Har Lilian kommit till er?

Om SMHI skulle gå efter dom siffrorna så skulle dom aldrig få utfärda några varningar överhuvudtaget för storm ☹️.....eller ja kanske 1 gång vart 10 år då
Men SMHI varningar handlar oftast om kuling alltså ca 15m/s
Då blir det en klass 1 varning
Och en klass 1 varning är inte samma sak som en kategori 1 storm
 
Men SMHI varningar handlar oftast om kuling alltså ca 15m/s
Då blir det en klass 1 varning
Och en klass 1 varning är inte samma sak som en kategori 1 storm
Nä precis. Är ju skillnad på storm o storm 😂.

Lite kul att en gul varning hos SMHI kan ligga ute i flera veckor och allt är som vanligt. Vem bryr sig då liksom🙃
 
Men en klass 1 varning innebär ju inte storm
Nä exakt 🙂.

För att vi i Sverige ska få använda uttrycket storm så måste vi sänka vindhastigeterna genom hela vindskalan eftersom det är ovanligt med vindhastigheter över 30m/s som drabbar en större landsyta. Då är det mer vanligt att det blåser 25m/s över en större landsyta. Därmed blir det enklare att säga nu är det, nu blir det storm. Storm uppfattas ju mer farligt då. Det är alltså viktigare med ett uttryck än en siffra för folk att ta på allvar och vilka konsekvenser det kan medföra. Se länken jag la om stormar i Sverige
 
Nä precis. Är ju skillnad på storm o storm 😂.

Lite kul att en gul varning hos SMHI kan ligga ute i flera veckor och allt är som vanligt. Vem bryr sig då liksom🙃
Ja, jag varit gul varning länge för höga vattenflöden men inte för blåst.
Kan vara bra att kolla vad det är gul varning för😉
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad är den roligaste eller mest oväntade kostymen ni sett på maskerad med temat Ursäkta jag har kommit fel? Känns som alla mina idéer är...
Svar
14
· Visningar
1 018
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Jag ska sätta ihop en massa bilder till en film samt ha med en känd låt. Hur gör jag då? Finns det ngt program eller hur gör folk? Helt...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: sicx
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: skiesabove
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp