Har jag förstört henne? :/

Sv: Har jag förstört henne? :/

Alla har väl helt enkelt olka syn på vad "hästhantering" innebär. Bara för att folk är proffs (=känar pengar på det dom gör) så betyder inte det att dom har god hand med hästar. Vem som helst kan rida in en häst om man först springer den trött för att den inte ska bråka, jag tycker bara det är fel väg att gå. Men som sagt, alla gör vi olika...

Nej, men det har de. Och tävlar elit.

Det handlar inte om att springa unghästen utmattad. Det viktigaste är att bli av med överskottsenergin, som ofta är enda anledningen till att de brallar, är tjuriga eller har andra hyss för sig. Återigen vet jag inte hur många unghästar du har ridit in, men jag kan inte komma på en enda unghästutbildare - eller annan hästkännare för den delen - som vill ha mer problem än nödvändigt. Hästen måste vara avspänd för att kunna lära sig någonting. Att träna inlärning med ett djur som har tankarna på annat håll är meningslöst. Jens Fredriksson har skrivit en bok i ämnet som är mycket bra. Och han KAN sina saker, jag lovar.

Om du inte behöver longera eller på annat sätt motionera av dina fjordingar innan du rider efter 14 dagars vila ÄR det stor skillnad på hästar, de flesta halvblod fungerar inte så.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Många fjordingar väger nog lika mycket/mer än de större sporthästarna skulle jag tro.
Dessutom tror jag inte benen, magen, huvudet whatever klarar sig från 400 kg nedstamp på sig än 600 kg.
Bara för att fjordingarna är små innebär det inte att de inte har "massa" och otrolig kraft, minst lika mycket kraft som ett fullblod/halvblod på 1,70.
 
Senast ändrad:
Sv: Har jag förstört henne? :/

Många fjordingar väger nog lika mycket/mer än de större sporthästarna skulle jag tro.
Dessutom tror jag inte benen, magen, huvudet whatever klarar sig från 400 kg nedstamp på sig än 600 kg.
Bara för att fjordingarna är små innebär det inte att de inte har "massa" och otrolig kraft, minst lika mycket kraft som ett fullblod/halvblod på 1,70.

Om jag säger såhär då: jag kan utan vidare hoppa upp på en fjording som inte har blivit motionerad på ett tag. Jag har ridit några stycken och de har inte precis varit vilda och nervösa. Ett halvblod som är bralligt longerar jag först, alla gånger. Helst rider jag inte alls förrän efter ett par dagar då den värsta energin är borta. Motionerade hästar är mycket nöjdare och mer tillfreds med livet än de som bara får gå och skrota. Och moderna sporthästar är avlade för att ha mycket energi.

Mitt gamla sto var halvt fullblod och jag kan lova att inte en enda människa på buke hade vågat rida henne efter lite vila. Folk flydde in i stallet och gömde sig när hon var på sitt mest vilda humör. Hon var helt enkelt livsfarlig för människor. Att bli förbannad och försöka vara uppfostrande gjorde bara saken värre. Då blev hon dessutom arg. Det var hormonerna som spökade i hennes fall. Ingen ledarskapsträning i världen hade hjälpt på henne.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

I ridningen blir det givetvis lite annorlunda om man sitter på en större häst. Jag var inne på hanteringen från marken, men såg nu att du skrivit mycket om ridningen.

Jag kan säga dig att en sådan häst som du hade skulle jag aldrig gått nära om det så var en islandshäst eller en fjording.
Hoppas hon inte lyckades skada någon, isåfall skulle hon tagits bort om jag hade henne..
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Du har inte förstört din häst. Det låter snarare som om hon har tagit över och struntar att lyda dig. Jag läste i en bok inte för länge sedan en tänkvärd mening som jag tänkte förstora och sätta upp på stallväggen:
"En häst har inte fler olater än vad du tillåter den att ha".
Du får inte ge upp och om det finns någon erfaren människa i stallet som kanske kan hjälpa dig så är det guld värt. Man får hela tiden ta till knep och vara konsekvent i all träning och hantering av häst. Det går t ex inte att ge en bortkämd häst som står och skrapar med hoven godis för att få den att sluta. En NH tränare sa till mig att belöningen för hästen är när obehaget slutar. Det betyder inte att man ska ta till våld för att få hästen dit man vill. Tid och tålamod är vad som krävs. Kämpa på! Skriv och berätta hur det går för er.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Du tror inte min avelshingst som tävlar med landslaget i maraton och därmed har en j*vla kondition har överskottsenergi när han har vilat två veckor? Eller när man kommer ut på en tävlingsplats och det finns brunstiga ston i närheten, tror du han är lugn som en filbunke då? Jag kan lova dig att då har han mer energi än något halvblod jag har träffat på, men nog f*n vet han vem det är som bestämmer och hur man får eller inte får bete sig iaf, det hade ju blivit rent farligt annars! Det ligger som sagt inte i rasen, utan i individen och hanteringen av denne.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Jag skriver under!!:bow:

Jag skriver också under - i just TS fall. Men den här attityden att "min häst vet minsann vem som bestämmer, så den gör aldrig något dumt" är bullshit. Då råkar man ha en häst som inte har olater för sig ändå. Man uppfostrar säkert en häst till viss del, men som sagt, det här med ledarskap är kollosalt upphaussat. Instinkter kan inte människan rå på. De kan avlas bort, men inte uppfostras bort. En luftsnappare slutar inte för att du skäller på den. En häst som blir vild under brunst eller ställer sig och kissar och vägrar gå blir inte "botad" för att du spöar upp den. En ängslig individ som ser spöken överallt blir inte trygg för att du ryter varje gång den hoppar till, eller försöker lugna den.

Någon mer än jag som såg Anky van Grunsvens häst Salinero skena ut från prisutdelningen på VM i Aachen? Nominellt världens lydigaste häst, med en av världens bästa ryttare (eller ledare för att använda favoritordet här), men det hjälper inte när flyktinstinkterna trots allt är starkare.

De flesta toppryttare använder allt mer psykologi när de tränar sina hästar. Uppfostran har bytts mot samarbete. Självklart måste man kunna säga ifrån å det bestämdaste, men vissa problem måste man jobba runt. Så apropå att någon tyckte att min häst skulle avlivas har fel, anser jag. Jag hanterade henne och hade mycket kul med den hästen när jag väl förstod i vilka lägen hon var farlig och när hon var lugn. Inget avelssto kanske, men avliva - nej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag förstört henne? :/

Men den här attityden att "min häst vet minsann vem som bestämmer, så den gör aldrig något dumt" är bullshit. Då råkar man ha en häst som inte har olater för sig ändå. Man uppfostrar säkert en häst till viss del, men som sagt, det här med ledarskap är kollosalt upphaussat. Instinkter kan inte människan rå på. De kan avlas bort, men inte uppfostras bort. En luftsnappare slutar inte för att du skäller på den. En häst som blir vild under brunst eller ställer sig och kissar och vägrar gå blir inte "botad" för att du spöar upp den. En ängslig individ som ser spöken överallt blir inte trygg för att du ryter varje gång den hoppar till, eller försöker lugna den.

Visst är det så! Instinkter är inte olater. Allt som kan härledas till Flock, Foder, Flykt och Fortplantning är svårare att rå på. Man kan få en hingst att träna/tävla vid sidan av ett brunstigt sto men du kan aldrig lära honom att inte försöka betäcka henne i löst tillstånd. Inte heller släppa hästar i en gräshage och bestämma när de får börja beta. Däremot måste de vara så dresserade att de inte sliter grimskaftet ur händerna på sin ledare för att de bestämmer sig att nu ska jag beta. Visst måste man vara bestämt och konsekvent. Något som gör mig upprörd är när "hästmänniskor" säger att en häst är dum i huvudet just för att de följer sina instinkter. Det är väldigt få hästar som föds elaka. Vi skapar dem!
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Så apropå att någon tyckte att min häst skulle avlivas har fel, anser jag. Jag hanterade henne och hade mycket kul med den hästen när jag väl förstod i vilka lägen hon var farlig och när hon var lugn. Inget avelssto kanske, men avliva - nej.

Jag ansåg inte att DU borde ha avlivat henne. Men JAG hade gjort det om hon skadade folk när hon betedde sig så och det på inget sätt gick att få ur henne eftersom det var hormoner.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Hästar älskar inte /hatar inte. Man får inte lägga mänskliga känslor på hästar. Enda anledningen till att hon gör som hon gör beror nog troligast på att hon inte ser dej som hennes flockledare. Mitt tips till dej är att söka upp en NH tränare och ta hjälp av denna. Hästar och ridning ska vara kul, inte något man gruvar för. Hoppas det lköser sej för dej och din häst :)

Hästar kan visst älska någon! Om hästen kommer springandes i hagen, tyder inte det på att hästen tycker om en ? :mad:
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Enligt min mening har du missuppfattat helt vad hästhantering går ut på och vad det innebär att vara ledare för sin häst, men alla är väl lyckliga i sin tro.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Den accepterar kanske dej som en trygg ledare eller som en i flocken, men jag tror inte dom kan känna hat/kärlek. Eftersom hat och kärlek är mänskliga känslor.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det är klart att en häst kan känna hat också! En häst i stallet blev misshandlad när den var yngre, och han har fortfarande svårt för män, det är klart han hatar dem...
Vi har olika meningar om det, men jag tror att fler håller med mig om att hästar har känslor
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Jag tror inte hästen hatar män, utan den känner sig rädd och hamnar i försvarsposition och blir därigenom aggressiv.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Så du tror inte att en spark i huvudet från en fjording kan vara lika dödlig som en spark från ett halvblod? ...

Du läser inte mitt inlägg ordentligt, jag har ingenstans skrivit något om sparkar överhuvudtaget, från någon ras. Det stog heller inget om sparkar i huvudet i det inlägg du skrivit som jag svarade på med mitt inlägg.
Men för att ändå komentera det så är sparkar bara en bråkdel av allt som är farligt beteende hos en häst, så att plocka ut den enskilda detaljen blir missvisande.
Vänligen förvräng inte mina inlägg med en sådan fråga igen.


Jag har haft hand om både halvblod och andra raser som har varit betydligt lättare att "tygla" än vissa fjordingar, så det har ingenting att göra med vad det är för ras, bara på hur den enskilda individen är funtad.

Som jag skrev redan tidigare så blir det fel att jämföra de båda raserna, men jag poängterar det gärna ytterligare en gång. Alla olika raser har olika förutsättningar och jag anser inte på något vis att det går att dra alla över en och samma kant.
Naturligtvis hänger det på individen och dess uppfostran/utbildning, men du ÄR fel ute när du säger "...det har ingenting med att göra vad det är för ras..." Ingenting betyder just INGENTING/noll/nada/zip zero, och de någorlunda insatta vet att olika raser har olika grundtemperament och olika typbeteenden, sen finns naturligtvis, som alltid, undantag. Men grundentemperamentet finns där, det går inte att komma ifrån.

Det sista du skrev är i mina ögon så fel att det tänker jag inte ens kommentera, men alla gör väl på olika sätt för att få "pli" på sina hästar...

Att du ens antyder något om mitt sätt att hantera bråkiga hästar är bara tråkigt, varför anser du dig ha anledning att bli elak? Faktum är ju att du inte VET hur jag hanterar hästar, alls.
Dessutom var det en ganska tydlig liten gul gubbe i slutet på kommentaren, kika en gång till så ser du den...
Jag kan för övrigt klargöra, som även någon mer skrivit, att jag absolut inte talar om att driva hästen till ren utmattning, utan just bara se till att hästen får göra sig av med all överskottsenergi.
Varför låta något som redan är ett problem bli mer svårhanterligt av en sådan enkelt löst detalj?
Det talas inte om massa motion i flera veckor för att sedan börja sätta gränser, det handlar om att ge hästen ett tuffare pass till att börja med, för att några timmar senare inleda "Operation uppfostran" (inte missförstå eller reta upp dig på denna formulering också nu är du snäll, se vad som menas istället). Det är inte på något vis att skjuta upp problemet, det är att jämna till vägen till målet lite, för sig själv, visst, men framförallt för hästen, som slipper fara runt för att det kryper i kroppen och då säkerligen också slipper undan mer frustration från ägaren, samt från sig själv (över att sitta fast t.ex. eller inte få springa, eller inte ha koll på kompisarna osv.).

Visst ska en häst kunna uppföra sig fast den har överskottsenergi, men om den nu (uppenbarligen) inte kan det så måste den ju få en chans att lära sig, och då är det ju bäst att ha så bra förutsättningar som möjligt, att lära sig UTAN överskottsenergi t.ex. till att börja med.
Annars är det ju lika "taskigt" mot hästen som att börja träna lastning först när man ska iväg på första träningen/tävlingen, det är det ju ingen som gör (hoppas jag).

Till Heulwen: Visst är 400kg fortfarande mycket, och fjordhästar är hyfsat mer kompakta än medelhalvblodet. Det jag refererar till (som inte framgick, jag ser det nu) är de halvblod jag sysslar med, det ska till en riktigt fet fjording om den ska väga mer än någon av dem ;)
Som jag skrev här ovan så menar jag inte att en liten människoskalle håller bättre för en riktad spark eller regelrätta stamp med hovar utdelade av en fjordhäst än av ett halvblod. Men att bli nedsprungen av en fjording och bli trampad "i farten" jämfört med ett halvblod blir väsentlig skillnad i skador. Men återigen, precis som det fortfarande gör ont att bli tacklad av en fjordhäst så får människokroppen fortfarande skador, vare sig det rör sig om en stor ras, mellanstor ras eller liten ras. Men rent tekniskt minskar skadornas omfattning relativt storleken på hästen. Jag blir hellre trampad av ett halvblod än en Shire-häst, hellre en fjording än ett halvblod och hellre en shettis än en fjording...

Hoppas eventuella frågetecken är utredda nu, annars återkommer jag väl igen :D

...och till TS: Mycket skrivet nu som inte rör direkt ditt inlägg. Jag ber om ursäkt för det, men ville bara klargöra vad jag menar, så ingen missförtår mig på grund av Nussikan's lösa antydningar.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Enligt min mening har du missuppfattat helt vad hästhantering går ut på och vad det innebär att vara ledare för sin häst, men alla är väl lyckliga i sin tro.

Det betyder inte att du har rätt. Jag skulle säga att din uppfattning är ganska omodern. Men du kan ju bläddra i boken jag föreslog.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det betyder inte att du har rätt. Jag skulle säga att din uppfattning är ganska omodern. Men du kan ju bläddra i boken jag föreslog.

Jag påstod inte att jag hade rätt, bara att ditt sätt i mina ögon är fel. Jag behöver inte bläddra i någon bok eftersom jag för tillfället inte har några problem med mina hästar. Jag är gärna omodern i min hästhantering då jag anser att många nu för tiden som håller på med hästar har kommit alldeles för långt ifrån naturen och förmänskligar hästarna, så det tar jag som en komplimang :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp