Har nån en häst med veka bakkotor?

S

Sissan

Undrar om det är nån som har häst med veka bakkotor och vilka problem dessa har gett eller om hästen funkat bra ändå?

Sv: Har nån en häst med veka bakkotor?

Jag har precis fått hem en som alltid 'vrickar' en bakkota vad han än gör. Skulle väl kunna kalla det 'vekt'
Han går som sällskap och kan ibland hänga med under ryttare men bättre som handhäst

Min föddes med veka bakkotor men det är inget man just märker av idag (5 år).

Har en med veka kotor bak, han vrider även om han inte är noggrannt skodd för just hans problem.

Han är idag 5 år och han har aldrig haft några problem med hältor eller svagheter. Han har aldrig varit så vek att han slår i kotan på hård mark, men i mjukt underlag så kan han slå igenom. Idag är det inget jag reagerar eller ens tänker på.

Fick hem en häst med veka bakkotor och jag tycker att hennes djupa böjsenors förstärkningsband(eller området däromkring iaf) känns väldigt tjocka. Så nu är jag ju fundersam på om det är åldern hennes(17år) i kombination med de veka kotorna som gjort att de är så eller om hon helt enkelt är skadad där?? De känns precis likadana på båda sidorna och det talar kanske inte för "ny" skada då det är rätt osannolikt att båda ska vara lika skadade samtidigt.:confused: Hon rör sig med full steglängd och utan hälta.

har ni bilder så man kan få se hur era hästars kotor ser ut både fram o bak.

Jag tror inte att veka kotor medför något större problem, men hästen ska helst inte gå på för djupt och tungt underlag, utan fastare underlag är viktigt. Har haft ett par hästar med veka kotor och de har aldrig haft några problem. De har haft väldigt mjuka gångarter och varit behagliga att rida, tror att kotorna kan spela in lite där.

Jag tror inte att veka kotor medför något större problem, men hästen ska helst inte gå på för djupt och tungt underlag, utan fastare underlag är viktigt. Har haft ett par hästar med veka kotor och de har aldrig haft några problem. De har haft väldigt mjuka gångarter och varit behagliga att rida, tror att kotorna kan spela in lite där.

Precis så har jag också lärt mig. Min egen häst har ganska veka kotor, både fram och bak, vilket inte givit problem än (han är 6 år i år och går mest dressyr).
Är väldigt försiktig med djupa underlag, men det har jag nog alltid varit.

Kl.

Äldre fölmärren Maternelle

4.jpg

Denna går numera bakskodd fram till fölning.
Har fått många föl och nedärver det inte.

AM

Kl.

Äldre fölmärren Maternelle

4.jpg

Denna går numera bakskodd fram till fölning.
Har fått många föl och nedärver det inte.

AM
Hon ser ut ungefär som jag tycker vår känns vid böjsenan men jag är inte säker på att det är tjockare eller om jag inbillar mig då hon ser så vek ut...:crazy:

jag har en liten tjeja på 3 år nu i maj som har lite veka kotor. hon trampar inte igenom men hon har hanska långa kotor så det kan vara därför i alla fall. det var inte dom anmärkte på fölbedömningen i alla fall.

kl

oj det var ordentligt..... min ena har en liiiiten antydning till veka bak, men det är nog mest för att han har tendens till att sätta bakbenen lång inunder kroppen, står han rakt ser det helt normalt ut. har ej heller fått kommentar på vet.besiktning.

såg en häst till salu för mkt billig peng pga den hade veka kotor. visserligen fram men den såldes enbart som sällskapshäst.
vad säger ni om det?

Jag är skeptisk. Det blir ju en påfrestning, och veka bakkotor gör ju att det alltid hos mig kommer en tanke om hästen pallar samling. All min ridning syftar ju till att förflytta vikt bakåt, alltså där hästen är svag.

kl

oj det var ordentligt..... min ena har en liiiiten antydning till veka bak, men det är nog mest för att han har tendens till att sätta bakbenen lång inunder kroppen, står han rakt ser det helt normalt ut. har ej heller fått kommentar på vet.besiktning.

såg en häst till salu för mkt billig peng pga den hade veka kotor. visserligen fram men den såldes enbart som sällskapshäst.
vad säger ni om det?

