Har Lilian kommit till er?

Och i Florida ar det inte storm innan man kommer upp i 30 secundmeter "sustained" vind och byar upp till 36 secundmeter.

Nar jag bodde i Sverige var inte det dar ovanligt vader.
 
Hur kan man bli tagen på sängen när SMHI går ut ett dygn i förväg och varnar för stormen som är i analkande? Relevante mydigheter, kraftbolag och transport bolag har ju hunnit sätta in åtgärder redan innan blåsten kommer...
Jag kollar inte väderappar om jag inte ska någonstans där det spelar roll. Hade ingen aning om att det skulle bli storm.
 
Rätt säker på att det är samma här i Sverige, 30 m/s för att kalla det storm.

Inte riktigt: (m/s i tredje kolumnen)

Liten storm
Liten storm
20,8-24,4Hele store trær svaier og hiver. Takstein kan blåse ned.
Full storm
Full storm
24,5-28,4Sjelden inne i landet. Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus.
Sterk storm
Sterk storm
28,5-32,6Forekommer sjelden og følges av store ødeleggelser.
Orkan
Orkan
32,6-Forekommer meget sjelden. Uvanlig store ødeleggelser.

(Hittade bara med norsk text nu i farten, sorry)
 
Storm börjar väl vid 24.5m/s

Inte riktigt: (m/s i tredje kolumnen)

Liten storm
Liten storm
20,8-24,4Hele store trær svaier og hiver. Takstein kan blåse ned.
Full storm
Full storm
24,5-28,4Sjelden inne i landet. Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus.
Sterk storm
Sterk storm
28,5-32,6Forekommer sjelden og følges av store ødeleggelser.
Orkan
Orkan
32,6-Forekommer meget sjelden. Uvanlig store ødeleggelser.

(Hittade bara med norsk text nu i farten, sorry)
Tackar!
Jag som nyss utökat mina kunskaper i norska, det är bara bra. :D

Men dåså, här ska det bara bli uppåt 10-12 m/s i vindbyar. Ska undvika att gå i skogen där det finns en del döda träd redo att falla.
 
Inte riktigt: (m/s i tredje kolumnen)

Liten storm
Liten storm
20,8-24,4Hele store trær svaier og hiver. Takstein kan blåse ned.
Full storm
Full storm
24,5-28,4Sjelden inne i landet. Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus.
Sterk storm
Sterk storm
28,5-32,6Forekommer sjelden og følges av store ødeleggelser.
Orkan
Orkan
32,6-Forekommer meget sjelden. Uvanlig store ødeleggelser.

(Hittade bara med norsk text nu i farten, sorry)
Rätt säker på att det är samma här i Sverige, 30 m/s för att kalla det storm.
Denna finns på smhi
Screenshot_20240824_115133_Chrome.jpg

Trodde det hette kuling och bris även på land då jag hörde det så ofta som liten.
 
Jag gravde fram NOAA's skala over vindar och oversatte MPH till Meter per Secund.

Tropical storm ar mellan 20 secundmeter och 32 MPS
Orkan
Cat 1 33.3 - 42.4 mps
Cat 2 42.9 - 49.1
Cat 3 49.6 - 57.6
Cat 4 58.1 - 69.7
Cat 5 70.1 -

I Florida ar det ingen som evakuerar fore en Cat 2 Orkan, men man tar undan sadant som kan flyga ivag i tradgarden och ar noga att se till att doda trad och grenar inte sitter kvar innan storm/orkan sasongen borjar.
Jag har varit ute och tagit in hastar under Tropical Storms, men sa klart sett till att allt ar klart innan det gatt till Orkan. Det ar ju inte kul och de flesta traden stannar dar de ar men det kan bli lite grenar och grejor over vagen.
Jag korde haromdagen (har i "vader befriade Oregon") igenom slutet av tropical storm vindar med en massa sma kvistar och lov pa vagen och nagra grovre grenar som trafiken fick kora slalom runt. Men har visste ingen att det var stormvindar sa vi konstaterade bara att det blaste rejalt. :p
 
Jag gravde fram NOAA's skala over vindar och oversatte MPH till Meter per Secund.

