Har nån en häst med veka bakkotor?

Sv: Har nån en häst med veka bakkotor?

*kl*

Nu är fallet jag jobbar med mer än bara veka kotor... hon gick på sina bakkotor när jag träffade henne första gången. Idag, efter 5 verkningar är hon lite mer upprest än Nafayettes exempelbild. I hennes fall har hon gått hela livet med extremt spänd bakdel och ont i fötterna, och vid 22 års ålder släppte hon allting och kotan drasade i backen. Bakbenen är helt raka i övrigt.
Men som sagt blir det tydlig skillnad på bara några få verkningar och hon är på väg åt rätt håll- dvs uppåt och med mer vinklade ben.

Fall två är en unghäst som diagnosticerades och i princip dömdes ut pga bockhov med genomfallen kota fram. Han är idag(3 månader senare) så fin att det inte syns för en lekman att det har varit en poblemkota/hov.

Så det sitter till stor del i fötterna!

/Migo

En björnfotad häst som den du beskriver sitter det knappast bara i verkningen/hovarna utan är en exteriör defekt oftast tillsammans med rakhasighet. Bockhov går också sällan att dölja och tur är väl det då det inte är så lyckat i hållbarhetssynpunkt. Man får hoppas att ingen av dessa djur är i avel :crazy:

Om det varit genetiskt hade det inte gått att ändra, eller hur?

Bockhov är en 99% verkningsbaserad åkomma- den uppstår vid felaktig hovvård och kan alltså botas med rätt hovvård.

Jag har sett ett enda fall av björnfot där verkningen inte återställde utan bara förbättrade tillståndet- detta var på en häst som ridits i på tok för hård gångartsträning vid på tok för ung ålder(paso fino, ej i Sverige)- han hittades på en bakgård täckt av skit kasserad vid fem års ålder. Men han blev MYCKET bättre med rätt verkning! Bild tagen före verkning, han är mycket bättre nu. Tyvärr har jag inga efterbilder på honom, inte träffat honom sen 04 (:cry:)

Bild på Pason finon

Båda mina fick eller hade antydan till rakhasighet och det i kombination av veka kotor blev inte så lyckat. Den ena betäckte vi och hon hade väl, när vi tog bort henne, ingen vinkel alls i hasen utan all belastning låg i kotan. Ja hon kotade igenom rejält.

Där sa du något! Nu kommer jag ihåg att det var så veterinären uttryckte det till mig också. Att kombinationen med raka hasor är betydligt allvarligare än om hasorna är vinklade. Hasorna på min valack är rätt bra vinklade, så därför ansåg vet att det inte var någon fara när jag frågade om det vid annat tillfälle.

Fast att man kan göra underverk med verkning/skoning köper inte jag. Våra har alltid varit skodda efter vad dom behöver och i det ena fallet så hade det i princip inte spelat någon roll hur vi än hade gjort. Med så stor belastning som hon hade i kotan så hade det behövts operation om hon skulle bli smärtfri. Att en häst med noll vinkel i hasen och ett enormt genom tramp i kotan skulle bli bra det tror jag inte på. Våran vet sa att det finns inget att göra.

Men du har lyckats så jag säger grattis till dej:)

Jag är dålig på det här med rakhasighet... Har denna häst det tycker ni?

Kankse inte toppenbilder...

15043190.jpg

15043193.jpg

15043194.jpg

15043273.jpg

här e min pålle. hon är nu 3 år och som ni ser har hon ganska långa kotor.. hon är dessutom lite vet bak, absolut inte så mkt som Nafayettes bild. jag har rådfrågat flera vet och hovslagare om det kommer att vara till problem.

deras svar har varit med rätt skoning och inte rå rida på mjukt underlag så har hon lika stor chans som alla andra att leva hela livet utan skador. Hon kankse ej kommer kunna gå några svåra klasser eller liknande men lätt klass utan problem, så de e ju skönt att veta men man e ju alltid lite försiktig. har precis börjat rida henne å all gå super hittills. meningen e att hon ska bli min lilla skogs bus häst lite dressyr upp till max L:B och ev starta någon liten distans och ev hopp cr å inte mer så då är läget helt lugnt.

bilden är tagen för nästan 2 år sedan men men ser ju vad jag menar.

16233220.jpg

Senast ändrad:

Hej näe araben? ser inte rakhasig ut på dessa bilder iaf, iaktta hasen sett från sidan tex. leta efter gamla bilder på hbl hingsten Gaspari han var ngt rakhasig däremot.
Jag tror inte heller på att man bara via verkning ska kunna åtgärda medfödda defekter i extremiteterna, tvärtom skulle jag tippa att om man försöker via fötterna påverka benstället på äldre häst att de utsätts för för dem onormalt slitage snabbare.

De bockhovshästar jag stött på har alla haft det medfödd, uppstått under någon period i tillväxten, fixade så bra det går efter deras förutsättningar men felet finns alltid där, om än inte så synligt om man inte tänker på det, eller inte vet vad man ska titta efter.

Går det som nämnts tidigare att korrigera felen "bara" med hjälp av verkning så är det antagligen väldigt lindringa problem eller ren vanvård som gjort att hästen inte står bra på sina fötter och det har iaf inte jag stött på någongång då INGEN jag känner skulle utsätta sina hästar för eftersatt hovvård tro det eller ej
Nin

Jag är absolut ingen expert men jag tycker nog att araben är lite rakhasig. Det syns bäst på tredje bilden, den från sidan men även något på den första bilden. En mycket vaker häst i övrigt, bildskön. Araber är relativt ofta rakhasiga jämfört med andra hästar.

Jag tycker inte att din är vek- direkt.
ser rätt många fullblod som se ut så, MEN har dessutom mkt längre kotleder.
Detr gäller ju att man är medveten om det o förhåller sig därefter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 482
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
248
Senast: Jeps
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka