Har jag gjort bort mig totalt?

Sv: Har jag gjort bort mig totalt?

jag har gjort samma misstag. Fast då passade jag och hunden inte ihop heller( hon trivdes inte i lägenhet och vi hade henne i 3 månader). vi ville åt två olika håll. Du gjorde vad som va bäst för tillfället eller hur? man kan planera och planera och de kan ändå bli fel/inte som man tänkt sig.

du gjorde rätt. Bättre att lämna bort honom i tid än att gå med ett ansvar man inte vill ha. Kram

Senast ändrad:

Bra att ni löste det och hoppas att valpen får ett bra fortsatt liv. Men att påstå att ni var "sjuuukt förberedda" eller hur du uttryckte det låter ju jättekonstigt. I så fall borde ni väl i alla fall ha läst på så pass mycket att ni förstod att en liten valp måste gå ut massor av gånger varje dag och inte kan lämnas ensam, och att ni bodde på sjätte våningen utan hiss kan väl heller inte kommit som en överraskning?

Jag är välduígt nyfiken på hur ni TRODDE det skulle vara, särskilt om ni nu faktiskt kände er förberedda och genomtänkta innan?

Eftersom alla andra har skällt så behöver inte jag göra det.

Inget ont som inte för något gott med sig. Om ni, någon gång i framtiden funderar på att skaffa hund igen så har ni lärt er något på vägen - att prata. Till nästa gång ni ska skaffa gemensamt djur (eller bebis fför den delen) är det ni som ska sätta er och prata om hur det kommer att bli, vem vill, varför osv. En annan sak är ju att hjälpa till att passa en hund ett tag och se hur det känns.

Hoppas ni bär med er den här erfarenheten och bra att du berätade om det, det kanske kan få oss andra bukare att tänka till en extra gång :idea:

Och det där med att uppfödaren inte ville ta tillbaka honom. Vi frågade henne aldrig direkt, men på kontraktet vi skrivit framkom det att återköp inte gällde. QUOTE]

Litet förtydligande ang. detta bara. En del vill inte kryssa i att återköp gäller eftersom de då är TVUNGNA att ta tillbaka hunden, och det är ju inte alltid man har möjlighet till det. Däremot tar många tillbaka hunden OM de kan, trots att de kan ha kryssat i att de inte gör det.

Tror du valpen for illa av att bo 1 vecka hos er?
Jag tror inte det, jag tycker du ska sluta må dåligt ni är nog dom enda som mår dåligt i denna situation.

Men jag tackar för din berättelse.
Jag och min sambo står i kö för valp och jag tror vi ska prata igenom en extra gång vad som krävs.
För jag förstår din hjärtesorg, inget jag vill vara med om.

När jag läser denna berättelse så slår tankarna emot mig, liksom känslorna.

När man får barn tillsammans regleras detta inte bara av känslor. Man blir förälder. Ett delat, gemensamt ansvar som man per automatik KAN utgå ifrån att den andre känner om den uttryckt sin önskan att bilda familj. Dessutom finns det olika instanser i vårt samhälle (lagar, sociala hjälpinstanser, osv) som hjälper oss reglera barnets tillgång till föräldrarna om de skulle gå isär.

(Jag talar nu inte om alla de pundhuvuden som LÄMNAR sina barn. Jag talar om de ansvarsfulla familjer som TROTS att föräldrarna inte kan/vill/orkar/whatever leva tillsammans önskar se till att de gemensamma barnen/-t får en så dräglig tillvaro som möjligt.)

När man lever tillsammans och planerar att skaffa hund tänker nog de flesta att "vi ska ha den tillsammans, vi ska båda äga den och ha den och leva med den och ta hand om den tillsammans". Och till sklillnad från att ha barn gemensamt finns det ingenstans som hundens tillvaro regleras om man går isär. Man måste fatta det beslutet gemensamt och det kan tyvärr vara DÅ man upptäcker att båda trodde att det var den andres hund, egentligen. Kanske kan TS:s berättelse få oss att fundera över om det inte är klokt att innan man tittar på hunden första gången (kanske innan man ens bestämmer ras/uppfödare?) vågar tala om det svåra ämnet

"Vad händer om vi går isär?"

med alla bihörande frågor och upptänkliga situationer. Vems är hunden, egentligen? Skiftar detta automatiskt när den andre börjar jobba heltid och jag själv halvtid? Är det den som strå registrerad hos jordbruksverket? Osv. Hur man löser det är upp till varje familj, men att skaffa hund är annorlunda än att skaffa bebis. Hur mycket man än gillar att jämföra på det viset.

Kanske är det bäst att komma överens innan? Det finns en anledning att man skriver olika sorters avtal. Man ska komma överens när man är sams och inte ens behöva försöka fatta stora beslut när man är osams.

Det är nog många som blivit överrumplade av hur jobbigt det var när man skaffade första valpen. Även om man varit uppvuxen med hund så är det något HEEEELT annat när det är man själv som är den vuxne och ska ta det yttersta ansvaret. Men många av oss anpassar oss, trycker oss igenom de jobbiga stunderna och lever för de ljusa, gosiga, roliga stunderna med valpen. "Man axlar ansvaret", även om det var jobbigare än man kunde föreställa sig innan.

En del i att axla ansvaret är att våga ta det jobbiga beslutet att låta valpen gå till en annan familj. Särskilt när det inte var VALPEN och dess omvårdnad som var jobbigare än man tänkt sig, utan partnerns inställning till hundlivet (pun intended).

Jag säger: MODIGT att ta beslutet!
Jag uppmanar alla: PRATA med er partner!
Jag önskar: ALLA en trevlig dag!

/Syrsa

Jag tycker ni verkade ha grymt dålig koll på tillvaron, skaffa ingen mer hund.

Att det blev fel, gör inte mkt. Sånt händer oss alla! Vad som är viktigt är hur man beter sig sen. :)

Bra gjort att ni letade ett nytt bra hem till valpen. Så att ni inte tagit ert ansvar...visst gjorde ni det. Många inser inte föräns valpen kommit hem hur mkt jobb det är med ett litet "monster" med vassa tänder och ibland tar det ju tid att få dem rumsrena pluss allt annat. Eran valp kommer inte lida av att den mellanlanda hos er, så släpp ångesten!

Till nästa gång...så vet ni mer. :)

Visst, ni gjorde ett allt för förhastat beslut. Och vad du säger om att känna sig misslyckad förstår jag till 100 % vad du menar... Sorry för trådkapningen men jag måste bara få förklara varför:

Min sambo lämnade mig för drygt en månad sedan. Jag är heltidsjobbande och fick veta i våras att jag har astma/allergi (fått tillbaka min barnallergi - astman är ny). Har hunden på jobbet (14 månader gammal Golden) men för min egen hälsas skull är det inte bra alls. Det har funkat så länge husse haft honom halva tiden och jag sluppit utsätta mig för hunden så mkt.

Vi har börjat med delad vårdnad men fd sambon verkar inte ha engagemanget, vilket innebär att jag som är astmatiker får hela hunden. Således - vi måste omplacera vår guldklimp. Jag känner mig - precis som du - som en förlorare, en idiot, totalt misslyckad som hundägare. :( :(:( Inte bara förlorar jag min sambo, jag förlorar min hund också.

Du ska vara tacksam för att det bara hann gå en vecka och inte ett år. Lycka till i framtiden!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 532
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 716
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 660
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31