Låter som att den har haft problem av sina veka kotor, kanske kotledsinflammationer. Jag vet en häst med veka kotor i bak som fick upprepade kotledsinflammationer runtom och utdömd så småningom pga resistens mot behandling. Vet en ponny med veka kotor i fram som fick kotledsinflammationer där. Jag tror att det är en klar nackdel med veka kotor men att det kan klara sig om man är mkt medveten om riskerna och därmed undviker djupa o tunga underlag.

har en häst med veka kotor, hon är som en dröm att sitta på :banana:
Har haft henne i 11 år nu och varit halt 1 vecka... men rider aldrig hårt på djupa underlag...
Men hon har gått tufft alla år, hoppning, dressyr, terräng ,jakt, you name it!
Har aldrig riktigt tagit hänsyn till vekheten, och djupa underlag har jag alltid respekterat!
Skulle jag köpa ny häst, skulle jag inte tvekat, eftersom jag tror de blir starka om de tränas rätt, bara kotorna inte är för långa... men det är min tanke... kolla också alla hopphästar, de trampar ofta igenom i landningen....

Jag är skeptisk. Det blir ju en påfrestning, och veka bakkotor gör ju att det alltid hos mig kommer en tanke om hästen pallar samling. All min ridning syftar ju till att förflytta vikt bakåt, alltså där hästen är svag.

Lite OT men i en studie som gjordes på SLU (eller inte på SLU, har för mig att det var utomlands men i samarbete med SLU) mätte man hur mycket vikt som verkligen förflyttades "bakåt". Det var i snitt några % (har jag för mig), och då var det riktigt duktiga dressyrryttare som red. Alltså försumbart!

Till TS; min dotters NF-sto har veka kotor. Runt om. Hon är 21 år gammal och har aldrig haft några problem av de veka kotorna. Då har hon i o f s aldrig varit någon tävlingsmaskin men ridits regelbundet i normalhård ridning.

Nu tycker jag ändå att det känns väldigt vanskligt när man sitter och tränar korrekt piaff på en häst med veka bakkotor, det syns ju vilken belastning det blir på kotan (se bilden ovan, även om det inte är piaff är det ändå en väldig belastning).

Själv hade jag undvikit veka kotor. Men var och en måste ju göra sin egen bedömning utifrån egna erfarenheter

Jag håller helt med dig om veka kotor. Jag skulle i normalfallet inte heller köpa en häst med veka kotor. Dotterns ponny köpte vi dock som 18-åring med u a i veterinär protokollet och hon skulle inte användas till några högre skolor ;-).

Mitt inlägg var mest riktad mot uppfattningen att man flyttar en massa vikt bakåt, även vid normal dressyrridning. Vilket alltså är mycket tveksamt.

Jag har haft två hästar med veka kotor bak. Båda har fått vandra vidare.

Enligt veterinär så är det inte så himla farligt med något veka kotor, dom ska enligt vet vara mjukare att sitta på. Gäller att hålla efter hovarna och ev sko.

Båda mina fick eller hade antydan till rakhasighet och det i kombination av veka kotor blev inte så lyckat. Den ena betäckte vi och hon hade väl, när vi tog bort henne, ingen vinkel alls i hasen utan all belastning låg i kotan. Ja hon kotade igenom rejält.

Så jag personligen skulle inte få för mig att skaffa en pålle till med veka kotor. Jag har bara dålig erfarenhet.

*kl*

Min fina tjej är nu utdömd på grund av en gaffelbandsskada som, på grund av hennes veka och relativt långa bakkotor, bara förvärrades istället för att läka.

Hästen i fråga är ett halvblod på 5 år, som jag haft från 1 års ålder. Hon har varit skodd med stöd (eggsko) och tränats försiktigt och lugnt på hårda underlag för att ge förutsättning att stärka upp kotorna. Hon är helt underbar att rida, med fantastiskt steg. Men en incident i hagen var allt som krävdes, och i och med att hon trots alla försiktigthetsåtgärder ändå var så vek och känslig så menar vet. att det hade hänt förr eller senare.

Så veka kotor är lika med ångest för mig, även om jag vet många hästar med vekhet som inte gått sönder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 482
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
248
Senast: Jeps
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka