När hon hotade med att sparka t.ex. så körde jag iväg henne, tills hon "Gjorde rätt" och sen kom hon till mig. Nu har vi världens bästa relation.

Åh, vad jag älskar henne :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Mitt sto har jag haft i snart 4 år, hon litar blint på mig och går fram överallt, hur rädd/stressad/orolig hon än är blir hon lugn när jag är hos henne, då vet hon att allt är bra. Jag började grina när jag upptäckte det första gången. :love:
Hon var så orolig och stressad, så pratade jag med henne och sa till henne att allt var ok, då blev hon lugn direkt. Då började jag grina. Mm, hon är speciell. Älskar henne så.
Jag kan leda henne utan grimma och grimskaft men det är inte precis så att jag brukar gå ut på stora vägen med henne lös efter mig, men det är heller inget jag strävar efter.
Jag har inte gjort nåt speciellt, utom att alltid vara lugn och visa henne att man kan lita på mig, att det är tryggt att vara med mig. Hon vet det, därför är hon alltid trygg med mig, och skulle hon blir skrämd eller rädd för nåt frågar hon alltid mig om det är ok, och jag säger ja och då blir hon lugn.

Min andra pålle har jag haft i nästan 1,5 år, han litar på mig men han har inte samma bakgrund som stoet, så han hade mkt lättare för det och sen kände jag honom i ett halvår innan han blev min så han litade lite på mig innan. Men vi har absolut inte på långa vägar samma förtroende eller "relation" till varandra som jag och stoet, det kommer nog dröja ett tag innan vi ens kommer i närheten av det.
 
Sv: Har ni bra relation/kontakt med er häst?

Jag vill nog säga att jag har en bra relation till min "arab"flicka.

Köpte henne som två åring bara för att få tillfället att lära känna henne innan jag började rida in henne.
Jag tycker att vårat första år var det allra bästa. Att bygga upp ett förtroende för varandra.

Hela inridningen av henne har gått som på räls. hon har aldrig försökt att bli av med mig. Där emot har hon försökt att kasta av personer som hon inte känner.

Nu är hon nio år gammal och jag ser framimot att ha henne hela hennes (eller min) livstid.

mvh
Carina
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
947
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp