Har lite funderingar..

Santoxen

Trådstartare
om div. travutrustning och hoppas på hjälp av alla duktiga Buke-travister!
Undrar helt enkelt hur följande utrustningsdetaljer skall sitta och vad de används för!

27669.jpg

27653.jpg

27664.jpg

27674.jpg

26664.jpg

26825.jpg

26768.jpg

27344.jpg

Hjälp en förvirrad utrustningsnovis :banana:

Sv: Har lite funderingar..

jag kan hjälpa dig med några av bilderna iaf...

27669.jpg

cresendo bett. sitter som ett bett :) väldigt skarpt

27653.jpg

Antar att det är ett bett.. har inte prövat ett sånt iaf.. bara liknande

26664.jpg

är till för stänk rädda hästar. sitter på nosen

27653.jpg

Bygeln trycker under hakan på hästen vilket hindrar vissa från att pulla.
(Liknas vid kedja på pelham etc.)
26664.jpg

Fästes i huvdlaget så det hänger över näsan. Används på stänkrädda hästar. Fast ja tycker de borde stänka på hästen ändå för när den springer så flyger det bakåt. Men de distrahetar väl lite från grus oxå..
27344.jpg

Scalpers. SÄtts runt bakhoven under skon så det höga är framåt. Ett skydd om hästen stöter emot med framhoven bak.

FridaSimonsson.jpg

Här har du bild på detta

26825.jpg

Bästa bilden jag just nu fann på
26768.jpg

6_2.jpg

en till från sidan
IMG_4665.jpg

Tack för svaren, lite klarare nu iaf :)

Nilema: Varför använder man den typen av uppkäk? (antar att det är käk iaf) Vilken typ av hästar används det på? Det sitter under hakan istället för med ett bett i munnen eller hur? *känner mig något korkad just nu*

Tinafis:
Scalpers. SÄtts runt bakhoven under skon så det höga är framåt. Ett skydd om hästen stöter emot med framhoven bak.
Aha, har alltid trott de ska sitta som bakstrykkappor och därför aldrig fattat kroken!

Aldrig använt sådana men den ska fästas på nåt vis med skon.

Man sätter kroken mellan hoven och skon för att inte "skalpersen" ska åka upp under loppet. Man måste be hovslagaren göra en urgröpning i hoven för att få in kroken...

Vad jag förstått så är väl stänklädret till för att just fladdra hela tiden och gör därför att hästen inte känner av grusstänket lika väl.

Raymondchecken (den med svart ludd) används oftast för att man vill ändra vinkeln på hästens huvud, till ett planare läge!

Den andra checken (ev Canadacheck) har jag glömt namnet på men den fyller ungefär samma funktion som en Frank O'Mara check, dessa tillsammans kallas för luftvägscheckar, används också för att få hästen att plana ut med huvudet och på det viset hålls luftvägarna i vinkeln mellan hals och huvudet bättre öppna. Tror dessa anses som lite skarpare än raymondchecken, har oftast kindkedja medans man använder kindstropp till raymondchecken.

Sen hade du en bild av en Lep Starcheck, finns något annat namn också, det är ju en kombination av kindstropp och bettskivor, en mild check som också håller bettet på plats, ganska vanligt vid inkörning. Det blir i princip omöjligt att dra in en bettring i munnen på hästen.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 877
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V