Och i Florida ar det inte storm innan man kommer upp i 30 secundmeter "sustained" vind och byar upp till 36 secundmeter.
Nar jag bodde i Sverige var inte det dar ovanligt vader.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rätt säker på att det är samma här i Sverige, 30 m/s för att kalla det storm.Och i Florida ar det inte storm innan man kommer upp i 30 secundmeter "sustained" vind och byar upp till 36 secundmeter.
Storm börjar väl vid 24.5m/sRätt säker på att det är samma här i Sverige, 30 m/s för att kalla det storm.
Ja utemöblerna ligger utspridda över hela trädgårdenHär är hon på g
Jag kollar inte väderappar om jag inte ska någonstans där det spelar roll. Hade ingen aning om att det skulle bli storm.Hur kan man bli tagen på sängen när SMHI går ut ett dygn i förväg och varnar för stormen som är i analkande? Relevante mydigheter, kraftbolag och transport bolag har ju hunnit sätta in åtgärder redan innan blåsten kommer...
Rätt säker på att det är samma här i Sverige, 30 m/s för att kalla det storm.
Liten storm |
| 20,8-24,4 | Hele store trær svaier og hiver. Takstein kan blåse ned. | |
Full storm | 24,5-28,4 | Sjelden inne i landet. Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus. | ||
Sterk storm | 28,5-32,6 | Forekommer sjelden og følges av store ødeleggelser. | ||
Orkan | 32,6- | Forekommer meget sjelden. Uvanlig store ødeleggelser. |
Men ingen sån där hoppställning som rullat ivägJa utemöblerna ligger utspridda över hela trädgården
Storm börjar väl vid 24.5m/s
Tackar!Inte riktigt: (m/s i tredje kolumnen)
Liten storm 20,8-24,4 Hele store trær svaier og hiver. Takstein kan blåse ned. Full storm 24,5-28,4 Sjelden inne i landet. Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus. Sterk storm 28,5-32,6 Forekommer sjelden og følges av store ødeleggelser. Orkan 32,6- Forekommer meget sjelden. Uvanlig store ødeleggelser.
(Hittade bara med norsk text nu i farten, sorry)
Inte riktigt: (m/s i tredje kolumnen)
Liten storm 20,8-24,4 Hele store trær svaier og hiver. Takstein kan blåse ned. Full storm 24,5-28,4 Sjelden inne i landet. Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus. Sterk storm 28,5-32,6 Forekommer sjelden og følges av store ødeleggelser. Orkan 32,6- Forekommer meget sjelden. Uvanlig store ødeleggelser.
(Hittade bara med norsk text nu i farten, sorry)
Denna finns på smhiRätt säker på att det är samma här i Sverige, 30 m/s för att kalla det storm.
Denna finns på smhi
Visa bifogad fil 151948
Trodde det hette kuling och bris även på land då jag hörde det så ofta som liten.
Nej inte hos migMen ingen sån där hoppställning som rullat iväg
Detta är den "nya" den gamla har med det du skriver.Vad konstigt att man går direkt från bris till kuling på sjön! I Norge använder man det på land också, med olika variationer (stark kuling, stiv kuling etc), men tog inte med den delen av tabellen.
Om SMHI skulle gå efter dom siffrorna så skulle dom aldrig få utfärda några varningar överhuvudtaget för storm .....eller ja kanske 1 gång vart 10 år dåJag gravde fram NOAA's skala over vindar och oversatte MPH till Meter per Secund.
Tropical storm ar mellan 20 secundmeter och 32 MPS
Orkan
Cat 1 33.3 - 42.4 mps
Cat 2 42.9 - 49.1
Cat 3 49.6 - 57.6
Cat 4 58.1 - 69.7
Cat 5 70.1 -
I Florida ar det ingen som evakuerar fore en Cat 2 Orkan, men man tar undan sadant som kan flyga ivag i tradgarden och ar noga att se till att doda trad och grenar inte sitter kvar innan storm/orkan sasongen borjar.
Jag har varit ute och tagit in hastar under Tropical Storms, men sa klart sett till att allt ar klart innan det gatt till Orkan. Det ar ju inte kul och de flesta traden stannar dar de ar men det kan bli lite grenar och grejor over vagen.
Jag korde haromdagen (har i "vader befriade Oregon") igenom slutet av tropical storm vindar med en massa sma kvistar och lov pa vagen och nagra grovre grenar som trafiken fick kora slalom runt. Men har visste ingen att det var stormvindar sa vi konstaterade bara att det blaste rejalt.
Hittade lite intressant läsning om stormar i SverigeJag gravde fram NOAA's skala over vindar och oversatte MPH till Meter per Secund.
Orkan
Cat 1 33.3 - 42.4 mps
Cat 2 42.9 - 49.1
Cat 3 49.6 - 57.6
Cat 4 58.1 - 69.7
Cat 5 70.1 -
I Florida ar det ingen som evakuerar fore en Cat 2 Orkan, men man tar undan sadant som kan flyga ivag i tradgarden och ar noga att se till att doda trad och grenar inte sitter kvar innan storm/orkan sasongen borjar.
Jag har varit ute och tagit in hastar under Tropical Storms, men sa klart sett till att allt ar klart innan det gatt till Orkan. Det ar ju inte kul och de flesta traden stannar dar de ar men det kan bli lite grenar och grejor over vagen.
Jag korde haromdagen (har i "vader befriade Oregon") igenom slutet av tropical storm vindar med en massa sma kvistar och lov pa vagen och nagra grovre grenar som trafiken fick kora slalom runt. Men har visste ingen att det var stormvindar sa vi konstaterade bara att det blaste rejalt.
SMHI går sällan ut med stormvarning utan det är media som felaktig kallar det storm.Om SMHI skulle gå efter dom siffrorna så skulle dom aldrig få utfärda några varningar överhuvudtaget för storm .....eller ja kanske 1 gång vart 10 år då
Om SMHI skulle gå efter dom siffrorna så skulle dom aldrig få utfärda några varningar överhuvudtaget för storm .....eller ja kanske 1 gång vart 10 år då
Men det är väl ingen där som skriker och protesterar mot klimatförändringar när det blåser så mycket så att folk straffas med höga bränslepriser så dom ska köra mindre?Det har ar bara vindstryrkor vid storm och orkaner, eller hurricanes. Om vi tittar pa Tornadoes vindstyrkor sa har de ofta sa starka vindar att de inte gar att mata. Den starkaste som varit matt nagonstans pa jorden var i Oklahoma och vinden mattes upp till 300 mph, 134.1 meter per secund.
Jag har sett omraden dar de dragit fram, dar husen ser utt som plockepin. En natt nar jag just flyttat till South Carolina var det ett sadant konstigt ljud att jag tankte glanta pa dorren, men det var laskigt sa jag valde att ga i sang istallet.
Nasta morgon lag vart garage tak pa drivewayen ... ungefar 5 meter framfor garaget. Mellan taket och garaget stod en hink som jag pa kvallen tankte att jag inte fick glomma att ta upp till stallet nasta morgon och stallde mitt pa gangen. Hinken stod precis dar jag stallt den, tornadon lyfte bara av taket allt annat var helt orort.
Den hade ocksa tagit nagra trad hos grannen och ett par till tak "som var i vagen", men forstorelsen var inte alls sa stor som den kunnat vara om den hallit sig pa marken hela tiden. Den "dippade" ner lite har och var langst sin fard.
Nu gar ju de starka tornadoes vi har har fram igenom mid west ... sa de sma jag sett (inklusive den som tog taket med sig) ar ingenting i jamforelse. Men det ar mycket fascinerande hur enorma krafterna kan bli.
Pa ett stalle i South Carolina hade en tornadoe dippat ner och en kyrka var helt bara sonderbrutet virke i en hog. Skogen bakom, kyrkogarden bredvid, och pastorns bostad mitt emot var helt orort. (Om jag hade varit religios hade det verkligen oroat mig )
Jag gravde fram NOAA's skala over vindar och oversatte MPH till Meter per Secund.
Orkan
Cat 1 33.3 - 42.4 mps
Cat 2 42.9 - 49.1
Cat 3 49.6 - 57.6
Cat 4 58.1 - 69.7
Cat 5 70.1 -