Tropical storm ar mellan 20 secundmeter och 32 MPS
Orkan
Cat 1 33.3 - 42.4 mps
Cat 2 42.9 - 49.1
Cat 3 49.6 - 57.6
Cat 4 58.1 - 69.7
Cat 5 70.1 -

I Florida ar det ingen som evakuerar fore en Cat 2 Orkan, men man tar undan sadant som kan flyga ivag i tradgarden och ar noga att se till att doda trad och grenar inte sitter kvar innan storm/orkan sasongen borjar.
Jag har varit ute och tagit in hastar under Tropical Storms, men sa klart sett till att allt ar klart innan det gatt till Orkan. Det ar ju inte kul och de flesta traden stannar dar de ar men det kan bli lite grenar och grejor over vagen.
Jag korde haromdagen (har i "vader befriade Oregon") igenom slutet av tropical storm vindar med en massa sma kvistar och lov pa vagen och nagra grovre grenar som trafiken fick kora slalom runt. Men har visste ingen att det var stormvindar sa vi konstaterade bara att det blaste rejalt. :p
Om SMHI skulle gå efter dom siffrorna så skulle dom aldrig få utfärda några varningar överhuvudtaget för storm ☹️.....eller ja kanske 1 gång vart 10 år då
 
Jag gravde fram NOAA's skala over vindar och oversatte MPH till Meter per Secund.

Tropical storm ar mellan 20 secundmeter och 32 MPS
Orkan
Cat 1 33.3 - 42.4 mps
Cat 2 42.9 - 49.1
Cat 3 49.6 - 57.6
Cat 4 58.1 - 69.7
Cat 5 70.1 -

I Florida ar det ingen som evakuerar fore en Cat 2 Orkan, men man tar undan sadant som kan flyga ivag i tradgarden och ar noga att se till att doda trad och grenar inte sitter kvar innan storm/orkan sasongen borjar.
Jag har varit ute och tagit in hastar under Tropical Storms, men sa klart sett till att allt ar klart innan det gatt till Orkan. Det ar ju inte kul och de flesta traden stannar dar de ar men det kan bli lite grenar och grejor over vagen.
Jag korde haromdagen (har i "vader befriade Oregon") igenom slutet av tropical storm vindar med en massa sma kvistar och lov pa vagen och nagra grovre grenar som trafiken fick kora slalom runt. Men har visste ingen att det var stormvindar sa vi konstaterade bara att det blaste rejalt. :p
Hittade lite intressant läsning om stormar i Sverige

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/stormar-i-sverige
 
Om SMHI skulle gå efter dom siffrorna så skulle dom aldrig få utfärda några varningar överhuvudtaget för storm ☹️.....eller ja kanske 1 gång vart 10 år då

Det har ar bara vindstryrkor vid storm och orkaner, eller hurricanes. Om vi tittar pa Tornadoes vindstyrkor sa har de ofta sa starka vindar att de inte gar att mata. Den starkaste som varit matt nagonstans pa jorden var i Oklahoma och vinden mattes upp till 300 mph, 134.1 meter per secund.

Jag har sett omraden dar de dragit fram, dar husen ser utt som plockepin. En natt nar jag just flyttat till South Carolina var det ett sadant konstigt ljud att jag tankte glanta pa dorren, men det var laskigt sa jag valde att ga i sang istallet.

Nasta morgon lag vart garage tak pa drivewayen ... ungefar 5 meter framfor garaget. Mellan taket och garaget stod en hink som jag pa kvallen tankte att jag inte fick glomma att ta upp till stallet nasta morgon och stallde mitt pa gangen. Hinken stod precis dar jag stallt den, tornadon lyfte bara av taket allt annat var helt orort.
Den hade ocksa tagit nagra trad hos grannen och ett par till tak "som var i vagen", men forstorelsen var inte alls sa stor som den kunnat vara om den hallit sig pa marken hela tiden. Den "dippade" ner lite har och var langst sin fard.

Nu gar ju de starka tornadoes vi har har fram igenom mid west ... sa de sma jag sett (inklusive den som tog taket med sig) ar ingenting i jamforelse. Men det ar mycket fascinerande hur enorma krafterna kan bli.

Pa ett stalle i South Carolina hade en tornadoe dippat ner och en kyrka var helt bara sonderbrutet virke i en hog. Skogen bakom, kyrkogarden bredvid, och pastorns bostad mitt emot var helt orort. (Om jag hade varit religios hade det verkligen oroat mig :p)
 
Det har ar bara vindstryrkor vid storm och orkaner, eller hurricanes. Om vi tittar pa Tornadoes vindstyrkor sa har de ofta sa starka vindar att de inte gar att mata. Den starkaste som varit matt nagonstans pa jorden var i Oklahoma och vinden mattes upp till 300 mph, 134.1 meter per secund.

Jag har sett omraden dar de dragit fram, dar husen ser utt som plockepin. En natt nar jag just flyttat till South Carolina var det ett sadant konstigt ljud att jag tankte glanta pa dorren, men det var laskigt sa jag valde att ga i sang istallet.

Nasta morgon lag vart garage tak pa drivewayen ... ungefar 5 meter framfor garaget. Mellan taket och garaget stod en hink som jag pa kvallen tankte att jag inte fick glomma att ta upp till stallet nasta morgon och stallde mitt pa gangen. Hinken stod precis dar jag stallt den, tornadon lyfte bara av taket allt annat var helt orort.
Den hade ocksa tagit nagra trad hos grannen och ett par till tak "som var i vagen", men forstorelsen var inte alls sa stor som den kunnat vara om den hallit sig pa marken hela tiden. Den "dippade" ner lite har och var langst sin fard.

Nu gar ju de starka tornadoes vi har har fram igenom mid west ... sa de sma jag sett (inklusive den som tog taket med sig) ar ingenting i jamforelse. Men det ar mycket fascinerande hur enorma krafterna kan bli.

Pa ett stalle i South Carolina hade en tornadoe dippat ner och en kyrka var helt bara sonderbrutet virke i en hog. Skogen bakom, kyrkogarden bredvid, och pastorns bostad mitt emot var helt orort. (Om jag hade varit religios hade det verkligen oroat mig :p)
Men det är väl ingen där som skriker och protesterar mot klimatförändringar när det blåser så mycket så att folk straffas med höga bränslepriser så dom ska köra mindre?
 
Jag gravde fram NOAA's skala over vindar och oversatte MPH till Meter per Secund.

Tropical storm ar mellan 20 secundmeter och 32 MPS
Orkan
Cat 1 33.3 - 42.4 mps
Cat 2 42.9 - 49.1
Cat 3 49.6 - 57.6
Cat 4 58.1 - 69.7
Cat 5 70.1 -

I Florida ar det ingen som evakuerar fore en Cat 2 Orkan, men man tar undan sadant som kan flyga ivag i tradgarden och ar noga att se till att doda trad och grenar inte sitter kvar innan storm/orkan sasongen borjar.
Jag har varit ute och tagit in hastar under Tropical Storms, men sa klart sett till att allt ar klart innan det gatt till Orkan. Det ar ju inte kul och de flesta traden stannar dar de ar men det kan bli lite grenar och grejor over vagen.
Jag korde haromdagen (har i "vader befriade Oregon") igenom slutet av tropical storm vindar med en massa sma kvistar och lov pa vagen och nagra grovre grenar som trafiken fick kora slalom runt. Men har visste ingen att det var stormvindar sa vi konstaterade bara att det blaste rejalt. :p

Man evakuerar ju inte pga vind i Sverige heller i regel, så hårda vindar har vi sällan. Däremot är det dumt att vara ute där vägar riskerar att blockeras pga fallande träd, och det är numera rätt vanligt att man kan behöva preppa för väldigt höga vattenstånd (som kan översvämma och i värsta fall spola bort både byggnader och vägar).

Vädervarningar går ut i de lägen man kan behöva anpassa sitt vardagsliv helt enkelt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad är den roligaste eller mest oväntade kostymen ni sett på maskerad med temat Ursäkta jag har kommit fel? Känns som alla mina idéer är...
Svar
14
· Visningar
1 018
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Jag ska sätta ihop en massa bilder till en film samt ha med en känd låt. Hur gör jag då? Finns det ngt program eller hur gör folk? Helt...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: sicx
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: skiesabove
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp