Har jag förstört henne? :/

Sv: Har jag förstört henne? :/

Jag påstod inte att jag hade rätt, bara att ditt sätt i mina ögon är fel. Jag behöver inte bläddra i någon bok eftersom jag för tillfället inte har några problem med mina hästar. Jag är gärna omodern i min hästhantering då jag anser att många nu för tiden som håller på med hästar har kommit alldeles för långt ifrån naturen och förmänskligar hästarna, så det tar jag som en komplimang :)

Men på vilket sätt har jag förmänskligat hästen? Jag vet inte hur du talar om för dina hästar att du bestämmer, men det skulle vara intressant att veta, och hur du hade hanterat TS märr. Med list eller spö/stigbett/rytande?

Min åsikt är att en häst aldrig kan bemästras med våld, hårdhet eller brutalitet. Det är fel väg att gå, bortsett från att man aldrig kan vinna styrkemässigt mot en häst. Vi råkar dock vara smartare. Det är betydligt mer effektivt att använda hästens naturliga instinkter och sätt att bete sig till sin fördel. Då kan man förutse ganska mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag förstört henne? :/

Du har nog missförstått mina inlägg helt, men jag orkar inte börja tjafsa, det är väl bara att inse att vi har olika syn på hästhantering.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Du har nog missförstått mina inlägg helt, men jag orkar inte börja tjafsa, det är väl bara att inse att vi har olika syn på hästhantering.

Okej. Jag menade inte att tjafsa, jag ville veta hur du menade.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Hmmm...nej, inte förstört henne, men det är en f.d sådan häst jag har, nästan exakt samma beteende. Du har inte en klar ledarroll och bör träna upp den. Arbeta med ladarskap från marken och sedan vidare, låt någon hjälpa dej som kan detta (försök inte klara det själv, då blir det bara värre). Lycka till!
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Hej!

Det första som jag kommer att tänka på är: Vad ger du hästen för foder? Kanske kan du minska på kraftfodret om du ger ngt. och öka grovfodergivan. Äter hästen havre? Havre förvandlade vårt ungsto till ett "pissigt" monster. När vi tog bort havren förändrades hon markant till det bättre.

Annat du kan tänka på:
*Utevistelse - hur länge och storlek på hagen
* Har hon börjat fälla vinterpälsen, kan påverka humöret.
* Hur varierar du din ridning? Hon kanske tycker att du är "tjatig" och vill därför inte komma till dig i hagen. Gör annat någon vecka. Gå ut på promenad, tömkör i skogen, ledövningar över bommar. Ta in och bara gosa och massera så hon märker att du inte bara ställer krav på henne så fort du kommer till stallet.
* Kan hon ha blivit överansträngd t.ex. i ryggen? Massör...
* Hur passar sadeln?
* Vargtänder eller annat tandproblem?
* Tänk på att du har ett sto ;) Brunstproblem?
* Jag har hört många som får lugnare hästar när de ger magnesiumtillskott. Har ej provat själv, behövde inte när vi väl tagit bort havren...

Jag tycker som flera att du ska backa litet vad gäller kraven i ridningen. Du ska däremot inte tolerera att hon inte RESPEKTERAR dig (hugger osv.). Du känner din häst bäst! Att hon skulle bli mer omöjlig för att du backar och tar det lugnare ett tag är nonsens. Hon vet ju inte vad du har tänkt att göra när du kommer till stallet! Hästar kan inte tänka på det sättet. Däremot om du har påbörjat ett försök med att t.ex. fånga hästen och inte lyckas utan får ge upp, DÅ har hästen lärt sig något som inte är så bra. Om du är osäker på om du ska lyckas fånga hästen eller inte, ta med dig en hink med morötter direkt nästa gång du ska ta henne. Då har du bestämt var ribban ska ligga (kanske lägre än vad du normalt brukar kräva) men det är i alla fall du som bestämmer, inte hästen. Efter ett par gånger kan du prova utan godis igen och då kanske det funkar för att du bröt den negativa trenden direkt!

Vad gäller att hon inte vill lämna stallet på uteritt. Sadla och tränsa som vanligt. Led henne den längsta biten och sitt upp när du börjar närma dig stallet.

Lycka till! /Mayara
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp